Jerusalem Anthology - Jeremiah
וַיְהִ֗י בִּימֵ֨י יְהוֹיָקִ֤ים בֶּן־יֹאשִׁיָּ֙הוּ֙ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה עַד־תֹּם֙ עַשְׁתֵּ֣י עֶשְׂרֵ֣ה שָׁנָ֔ה לְצִדְקִיָּ֥הוּ בֶן־יֹאשִׁיָּ֖הוּ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה עַד־גְּל֥וֹת יְרוּשָׁלִַ֖ם בַּחֹ֥דֶשׁ הַחֲמִישִֽׁי׃ (ס)
It came also in the days of Jehoiakim the son of Josiah, king of Judah, unto the end of the eleventh year of Zedekiah the son of Josiah, king of Judah, unto the carrying away of Jerusalem captive in the fifth month.
פסקא יג אות טו (טו) אשר היה דבר י"י אליו בימי יאשיהו מלך יהודה עד תם עשרה שנה לצדקיהו בן יאשיהו מלך יהודה עד גלות ירושלם בחדש החמישי (ראה ירמיה א ב ג) א"ר אבון עלה אריה במזל אריה והחריב את אריאל עלה אריה זה נבוכד נאצר הרשע דכת' ביה עלה אריה מסובכו (שם ד ז) במזל אריה עד גלות ירושלם בחדש החמישי (שם א ג) והחריב אריאל הוי אריאל אריאל קרית חנה דוד (ישעיה כט א) על מנת שיבא אריה במזל אריה ויבנה אריאל יבא אריה זה הק' דכת' ביה אריה שאג מי לא ירא (עמוס ג ח) במזל אריה והפכתי אבלם לששון (ירמיה לא יג) ויבנה אריאל בונה ירושלם י"י נדחי ישראל יכנס (תהלים קמז ב) חסילה
“To whom the word of the Lord came… until the end of eleven years of Zedekiah son of Josiah, king of Judah, until the exile of Jerusalem in the fifth month.” (Jeremiah 1:2-3) R’ Avon said: the lion (ari) came up during the constellation of the lion and destroyed Ariel. ‘The lion came up’ refers to Nebuchadnezzar the wicked, as it is written “A lion has come up from his thicket…” (Jeremiah 4:7) ‘In the constellation of the lion’, “…until the exile of Jerusalem in the fifth month.” (Jeremiah 1:3) ‘And destroyed Ariel’, “Woe, Ariel, Ariel, the city wherein David encamped!” (Isaiah 29:1) This happened in order that the lion would come in the constellation of the lion and rebuild Ariel. ‘The lion would come’ refers to the Holy One, as it is written “A lion has roared; who will not fear?” (Amos 3:8) ‘In the constellation of the lion’, “…and I will turn their mourning into joy…” (Jeremiah 31:12) ‘And rebuild Ariel’, “The Lord is the builder of Jerusalem; He will gather the outcasts of Israel.” (Psalms 147:2)
הָלֹ֡ךְ וְקָֽרָאתָ֩ בְאָזְנֵ֨י יְרוּשָׁלִַ֜ם לֵאמֹ֗ר כֹּ֚ה אָמַ֣ר יְהוָ֔ה זָכַ֤רְתִּי לָךְ֙ חֶ֣סֶד נְעוּרַ֔יִךְ אַהֲבַ֖ת כְּלוּלֹתָ֑יִךְ לֶכְתֵּ֤ךְ אַחֲרַי֙ בַּמִּדְבָּ֔ר בְּאֶ֖רֶץ לֹ֥א זְרוּעָֽה׃
Go, and cry in the ears of Jerusalem, saying: Thus saith the LORD: I remember for thee the affection of thy youth, the love of thine espousals; how thou wentest after Me in the wilderness, in a land that was not sown.
ויאמר ה' אל משה מה תצעק אלי ר' (ישמעאל) [יהושע] אומר אין להן לישראל אלא נסיעה: ר' אליעזר אומר אמר לו הקב"ה למשה בני שרוין בצרה ים סוגר ושונא רודף ואתה עומד ומרבה בתפלה לפני מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו: ר' אבטולס הזקן מושלו משל לה״ד למלך בשר ודם שכעס על בנו והיה אפטרופוס ההוא מבקש מלפניו אמר לו כלום אתה מבקש מלפני אלא בשביל בני כבר נתרציתי לבני דבר אל בני ישראל ויסעו: רבי אומר אמר לו אמש היו אומרין המבלי אין קברים במצרים עכשיו אתה מרבה בתפלה לפני מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו הסיע דברים מלבם: רבי מאיר אומר אמר לו אם לאדם יחידי עשיתי ים.יבשה דכתיב (בראשית א' ט') ויאמר אלהים יקוו המים מתחת השמים אל מקום אחד ותיראה היבשה לקהל קדושים אלו שנאמר בהם (תהלים ט״ז ג') לקדושים אשר בארץ המה איני עושה להן ים יבשה: ר' ישמעאל אומר אמר לו בזכות ירושלים אני קוריע להם את הים שנ' (ישעי' נ"ב א') עורי עורי לבשי עזך ציון ואומר (שם נ"א ט') עורי עורי לבשי עז זרוע ה׳ עורי כימי קדם דורות עולמים הלא את היא המחצבת רהב מחוללת תנין הלא את היא המחרבת ים מי תהום רבה השמה מעמקי ים דרך לעבור גאולים: ר' בניה אומר בזכות שעשה אברהם לפני אני קוריע להם את הים ויבקע עצי עולה (בראשית כ"ב ג') מהו אומר (י"ד כ"א) ויבקעו המים: ר' יוסי הגלילי אומר כבר יצחק כאלו עקוד לפני על גבי מזבח ואברהם כאלו שלח ידו ויקח את המאכלת ואתה הרם את מטך ונטה את ידך על הים ובקעהו: ר׳ עקיבה אומר בזכות יעקב אני קוריע להם את הים שנ' (בראשית כ"ה י"ד) והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה: ר' אליעזר בן יהודה איש ברתותא אומר בזכות שבטים אני קוריע להם את הים שנ' (שם ל"ט י"ב) ויעזב בגדו וינס החוצה מהוא אומר (תהלים קי"ד ג') הים ראה וינס: שמעון התימני אומר בזכות מילה אני קורע להם את הים שנ' (ירמי׳ ל"ג כ"ה) אם לא בריתי יומם ולילה איזו הוא ברית שהיא נוהגת ביום ובלילה אי אתה מוצא אלא מילה מהוא אומר (תהלים קל״ו י"ג) לגוזר ים סוף לגזרים אל תקרא לגזרים אלא לגוזרים: שמעיה אומר כדאי אמנה שהאמין בי אברהם אני קוריע להם את הים שנ' (בראשית ט"ו ו') והאמין בה׳ ויחשביה לו צדקה: אבטליון אומר כדאי אמנה שהאמינו בי ישראל במצרים אני קוריע להם את הים שנ' (ד׳ ל"א) ויאמן העם: אחרים אומרין כדאי אמנה שהאמינו בי ישראל במצרים אני קוריע להם את הים שלא אמרו לו למשה לאין אנו יוצאין למדבר תוהו הזה שאין בו כלום ואין בידינו מחיה לדרך כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה (ירמי׳ ב' ב') מה שכר נטלו על כך קדש ישראל לה' ראשית תבואתה (שם ג׳): ר' אלעזר המודעי אומר אמר לו הקב״ה למשה על בני אתה מצויני על בני ועל פועל ידי אני צריך צווי כבר מוכנין הן לפני מששת ימי בראשית שנ' (ירמי' ל"א ל"ו) כה אמר ה' אם ימדו השמש ממעל ויחקרו מוסדי ארץ גם אני אמאס בזרע בית ישראל: ר' אחא אומר אמר לו הקב"ה למשה אלולי צעקתך כבר איבדתים מן העולם ויאמר להשמידם לולי משה בחירו (תהלים ק"ו כ"ג): ר' שמעון בן יהודה איש כפר עיכוס אומר כבר קדמה צעקתם לצעקתך ויראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ה': ר' נתן אומר משום ר' יוסי המחוסי אמר לו הקב״ה למשה כבר הכתבתי עליך בתורה (במדבר י"ב ז') בכל ביתי נאמן הוא אתה ברשותי והים ברשותי כבר עשיתיך גזבר עליו: [ר' חנינא בן דוסא אומר אמר לו הקב"ה כבר כתבתי (משלי י"ז י"ז) אח לצרה יולד אח אני לישראל בשעת צרתן אין אחים אלא ישראל שנ' (תהלים קכ״ב ח') למען אחי ורעי וגו'] :
... R’ Eliezer haModa’i says: “Why do you cry out to Me?” (Exodus 14:15) Do I need to be told what to do regarding my children?! “…concerning My children and the work of My hands do you command Me?” (Isaiah 45:11) Were they not already prepared before Me from the six days of creation? As it says “If these laws depart from before Me, says the Lord, so will the seed of Israel cease being a nation before Me for all time.” (Jeremiah 31:35) Others say: Israel did a great thing, it is worth it to split the sea for the sake of the faith with which the Children believed in me. For they did not say to Moshe ‘how can we go out into this barren wilderness without supplies for the journey?!’ Rather, they had faith and followed after Moshe, as it says in the prophets “Go and call out in the ears of Jerusalem, saying: so said the Lord: I remember to you the lovingkindness of your youth, the love of your nuptials, your following Me in the desert, in a land not sown.” (Jeremiah 2:2) What reward did they receive for this? “Israel is holy to the Lord, the first of His grain; all who eat him shall be guilty, evil shall befall them, says the Lord.” (Jeremiah 2:3) R’ Yosi haGalili says: when Israel entered the sea Mount Moriah was already uprooted from its place, together with the altar of Yitzchak which was built on it and the wood laid outthere. It was as if Yitzchak was bound and placed on the altar and Avraham had stretched out his hand to take the knife and slaughter his son, as it says “And Abraham stretched forth his hand and took the knife, to slaughter his son.” (Genesis 22:10) God (HaMakom) said to Moshe: Moshe, my children are in distress, the sea is closing, the enemy is pursuing and you are standing there drawing out your prayer?! He said before Him: and what can I do? He replied: “And you raise your staff and stretch out your hand over the sea…” (Exodus 14:16) You should elevate, exalt, give song, exultation, thanksgiving, greatness, splendor, glory and praise to He to whom all battles belong.
