Relationshipful Meaning II - shiurim #5-8 Gra, Peirush al Kama Aggados #14

"בָּנִי לָן בֵּיתָא בַּאֲוִירָא דְּעָלְמָא!"
אָמַר שֵׁם, קָם וְתַלָא בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא.
אָמַר לְהוּ, "אַסִיקוּ לִי לִיבְנֵי וְטִינָא."
["וּמִי אִיכָּא דְּמָצֵי לְאַסּוּקֵי הָתָם?"
אָמַר, "וּמִי אִיכָּא דְּמָצֵי לְמִבְנֵי בֵּיתָא בֵּין שְׁמַיָּא לְאַרְעָא?"]

The Elders of Athens said to Rabbi Yehoshua ben Chananiah: Build us a house in the air of the world. He uttered a Name of G-d and hovered between the sky and the earth. He said to them: Bring up to me bricks and mortar and I will build you a house here.

The following is found in the Hagahos haBach's textual work on the gemara, is in some editions of the Ein Yaaqov, and is addressed in the Vilna Gaon's commentary:
[They said to him: And can someone be found who can bring the bricks and mortar up] there? He said, "And can someone be found who is able to build a house between heaven and earth?

לְעוֹלָם קָסָבַר שָׁלֹשׁ מִשְׁמָרוֹת הָוֵי הַלַּיְלָה, וְהָא קָמַשְׁמַע לָן: דְּאִיכָּא מִשְׁמָרוֹת בָּרָקִיעַ וְאִיכָּא מִשְׁמָרוֹת בְּאַרְעָא. דְּתַנְיָא, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: שָׁלֹשׁ מִשְׁמָרוֹת הָוֵי הַלַּיְלָה, וְעַל כָּל מִשְׁמָר וּמִשְׁמָר יוֹשֵׁב הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְשׁוֹאֵג כָּאֲרִי, שֶׁנֶּאֱמַר: ״ה׳ מִמָּרוֹם יִשְׁאָג, וּמִמְּעוֹן קָדְשׁוֹ יִתֵּן קוֹלוֹ שָׁאֹג יִשְׁאַג עַל נָוֵהוּ״. וְסִימָן לַדָּבָר: מִשְׁמָרָה רִאשׁוֹנָה חֲמוֹר נוֹעֵר, שְׁנִיָּה כְּלָבִים צוֹעֲקִים, שְׁלִישִׁית, תִּינוֹק יוֹנֵק מִשְּׁדֵי אִמּוֹ, וְאִשָּׁה מְסַפֶּרֶת עִם בַּעֲלָהּ.
The Gemara responds: Actually, Rabbi Eliezer holds that the night consists of three watches, and he employs this particular language of watches in order to teach us: There are watches in heaven and there are watches on earth; just as our night is divided into watches, so too is the night in the upper worlds. As it was taught in a baraita: Rabbi Eliezer says: The night consists of three watches, and over each and every watch, the Holy One, Blessed be He, sits and roars like a lion in pain over the destruction of the Temple. This imagery is derived from a reference in the Bible, as it is stated: “The Lord roars [yishag] from on high, from His holy dwelling He makes His voice heard. He roars mightily [shaog yishag] over His dwelling place, He cries out like those who tread grapes, against all the inhabitants of the earth” (Jeremiah 25:30). The three instances of the root shin-alef-gimmel in this verse correspond to the three watches of the night. And signs of the transition between each of these watches in the upper world can be sensed in this world: In the first watch, the donkey brays; in the second, dogs bark; and in the third people begin to rise, a baby nurses from its mother’s breast and a wife converses with her husband.
(ו) וָאֹמַ֖ר מַה־הִ֑יא וַיֹּ֗אמֶר זֹ֤את הָֽאֵיפָה֙ הַיּוֹצֵ֔את וַיֹּ֕אמֶר זֹ֥את עֵינָ֖ם בְּכׇל־הָאָֽרֶץ׃ (ז) וְהִנֵּ֛ה כִּכַּ֥ר עֹפֶ֖רֶת נִשֵּׂ֑את וְזֹאת֙ אִשָּׁ֣ה אַחַ֔ת יוֹשֶׁ֖בֶת בְּת֥וֹךְ הָאֵיפָֽה׃ (ח) וַיֹּ֙אמֶר֙ זֹ֣את הָרִשְׁעָ֔ה וַיַּשְׁלֵ֥ךְ אֹתָ֖הּ אֶל־תּ֣וֹךְ הָֽאֵיפָ֑ה וַיַּשְׁלֵ֛ךְ אֶת־אֶ֥בֶן הָעוֹפֶ֖רֶת אֶל־פִּֽיהָ׃ {ס} (ט) וָאֶשָּׂ֨א עֵינַ֜י וָאֵ֗רֶא וְהִנֵּה֩ שְׁתַּ֨יִם נָשִׁ֤ים יֽוֹצְאוֹת֙ וְר֣וּחַ בְּכַנְפֵיהֶ֔ם וְלָהֵ֥נָּה כְנָפַ֖יִם כְּכַנְפֵ֣י הַחֲסִידָ֑ה וַתִּשֶּׂ֙אנָה֙ אֶת־הָ֣אֵיפָ֔ה בֵּ֥ין הָאָ֖רֶץ וּבֵ֥ין הַשָּׁמָֽיִם׃ (י) וָאֹמַ֕ר אֶל־הַמַּלְאָ֖ךְ הַדֹּבֵ֣ר בִּ֑י אָ֛נָה הֵ֥מָּה מֽוֹלִכ֖וֹת אֶת־הָאֵיפָֽה׃ (יא) וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֔י לִבְנֽוֹת־לָ֥הֿ בַ֖יִת בְּאֶ֣רֶץ שִׁנְעָ֑ר וְהוּכַ֛ן וְהֻנִּ֥יחָה שָּׁ֖ם עַל־מְכֻנָתָֽהּ׃ {פ}
(6) I asked, “What is it?” And he said, “This tub that is approaching—this,” said he, “is their eye in all the land.” (7) And behold, a disk of lead was lifted, revealing a woman seated inside the tub. (8) “That,” he said, “is Wickedness”; and, thrusting her down into the tub, he pressed the leaden weight into its mouth. (9) I looked up again and saw two women come soaring with the wind in their wings—they had wings like those of a stork—and carry off the tub between earth and sky. (10) “Where are they taking the tub?” I asked the angel who talked with me. (11) And he answered, “To build a shrine for it in the land of Shinar; [a stand] shall be erected for it, and it shall be set down there upon the stand.”

