Sustaining the World Between Justice and Torah

רבן שמעון בן גמליאל אומר על ג' דברים העולם קיים על הדין ועל האמת ועל השלום פי' ה"ר יונה ז"ל אין פירושו שבשביל ג' דברים אלו נברא העולם שהרי בתחילת הפרק אומר על ג' דברים העולם עומד ואינם אלו שזוכר כאן אלא מתחלה אמר שבשביל ג' דברים נברא העולם ואלו הן התורה והעבודה וגמילות חסדים תורה דכתיב ה' קנני ראשית דרכו אמרה תורה אני נבראתי לפני כל הנבראים ובעבורי נבראו כל הנבראים וכן בשביל העבודה שבחר הקב"ה בישראל מכל האומות ובחר בבית המקדש מבכל המקומות שיעבדוהו בו ובשבילו נברא העולם וכן גמילות חסדים שהיא מדת חסד שגורמת להיות לרצון לפני הש"י וכאן אמר העולם קיים פירוש אחר שנברא מתקיים על ידי אלו שעל ידי הדיינין שדנין בין איש לחבירו העולם קיים כי אלמלא הדין כל דאלים גבר וכן האמת כמו שאמרו [עי' שבת קד.] שקר אין לו רגלים אבל האמת הוא יסוד ומעמד גדול לכל הדברים וכן השלום כמו שאמרו [אבות פ"ג] הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מורא מלכות איש את רעהו חיים בלעו ע"כ:

(ב) וזהו כוונת רבותינו ז"ל באמרם כל הדן דין אמת לאמתו כאילו נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית כי הקב"ה ברא העולם להיות קיים והרשעים שגוזלין וחומסין מחריבין אותו במעשיהם וכמו שמצינו בדור המבול שלא נחתם גזר דינם אלא על הגזל דכתיב כי מלאה הארץ חמס וכתיב בתריה הנני משחיתם את הארץ נמצא שהדיין המשבר זרועות רמות הרשעים ולוקח מידם טרף ומחזירו לבעלים מקיים העולם וגורם להשלים רצון הבורא יתברך שמו שבראו להיות קיים והרי כאילו נעשה שותף להקב"ה בבריאה ואברהם אבינו לא ידעו השם וקראו אוהבי אלא על אשר הלך בדרך המשפט והדריך בו בניו כדכתיב [בראשית יט] כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו את דרך ה' לעשות צדקה ומשפט ומרע"ה רבן של כל הנביאים לקח עצת יתרו בענין המשפט להעמיד שופטים להזהיר את ישראל ולצוותם ע"ד המשפט וה' הסכים על ידו ויהושע אחרי כרתו ברית עם ישראל לעבוד את ה' סיים את דבריו במשפט דכתיב [יהושע כד] ויכרות יהושע ברית לעם ביום ההוא וישם לו חק ומשפט בשכם כי המשפט הוא יסוד ועיקר גדול בעבודת השם ואחריו כל שופט ושופט שפט את דורו והשיבו מדרכו הרעה לעבודת ה' ללכת בדרך אשר דרך בה אברהם אבינו לעשות צדקה ומשפט ובעבור זה ניצולו מידי אויביהם עד קם שמואל לנביא נאמן השם וישפוט את ישראל כל ימי חייו והלך מדי שנה בשנה וסבב בית אל והמצפה והגלגל ושפט את ישראל את כל המקומות האלה ואמרו חכמים שבדרך שהלך שנה זו לא הלך שנה זו למען השיב לב כל העם לעבודת השם וללכת בדרך אשר הלך אברהם אבינו ע"ה וימשח את דוד למלך על ישראל וילך גם הוא בדרכי השם מכל אשר היו לפניו דכתיב ויעש דוד משפט וצדקה ויואב יחיה את שאר העיר ואחז"ל בזכות משפט וצדקה שעשה דוד יואב יחיה את שאר העיר ויקם בנו תחתיו ידיד ה' אשר אהב ללכת בחוקות דוד אביו וישאל מאת ה' לב מבין שומע לשפוט את עמו להבין בין טוב לרע וייטב בעיני ה' על אשר שאל את הדבר הזה ויתן לו לב חכם ונבון אשר כמוהו לא היה לפניו ואחריו לא קם כמוהו וייראו כל ישראל מפניו כי ראו כי חכמת ה' בלבו לעשות משפט וגם יהושפט שהלך בדרכי אביו וגבה לבו בדרכי