Barack Obama, King of America

A. What Honor is Due a King?

הרואה מלכי ישראל אומר ברוך שחלק מכבודו ליראיו מלכי עובדי כוכבים אומר ברוך שנתן מכבודו לבריותיו א"ר יוחנן לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אלא אפי' לקראת מלכי עובדי כוכבים שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עובדי כוכבים

Who beholds the kings of Israel should say, "Blessed... Who hast imparted of Thy glory to them that fear Thee"; but [on beholding] the kings of other peoples he says, "Blessed... Who hast imparted of Thy glory to Thy creatures." R. Johanan said : A man should always bestir himself to run to meet the kings of Israel ; and not only the kings of Israel, but even to meet the kings of other peoples, for if he is worthy, he will distinguish between the kings of Israel and of other peoples.

ת"ש דאמר ר' אלעזר בר צדוק מדלגין היינו על גבי ארונות של מתים לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אמרו אלא אפי' לקראת מלכי עכו"ם שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו"ם- ונתבאר שם שהתירו לעבור על איסור טומאה מדרבנן "משום כבוד מלכים".

Come and hear : R. Eleazar b. Sadok said : We used to leap upon the coffins of the dead to meet the kings of Israel, and not only to meet kings of Israel do they so permit, but even to meet the kings of other nations ; for if he be worthy, he will discern between the kings of Israel and the kings of other nations.- The rabbis thus decreed that a person was allowed to transgress the prohibition of coming in contact with a dead body so as to fulfill the commandment of showing respect to royalty.

B. What Makes a King?

תשובה של הראב"ד

"כללו של דבר, כל מי שהוא חשוב בשולטנותו כמלך, ודן והורג במשפט, ואין מי שמשנה על דבריו מהן ללאו ומלאו להן, כמלך הוא, ומברך עליו שחלק מכבודו ושנתן מכבודו".

Ra'avad

The principle is that anyone who is important in his/her ruling power like a king, and has the power to send someone to be killed while nobody has the direct power to overturn his orders is considered to be like a king. You should say a blessing when you see this person (in person) and should give him/her respect

רב משה שטרנבוך

בזכרוני נכשהגיע לארץ ישראל לביקור הנשיא מאמריקא נחלקו הרבנים אם

לברך שנתן מכבודו או לא ולדעתי כיון שמעמדו הוא תלוי ועומד בהחלטת בית הנבחרים שמה שבכחם להדיח אותו וסמכויותיו מוגבלים מאד אין לברך ולא דמי למלוכה באנגליה אפי' בזמננו שעל כל חוק חדש המלכה חותמת ולא מתחלפת אלא המלוכה בידה וביד צאצאיה וכבודה ככבוד מלכים ממש... ולא דומה לכבוד מלך כלל והוא רק כעין ראש ממשלה ולא בגדר מלך כלל

Rav Moshe Shternbuch, Teshuvos VeHanhagos 2:139

I remember when the President of the United States came to America for a visit, and the rabbis disagreed on whether to treat him like a king who we must give high levels of respect to. My position is that, since the President of the U.S is only in power for a limited period of time, and is based on a decision of the people, and because his powers are limited constitutionally, we do not need to say a blessing when we see him. He is not parallel to the English king/queen, even in our time, as any new piece of legislature must be signed by the king/queen, and the power is passed down hereditarily. Furthermore, the queen is actually royalty, unlike in America where it is just an elected office...thus the American president is not at all like the British queen, and is not considered royalty at all

רב עובדיה יוסף ז"ל יחוה דעת 2:28

נראה שהואיל ויש בידו של נשיא מדינה לקבל או לדחות המלצת חנינה על מי שנידון למות על ידי בתי המשפט המוסמכים לכך נמצא שסמכות דיני נפשות מסורה בידו והרי הוא כמלך שדן והורג במשפט ואף על פי שהנשיא נבחר רק לתקופה מסויימת ואינו נשאר בנשיאותו כמלך שנשאר במלכותו עד סוף ימיו מכל מקום כיון שבאשר הוא שם נשיא הוא, מברכים עליו בשם ומלכות

Rav Ovadia Yosef, Yechaveh Daat

It appears that, since the U.S President has the ability to grant a pardon to a person who has been sentenced to death by the courts, it is apparent that the power of life and death is put into his hands, and he is thus like a king who has power over life and death according to the law. Even though the president is chosen by the people for a proscribed period of time, and he/she cannot stay forever like a king/queen, while she is the president a person should make a blessing on her that they would make on seeing a queen

R' Shlomo Aviner

Question: If someone sees President Obama (who is visiting Israel) should he recite the blessing of "Baruch…she-natan michvodo le-vasar ve-dam - Blessed are You…who has given of His glory to flesh and blood"?