A Digression About the Middle
"נקודת הבחירה"
הרב אליהו דסלר זצ"ל
קונטרות הבחירה פרק ב
׳ - מכתב מאליהו חלק א׳, דף קי"ג

כששני עמים נלחמים, המלחמה היא על נקודת הגבול שביניהם. כל שמאחורי נקודת העמידה של צבא אחד הוא כולו תחת רשות אותו הצבא, ואין שם שליטת המלחמה כלל. וכן בצבא השני. כלל זה אינו משתנה גם אם צבא אחד מנצח פעם בקרב, ודוחק את השני לאחור. כי אזי בהתחדש הקרב תהיה המלחמה במקום בו הסתיים הקרב הקודם, אולם אך ורק בו, בחזית, בנקודת ההתגוששות. כן הוא גם בעניין הבחירה. הבחירה של האדם מונחת בשדה הקרב של פגישת האמת שלו עם הדימיון. המלחמה שלו היא אך שם, אולם רוב מעשיו אינם תחת אש התותחנים. רוב מעשיו מונחים במדינה האדירה המשתרעת מאחורי צבא הלוחמים. במקום בו אין האמת והשקר נפגשים כלל. כי יש הרבה מן האמת שאדם מחונך לעשות ולא יעלה על דעתו לשנות, וכן הרבה מן השקר והרע שהוא אינו מודע כלל לכך שאינם ראויים.

אמנם נקודת בחירה זו אינה סטטית, כשל אותן הצבאות הנלחמים זה בזה: לעיתים קטע קטן נכבש ומצטרף לצד ההרגלים הטובים, ולעיתים קטע לצד הרעים. היינו, שמקומות שהיו עליהן מלחמות קודם לכן, נוצחו על ידי היצר הטוב ונכנסו לרשותו כעת כבר אין בהם אף בחירה. נקודת הבחירה שלו עלתה דרגה למקום גבוה יותר. וכן להיפך. מקומות אחרים נוצחו על ידי היצר הרע ושליטת היצר הטוב בהם מוגרה, וכך אין לאדם בחירה אם לחטוא במקום זה או לא. נקודת הבחירה שלו עוברת לחזית נמוכה ושפלה.