ה' נתחזק בדבר המשפט והעמיד שופטים בכל עיר ועיר ויאמר אל השופטים ראו מה אתם עושים כי לא לאדם תשפוטו כי לה' ועמכם בדבר המשפט וגם יאשיה שהכתוב מעיד עליו וכמוהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל ה' בכל לבבו ואחז"ל שכל דין שדן עד שהיה בן י"ח שנה החזיר לבעליו וגם מלך המשיח שיגלה במהרה בימינו משבחו הפסוק בדבר משפט דכתיב [ישעיה יא] ושפט בצדק דלים והוכיח במישור לענוי ארץ וגו' וכפי גודל משכורתו כן עונש המבטלו והמעוותו כדתנן חרב בא לעולם על הדין ועל עוות הדין וכן אמר דוד [תהלים קיט] עשיתי משפט וצדק בל תניחני לעשקי מכלל שבמניעת המשפט יונח ביד העושקים ולא חרבה ירושלים ולא גלו ישראל אלא על שבטלו המשפט כדכתיב [ישעיה א] מלאתי משפט צדק ילין בה ועתה מרצחים וכתיב [שם] יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבא אליהם וכתיב בתריה הוי אנחם מצרי ואנקמה מאויבי ובמשפט עתידה לפדות דכתיב [שם] ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה וכתיב [שם] דרשו משפט אשרו חמוץ שפטו יתום ריבו אלמנה וכתיב בתריה אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו והוא מקרב הגאולה דכתיב [ישעיה נו] שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבא וצדקתי להגלות והקב"ה חפץ בו יותר מבכל הקרבנות דכתיב [משלי כא] עשה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח מחטאת ועולה לא נאמר אלא מזבח ובכמה מקומות הזהיר עלינו ע"י משה רבינו עליו השלום [דברים א] לא תכירו פנים במשפט לא תגורו מפני איש כי המשפט לאלהים הוא ועוד הזהיר עלינו בעשה [ויקרא יט] בצדק תשפוט עמיתך [דברים א] ושפטתם צדק וצוה למנות שופטים בכל המקומות דכתיב [דברים טז] שופטים ושוטדים תתן לך בכל שעריך שופטים הם הדיינין הקבועין לשפוט ושוטרים הן בעלי מקל ורצועה העומדין לפני הדיינין לרדות על פי הדיינין:

(א) רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלשה דברים העולם קיים וכו' סוף פרק קמא דאבות: פי' ה"ר יונה ז"ל אין פירושו שבשביל ג' דברים אלו נברא העולם וכו' וא"ת והלא בג' שנברא העולם יספיק לקיימו שמי שהוא סבה להיות הדבר כ"ש שיקיימנו. וי"ל ששמעון הצדיק דבר כפי זמנו שהיה ב"ה קיים ורשב"ג שהיה בזמן החורבן בא לומר שאע"פ שאין ב"ה קיים ואין לנו עבודה וגם אין אנו יכולים לעסוק בתורה ובג"ח כראוי מפני עול הגלות מ"מ מתקיים העולם בג' אחרים שדומים להם כי יש הפרש בין שמירת הנמצא להתהוות העובר ברחם שהדברי' שקבלו חומם באש חזק ישמרו חומם באש שאינו חזק ואילו לא היו חמים לא יקבלו החום באותו האש. וכן בענין זה א"א להבראות העולם בעבור הג' שהזכיר רשב"ג אבל אחר שנברא בג' שהזכיר שמעון הצדיק הוא קיים בג' דרשב"ג שהדין סבת קיום התורה שהעובר התורה יענישוהו בדין. והאמת תיקון לעבודה שע"י העבודה היתה השכינה שורה בינינו והיינו מושגחים ובשמירת האמת שהוא חותמו של הקב"ה נכיר ונתפלל אליו שהיא במקום עבודת הקרבנות. ועל השלום כנגד ג"ח שמצד ג"ח יהיה שלום שאל"כ העני יגזול ועל דרך זו יתפרש (ישעיה כ"ז) או יחזק במעוזו יעשה שלום לו שהנותן צדקה לעני גורם שלום שאם לא כן היה העני גוזל והיה הנגזל משים דמי מלחמה בשלום ואפשר לפרש שכל ג' דברים שהזכיר רשב"ג הם בענין הדין כי מה שאמר על הדין הוא תלוי בדיין לדונו לאמתו ועל האמת תלוי בעדים שלא יעידו שקר ועל השלום תלוי בבעלי הדין לסלק מריבה מביניהם ולקבל עליהם את הדין בסבר פנים יפות:

