In every generation we leave Egypt
בְּכָל־דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת־עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרַיִם. לֹא אֶת־אֲבוֹתֵינוּ בִּלְבָד גָּאַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֶלָּא אַף אוֹתָנוּ גָּאַל עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָּׁם, לְמַעַן הָבִיא אוֹתָנוּ, לָתֶת לָנוּ אֶת־הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשָׁבַּע לַאֲבֹתֵינוּ.
In each and every generation, a person is obligated to see himself as if he left Egypt, as it is stated (Exodus 13:8); "And you shall explain to your son on that day: For the sake of this, did the Lord do [this] for me in my going out of Egypt." Not only our ancestors did the Holy One, blessed be He, redeem, but rather also us [together] with them did He redeem, as it is stated (Deuteronomy 6:23); "And He took us out from there, in order to bring us in, to give us the land which He swore unto our fathers."
בכל דור ודור. אין הכונה שחייב לראות עצמו כאלו הוא יצא ממצרים משום שאם לא הוציא אבותינו גם אנחנו היינו משועדים לפרעה דא"כ יאמר בכל הנסים שנעשו לאבותינו שחייב לראות עצמו כאילו הנס נעשה לו כגון בנס של אחשורוש שנגזר על כל ישראל למיתה ואם ח"ו היה מתקיים גזירתו אנו לא באנו לעולם וכן בכל הנסים שנעשו לאבות יהיה הבנים מחוייבים לברך על הנסב שנעשה לו ובהדיא אמרו בש"ס ברכות שמברך שעשה נס לאבותינו וכאן מברכין אשר גאלנו וגאל את אבותינו ומזכיר בברכה גם גאולת עצמו משא"כ בכל הנסים. לכן נראה דודאי אם היינו עושין עיקר שמחה על הנס מה שיצאנו מהמרירות של שיעבוד הגלות לא היינו מזכירין עצמינו בהברכה ובהנס כלל כיון שאנחנו לא יצאנו מהמרירות רק מפני עשותינו עיקר הנס ביציאת מצרים הגאולה שהוא מה שנקנינו לעבדים לו יתברך והכניסנו לקדושתו והנחילנו קדושת ארץ העליונה ותחתונה ובזה אנחנו ועם היוצאים שוים. ולזה מברכין אשר גאלנו וגאל אבותינו שהגאולה הוא ענין הקנין וכמש"ל ולא מברכין אשר הוציאנו והוציא את אבותינו כי בגוף היציאה אין לנו שיווי עמהם רק בהגאולה ומה שאמר כאן (שחייב לראות עצמו כאלו הוא יצא) היינו כיון שעיקר השמחה הגאולה שהוא הקנין שנעשה מחמת היציאה ובנס הגאולה כולנו שוין ששמחת היציאה שוה לנו ולדור היוצאים כיון שעיקר השמחה הגאולה שהוא הקנין שנעשה מחמת היציאה ובנס הגאולה כולנו שוין ששמחת היציאה שוה לנו ולדור היוצאים כיון שעיקר השמחה הוא בהגאולה במה שכולנו שוין בו גם כי היציאה היא סיבת כל הנסים שעושה עמנו. ולזה מביא ראיה מקרא (שנאמר בו ואותנו הוציא משם למען הביא אותנו) הרי שמשתף גם אותנו בנס היציאה כיון שעיקר התכלית היה בהיציאה לתת לנו קדושת הארץ.

In every generation each person must see him/herself… This statement should not be understood literally. People often assume that it means that had their ancestors not left Egypt they would still be slaves there. But if this is the meaning of this statement then it is equally true for all the other miracles in history that God performed for the Jewish people. For instance, the same statement could be said concerning Purim (we should see ourselves as if we were personally saved from Haman…). Yet for other deliverances, it is customary to make a blessing in which one says, “Blessed are you…who redeemed our ancestors...” One does not say “and for us,” as we do in the Pesach Haggadah.
What we are stating here is not that each person should see themselves as if they went forth from slavery but rather that each person should see themselves as if they were personally redeemed from Egypt to become participant in the covenant. While we did not personally experience slavery and redemption, we all can say that because our ancestors were redeemed from slavery, we have the privilege of being Jews and living by the Torah. In is in this sense that we are all connected to the Exodus and not in an experiential sense. We did not experience Egypt in an immediate sense as our ancestors did but the fact that our ancestors were redeemed has shaped our identity. That is our connection to the past

בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כו' ואח"כ אמר ואותנו הוציא. ונראה כי ע"י אמונה שיש יציאת מצרים לכל דור ודור נתגלה זה. ומהר"ל כתב כי בכלל הי' כל אחד ביציאת מצרים רק חייב לראות כאלו יצא בפרט ע"ש. וי"ל ג"כ כנ"ל שע"י אמונה נכנס לתוך הכלל ובוודאי בכלל הי' יצ"מ לנקודה הישראלית שמשם נמשך חיים לכל איש ישראל רק ע"י אמונה באין לזה. ואחר שרואה עצמו כאלו יצא. ויודע ומאמין כי גם ההארה שיש לו לא הי' לולי יצ"מ. עי"ז נתגלה לו שרואה איך יוצא באמת. וכן הפי' בסיפור יציאת מצרים אפילו כולנו חכמים כו'. כי אף שהוא חכם דבוק בה' חיים יש לו לידע כי כל זה ע"י יצ"מ שהאמת כן רק שצריך לברר זה ע"י אמונה והוא הסיפור לשון בירור וגילוי מפורשת כי בכל דור יש יציאת מצרים לפי ענין הדור וכ"ז הי' בשעת יציאת מצרים. וכפי אמונת האדם כאילו יצא נתגלה בחי' זו ומרגיש מיצ"מ של עתה ויוכל לצאת כל אחד ממיצר שלו: בשאלת החכם מה העדות והחוקים. ולכאורה איך שואל טעם על חוקה. אך כי באמת כתיב מגיד דבריו כו' חוקיו כו' לישראל שבנ"י יודעין טעם גם בחוקה והוא ע"י שמאמין ועושה החוק באמת אף בלי הרגשת הטעם עי"ז זוכה לידע הטעם ג"כ. והוא עצמו ג"כ אכילת מצה אף שהיא בלי טעמים רק כמו שהיא. רק מה שמונע מאכלים אחרים כדי להיות נדבק בטעם המצה. עי"ז מרגיש דביקות במצה אף שאינו משיג הטעם. וז"ש אין מפטירין כו':

(3) In every generation one is obligated see themselves as if they had personally left Egypt, etc, and after, the Haggadah says "and took us out". And it appears that it is through this that the faith that there is an Egypt in every generation is revealed. And the Maharal wrote that there is a general assumption that every one that was in the coming out of Egypt is obligated only to see as if they had come personally out of Egypt, see there. And one could say also as above, that it is through belief that one enters into the general assumption, and obviously, in the general assumption that there was a coming out of Egypt for the life-force point [that exists in every Jewish soul], that from there flows life to every Jewish person, and through faith we come to that. And after that [it is possible to] see oneself as if they came out of Egypt. And one knows and believes that the understanding that one has can only exist because of coming out of Egypt. And this is the explanation in the telling of the story of coming out of Egypt, even if we are all wise etc, since even if one is very wise and connected to God, one's life exists so he will know that all this is due to the coming out of Egypt, because in truth it is so, and one needs to clarify this through faith. And 'telling' really is 'clarifying' and 'revealing' since in every generation there is a coming out of Egypt, according to what is happening in that generation, and all this happened in the time of the Exodus. And according to a person's faith as if one came out, it is revealed in one's life, and one can feel the coming out of Egypt of this moment, and one is able to come out from their own constricted place [their Egypt].