וכן בעניין החינוך: החינוך הראשוני של האדם מציב אותו בנקודת בחירה מסויימת. יש ואדם מתחנך להרבה מן הטוב, מה שגורם למאבקיו ולנקודת הבחירה שלו להיות בעניינים היותר גבוהים. לדוגמה, אדם שנתחנך בין אנשי מעלה, נקודת בחירתו לא תהא כלל בענייני ביטול מצוות עשה גמורות, אלא בדקויות דקדוקיהן, ובכוונת הלב בשעת עשייתן. ויש אשר נקודת הבחירה שהוקנתה לו הינה בדרגה פחותה יותר, לדוגמה, אדם אשר יתחנך ויגדל בעיר אשר כולה גנבים, אצלו כלל לא תהיה בחירה אם לגנוב או לחדול, ויותר מכך; ייתכן ונקודת בחירתו תהא בין לרצוח את הנגזל על ידו ובין לאו. שם היא מלחמת יצריו, שם היא נקודת הבחירה שלו ובה עליו להתגבר. נמצא שאין החינוך משנה את עצם עניין הבחירה. החינוך משנה את מיקום נקודת הבחירה. לכל אדם היכולת להבחין בין אמת ושקר במקום עומדו, ובמקום זה עליו להיאבק ללא חת. ואין משנה כלל מהו מקום עומדו, כי כח הכרת האמת הוא עבודתו של אדם בכל אשר יוצב. לעיתים מקום בחירתו משתנה בשל בחירות קודמות, אשר על ידי נצחונו בהם או תבוסתו, הוזזה נקודת הבחירה למעלה או למטה. אולם אם כך ואם כך, קיימת נקודת הבחירה ועומדת לכל אחד באשר הוא. דבר זה מפורש הוא בתורה: “החיים והמוות נתתי לפניך” (דברים ל׳, י״ט). ופירושו הוא, החינוך והסביבה, מיזוג המידות, הנתונים הבסיסיים שאינם תחת שליטתך, הם אלו הקרואים לך “חיים”. אותם - “נתתי לפניך”. אבל: “ובחרת בחיים.” לפי הגדרת האמת והשקר אשר נולדת אליה, על פי תפיסתך את הטוב והרע - בחר בחיים! וזהו גם פירוש אמירת חכמינו ז״ל, “הכל בידי שמים” (ברכות ל״ג:). כל נתוני האדם, המקום אליו נולד ובו התחנך, יכולותיו הפיזיות, הרגשיות והשכליות, תכונות האופי הבסיסיות המושרשות בו; הכל הכל בידי שמים. אבל. “חוץ מיראת שמים”. אותה צריך האדם להגביר בלב עצמו, לקדם עצמו בה, ליטול את היכולת להיאבק על האמת שלו בקרבות היצר על עבודת ויראת ה׳ - וגם לנצח.

Maharal
PillarsTorahAvodahGemillus Chassadim
TovInherent /
Relationship to Soul
Relationship to HashemRelationship to Others
Uprooting SinGilui ArayosAvodah ZaraShefichas Damim
Sustains the world... gives the world value.... for it was created liKhvodi... causes Hashem's Chessed to the world
AvosYaaqovYitzchaqAvraham
Yaaqov/Yisrael as SynthesisYaaqov
Rivqa's two bracelets of 5 gold each
Yitchaq
Rivqa's nose-ring
Rivqa
Sefer haYetzirah "Mother Letters"אשמ
Non-Intert ElementsAir/Wind (אוויר)Fire (אש)Water (מים)
Element as MiddahThought
in Torah
Passion / "Hislahavus"
in Avodah
Calm / Unity
in relating to other people
Protecting Torah / Anshei Keneses haGdolahEstablishing many studentsDiligence in LawMaking a siyag laTorah
(i.e. morality rather than precise Law)
DynamicMiddle
(Synthesis or Dialectic)
Truth / LawPeace / Lovingkindness
Gra
Aspect of SoulRuachNeshamahNefesh
DesiresEgoSpiritualPhysical
Time of Life (paired with desires)AdulthoodOld AgeYouth
Time of NightMiddle - the dog barks (demanding "hav hav!")Near Dawn -
The baby nurses, the wife talks with her husband
Near Sunset -
The Donkey Brays
Children of Adam & ChavahHevelQayinSheis (bidmuso betzalmo)
World"In the Air" /
the world between our ears°
ShamayimAretz
OrganHeartHeadLiver / Groin
Destructive TendencyQin'ah & KavodTa'avah-
Miqdash (Speculative)
CrownsTorahKehunahKingship
Crowned Keilim
(see Maharal)
AronMizbeiach haZahav
(Qetores)
Shulchan
Uncrowned Keilim
(see Gra)
MenorahMizbeiach haNechoshesKiyor
  • We detoured into Rav Dessler's Qunterus haBechira ch. 2 to show that free will and consciousness are born of conflict -- it exists in "the Middle". Notice the middle world is where we learn Torah, paralleling the Maharal's take on the Shimon haTzaddiq's first pillar.