פרישה חושן משפט א:א

(א) רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלשה דברים העולם קיים. פירש ה"ר יונה כו' שהרי בתחלת הפרק כו'. שתי המשניות אלו הם פרק

קמא דאבות. ונלע"ד דכלל הענין לפי פירוש ה"ר יונה ז"ל נתבאר ממ"ש עוד בפ"ו דאבות (מי"ד) ז"ל כל מה שברא הקדוש ברוך ה [בעולמו] לא ברא אלא לכבודו שנאמר (ישעיה מג ז) כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו כו' וכבר אמרו חכמים אלהיים הגם כי השם ב"ה הוא השלם בתכלית השלמות ולא שייך שיקבל תוספת גדולה וכבוד או שלמות מזולתו ח"ו. כמאמר איוב (לה ז) אם צדקת מה תתן לו וגו' מ"מ היטיבו אשר דברו לא ברא אלא לכבודו. כי אין ספק שהדבר שהוא בפועל הוא יותר שלם ממה שהוא בכח. ולפיכך אף שהיה בכחו של ה' יתברך לעשות כרצונו ולגלות כבודו בכל עת ורגע. עד שנחשב אצלו כאלו הוא כבר בפועל ואין חסרון בחקו יתברך. סוף סוף כל שלא נברא לא היה אלא בכח. ואחר שנברא ונעשה בפועל יש כביכול כבוד ושלימות יותר ממה שהיה בכח: ועל פי הדברים האלה ביאר הר"ר יונה להמשנה שאמר שמעון הצדיק על שלשה דברים העולם עומד. שמפני שרצה ה' שיגולה כבודו בפועל הוצרך לברוא את מין האנושי שע"י יתגלה כבודו. והוא בהתעסק בשלשה שחישב התנא דהיינו תורה עבודה גמילות חסדים שהם הם גילוי כבודו יתברך. כי אלו שלשה הם השלשה עקרים. כי התורה מורה על התורה מן השמים ומעלת הנבואה (כמו שהאריך בעקרים (מאמר א פ"ד פט"ו, ובמאמר השלישי)). עבודה מורה על עיקר מציאות השם שיש לעבדו בכל עת וזמן ובכל מקום שראוי לעבדו. גמילות חסדים מורה על עיקר השגחה ושכר ועונש וכמ"ש עוד מזה בסמוך ואין צורך להאריך בזה כי ידוע לכל משכיל שגילוי כבודו יתברך הוא על ידי אלו האמונות שיקוימו על ידי מין האנושי. ובשביל קיום מין האנושי הוצרך לברוא כל שאר הנבראים דהיינו העולם בכללו: ויען וביען באשר לב האדם רע מנעוריו (בראשית ח כא). מלא קנאה תחרות ורוגז. הוצרכו עוד לשלשה דברים שהן דין ואמת ושלום שאלולי אלו שלשה איש את רעהו חיים בלעו. גזלו וחמסו. ולא היה מצב למין האנושי כי לא היה האדם שוקט ושלו. ולא היה אפשר לו לעסוק באלו השלשה שהם תכלית כוונת בריאת השם יתברך ולא היה מן הראוי שיהיה עוד קיים וממילא כל שאר הנבראים דהיינו כל העולם בכללו לא היה ראוי שיהיה קיים כיון שכולם לא נבראו אלא בשביל מין האנושי וכמ"ש לעיל: וכן אף אם יש דין ואמת ושלום בעולם ובני אדם נוחים ושוקטים אם אינם עוסקים בתורה ועבודה וגמילות חסדים אין תועלת בהם לפניו יתברך כיון שלא לתוהו ולריק בראו (ישעיה מה יח) אלא לתכלית התגלות כבודו יתברך וכנ"ל וראוי שיוחזר העולם לתוהו ובוהו: וזהו שאמר שמעון הצדיק על שלשה דברים העולם עומד כלומר הועמד שבשבילם נברא העולם כמ"ש שכל תכלית כוונת הבריאה לא היתה אלא שיגיע לו יתברך כבוד ונחת רוח מהם. וזה א"א כי אם ע"י אלו שלשה. ולא אמר בפירוש נברא שלשון בריאה לא שייך אלא על ענין גשמיי והוה משמע שהעולם נברא עליהן ממש כאלו הם שלשה עמודים גשמיים שעליהן נבראו כל הדברים וזה