כְּשֶׁיָּצָאתִי מִמִּצְרָיִם

When I came out of Egypt

זָחַלְתִּי עַל גְּחוֹנִי

I crawled on my belly

אַרְבָּעִים יָמִים וְלַיְלָה

For forty days and forty nights

לֹא יָדַעְתִּי מִי אֲנִי

I did not know who I was

כְּשֶׁיָּצָאתִי מִמִּצְרָיִם

When I came out of Egypt

לֹא יָדַעְתִּי עוֹד לְאָן

I did not even know where to go

הַמִּדְבָּר הַזֶּה יִקַּח אוֹתִי

This desert took me

יִקַּח אוֹתִי מִכָּאן

Took me from here

וּמֵאָז אֲנִי לֹא עָצְמַת עָיִן

And since then I do not open my eyes

הַלֵּילוֹת כָּאן חֲשׂוּכִים

Nights here are dark

וּמֵאָז אֲנִי לֹא עָצְמַת עָיִן

And since then I do not open my eyes

מֵהַפַּחַד שֶׁמְּצָרִים, הִיא עֲדַיִן בְּתוֹכִי

Because the fear of Egypt, is still in me

עֲבָדִים הָיִינוּ

We were slaves

הָיִינוּ עֲבָדִים

Slaves, we were

עֲבָדִים עֲדַיִן

We are still slaves

עֲדַיִן עֲבָדִים

Still, we are slaves

שָׁם בֶּחָרָבָה הֵבַנְתִּי

There, on the dry land I understood,

בֵּין קִירוֹת יָם גּוֹעֲשִׁים

Between the stormy walls of sea water,

לְכָל אִישׁ יְשָׁנָה מְצָרִים

That every person has her own Egypt

אַף אֶחָד הוּא לֹא חוֹפְשִׁי

No one is free

וְיָצָאתִי מִמִּצְרָיִם

And I came out of Egypt

וְחָצִיתִי אֶת הַיָּם

And I split the sea

וְאוּלַי גַּם זֹאת מִצְרִים

And maybe this is also Egypt

וַאֲנִי נִשְׁאַרְתִּי שָׁם

And I remained there

וּמֵאָז אֲנִי לֹא עָצְמַת עָיִן

And since then I do not open my eyes

הַלֵּילוֹת כָּאן חֲשׂוּכִים

Nights here are dark

וּמֵאָז אֲנִי לֹא עָצְמַת עָיִן

And since then I do not open my eyes

מֵהַפַּחַד שֶׁמְּצָרִים, הִיא עֲדַיִן בְּתוֹכִי

Because the fear of Egypt, is still in me

עֲבָדִים הָיִינוּ

We were slaves

הָיִינוּ עֲבָדִים

Slaves, we were

עֲבָדִים עֲדַיִן

We are still slaves

עֲדַיִן עֲבָדִים

Still, we are slaves

וְהִגַּדְתִּי בְּלַחַשׁ

And I told, in whispers

וְצָעַקְתִּי אֲלֵיכֶם

And I screamed out loud

אֱלֹהִים הַזֶּה שָׁכַח אוֹתִי

This God forgot me

הוּא לֹא יַצִּיל אֶתְכֶם

He won't save y'all

אָז הִשְׁאַרְתִּי בִּמְצָרִים

Therefore I left behind in Egypt

אֶת לִבִּי וְאֶת כְּבוֹדִי

My heart and my honor

וְיָצָאתִי מִמִּצְרָיִם

And I came out of Egypt

לְגַמְרֵי לְבַדִּי

Completely alone

וּמֵאָז אֲנִי לֹא עָצְמַת עָיִן

And since then I do not open my eyes

הַלֵּילוֹת כָּאן חֲשׂוּכִים

Nights here are dark

וּמֵאָז אֲנִי לֹא עָצְמַת עָיִן

And since then I do not open my eyes

מֵהַפַּחַד שֶׁמְּצָרִים, הִיא עֲדַיִן בְּתוֹכִי

Because the fear of Egypt, is still in me

עֲבָדִים הָיִינוּ

We were slaves

הָיִינוּ עֲבָדִים

Slaves, we were

עֲבָדִים עֲדַיִן

We are still slaves

עֲדַיִן עֲבָדִים

Still, we are slaves

עֲבָדִים הָיִינוּ

We were slaves

הָיִינוּ עֲבָדִים

Slaves, we were

עֲבָדִים עֲדַיִן

We are still slaves

עֲדַיִן עֲבָדִים

Still, we are slaves

כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם - אמנון ריבק

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.

כָּל אָדָם צָרִיך אֵימָה וַחֲשֵׁכָה גְּדוֹלָה,
וְנֶחָמָה, וְהַבְטָחָה, וְהַצָּלָה,
שֶׁיֵּדַע לָשֵׂאת עֵינָיו אֶל הַשָּׁמַיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך תְּפִלָּה אַחַת,
שְׁתֵּהֵא שְׁגוּרָה אֶצְלוֹ עַל הַשְּׂפָתַיִם.
אָדָם צָרִיך פַּעַם אַחַת לְהִתְכּוֹפֵף -
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף.

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִגְאֹל עַצְּמוֹ מִמֶּנָה מִבֵּית עֲבָדִים,
לָצֵאת בַּחֲצִי הַלַּיִל אֶל מִדְבַּר הַפְּחָדִים,
לִצְעֹד הַיְשֵׁר אֶל תּוֹך הַמַּיִם,
לִרְאוֹתָם נִפְתָּחִים מִפָּנָיו לַצְּדָדִים.
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף,
לָשֵׂאת עָלֶיהָ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף,
כָּל אָדָם צָרִיך לְהִזְדַּקֵּףְ.

כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם.
וִירוּשָׁלַיִם,
וּמַסָּע אָרוֹך אֱחָד,
לִזְכֹּר אוֹתוֹ לָעַד
בְּכַפּוֹת הָרַגְלַיִם.

Every person needs Egypt - Amnon Ribak

Every person needs to have a
certain Egypt,

To be as Moshe themselves inside it,
with a strong arm,
or with grinding teeth.

Every person needs terror and great darkness,
and comfort and promise and redemption,
that they would know to look up at the sky.
Every person needs one prayer,

that would constantly be on their lips.
A person needs to bend one time –
Every person needs a shoulder.

Every person needs to have a
certain Egypt,

to redeem themselves from it, from the house of slavery,

to go out in the middle of the night to the desert of fears,
to march straight into the waters,
to see them open before them to both sides.

Every person needs a shoulder,
on which to carry the bones of Joseph,
Every person needs to straighten their backs.

Every person needs to have a
certain Egypt,
and a Jerusalem,
and one long journey,
that they will forever remember
in their feet.