Answer: No, the President of the United States is not a king. Halachic authorities mention four criteria in order to be considered a king for this purpose:

1. One must be the absolute ruler of his kingdom or country. The President of the United States does not have absolute authority. He must bend to the will of the Congress whether he likes it or not.

2. The king must have the ability to administer capital punishment. The President does not possess this power. While he does have the power to grant life by issuing a pardon, he does not possess the power of death. If he issues a pardon to Jonathan Pollard, we can discuss this further…

3. The king must have royal clothing. The President of the United States wears a suit like everyone else.

4. The king must have a retinue. While the President is traveling with 400 guards, it is for his protection [and so not a retinue].

....

The President of the most powerful country, with the biggest army, the largest economy, the super-power of the world is visiting the tiny State of Israel, and yet some people say that this is not "Atchalta De-Geulah – the beginning of the Redemption." Ha-Rav Shlomo Zalman Auerbach in Minchat Shlomo wrote that one is obligated to recite four blessings when the Messiah arrives... We still are waiting for this time to arrive, but we are continuing to advance. After all, the President of the United States is visiting the State of Israel. Instead of reciting a blessing over the President, I recommend reciting two prayers for the Nation of Israel, two which we recite every day before the Shema, but now we should do so with extra proper intention: "Blessed are You, Hashem, who chooses His Nation Israel with Love" and "Blessed are You, Hashem, who love His Nation Israel."


Q: Should we try to see the President since he is the most honored person in the world?

A: You do not need to run to greet him. The Gemara in Berachot (9b) says that a person should strive to see non-Jewish kings, so that he will be able to perceive the difference between the non-Jewish kings and the Messiah. President Obama, however, is not a king. It is possible to have a king who is not honored and an honored person who is not a king.

C. Why should we respect a king?

שו"ת דברי חיים, י"ד, 1:30
אם כי נתבאר בדברי הפוסקים איסור להלוך בדרכי האומות אין כוונתם ח"ו להקל בכבודם כי אדרבה
הזהירונו מאד לכבד שרי המדינה ויושביה
ואפילו האומות שהכבידו עולם עלינו למאד בדרך נגישה גדולה ואכזריות המה המצרים עם כל זה אחר הוציאנו הבורא יתברך שמו משם והיינו ברום המעלות בלא פחד אנוש הזהירנו יתברך שמו אל תתעב מצרי ולא להקל בכבודם מחמת שנהנו מארצם קל וחומר האומות שאנו חוסים בצלם ונתן לנו השם יתברך חן בעיניהם להקל עולם מעלינו והמה פורשים כנפיהם עלינו לשמרנו מרגשת פועלי און והמה אוהבי חסד ומכבדי תורה ישלם השם משכורתם הטוב בודאי עלינו לכבדם ולרוממם
ולכן אין כוונת הפוסקים הנ"ל להקל בכבודם ח"ו ולא נצטווינו להמנע חברתינו אתם ואדרבה גדולי החכמים החסידים היו בבית המלך ושריו תמיד כמו ר' אבהו ור' יהושע בי קיסר וכמו שמואל ורבא כידוע מהתלמוד

Shu"t Divrei Chaim, Yoreh Deah 1:30

When the rabbis wrote in their legal decisions that it is forbidden to follow the ways of the nations, their intention was not, heaven forbid, to not give their leaders respect. Conversely, the rabbis warned us many times to respect the leaders and citizens of the nation, even included the nations that have made our lives much more difficult and painful. Even in spite of all of the terrible things that the Egyptians did to us, when God took us out and ensured that we were no longer afraid of them, God nonetheless warned us not to hate the Egyptians and to continue to show them respect since we derived benefit from their land. If this is the rule regarding the Egyptians, how much more so should it apply to the nations that have made our lives easier, and who respect our God, who have spread out their wings to protect us from those who wish to harm us, these nations which love kindness and respect our Torah, may God grant them their appropriate reward. Such nations we should certainly respect them and praise them, and thus clearly the rabbis would want us to show proper respect to such nations, and they certainly would not want us to refrain from joining civic organizations. It clearly must be the opposite! We know from our tradition that the greatest sages of the Talmud, like Rava and Shmuel, like R' Abahu and Rabbi Yehoshua ben Kisar were part of the government, and thus there is no problem in welcoming nations to join forces with the government.