בָּעֵ֣ת הַהִ֗יא יִקְרְא֤וּ לִירוּשָׁלִַ֙ם֙ כִּסֵּ֣א יְהוָ֔ה וְנִקְוּ֨וּ אֵלֶ֧יהָ כָֽל־הַגּוֹיִ֛ם לְשֵׁ֥ם יְהוָ֖ה לִירוּשָׁלִָ֑ם וְלֹא־יֵלְכ֣וּ ע֔וֹד אַחֲרֵ֕י שְׁרִר֖וּת לִבָּ֥ם הָרָֽע׃ (ס)
At that time they shall call Jerusalem The throne of the LORD; and all the nations shall be gathered unto it, to the name of the LORD, to Jerusalem; neither shall they walk any more after the stubbornness of their evil heart.
בעת ההיא, כסא ה', שתחת שעתה ה' בשמים הכין כסאו, שמלכותו והנהגתו נראית בשמים שמנהיג הכל ע''פ חקות הטבע אז תתראה מלכות ה' והנהגתו בירושלים בהנהגה נסיית למעלה מן הטבע, שיודמה ששם יושב ה' ומנהיג ומשגיח ומולך, ולכן יקוו אליה כל הגוים ולא למלחמה עליה או לאכול מפריה רק לשם ה' וגם לירושלים בעבור חשיבות העיר, ולא ילכו עוד אחרי שרירות לבם, כי יכירו כולם מלכות ה' ואחדותו דרכיו ותורתו:
At that time, The Throne of the Lord – Now “The Lord established His throne in the heavens…” (Psalms 103:19) and His kingship and rule are seen in the heavens, in that He directs everything according to the laws of nature. But then His kingship and rule will be seen in Jerusalem through miraculous direction above the laws of nature. Then it will be as if the Lord sits there guiding, watching over and ruling all. Therefore ‘all nations shall gather to it’ and not for the sake of making war against her or to eat from her fruits, but rather ‘in the name of the Lord’ and also ‘to Jerusalem’ for the sake of the importance of the city: and they shall no longer follow the idea of their evil heart – Because they will all recognize the kingship of the Lord, His unity, His ways and His Torah:
אבות דרבי נתן נוסחא א פרק לה ד"ה עשרה נסים רשב"ג אומר עתידה ירושלים שיתקבצו בתוכה כל הגוים וכל הממלכות שנאמר ונקוו אליה כל הגוים לשם ה' [לירושלים] (ירמיה ג' י"ז). ולהלן הוא אומר יקוו המים [מתחת השמים] (בראשית א' ט') מה קווי האמור להלן לכנס כל מימי בראשית למקום אחד אף קווי האמור כאן לקבץ כל הגוים והממלכות לתוכה שנאמר ונקוו אליה כל הגוים:
Avot d’Rabbi Natan version 1 ch. 35 Rabban Shimon ben Gamliel says: in the future all the nations and all the kingdoms will gather together in Jerusalem, as it says “…and all nations shall gather to it in the name of the Lord, to Jerusalem…” (Jeremiah 3:17) And before this it says “Let the water that is beneath the heavens gather into one place…” (Genesis 1:9) Just as the word gather there means that all of the waters of creation were brought together in one place, so too the word gather here means to bring all of the nations and kingdoms together within her, as it says “and all nations shall gather to it.”
בנוהג העולם אדם מפנה כלי מלא בתוך כלי ריקן שמא כלי מלא בתוך כלי מלא כל העולם כולו מים במים ואת אומר אל מקום אחד אלא מכאן שהחזיק מועט את המרובה (וכולהו נמי איתנהו במדרש קהלת ובאגדות דויקרא רבה) ודכוותה (במדבר כ) ויקהילו משה ואהרן אמר רבי חנינא כמלא פי כברה קטנה היתה בה וכל ישראל עומדין בה אלא מכאן שהחזיק מועט את המרובה ודכוותה (שמות ט) ויאמר ה' אל משה ואל אהרן קחו לכם א"ר הונא וכי חפנו של משה היתה מחזקת שמנה קמצים אתמהא לא דמי ההוא דחפן לההוא דקמץ ההוא דחפן תרי מההוא דקמץ וכתיב וזרקו משה נמצאת חפנו של משה היתה מחזקת שמנה קמצים אלא מכאן שהחזיק מועט את המרובה ודכוותה א"ר יוסי ב"ר חלפתא (שם טז) אורך החצר מאה באמה ורחב חמשים בחמשים וכל ישראל עומדים שם אתמהא אלא מכאן שהחזיק מועט את המרובה ודכוותה (יהושע ג) ויאמר יהושע אל בני ישראל גשו הנה וגו' ר' הונא אמר זקפן בין שני בדי הארון אמר רבי אחא ברבי חנינא סמכן בין שני בדין הארון רבנן אמרין צמצמן בין שני בדי הארון אמר להן יהושע ממה שהחזיקו שני בדי הארון אתכם אתם יודעים ששכינתו של הקב"ה ביניכם הה"ד (שם) ויאמר יהושע בזאת תדעון כי אל חי בקרבכם ואף בירושלים דתנן עומדים צפופים ומשתחוים רווחים רבי שמואל ברבי חנא בשם רבי אחא אמר ארבע אמות לכל אחד ואמה מכל צד כדי שלא יהא אדם שומע תפלתו של חבירו ואף לעתיד לבא כן שנאמר (ירמיה ג) בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה' וגו' רבי יוחנן סליק למישאל שלמיה דר' חנינא אשכחיה דיתיב ודריש בהדין פסוק (שם) בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה' א"ל רבי וכי מחזקת היא ירושלים כסא ה' א"ל הקדוש ברוך הוא אמר לה האריכי הרחיבי קבלי אוכלוסיך הה"ד (ישעיה נד) הרחיבי מקום אהלך למה כי ימין ושמאל תפרוצי וגו':
The way of the world is that one pours a full vessel into an empty one. Perhaps you can pour a full vessel into a full vessel?! All the world was water in water and you say “…into one place…” (Genesis 1:9) Rather from here we learn that a little can hold a lot. Similarly - “Moses and Aaron assembled the congregation in front of the rock…” (Numbers 20:10) R’ Chanina said: there was a space the size of the mouth of a small sieve there, and all of Israel stood there? Rather from here we learn that a little can hold a lot. Similarly – “The Lord said to Moses and to Aaron, "Take yourselves handfuls (chofneichem) of furnace soot…” (Exodus 9:8) R’ Huna said: and could Moshe’s handful hold eight handfuls (kamatzim)? That’s strange! Rather from here we learn that a little can hold a lot. There is no comparison between what one takes in a cupped handful (chofan) and what one takes in a closed handful (kamatz). A cupped handful is twice that of a closed and it is written “…and Moses shall cast it heavenward…” (ibid.) therefore Moshe’s cupped hand held eight closed handfuls. Rather from here we learn that a little can hold a lot. Similarly – R’ Yosi bar Chalifta said: “The length of the courtyard shall be one hundred cubits and the width fifty by fifty cubits,” (Exodus 27:18) and all of Israel stood there? That’s strange! Rather from here we learn that a little can hold a lot. Similarly - “And Joshua said to the children of Israel, Come here…” (Joshua 3:9) R’ Huna said: he stood them all up between the two poles of the ark. R’ Acha bar R’ Chanina said: he placed them between the two poles of the ark. The Rabbis said: he shrank them between the two poles of the ark. Yehoshua said to them: from the fact that the two poles of the ark could hold you, you know that Presence of the Holy One is among you. This is what is written “By this you shall know that the living God is in your midst…” (Joshua 3:10) So too regarding Jerusalem it is taught ‘they stood crowded together, but prostrated themselves with plenty of space between them. R’ Shmuel bar R’ Chana said in the name of R’ Acha: each one had four cubits, and a cubit of space to each side so that no one heard the prayer of his fellow. So too it will be in the time to come, as it says “At that time, they will call Jerusalem the Throne of the Lord…” (Jeremiah 3:17) R’ Yochanan went up to visit R’ Chanina, he found him sitting and interpreting this verse ‘At that time, they will call Jerusalem the Throne of the Lord.’ He said to him: oh my teacher, can Jerusalem really hold the throne of the Lord? He replied: The Holy One said to her ‘spread out your length and breadth and receive your population.’ This is what is written “Widen the place of your tent…” (Isaiah 54:2) Why? “For right and left shall you prevail…” (Isaiah 54:3)