אינו לכן אמר לשון עמידה שעניינו על התכלית והענין, שענין ותכלית הבריאה ובניינו היה בשביל אלו שלשה. ואמר לשון עומד ולא אמר הועמד כדי שתשמע מיניה שעמידה זו היא דבר תמידי שגם עתה בכל עת ורגע עדיין הוא עומד על אלו שלשה וכמ"ש שאם יבטלו בני אדם ולא יעסקו באלו שלשה הרי קיומם והווייתם ללא צורך ויחזירו לתוהו. וכמ"ש (שבת פח א) תנאי התנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית. וכל דבר ההווה תמיד אין מדקדקין מלדבר עליו בין לשון עבר או עתיד או הווה: אבל אין שייך לומר שבשביל דין אמת ושלום נברא העולם שהרי אינם אלא ביטול ושמירה מקלקול שלא יקולקל מין האנושי אבל אין להם יתברך בעצם אותם שלשה שום כבוד או נחת רוח. ואלו לא נבראו לא היו צריכים שמירה מקלקול. לכן אמר רשב"ג שעל אותן שלשה העולם קיים כמ"ש כי אלו לא היה אלו שלשה לא היה למין האנושי קיום וממילא גם שאר כל הנבראים דהיינו כל העולם בכללו ללא צורך הוא אחר שיתבטל מין האנושי שהוא המוכן לעסוק בכבודו ורצונו של מקום ברוך הוא. ומשום הכי אמר רבן שמעון בן גמליאל ג"כ העולם קיים ולא אמר מין האנושי קיים וק"ל: גם נוכל לפרש שתכלית בריאת העולם לא היה אלא מרוב טובו וחסדו ברוך הוא שרצה להאציל מאורו לאחרים ולהשפיע מטובו לאחרים. ולפי שאורו בהיר צח מצוחצח ברוך הוא לא היה אפשר שיהיה העולם הגשמי משתמש ונהנה אפילו ממקצת מקצתו אם לא ע"י אמצעי שעל ידו יושפע האור על הגשמיים והאמצעי הזה היינו קיום התורה ועבודה וגמילות חסדים. שע"י שעובדים העם בעבודת המלך ראוי שישפיע המלך עליהם. וכלל התורה והמצות הם שלשה עקרים הנ"ל תורה כו' לכן אמר שמעון הצדיק שבשביל אלו שלשה נברא העולם. שאלולי אלו שלשה שהם אמצעיים לא היה אפשר העולם להשתמש מאורו יתברך כלל. אבל השלשה האחרים שחישב רבן שמעון בן גמליאל אינם אלא שמירה מההיזק לא עשיית הטוב לכן לא שייך בהם אלא קיום לאחר שהועמד ודו"ק. ובזה דברי רבינו יונה מבוארים דרך כלל. ומעתה נפרשם בפרטות: מ"ש אין פירושו שבשביל שלשה דברים כו'. פירוש אין לומר שבשביל דין ואמת ושלום נברא העולם אף על פי שאינם לשום תכלית אלא לשמירה בעלמא ואלו לא נברא העולם לא היה צריך לשמירה מ"מ שמא לאיזה סיבה וטעם כמוס אצלו יתברך ברא העולם שיעסקו באלו שלשה שהם דין אמת ושלום. לזה אמר שאי אפשר לומר כן שהרי בראש הפרק אמר על שלשה דברים העולם עומד ואינם אלו שלשה. ולשון עומד ולשון קיים הם לשונות שקולים ושניהם סובלים שני פירושים התחלת הבריאה או העמדת הבריאה אחר שנבראה ולפרשם שניהם בענין אחד אי אפשר שהרי אין העניינים שחשבו שוים וע"כ אחד מהם מדבר בתכלית התחלה על מה ובשביל מה היתה ואחד מדבר במהות ההעמדה ממעמד העולם אחר שנברא. וכיון שע"כ שאחד מהם מדבר בקיומו של עולם אחר שנברא מסתבר לומר שהן הן אותם שלשה שחישב רבן שמעון בן גמליאל. והשלשה שחישב שמעון הצדיק הם שבשבילם נברא העולם מטעם שכתבתי לעיל בכלל הענין שבאלו שלשה יש תכלית וכבוד להשם יתברך ברוך הוא כמו שמפרש והולך. שהתורה כבר רמז עליה שלמה שהיא תכלית הבריאה. וכן עבודה וגמילות חסדים. וג"כ גלוי ומפורסם לכל משכיל שה' חפץ בהם מה שאין כן דין אמת ושלום שאינם אלא כדי שלא יבלעו איש את רעהו חיים: תורה דכתיב ה' קנני אמרה תורה כו' ובעבורי