The Oral Talmud with Benay Lappe and Dan Libenson Episode 94

מתני׳ כיצד מאיימין את העדים על עידי נפשות היו מכניסין אותן ומאיימין עליהן

שמא תאמרו מאומד ומשמועה עד מפי עד ומפי אדם נאמן שמא אי אתם יודעין שסופנו לבדוק אתכם בדרישה ובחקירה הוו יודעין שלא כדיני ממונות דיני נפשות דיני ממונות אדם נותן ממון ומתכפר לו דיני נפשות דמו ודם זרעותיו תלויין בו עד סוף העולם שכן מצינו בקין שהרג את אחיו שנאמר (בראשית ד, י)

דמי אחיך צועקים אינו אומר דם אחיך אלא דמי אחיך דמו ודם זרעותיו דבר אחר דמי אחיך שהיה דמו מושלך על העצים ועל האבנים

לפיכך נברא אדם יחידי ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא וכל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא

ומפני שלום הבריות שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך ושלא יהו המינים אומרים הרבה רשויות בשמים

ולהגיד גדולתו של הקב"ה שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד כולן דומין זה לזה ומלך מלכי המלכים הקב"ה טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחבירו לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר בשבילי נברא העולם ושמא תאמרו

MISHNA: How do they intimidate the witnesses in giving testimony in capital cases? They would bring the witnesses in and intimidate them by saying:

Perhaps what you say is based on conjecture, or based on a rumor, perhaps it is testimony based on hearsay, or perhaps it is based on the statement of a trusted person. Perhaps you do not know that ultimately we examine you with inquiry and interrogation. You should know that capital cases are not like monetary cases. In monetary cases, a person who testifies falsely can give the money to the proper owner and his sin is atoned for. In capital cases, if one testifies falsely, the blood of the accused and the blood of his offspring are ascribed to the witness until eternity, as we found with Cain, who killed his brother, as it is stated: “The voice of your brother’s blood [demei] cries out to Me from the ground” (Genesis 4:10).

The verse does not state: Your brother’s blood [dam], in the singular, but rather: “Your brother’s blood [demei],” in the plural -- both his brother’s blood and the blood of his brother’s offspring. (Alternatively, “your brother’s blood [demei],” written in the plural, teaches that that his blood was not gathered in one place but was splattered on the trees and on the stones.)

Therefore, Adam was created alone, to teach you that with regard to anyone who destroys one soul from the Jewish people, the verse ascribes him blame as if he destroyed an entire world. And conversely, anyone who sustains one soul from the Jewish people, the verse ascribes him credit as if he sustained an entire world.

And this was done due to maintaining peace among people, so that one person will not say to another: My father is greater than your father. And so that the heretics will not say: There are many authorities in Heaven, and each created a different person.

And this serves to tell of the greatness of the Holy Blessed One, as when a person stamps several coins with one seal, they are all similar to each other. But the supreme King of kings, the Holy Blessed One, stamped all people with the seal of Adam, the first, and not one of them is similar to another. Therefore, each and every person is obligated to say: The world was created for me.


Visit The Oral Talmud's web site at www.OralTalmud.com

Learn more Talmud with Benay Lappe at SVARA by checking out www.svara.org

Check out Dan Libenson's Judaism Unbound podcast and find other interesting learning opportunities at www.JudaismUnbound.com and www.jewishLIVE.org