(ב) רַבִּי חֲנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים אוֹמֵר, הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת, שֱׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בְּלָעוֹ.

(2) Rabbi Chanina, the Deputy High Priest, says: Pray for the welfare of the government, for were it not for the fear of it, man would swallow his fellow alive.

(ג) וַיֹּ֣אמְר֔וּ אֱלֹהֵ֥י הָעִבְרִ֖ים נִקְרָ֣א עָלֵ֑ינוּ נֵ֣לֲכָה נָּ֡א דֶּרֶךְ֩ שְׁלֹ֨שֶׁת יָמִ֜ים בַּמִּדְבָּ֗ר וְנִזְבְּחָה֙ לַֽיהוָ֣ה אֱלֹהֵ֔ינוּ פֶּ֨ן־יִפְגָּעֵ֔נוּ בַּדֶּ֖בֶר א֥וֹ בֶחָֽרֶב׃

(3) And they (Moshe and Aharon) said: ‘The God of the Hebrews has met with us. Let us go, we ask of you, a three days’journey into the wilderness, and sacrifice unto the LORD our God; lest He strike us with disease, or with the sword.’

(ג) פן יפגענו. פֶּן יִפְגָּעֲךָ הָיוּ צְרִיכִים לוֹמַר, אֶלָּא שֶׁחָלְקוּ כָּבוֹד לְמַּלְכוּת. פְּגִיעָה זוֹ לְשׁוֹן מִקְרֶה מָוֶת הִיא (שם):

(3) Lest God strike us — The Torah should have said to Pharaoh, "Lest God strike you with disease or with the sword", but they showed respect to royalty (the king) by saying it this way, lest it seem to Pharaoh like they were threatening him (Exodus Rabbah 5).

(יג) וַיְדַבֵּ֣ר יְהוָה֮ אֶל־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽל־אַהֲרֹן֒ וַיְצַוֵּם֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאֶל־פַּרְעֹ֖ה מֶ֣לֶךְ מִצְרָ֑יִם לְהוֹצִ֥יא אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃ (ס)

(13) And the LORD spoke unto Moses and unto Aaron, and gave them a charge unto the children of Israel, and unto Pharaoh king of Egypt, to bring the children of Israel out of the land of Egypt.

(יג) ואל פרעה מלך מצרים. צִוָּם עָלָיו לַחֲלוֹק לוֹ כָבוֹד בְּדִבְרֵיהֶם

(13) The Torah uses this specific language to tell us that God gave the people a mission with regard to Pharaoh, the king of Egypt, specifically that they should show him respect in all that they said about him.

D. Is kingship really the goal?

אמר רבי יצחק אין מעמידין פרנס על הצבור אלא אם כן נמלכים בצבור שנא' (שמות לה, ל) ראו קרא ה' בשם בצלאל אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה משה הגון עליך בצלאל אמר לו רבונו של עולם אם לפניך הגון לפני לא כל שכן אמר לו אף על פי כן לך אמור להם הלך ואמר להם לישראל הגון עליכם בצלאל אמרו לו אם לפני הקדוש ברוך הוא ולפניך הוא הגון לפנינו לא כל שכן

R. Isaac said : "We must not appoint a leader over the Community without first consulting them ; as it is said, "See, the Lord hath called by name Besalel, the son of Uri" (ibid. xxxv. 30). The Holy One, blessed be He, asked Moses, "Is Besalel acceptable to thee?" He replied, "Lord of the universe, if he is acceptable to Thee, how much more so to me!" He said to him, "Nevertheless, go and tell the people." He went and asked Israel, "Is Besalel acceptable to you?" They answered, "If he is acceptable to the Holy One, blessed be He, and to thee, how much more so to us ! "

כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמן יש להושיב כל בע"ב הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחר הרוב

For any community matter on which they cannot find common ground, they should convene all taxpayers, and they should agree that each will voice his view altruistically, and they will follow the majority