פסקא כ אות ז (ז) דילמה ר' לעזר בן עזריה ור' לעזר המודעי הוון יתיבין עסיקין בהדין קרייה בעת ההוא יקראו לירושלם כסא י"י (ירמיה ג יז) א' ליה ר' לעזר בן עזריה לר' אלעזר המודעי ומחזקת היא ירוש' א' ליה עתיד הקב"ה לומר לה האריכי הרחיבי קבילי אוכלסייך הרחיבי מקום אהליך וג' (ישעיה נד ב) א"ר יוחנן עתידה ירושלם להיות מגעת לשערי דמשק ומה טעמ' משא דבר י"י בארץ חדרך ודמשק מנוחתו (זכריה ט א) מהו חדרך ר' יודה ור' נחמיה ר' יודה א' אין לשון זה חדרך אלא זה מלך המשיח שהוא חד לאומות ורך לישר' ור' נחמיה אמ' המקום הוא נקרא חדרך א"ר יוסי בן דורמסקית העבודה שאני מדמשק ויש שם מקום וקורין חדרך א' ליה ומה את מקיים ודמשק מנוחתו (שם) אלא מה התאינה הזאת צרה מלמטה ורחבה מלמעלה כך עתידה ירושלם להיות מתרחבת ועולה והגליות באות ונינחות תחתיה לקיים מה שנ' ודמשק מנוחתו (שם) ואין מנוחה אלא ירושלם כמה דאת אומ' זאת מנוחתי עדי עד פה אשב כי אותיה (תהלים קלב יד) א' ליה ומה את מקיים ונבנתה העיר על תילה (ירמיה ל יח) א' ליה שאינה עתידה לזוז ממקומה אלא מתרחבת ועולה מכל צדדיה והגליות באות ונינוחות תחתיה לקיים מה שנ' כי ימין ושמאל תפרוצי (ישעיה נד ג) הרי לארך לרוחב מנין ממגדל חננאל עד יקבי המלך (זכריה יד י) ר' ברכיה א' עד אוקיינוס ר' זכיי רבה א' עד שיחיה דיפו ולא פלגין מאן דא' עד אוקיינוס יקבים שיקבם מלך מלכי המלכים ברוך הוא ומאן דא' עד שיחיה דיפו שיקבו המלך שלמה הרי לאורך ולרוחב לגובה מנין ורחבה ונסבה למעלה למעלה לצלעות וג' (יחזקאל מא ז) תני ר' אליע' בן יעקב עתידה ירושלם להיות רמה ועולה עד שתהא מגעת לכסא הכבוד ואו' להק' צר לי המקום גשה לי ואשבה (ישעיה מט כ) יוסי בר' ירמיה דוסטי בשם ר' לוי ועדיין אין את יודע מה הוא שבחה של ירושלם אלא מה דכת' ואני אהיה לה נאם י"י חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה (זכריה ב ט) מכאן את יודע שבחה של ירושלם חסילה
A story. R’ Elazar ben Azaryah and R’ Elazar haModa’i were sitting occupied with these verses: “At that time, they will call Jerusalem The Throne of the Lord…” (Jeremiah 3:17) R’ Elazar ben Azaryah said to R’ Elazar haModa’i: can Jerusalem really hold it? He replied: in the future the Holy One will say to her spread out and widen to receive your population, “Widen the place of your tent…” (Isaiah 54:2) R’ Yochanan said: in the future Jerusalem will reach to the gates of Damascus, and why do I say this? “The prophecy of the word of the Lord in the land of Chadrach. And Damascus is His resting place…” (Zechariah 9:1) What is Hadrach? This is an argument of R’ Yodan and R’ Nechemiah. R’ Yodan says: this language of ‘chadrach’ refers to the King Messiah who will be sharp (chad) with the nations and soft (rach) to Israel. R’ Nechemia says: the name of the place is Chadrach. R’ Yosi ben Dormaskit said: by the Temple service! I am from Damascus and there is a place there that they call Chadrach. He said to him: what do you do with rest of the verse ‘And Damascus is His resting place’? Rather, just as a fig tree is narrow below and wide above, to in the future Jerusalem will spread out and rise and the exiles will come and take their rest beneath her. This is to fulfill what is written ‘And Damascus is His resting place’ when His resting place is only Jerusalem, as it says “This is My resting place forever; here I shall dwell for I desired it.” (Psalms 132:14) He said to him: and what do you do with the verse “…and the city shall be built on its mound…” (Yirmiyahu 30:18)? He replied: it will not move from its place in the future, but rather rise up and spread out to all sides and the exiles will come and take their rest beneath her to fulfill what is written ““For right and left shall you prevail…” (Yeshayahu 54:3) This refers to length, where do we learn breadth? This refers to length, from where do we learn width? The scripture says “…from the tower of Hananel until the king's wine-cellars.” (Zechariah 14:10) R’ Berachia said: until the ocean. R’ Zakai Raba said: to the pits of Yafo. They are not arguing – the one who says to the ocean understands the verse as referring to the cellars dug out by the King, king of kings, and the one who says to the pits of Yafo understands it as the pits dug by King Shlomo. We have length and breadth, from where do we learn height? “And it became wider and it wound higher and higher to the cells…” (Yechezkel 41:7) R’ Eliezer ben Yaakov taught: in the future Jerusalem will rise and be lifted up until it reaches the Throne of Glory, until she says to the Holy One “The place is too narrow for me; move over for me so that I will dwell.” (Isaiah 49:20) R’ Yosi son of R’ Yirmiyah Dostai said in the name of R’ Levi: and you still do not know Jerusalem’s praiseworthiness. Rather, what is written “But I will be for it-says the Lord-a wall of fire around, and for glory I will be in its midst.” (Zechariah 2:9) From here you know the praiseworthiness of Jerusalem.
פסקא ג אות טו (טו) ר' יהושע בן לוי בשם ר' אלכסנדרי כתוב אחד או' תמחה את זכר עמלק (דברים כה יט) וכת' אחד או' כי מחה אמחה את זכר עמלק (שמות יז יד) הא כיצד יתקיימו שני כתובים עד שלא פשט ידו בכסא תמחה עמלק ומשפשט ידו בכסא כי מחה אמחה את זכר עמלק ובשר ודם איפשר לפשוט ידיו בכסאו של הקב"ה אלא על ידי שהיה עומד להחריב את ירושלם דכת' בה בעת ההיא יקראו לירושלם כסא י"י (ירמיה ג יז) לפיכך כי מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמים (שמות שם
R’ Yehoshua ben Levi said in the name of R’ Alexandri: one verse says “…you shall obliterate the remembrance of Amalek…” (Deuteronomy 25:19) and another verse says “…I will surely obliterate the remembrance of Amalek…” (Exodus 17:14) How will both of these verses be fulfilled? Before he has reached out his hand against the throne ‘you shall obliterate Amalek.’ Once he has reached out his hand against the throne ‘I will surely obliterate the remembrance of Amalek.’ And is it possible for flesh and blood to raise his hand against the throne of the Holy One?! Rather, since he was about to destroy Jerusalem, as it is written “At that time, they will call Jerusalem the Throne of the Lord…” (Jeremiah 3:17) therefore “…I will surely obliterate the remembrance of Amalek from beneath the heavens.”
שׁוֹטְט֞וּ בְּחוּצ֣וֹת יְרוּשָׁלִַ֗ם וּרְאוּ־נָ֤א וּדְעוּ֙ וּבַקְשׁ֣וּ בִרְחוֹבוֹתֶ֔יהָ אִם־תִּמְצְא֣וּ אִ֔ישׁ אִם־יֵ֛שׁ עֹשֶׂ֥ה מִשְׁפָּ֖ט מְבַקֵּ֣שׁ אֱמוּנָ֑ה וְאֶסְלַ֖ח לָֽהּ׃
Run ye to and fro through the streets of Jerusalem, And see now, and know, And seek in the broad places thereof, If ye can find a man, If there be any that doeth justly, that seeketh truth; And I will pardon her.
ואמר רבא לא חרבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנשי אמנה שנאמר (ירמיהו ה, א) שוטטו בחוצות ירושלים וראו נא [ודעו ובקשו ברחובותיה אם תמצאו איש] (אם יש איש) עושה משפט מבקש אמונה ואסלח לה איני והאמר רב קטינא אפי' בשעת כשלונה של ירושלים לא פסקו ממנה אנשי אמנה שנאמר (ישעיהו ג, ו) כי יתפש איש באחיו בית אביו (לאמר) שמלה לכה קצין תהיה לנו דברים שבני אדם מתכסין בהן כשמלה ישנן בידיך והמכשלה הזאת תחת ידך דברים שאין בני אדם עומדין עליהם אלא אם כן נכשלים בהן ישנן תחת ידיך קצין תהיה לנו (ישעיהו ג, ז) ישא ביום ההוא לאמר לא אהיה חובש וגו' אין ישא אלא לשון שבועה וכן הוא אומר לא תשא את שם ה' לא אהיה חובש לא אהיה מחובשי עצמן בבית המדרש ובביתי אין לחם ואין שמלה שאין בידי לא מקרא ולא משנה ולא גמרא וממאי דילמא שאני התם דאי אמר להו גמירנא אמרו ליה אימא לן הוה ליה למימר גמר ושכח מאי לא אהיה חובש כלל לא קשיא כאן בדברי תורה כאן במשא ומתן:
And Rava said: Jerusalem was only destroyed because men of faith ceased to be found there, as it says “Stroll in the streets of Jerusalem, and see now and know, and seek in its squares, whether you will find a man, whether there is one who performs justice, who seeks faith, and I will forgive her.” (Jeremiah 5:1) Is that so?! Behold, R’ Kitina said: even in the hour of Jerusalem’s failure, men of faith were still found there, as it says “When a man shall seize his brother of the house of his father, [saying], You have a garment, be an officer to us…” you have in your hands the things with which people cover themselves as if with a garment “…and this obstacle shall be under your hands,” (Isaiah 3:6) you have in your hands the things which people do not master unless they fail in them– be an officer to us. “He shall swear (yisah) on that day, saying, "I will not be a ruler…” (Isaiah 3:7) The word yisah indicates an oath, as it says “You shall not take the name of the Lord…” (Exodus 20:6) ‘I will not be a ruler (literally binder up) (choveish)’ I will not be among those who confine (chovshei) themselves to the house of study. “…while in my house there is neither bread nor clothing…” (Isaiah 3:7) I have neither scripture, Mishna nor Talmud in my hands. And why should you say so? Perhaps it is different in that case, that if he says to them that he has learned, they will say – tell us! He could say: I learned and forgot. Why say I will not be a binder up at all? This is not a difficulty. Here it is in regard to Torah learning, and there in regard to matters of the world.
וְנָתַתִּ֧י אֶת־יְרוּשָׁלִַ֛ם לְגַלִּ֖ים מְע֣וֹן תַּנִּ֑ים וְאֶת־עָרֵ֧י יְהוּדָ֛ה אֶתֵּ֥ן שְׁמָמָ֖ה מִבְּלִ֖י יוֹשֵֽׁב׃ (ס)
And I will make Jerusalem heaps, A lair of jackals; And I will make the cities of Judah a desolation, Without an inhabitant.
ונתתי ר''ל רק על ההרים ועל נאות מדבר אשא קינה, לא על ירושלים וערי יהודה שאתן אותם בעצמי שממה, כמ''ש אם בגוי אשר כזה לא תתנקם נפשי :
And I will make – That is to say – Only on the mountains and the pastures of the wilderness will I lament, not on Jerusalem and the cities of Yehudah which I myself will make a desolation. This is as it says “…or for such a nation shall My soul not take vengeance?” (Jeremiah 5:29)
מדרש תהלים (בובר) מזמור נ ד"ה [א] [נ, א [א] [נ, א] מזמור לאסף אל אלהים ה' דבר ויקרא ארץ. שאלו המינין את ר' שמלאי מהו דכתיב אל אלהים ה' דבר, אמר להן דברו ויקראו אין כתיב כאן, אלא דבר ויקרא, אמרו לו תלמידיו רבינו לאלו דחית בקנה הרצוץ, אבל לנו מה אתה משיב, אמר להם שלשתן שם אחד, כאינש דאמר אומנון בניין ארכיטקטינן. ולמה הזכיר כאן שמו של הקדוש ברוך הוא שלש פעמים, מלמד שבשלשה שמות ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו, כנגד שלש מדות טובות שבהן נברא העולם, בחכמה ובתכונה ובדעת, שנאמר ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה בדעתו תהומות נבקעו (משלי ג יט כ), וכנגדן נבנה אהל מועד ומשכן, שנאמר ואמלא אותו רוח אלהים בחכמה ובתבונה ובדעת (שמות לא ג), כיוצא בדבר כי ה' אלהיך אש אוכלה [הוא אל קנא] (דברים ד כד), וכן בני גד אמרו אל אלהים ה' [אל אלהים ה'] הוא יודע (יהושע כב כב), מה ראו להזכיר השם שני פעמים [אל אלהים ה'], כנגד ג' שבהן נקרא העולם, אל אלהים ה' שבהן נתנה תורה, שנאמר אנכי ה' אלהיך אל קנא (דברים ה ט), לכך נאמר אל אלהים ה' דבר ויקרא ארץ, יכול אחד לעצמו ואחד לעצמו נברא, לא נבראו אלא שניהם יחד. שנאמר אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים קורא אני אליהם יעמדו יחדו (ישעיה מח יג), (הוי) ממזרח שמש עד מבואו, בשר ודם כשהוא צר צורה הוא מתחיל בראשו וגומר ברגלו, או מתחיל ברגלו וגומר בראשו, אבל הקדוש ברוך הוא אינו כן, אלא כשהוא צר את האדם צר אותו בבת אחת, וכן הוא אומר כי יוצר הכל הוא (ירמיה י טז), הוי ממזרח שמש עד מבואו. ומניין בראו מציון, שנאמר מציון מכלל יופי, מכלל יופיו של עולם, מהו הופיע האיר, ואין הופיע אלא אורה, שנאמר והופיע אור עננו (איוב לז טו). ומניין שבעולם הוא מדבר, נאמר כאן מכלל, ונאמר להלן ויכולו השמים והארץ וכל צבאם (בראשית ב א), וכשסתרו מציון מתחיל, שנאמר ונתתי את ירושלים לגלים (ירמיה ט י), ואחר כך שממה תהיה כל הארץ (שם /ירמיהו/ ד כז), ואומר והיתה הארץ לשממה על יושביה (מיכה ז יג), ובזמן שיחדש הקדוש ברוך הוא את עולמו, מציון מחדשו, שנאמר נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים (ישעיה ב ב).
Midrash Tehillim mizmor 50:1 “A song of Asaph; God, God the Lord, spoke and called to the earth…” (Psalms 50:1) The heretics asked R’ Simlai: what is the meaning of the verse ‘God, God the Lord, spoke’. He replied to them: it is not written ‘they spoke’ or ‘they called’ but rather ‘he spoke’ and ‘he called’. He students said to him: our teacher, you pushed them off with a broken reed, but what will you reply to us? He said to them: all three words are one name, as a man who says ‘artisans, builders, architects’. And why is the name of the Holy One mentioned three times here? To teach that the Holy One created His world with three names parallel to three positive attributes through which the world was created – with wisdom, with understanding and with knowledge as it says “The Lord founded the earth with wisdom, established the heavens with understanding. With His knowledge the depths were split…” (Proverbs 3:19-20) Parallel to these the Tent of Meeting and the Tabernacle were built, as it says “I have imbued him with the spirit of God, with wisdom, with insight, with knowledge, and with all manner of craftsmanship.” (Exodus 31:3) Similarly, “For the Lord your God is a consuming fire, a zealous God.” (Deuteronomy 4:24) And so to “God, God, the Lord, God, God, the Lord, He knows…” (Joshua 22:22) Why did the verse mention the Name twice ‘God, God, the Lord’? Parallel to the three with which the world was created. ‘God, God, the Lord’ those through which the Torah was given, as it says “…I, the Lord your God, am a zealous God…” (Deuteronomy 5:9) Therefore it says “God, God the Lord, spoke and called to the earth…” (Psalms 50:1) Perhaps each one was created by itself? No, they were created together as it says “Even My hand laid the foundation of the earth, and My right hand measured the heavens with handbreadths; I call them, they stand together.” (Isaiah 48:13) “…from the rising of the sun until its setting…” (Psalms 50:1) When a creature of flesh and blood makes a form, he begins at the head and finishes at the feet or he begins at the feet and finishes at the head. With the Holy One this is not the case, rather when He formed man he formed him all at once, this is what it says “…for He is the One Who formed everything…” (Jeremiah 10:16) This is ‘from the rising of the sun until its setting’. And from where do we learn that He created it from Zion? As it says “From Zion, the finery (miclal) of beauty…” (Psalms 50:2) From out of (m’clal) the beauty of the world. What does ‘appeared’ mean? Illuminated. Appearance always refers to light, as it says “…and causes the light of His cloud to appear.” (Job 37:15) From where do we learn that this is speaking of the world? It says here miclal and it says elsewhere “Now the heavens and the earth were completed (vay’chulu)…” (Genesis 2:1) And when He destroys it, He will start from Zion, as it says “And I will make Jerusalem heaps of ruin…” (Jeremiah 9:10) and afterwards “All the land shall be a desolation…” (Jeremiah 4:27) And it says “And the land shall become desolate with its inhabitants…” (Micah 7:13) And at the time when the Holy One renews His world He will renew it from Zion, as it says “…the mountain of the Lord's house shall be firmly established at the top of the mountains…” (Isaiah 2:2)
רד"ק ירמיהו פרק ט פסוק יח (יח) כי קול נהי נשמע מציון - וכן נשמע משאר המקומות אלא קודם שנכבשה ציון היו חושבים להשגב בציון וירושלם שאם תשאר להם ירושלם עוד היו נבנות שאר הערים שנכבשו וחוזרין לישובן כמו שעשו בימי סנחריב שכבש הכל זולתי ירושלם וכיון שנשארה ירושלם נשאר הכל ולא גלו ולא עזבו ארץ ישראל אבל כיון שנכבשה ירושלם אין עוד תקנה ואז היה קול הנהי נשמע ואומרים איך שדדנו בושנו מאד כי עזבנו ארץ, ארץ בקמץ בזקף והוא אחד מי"ד ארץ שהם זקפין קמצין:
Radak Jeremiah 9:18 For a sound of wailing is heard from Zion – It is heard from all the other places as well, it is just that before Zion was conquered they thought to take refuge in Zion and Jerusalem. If Jerusalem had remained to them, then the other cities which had been conquered would have been rebuilt and resettled as they were in the days of Sancheriv who conquered everything except Jerusalem. That time, since Jerusalem remained, everything remained - they were not exiled and they did not abandon the land of Israel. Now since Jerusalem has been conquered there is no more hope for the situation to be fixed. Therefor then the voice of wailing was heard and they said ‘'O how we are ruined! We are very much ashamed, because we have left the land.’ The land (eretz) is written with a kometz zakaf which is one of the fourteen places that eretz is written so.
איכה רבה (וילנא) פתיחתות ד"ה ח רבי יצחק ח רבי יצחק פתח (ירמיה ט') כי קול נהי נשמע מציון איך שודדנו, וכי יש עצים בוכים ויש אבנים בוכות שאתה אומר כי קול נהי נשמע מציון, אלא ממי שהוא משרה שכינתו בציון, איך שודדנו איך הות לן מבזונים, (שם /ירמיהו ט'/) בושנו מאד כי עזבנו ארץ זו א"י דכתיב (דברים י"א) ארץ אשר ה' אלהיך דורש אותה, (ירמיה ט') וכי השליכו משכנותינו, אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות ,ד"א בושנו מאד כי עזבנו ארץ, אלו ד"ת כמד"א (איוב י"א) ארוכה מארץ מדה, וכי השליכו משכנותינו, אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות, ד"א בושנו מאד כי עזבנו ארץ, זה בית המקדש כמה דאת אמר (יחזקאל מ"ג) ומחיק הארץ ועד העזרה התחתונה, וכי השליכו משכנותינו, חורבן בית ראשון וחורבן בית שני, כיון שחטאו גלו, וכיון שגלו התחיל ירמיה מקונן עליהם איכה.
Eicha Raba petichtot 8 R’ Yiztchak opened and said “For a sound of wailing is heard from Zion: 'O how we are ruined!” (Jeremiah 9:18) Do wood and stone cry that you say a sound of wailing is heard from Zion?! Rather, it is heard from He who causes His Presence to rest in Zion. ‘O how we are ruined’ Oh how they humiliated us. “We are very much ashamed, because we have left the land…” (ibid.) This refers to the land of Israel, as it says “A land the Lord, your God, looks after…” (Deuteronomy 11:12) “…because they have cast down our dwellings!” (Jeremiah 9:18) This refers to the synagogues and houses of learning. Another explanation. ‘We are very much ashamed, because we have left the land’ This refers to the words of Torah, as it says “Longer than the earth is its measure…” (Job 11:9) ‘because they have cast down our dwellings!’ This refers to the synagogues and houses of learning. Another explanation. ‘We are very much ashamed, because we have left the land’ This refers to the Holy Temple, as it says “And from the base on the ground (ha’aretz) to the lower ledge…” (Ezekiel 43:14) ‘because they have cast down our dwellings!’ The destruction of the First Temple and the destruction of the Second Temple. Since they sinned they were exiled, and once they were exiled Jeremiah begain to lament over them, “Oh how…” (Lamentations 1:1)
כֹּה־אָמַ֨ר יְהוָ֜ה אֵלַ֗י הָלֹ֤ךְ וְעָֽמַדְתָּ֙ בְּשַׁ֣עַר בְּנֵֽי־עם [הָעָ֔ם] אֲשֶׁ֨ר יָבֹ֤אוּ בוֹ֙ מַלְכֵ֣י יְהוּדָ֔ה וַאֲשֶׁ֖ר יֵ֣צְאוּ ב֑וֹ וּבְכֹ֖ל שַׁעֲרֵ֥י יְרוּשָׁלִָֽם׃
Thus said the LORD unto me: Go, and stand in the gate of the children of the people, whereby the kings of Judah come in, and by which they go out, and in all the gates of Jerusalem;
כה אמר ה' אלי, אחר שהחליט ה' גזרתו חזר מדת הרחמים ונתן להם תרופה קלה שלא תוחרב ירושלים, והוא אם ישמרו את השבת מחללו, וזה כמ''ש חז''ל שכל השומר שבת כהלכתו אפילו עע''א כדור אנוש מוחלין לו, כי שמירת השבת תעיד על אמונת החידוש וההשגחה ומכחיש את עבודת אלילים, וא''כ א''א שחטא ע''א יגרום החורבן אחר שבשמירת השבת מעיד בהפך שה' ברא העולם ומשדד את המערכה, וכבר אמרו שאם שמרו ישראל שתי שבתות מיד נגאלים (וכ''ש שיועיל זכות השבת שלא תחרב ירושלים) אשר יבואו מלכי יהודה להתרות בגדולים תחלה, ואשר יצאו בו להתרות כמה פעמים בבואם ובצאתם, ובכל שערי ירושלים להתרות בכל העם :
So said the Lord to me – After the Lord had decided on His decree, the attribute of mercy came back and gave them a simple solution in order that Jerusalem not be destroyed. It was that they keep Shabbat free of all desecration, as the Sages wrote ‘anyone who keeps Shabbat according to the law, even if they worshipped idols like the generation of Enoch, they will be forgiven.’ (Shabbat 118b) This is because keeping Shabbat testifies to a faith in creation ex nihilo and Divine providence, and contradicts the worship of idols. Therefore it is impossible that the sin of idolatry would cause the destruction since through the keep of Shabbat they were testifying to its opposite – that God created the world and rules over all its systems. They already said there in the gemara that if Israel would keep Shabbat twice they would be immediately redeemed (and all the more so that the merit of Shabbat would be effective in preventing the destruction of Jerusalem): in which the kings of Judah come – this is to give warning to the great people first: and out of which they go – to warn them multiple times as they go out and come in: and in all the gates of Jerusalem – to warn all the people:
וְאִם־לֹ֨א תִשְׁמְע֜וּ אֵלַ֗י לְקַדֵּשׁ֙ אֶת־י֣וֹם הַשַּׁבָּ֔ת וּלְבִלְתִּ֣י ׀ שְׂאֵ֣ת מַשָּׂ֗א וּבֹ֛א בְּשַׁעֲרֵ֥י יְרוּשָׁלִַ֖ם בְּי֣וֹם הַשַּׁבָּ֑ת וְהִצַּ֧תִּי אֵ֣שׁ בִּשְׁעָרֶ֗יהָ וְאָֽכְלָ֛ה אַרְמְנ֥וֹת יְרוּשָׁלִַ֖ם וְלֹ֥א תִכְבֶּֽה׃ (פ)
But if ye will not hearken unto Me to hallow the sabbath day, and not to bear a burden and enter in at the gates of Jerusalem on the sabbath day; then will I kindle a fire in the gates thereof, and it shall devour the palaces of Jerusalem, and it shall not be quenched.
א"ר יהודה בריה דרב שמואל משמיה דרב אין הדליקה מצויה אלא במקום שיש חילול שבת שנאמר (ירמיהו יז, כז) ואם לא תשמעו אלי לקדש את יום השבת ולבלתי שאת משא וגו' והצתי אש בשעריה ואכלה ארמנות ירושלים ולא תכבה מאי ולא תכבה אמר רב נחמן בר יצחק בשעה שאין בני אדם מצויין לכבותה אמר אביי לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחללו בה את השבת שנאמר (יחזקאל כב, כו) ומשבתותי העלימו עיניהם ואחל בתוכם
R’ Yehudah the son of R’ Shmuel said in the name of Rav: fires are only found in a place where there is a desecration of Shabbat, as it says “And if you will not hearken to Me to hallow the Sabbath day and not to carry burdens…I will kindle a fire in her gates, and it will consume the palaces of Jerusalem, and it will not be quenched.” (Jeremiah 17:27) What does ‘and it will not be quenched’ mean? R’ Nachman bar Yitzchak said: at a time when there are no people around to put it out. Abaye said: Jerusalem was only destroyed because Shabbat was desecrated within her, as it says “…and they hid their eyes from My Sabbaths, and I was profaned in their midst.” (Ezekiel 22:26)
לָכֵ֞ן כֹּֽה־אָמַ֨ר יְהוָ֤ה צְבָאוֹת֙ עַל־הַנְּבִאִ֔ים הִנְנִ֨י מַאֲכִ֤יל אוֹתָם֙ לַֽעֲנָ֔ה וְהִשְׁקִתִ֖ים מֵי־רֹ֑אשׁ כִּ֗י מֵאֵת֙ נְבִיאֵ֣י יְרוּשָׁלִַ֔ם יָצְאָ֥ה חֲנֻפָּ֖ה לְכָל־הָאָֽרֶץ׃ (פ)
Therefore thus saith the LORD of hosts concerning the prophets: Behold, I will feed them with wormwood, And make them drink the water of gall; For from the prophets of Jerusalem Is ungodliness gone forth into all the land.
אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק מח ד"ה עשרה חלקים עשרה חלקים של חכמה בעולם ט' בירושלים ואחד בכל העולם שנאמר ולך לך אל ארץ המוריה וגו' (בראשית כ"ב ב'). עשרה חלקים של חנופה בעולם ט' בירושלים ואחד בכל העולם שנאמר כי מאת (ה') נביאי ירושלים יצאה חנופה לכל הארץ (ירמיה כ"ג ט"ו). עשרה חלקים של תורה בעולם ט' בירושלים ואחד בכל העולם שנאמר כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים (ישעיה ב' ג'):
Avot d’Rabbi Natan version 2 ch. 48 There are ten portions of wisdom in the world - nine in Jerusalem and one in the rest of the world, as it says “…and go away to the land of Moriah…” (Genesis 22:2) There are ten portions of hypocrisy in the world - nine in Jerusalem and one in the rest of the world, as it says “…for from the prophets of Jerusalem has falseness emanated to the whole land.” (Jeremiah 23:15) There are ten portions of Torah in the world – nine in Jerusalem and one in the rest of the world, as it says “…for out of Zion shall the Torah come forth, and the word of the Lord from Jerusalem.” (Isaiah 2:3)
והשביע הכהן את האשה - בשבועת האלה א"ר זירא, בשם רב: שני שבועות האמורות בסוטה למה? אחת קודם שנמחקה מגלה, ואחת לאחר שנמחקה מגלה. לפי שאין מוקדם ומאוחר בתורה. ורבנן אמרין: אחת שבועה שיש עמה אלה. ואחת שבועה שאין עמה אלה. כיצד היא שבועה שיש עמה אלה? באומר לה: משביעני עליך, שלא נטמאת, ואם נטמאת יבאו בך. ואמר הכהן אל האשה, פרט לחרשת. יתן ה' אותך, אוי להם לרשעים, שעושים מדת רחמים אכזריות. בכל מקום שנאמר ביו"ד ה"א, מדת רחמים, שנאמר (שמות לד): ה' ה' אל רחום וחנון וכאן מדת אכזריות. לאלה ולשבועה, יכול עצמה של אשה לאלה ולשבועה, אמר: בתוך עמך, לומר, שיהיו הכל נשבעות בך, ולוטות זו את זו ואומרות: אם עשית חפץ, זה יהא סופך, כסופה של פלונית. בתת ה' את ירכך נופלת ואת בטנך צבה תני, הרי הוא אומר בסוטה: בתת ה' את ירכך נופלת ואת בטנך צבה, ממקום שהתחילה בעברה, משם התחילה הפורענות. ירך התחילה בעבירה ואח"כ בטן, לפיכך תתקלל הירך תחלה ואחר כך בטן, ושאר הגוף לא פלט, שנאמר: והייתה האשה לאלה בקרב עמה. וכן את מוצא באנשי דור המבול. אדם התחיל בעבירה תחלה, שנאמר (בראשית ו): וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ, לקו תחלה ושאר לא פלטו, שנאמר (בראשית ז): וימח את כל היקום וגו'. קטני סדום התחילו בעבירה תחילה (בראשית יט): ואנשי סדום נסבו וגו', אף הם לקו תחלה ושאר לא פלטו, שנאמר (בראשית י"ט): ואת האנשים אשר פתח הבית הכו בסנורים. פרעה התחיל בעבירה תחילה, שנאמר (שמות א): ויצו פרעה לכל עמו, ויאמר אל עמו, הבה, הוא לקה תחלה והשאר לא פלטו, שנאמר (שמות ז): ובך ובעמך. מרגלים הם התחילו בעבירה תחילה, שנאמר (במדבר יג): ויוציאו דבת הארץ, אף הם לקו תחילה ושאר לא פלטו, שנאמר (במדבר יד): וימותו האנשים מוציאי דיבת הארץ. ואומר (במדבר י"ד): אני ה' דברתי אם לא זאת אעשה. שכיני ארץ ישראל הם התחילו בעבירה תחילה, שנאמר (ירמיה יב): כה אמר ה' על כל שכיני, אף הם לקו תחלה, שנאמר (ירמיהו יב): לכן כה אמר ה' הנני נותשם מעל אדמתם. נביאי ישראל הם התחילו בעבירה תחילה, שנאמר (שם): כי מאת נביאי ירושלים יצאת חנופה לכל הארץ, אף הם לקו תחילה ושאר לא פלטו, שנאמר (ירמיהו כט): ולקח מהם קללה.
… the prophets of Jerusalem were the first to sin, as it says “…for from the prophets of Jerusalem has falseness emanated to the whole land.” (Jeremiah 23:15) So too they were punished first and the rest did not escape, as it says “And a curse shall be taken from them…” (Jeremiah 29:22)
כִּי֩ אַעֲלֶ֨ה אֲרֻכָ֥ה לָ֛ךְ וּמִמַּכּוֹתַ֥יִךְ אֶרְפָּאֵ֖ךְ נְאֻם־יְהוָ֑ה כִּ֤י נִדָּחָה֙ קָ֣רְאוּ לָ֔ךְ צִיּ֣וֹן הִ֔יא דֹּרֵ֖שׁ אֵ֥ין לָֽהּ׃ (ס)
For I will restore health unto thee, And I will heal thee of thy wounds, saith the LORD; Because they have called thee an outcast: ‘She is Zion, there is none that careth for her.’
גמ׳ ומנלן דעבדינן זכר למקדש דאמר קרא (ירמיהו ל, יז) כי אעלה ארוכה לך וממכותיך ארפאך נאם ה' כי נדחה קראו לך ציון היא דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה:
From where do we learn that one should make a memorial for the Holy Temple? Because the verse says “For I will bring healing to you, and of your wounds I will heal you, says the Lord, for they called you an outcast, that is Zion whom no one seeks out.” (Jeremiah 30:17) This teaches that she needs to be sought.
כו. אין לה מנחם - אמר רבי לוי: כל מקום שנאמר "אין" - הוה לה. (בראשית יא) ותהי שרה עקרה אין לה ולד, והוה לה. שנאמר: (שם כא) וה' פקד את שרה, ודכותיה, (ש"א א) ולחנה אין ילדים, והוה לה. שנאמר: (שם ב) כי פקד ה' את חנה, ודכותיה: (ירמיה ל) ציון היא דורש אין לה והוה לה. שנאמר: (ישעיה נט) ובא לציון גואל, אף כן את אומר: אין לה מנחם והוה לה. שנאמר: (שם נא) אנכי אנכי הוא מנחמכם.
“…she has no comforter…” (Lamentations 1:2) R’ Levi said: every place where it says ‘has no,’ she has. “And Sarai was barren; she had no child.” (Genesis 11:30) And she did have, as it says “And the Lord remembered Sarah…” (Genesis 21:1) Similarly, “…but Hannah had no children.” (Samuel I 1:2) And she did have, as it says “For the Lord remembered Hannah…” (Samuel I 2:21) Similarly, “…that is Zion whom no one seeks out.” (Jeremiah 30:17) And she did have, as it says “And a redeemer shall come to Zion…” (Isaiah 59:20) And so too you say that she has no comforter - she has, as it says “I, yea I am He Who consoles you…” (Isaiah 51:12)
כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה הִנְנִי־שָׁב֙ שְׁבוּת֙ אָהֳלֵ֣י יַֽעֲק֔וֹב וּמִשְׁכְּנֹתָ֖יו אֲרַחֵ֑ם וְנִבְנְתָ֥ה עִיר֙ עַל־תִּלָּ֔הּ וְאַרְמ֖וֹן עַל־מִשְׁפָּט֥וֹ יֵשֵֽׁב׃
Thus saith the LORD: Behold, I will turn the captivity of Jacob’s tents, And have compassion on his dwelling-places; And the city shall be builded upon her own mound, And the palace shall be inhabited upon its wonted place.
כה אמר ה', אינה נדחה, כי הנני שב שבות אהלי יעקב, ואח''כ ישכנו במשכנות קבועים ומשכנותיו ארחם, ואח''כ ונבנתה עיר על תלה, ר''ל תחלה ישבו שם באהלים, ואח''כ יבנו משכנות, ואח''כ תבנה ציון כמו שהיתה לפנים, ואח''כ יבנה המקדש ובית המלך וארמון על משפטו ישב כפי משפטיו וחקתיו כי בנין המקדש צריך להיות כפי אשר בכתב מיד ה' השכיל.
So said the Lord – This will not be pushed off, because ‘Behold I am returning the captivity of the tents of Jacob’ and afterwards they will settle in permanent dwellings ‘and his dwellings I will pity’ and after this ‘the city shall be built on its mound’. That is to say that in the beginning they will settle there in tents, then afterwards their dwellings will be built and after this Zion will be rebuilt as it was before. After this the Temple and the King’s house will be rebuilt and the palace will be set in its proper site. This will be according to its laws and regulations because the Temple must be built as the hand of Gd has written in order to enlighten us:
למנצח על הגתית לאסף הרנינו לאלקים עזנו. זה שאמר הכתוב (במדבר כג כא) לא הביט און ביעקב. מה ראה בלעם להזכיר ליעקב ולא לאברהם ולא ליצחק. ראה שיצא פסולת מאברהם ישמעאל וכל בני קטורה. וראה שיצא מיצחק עשו ואלופיו. אבל יעקב כולו בקדושה שנאמר (בראשית מט כח) כל אלה שבטי ישראל שנים עשר. הדא הוא דכתיב (שיר השירים ד ז) כולך יפה רעיתי ומום אין בך. לפיכך לא הזכיר אלא יעקב לבדו. הוי (במדבר כג כא) לא הביט און ביעקב. אמר אסף הואיל וכל האבות יש בהן פסולת ויעקב אין בו פסולת איני מזכיר אלא יעקב לבדו. הריעו לאלקי יעקב. דבר אחר למה הזכיר יעקב מכל האבות. שנו רבותינו במדה שאדם מודד בה מודדין לו שנאמר (ישעיה כז ח) בסאסאה בשלחה תריבנה. אין לי אלא סאה תרקב וחצי תרקב מנין שנאמר (שם ט ד) כל סאון סואן ברעש. אין לי אלא דבר שבמדה שבמנין מנין שאפילו פרוטות מצטרפות לחשבון גדול תלמוד לומר (קהלת ז כז) אחת לאחת למצוא חשבון. משל למלך שהיה לו ג' אוהבין ובקש לעשות פלטין א' קרא לאוהביו הביא הראשון אמר לו ראה המקום הזה שאני רוצה לבנות פלטין. אמר לו אוהבו זכור אני שהיה פה הר תחלה. הניח אותו ובא אצל השני ואמר לו מבקש אני לבנות לי פלטין אחד במקום הזה. אמר לו זכורני שהיה פה מתחלה שדה. הניחו גם הוא ובא אצל השלישי ואמר לו אני רוצה לבנות פלטין במקום הזה. אמר לו זכור אני שהיה פלטין מתחלה. אמר לו חייך על שמך אני קורא אותו. כך אברהם יצחק ויעקב היו אוהביו של הקב"ה. אברהם קראו הר שנאמר (בראשית כב יד) בהר ה' יראה. יצחק קראו שדה שנאמר (שם כז כז) ראה ריח בני כריח שדה. יעקב קרא אותו פלטין שנאמר (שם כח יז) אין זה כי אם בית אלקים. אמר לו הקב"ה חייך אתה קראת אותו בית עד שלא נבנה על שמך אני קורא אותו שנאמר (ישעיה ב ג) לכו ונעלה אל הר ה' ואל בית אלקי יעקב. וכן ירמיה אומר (ירמיה ל יח) כה אמר ה' הנני שב שבות אהלי יעקב. ועוד אסף קישט את דבריו ולא הכיר בתרועה אלא ליעקב שנאמר הריעו לאלקי יעקב:
... Another explanation. Why does the verse (Psalms 81:2) mention Yaakov and not all of the forefathers? Our rabbis taught: a man is measured with the measure by which he measures, as it says “In that measure (b’saseah), when they sent them out, it strove with it…” (Isaiah 27:8) A seah with a seah. I only know seah, from where do I learn tirkav and a half tirkav, kab and a half kav, rovah and a half rovah, a tuman and an uchlah? Scripture says “For every victory shout (s’on soein) sounds with clamor…” (Isaiah 9:4) Here there are many measures. I only know about something which comes by measure, from where do I learn little bits that add up to a large amount? Scripture says “…adding one to another to find out the account.” (Ecclesiastes 7:27) This is like a king who had three people that loved him, and sought to build himself a palace. He brought the first one and said to him: I want to build a palace for myself. His love replied to him: I recall that it was a mountain in the beginning. He called to the second love and said to him: I want to build a palace for myself. He replied: I recall that it was a field in the beginning. He called to the third love and said: I want to build a palace for myself. He replied: I recall that it was a palace in the beginning. He said to him: by your life! I will build that palace and call it by your name. So too Avraham, Yitzchak and Yaakov were lovers of the Holy One. Avraham called the Holy Temple ‘mountain,’ as it says “On the mountain, the Lord will be seen.” (Genesis 22:14) Yitzchak called it field, as it says “…the fragrance of my son is like the fragrance of a field…” (Genesis 27:27) Yaakov called it ‘house’ even before it was built, as it says “This is none other than the house of God…” (Genesis 28:17) The Holy One said to him: by your life! You called it a house before it was built and I will call it by your name, as it says “Come, let us go up to the Lord's mount, to the house of the God of Jacob…” (Isaiah 2:3) So too Jeremiah said “So said the Lord: Behold I am returning the captivity of the tents of Jacob…” (Jeremiah 30:18) So too Asaf decorated his words and only recalled the God of Yaakov with a trumpet blast, as it says “…sound the shofar to the God of Jacob.” (Psalms 81:2)
מדרש תנחומא (בובר) פרשת תולדות סימן ב [ב] ויגדלו הנערים ויהי עשו איש יודע ציד וגו' (בראשית כה כז). אמר ר' ברכיה הכהן אמר ר' לוי שניהן הלכו לבית הספר, ושניהן שוין עד ט"ו שנה, למה היו דומים, להדס ועצמונית, כל זמן שהן קטנים אין אדם מפריש מזה לזה, משיגדלו זה מפיח ויהי טוב, וזה מוציא קוציו, כך כל ימים שהיו עשו ויעקב קטנים לא היה אדם מפריש ביניהם, משנתגדלו נתפרשו, מנין שנאמר ויגדלו הנערים וגו'. ויעקב איש תם יושב אהלים (שם שם /בראשית כ"ה כ"ז/). איש יודע ציד. אמר ר' אבהו, מהו יודע ציד, צידיו סורנא, צד בבית [וצד] בשדה. ויעקב איש תם יושב אהלים. א"ל הקדוש ברוך הוא אתה התחלתה לישב באהלים, חייך כשאשוב לירושלים בזכותך אני חוזר, שנאמר כה אמר ה' הנני שב שבות אהלי יעקב (ירמיה ל יח), שבות אברהם לא נאמר, אלא שבות יעקב.
Midrash Tanchuma (Buber) parshat Toldot 2:2 “And the youths grew up, and Esau was a man who understood hunting…” (Genesis 25:27) R’ Berachia haKohen said in the name of R’ Levi: they both went to school and were both the same until age fifteen. To what can they be compared? To a myrtle and a thorny plant. So long as they are small no one can distinguish between them, but once they grow one becomes dusty and that will alright and the other grows thorns. So too, so long as Esau and Yaakov were young no one distinguished between the but once they grew up they separated. From where do we learn this? “And the youths grew up…” “…whereas Jacob was an innocent man, dwelling in tents.” (ibid.) ‘a man who understood hunting’ R’ Abahu said: what does ‘who understood hunting’ mean? That his sides revolved, he hunted in the house and he hunted in the field. ‘Jacob was an innocent man, dwelling in tents’ The Holy One said to him: You began to dwell in tents. By your life! When I return to Jerusalem, through your merit I will return, as it says “Behold I am returning the captivity of the tents of Jacob…” (Jeremiah 30:18) It does not say the captivity of Avraham, but rather the captivity of Yaakov.
כֹּֽה־אָמַ֞ר יְהוָ֤ה צְבָאוֹת֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל ע֣וֹד יֹאמְר֞וּ אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֗ה בְּאֶ֤רֶץ יְהוּדָה֙ וּבְעָרָ֔יו בְּשׁוּבִ֖י אֶת־שְׁבוּתָ֑ם יְבָרֶכְךָ֧ יְהוָ֛ה נְוֵה־צֶ֖דֶק הַ֥ר הַקֹּֽדֶשׁ׃
Thus saith the LORD of hosts, the God of Israel: Yet again shall they use this speech In the land of Judah and in the cities thereof, When I shall turn their captivity: ‘The LORD bless thee, O habitation of righteousness, O mountain of holiness.’
עוד יאמרו וכו'. עוד יבוא זמן אשר הכל יאמרו : בשובי. בעת אשיב בני השבי למקומם יאמרו יברכך ה' אתה נוה הצדק והוא ירושלים : הר הקדש. זהו בית המקדש :
when I return – At the time when I bring back the children of captivity to their place they will say ‘May the Lord bless You, dwelling of righteousness’ which refers to Jerusalem.
מדרש תנחומא (בובר) פרשת לך לך סימן ה ד"א והיה ברכה, א"ל הקדוש ברוך הוא עתיד אני להעמיד ממך שבט שהוא מברך את ישראל, ואיזה הוא זה שבט לוי שהוא מברך את ישראל, אמר לפניו אברהם רבונו של עולם מי מברך לאותו השבט, א"ל הקדוש ברוך הוא משהן מברכין את ישראל אני מברכם, שנאמר ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם (במדבר ו כז), אמר הקדוש ברוך הוא לישראל בעולם הזה שבט לוי מברך אתכם בשמי, אבל לעולם הבא אני בכבודי מברך אתכם שנאמר יברכך ה' נוה צדק הר הקדש (ירמיה לא כב).
Midrash Tanchuma (Buber) parshat Lech Lecha Another explanation. “…and you shall be a blessing.” (Genesis 12:2) The Holy One said to him: in the future I will raise up a tribe from you that will bless Israel. Which one is it? The tribe of Levi who blesses Israel. Avraham said before Him: master of the world! Who will bless that tribe? The Holy One replied to him: once they bless Israel I will bless them, as it says “They shall bestow My Name upon the children of Israel, so that I will bless them.” (Numbers 6:27) The Holy One said to Israel: in this world the tribe of Levi blesses you in My name, but in the world to come I in My glory will bless you, as it says “May the Lord bless You, dwelling of righteousness, holy mount.” (Jeremiah 31:22)
בַּיָּמִ֤ים הָהֵם֙ תִּוָּשַׁ֣ע יְהוּדָ֔ה וִירוּשָׁלִַ֖ם תִּשְׁכּ֣וֹן לָבֶ֑טַח וְזֶ֥ה אֲשֶׁר־יִקְרָא־לָ֖הּ יְהוָ֥ה ׀ צִדְקֵֽנוּ׃ (ס)
In those days shall Judah be saved, And Jerusalem shall dwell safely; And this is the name whereby she shall be called, The LORD is our righteousness.
וזה אשר יקרא לה . וזה השם אשר יקרא המקום לירושלים : ה' צדקנו . ה' יצדיק אותנו בזמן קיומה :
and this is the name that He shall call it – This is the name which God will call Jerusalem: the Lord is our righteousness – God will make us righteous when she (Jerusalem) is reestablished.
וַיֵּ֤שֶׁב יִרְמְיָ֙הוּ֙ בַּחֲצַ֣ר הַמַּטָּרָ֔ה עַד־י֖וֹם אֲשֶׁר־נִלְכְּדָ֣ה יְרוּשָׁלִָ֑ם (ס) וְהָיָ֕ה כַּאֲשֶׁ֥ר נִלְכְּדָ֖ה יְרוּשָׁלִָֽם׃ (פ)
So Jeremiah abode in the court of the guard until the day that Jerusalem was taken. And it came to pass, when Jerusalem was taken—
ואברם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב - הה"ד (תהלים קה) ויוציאם בכסף וזהב וגו' וילך למסעיו, במסעות שהלך בהן חזר. אמר רבי אלעזר ברבי מנחם: הלך לפרוע הקפותיו. וגם ללוט ההולך את אברם וגו' ד' דברים טובים היו ללוט בעבור אברם. וילך אברם וגו' וילך אתו לוט. וגם ללוט ההולך את אברם, וישב את כל הרכוש וגם את לוט. ויהי בשחת אלהים וגו', ויזכור אלהים את אברהם וישלח את לוט מתוך וגו'. וכנגדו היו בניו צריכים לפרוע לנו טובות, לא דיין שלא פרעו לנו טובות אלא רעות. הה"ד (במדבר כב) וישלח מלאכים אל בלעם בן בעור וגו'. ועתה לכה נא ארה לי את העם. (שופטים ד) ויאסף אליו את בני עמון ועמלק וילך ויך את ישראל ויירשו את עיר התמרים. (ד"ה ב כ) ויהי אחרי כן באו בני מואב ובני מדין ועמהם מן העמונים על יהושפט. ועוד כתיב (איכה א): ידו פרש צר על כל מחמדיה. ונכתב חטא שלהם בארבעה מקומות: (דברים כג) לא יבוא עמוני ומואבי על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים. וכתיב (מיכה ו) עמי זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה וגו'. עמדו ד' נביאים וחתמו גזר דינם אלו הם: ישעיה וירמיה, צפניה ויחזקאל ישעיה אמר (ישעיה טו): משא מואב כי בליל שודד ער מואב נדמה כי בליל שודד קיר מואב נדמה. ירמיה אמר (ירמיה מט): לכן הנה ימים באים נאם ה', והשמעתי אל רבת בני עמון תרועת מלחמה, והיתה לתל שממה ובנותיה באש תצתנה, וירש ישראל את יורשיו אמר ה'. יחזקאל אמר (יחזקאל כה): לבני קדם על בני עמון, ונתתיה למורשה, למען לא תזכר בני עמון בגוים, ובמואב אעשה שפטים, וידעו כי אני ה'. צפניה אמר (צפניה ב): לכן חי אני נאם ה' צבאות אלהי ישראל, כי מואב כסדום תהיה, ובני עמון כעמורה וגו':
... R’ Shimon bar Aba said in the name of R’ Yochanan: any where that it says ‘and it was’ (vayehi) it indicates distress and joy. If it is distress there is no distress like it and if it is joy there is no joy like it. R’ Shmuel ben Nachmani came and split the teaching in half. Anywhere that it says ‘and it was’ (vayehi) indicates distress, ‘and it will be’ (v’haya) indicates joy…The brought a challenge from this verse “…and he was [there] (v’haya) when Jerusalem was taken.” (Jeremiah 38:28) He said to them: this is still a cause of joy because on that very day Israel received full payment for their sins. As R’ Shmuel ben Nachmani said: Israel received full payment for their sins on the day the Holy Temple was destroyed, as it says “Your iniquity is finished, O daughter of Zion…” (Lamentations 4:22)