נבראו כו'. הוצרך להאריך בלישנא לבאר לך איך נלמד מפסוק זה שבשביל התורה נברא העולם. והוא שבפשטיה דקרא יש בכפל הלשון (ב)פנים שונות. וכמעט סותרות שמלשון ה' קנני ראשית דרכו משמע שגם היא נבראה בזמן ההוא שנבראו כל הנבראים אלא שהיא היתה הראשית וההתחלה ומסיפא דקרא דאמר קדם מפעליו מאז משמע שקדמה זמן ארוך לשאר הנבראים. וכאשר הוא האמת שקדמה אלפיים שנה (ב"ר ח ב). אבל ישוב הדבר הוא דתרתי קאמר האחד שנברא לפני כל הנבראים בקדימה זמן ארוך וזהו קדם מפעליו מאז. והשני שהיא היתה תכלית כוונת הבריאה שכולם לא נבראו אלא בשבילה וז"ש התורה ה' קנני ראשית דרכו כלומר ראשית במעלה שהתחלת דרכו ועיקרו לברוא העולם הייתי אני שלא בראו אלא בעבורי שיעסקו בי בני אדם ועי"כ יהיה נחת רוח לפניו יתברך וכבוד והדר לו: וכן בשביל העבודה שבחר כו' ובשבילו כו'. פירוש וכן בשביל העבודה נברא העולם וזה אין צריך ראיה מן המקרא כיון שיש עליו אות ומופת למשכיל נגלה לעין כל שהרי בחר ה' בישראל מכל האומות להוציאם ממצרים מתחת כור הברזל ובארץ ישראל מכל הארצות ובירושלים מכל המקומות ובבית המקדש השרה שכינתו (וגם האש ירד מן השמים לעין כל בימי משה (ויקרא ט כד) לאות שהשם יתברך חפץ בעבודה ומאותו היום והלאה לא נכבה אותו האש. וגם בימי מנוח (שופטים יג כ) גדעון (שופטים ו כא) ואליהו) וגלה כבודו לתחתונים ומלך שאינו חפץ בעבודה למה הוא שורה בתוכו כך אלולי שרצונו וחפצו ברוך הוא שיעבדוהו בני אדם (מטעם שכתבתי לעיל בכלל הענין שכל פעל השם למענהו ולכבודו בראו כדי שיהיו עובדין לפניו) ולכן השרה שכינתו ביניהם. נמצא שהיא היתה תכלית כוונת הבריאה. וזהו שסיים רבינו יונה וכתב שבחר הקדוש ברוך הוא בשי"ן כלומר שהרי בחר כו' והוא אות ומופת לזה. גם כיון שהעיקר שבא רבינו יונה בזה אינו אלא לתרץ דלמא שלשה ראשונים באו לקיים העולם לכן בהבאת ראיה מהכתוב לאחד מהן דהיינו על התורה סגי בהכי ובאינך לא בא אלא להסביר הדבר וק"ל: וכן גמילות חסדים (כו') שהיא כו'. כלומר וכן גמילות חסדים אף על פי שאיננו דומה לתורה ועבודה שהם בין אדם למקום אך היא בין אדם לחבירו אפ"ה שפיר שייך למימר שבשבילם נברא העולם מפני שהשם יתברך חפץ במדה זו ונחת רוח לפניו בראותו שהתחתונים מתנהגים בה. וע"י בריאת העולם ובני אדם נעשה רצון הש"י בקיום מדה זו לפניו. וז"ש שגורמת להיות לו ע"י בריאת העולם רצון ואפשר שהוא מטעם שע"י יוכרו דרכי השם כי חסד המה ועבור זה צוה בה את עבדיו שילכו בדרכיו. גם אפשר שהענין הוא שכשמדת חסד נוהגת למטה גם מדת חסד שלמעלה נוהגת בעליונים והצינורים משפיעים זה לזה והנרות מאירים וזהו רצונו של מקום ברוך הוא וכבודו. ולפ"ז יתיישב יותר מ"ש שהיא מדת חסד שגורמת להיות לרצון לפני השם יתברך ועיין דרישה: פירוש אחר שנברא כו'. עיין דרישה דשם כתבתי מה שהקשה ב"י ולפי מה שכתבתי בכלל הענין לא קשה מידי: כמו שאמרו שקר אין לו רגלים. שבת דף ק"ד (ע"א) אמרינן בדרשות הדרדקי מאי טעמא שיקרא אחדא כרעא ואמת משכן לבוני' קושטא קאי ושקרא לא קאי. ופירש רש"י אותיות שקר אין להם אלא רגל אחד ואותיות אמת משוכין ויש להם רגלים רחבים. ורבינו לא נתכוין כאן לדרשות דרדקי אלא נקט המכוון ששקר והנמשך ממנו גורם שאין עמידה בעולם והאמת הוא ההיפך: