Jerusalem Anthology - Hezekiah and Jerusalem
Hezekiah, King of Yehudah, did four things in which his thought was in accord with Gd’s intention. He hid away the Book of Healing, and his thought was in accord with Gd’s intention. He destroyed the bronze snake, and his thought was in accord with Gd’s intention, as it says “…for until those days the children of Israel were burning incense to it; and he called it Nechushtan.” (Kings II 18:4) He removed the altars and high places and his thought was in accord with Gd’s intention, as it says “Did not he - Hezekiah - remove His high places and His altars and say to Judah and to Jerusalem, saying: Before one altar you shall prostrate yourselves, and upon it you shall burn incense?” (Chronicles II 32:12) He blocked up the waters of the Gihon spring ad his thought was in accord with Gd’s intention, as it says “And he-Hezekiah-stopped up the source of the waters of the upper Gihon, and he led them straight down on the west to the City of David, and Hezekiah prospered in all his works.” (Chronicles II 32:12)
(ישעיהו ט, ו) למרבה המשרה ולשלום אין קץ וגו' א"ר תנחום דרש בר קפרא בציפורי מפני מה כל מ"ם שבאמצע תיבה פתוח וזה סתום ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג אמרה מדת הדין לפני הקב"ה רבש"ע ומה דוד מלך ישראל שאמר כמה שירות ותשבחות לפניך לא עשיתו משיח חזקיה שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך תעשהו משיח לכך נסתתם
“To him who increases the authority, and for peace without end…” (Isaiah 9:6) R’ Tanchum said: Bar Kappar expounded in Tzippori ‘why is every letter mem which is located in the middle of a word open at the bottom, and the one in this verse is closed? The Holy One wanted to make Hezekiah the Messiah and Sancheriv Gog and Magog. But the aspect of judgment said before the Holy One: Master of the World! You did not make David, who said before You many songs and praises, the Messiah. Will you then make Hezekiah, for whom You did all these miracles and who did not sing before, into the Messiah?! Therefore it was sealed.
תנו רבנן ששה דברים עשה חזקיהו המלך על ג' הודו לו ועל ג' לא הודו לו על ג' הודו לו גנז ספר רפואות והודו לו כתת נחש הנחשת והודו לו גירר עצמות אביו על מטה של חבלים והודו לו ועל ג' לא הודו לו סתם מי גיחון ולא הודו לו קצץ דלתות היכל ושגרם למלך אשור ולא הודו לו עבר ניסן בניסן ולא הודו לו
Our rabbis taught: Hezekiah the King did six things. For three of them they praised him and for three they did not. For three they praised him: he hid away the Book of Healing – they praised him. He ground up the bronze snake – they praised him. He dragged the bones of his father on a bed of roped – they praised him. For three things they did not praise him: he sealed up the waters of the Gihon spring – they did not praise him. He cut off the doors of the Temple and sent them to the king of Assyria – they did not praise him. He intercalated the month of Nisan in Nisan – they did not praise him.
דבר אחר: ויהי בחצי הלילה אמר דוד (תהלים עז, ז): אזכרה נגינתי בלילה. אמרה כנסת ישראל: נזכרת אני את השברים, שהיית שובר את האויבים בעבורי בלילה, ואין נגינתי אלא לשון שבר, כמה דאת אמר (איכה ג, סג): אני מנגינתם. ואומר (בראשית יד, כ): אשר מגן צריך בידך. בא עלינו סנחריב שברת אותו בלילה, שנאמר (מ"ב יט, לה): ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור. אמר רבי נחמיה: בא וראה אהבתו של הקדוש ברוך הוא על ישראל, שהרי מלאכי השרת, שהן גבורי כח עושי דברו, עשאן הקדוש ברוך הוא שומרין לישראל. ומי הם? מיכאל וגבריאל, שנאמר (ישעיה סב, ו): על חומתיך ירושלים הפקדתי שומרים. וכיון שבא סנחריב, מיכאל יצא והכה בהם, וגבריאל הציל במצותו של הקדוש ברוך הוא לחנניה וחביריו. למה כך? אלא תנאין עשה עמהם הקדוש ברוך הוא. אימתי? כשבקש לירד להציל אברהם מכבשן האש. אמרו מיכאל וגבריאל לפניו: אנו יורדין להציל אותו! אמר להם: אלו ירד לשם אחד מכם לכבשן, אתם הייתם מצילין אותו, אלא לשמי ירד, ואני יורד ומצילו, שנאמר (בראשית טו, ז): אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים, אלא אתן לכם זמן. אימתי תרדו? על שנזדקקתם להצילו, לכבוד שמי. אתה מיכאל, על מחנה אשור, ואתה גבריאל, על מחנה כשדים. כיון שירד גבריאל להציל לחנניה מישאל ועזריה, גזר לאש ויצא ולהט כל אותן שהשליכו אותן, שנאמר (דניאל ג, כב): גובריא אלך די הסיקו לשדרך מישך וגו'. ויש אומרים: ארבע אומות מתו שם בראשונה. כתיב (שם שם, ג): באדין מתכנשין, אחשדרפניא, סגניא, ופחותא, והדברי מלכא, וכאן חסרו ארבע, שנאמר ( שם שם, כז): ומתכנשין אחשדרפניא, לפיכך אמר חנניה (תהלים קיז, א): הללו את ה' כל גוים. מישאל אמר (שם שם, שם): שבחוהו כל האומים. ועזריה אמר (שם שם, ב): כי גבר עלינו חסדו. המלאך אומר (שם שם, שם): ואמת ה' לעולם. אמת מה שאמר לי כשירדתי להציל אברהם. וכן מיכאל עשה מה שאמר לו, שנאמר ( מ"ב יט, לה): ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה'. תנא, כולן פולמרכין ודוכסין היו שותין יין, והניחו קנקניהם מושלכים. אמר הקדוש ברוך הוא לסנחריב: אתה עשית שלך, שנאמר (שם שם, כג): ביד מלאכיך חרפת אף אני ביד מלאכי. מה עשה לו? (ישעיה י, טז): ותחת כבודו יקד יקוד כיקוד אש. מהו ותחת כבודו? ששרף גופן מבפנים והניח בגדיהם מבחוץ, שכבודו של אדם בגדו. ולמה הניח בגדיהם? אלא שהיו בניו של שם, שנאמר (בראשית י, כב): בני שם עילם ואשור. אמר הקדוש ברוך הוא: חייב אני לשם אביהם, שנטלו הוא ויפת בגדיהם וכסו ערות אביהם, שנאמר (שם ט, כג): ויקח שם ויפת את השמלה, לכך אמר הקדוש ברוך הוא למיכאל: הנח בגדיהן ושרוף נשמתן. מה כתיב שם? (מ"ב שם, לה): וישכימו בבקר והנה כולם פגרים מתים הדא הוא דכתיב (תהלים קא, ח): לבקרים אצמית כל רשעי ארץ, והיו ישראל וחזקיהו יושבין ואומרין את ההלל, שהיה ליל של פסח, והיו מתייראים לומר עכשיו ירושלים מתכבשת בידו, כיון שהשכימו בבקר לעמוד ולקרות קריאת שמע ולהתפלל, מצאו אויביהם פגרים מתים. לפיכך, אמר הקדוש ברוך הוא לישעיה (ישעיה ח, ג): קרא שמו מהר שלל חש בז, ומיהר לבוז שללם. והאחד קרא שמו עמנו אל, לומר, שאני עמו, שנאמר (דה"ב לב, ח): עמו זרוע בשר ועמנו ה' אלהינו. וכשם שעשה הקדוש ברוך הוא בעולם הזה ביד מיכאל וגבריאל, כן לעתיד לבא יעשה על ידיהם, שנאמר (עובדיה א, כא): ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו, זה מיכאל וגבריאל. ורבינו הקדוש אומר: זה מיכאל לעצמו, שנאמר (דניאל יב, א): ובעת ההיא יעמוד מיכאל השר הגדול העומד על בני עמך, שהוא תובע צרכיהן של ישראל ומדבר עליהם, שנאמר (זכריה א, יב): ויען מלאך ה' ויאמר ה' צבאות עד מתי אתה לא תרחם את ירושלים. ואומר (דניאל י, כא): ואין אחד מתחזק עמי כי אם מיכאל שרכם. אמר רבי יוסי: למה מיכאל וסמאל דומין? לסניגור וקטיגור עומדין בדין, זה מדבר וזה מדבר. גמר זה דבריו וזה דבריו, ידע אותו הסניגור שנצח. התחיל משבח את הדיין, שיוציא איפופסין. בקש אותו קטיגור להוסיף דבר. אמר לו הסניגור: החרש ונשמע מן הדיין! כך מיכאל וסמאל עומדים לפני השכינה, והשטן מקטרג, ומיכאל מלמד זכותן של ישראל, והשטן בא לדבר, ומיכאל משתקו. למה? שנאמר ( תהלים פה, ט): אשמעה מה ידבר האל ה' כי ידבר שלום אל עמו. הוי (שם עז, ז): אזכרה נגינתי בלילה, על נס של חזקיהו. דבר אחר: אזכרה נגינתי, נזכר אני מה שעשית לנו במצרים, ומנגנין שעשית למצרים. היאך? מתחלה כשבקש הקדוש ברוך הוא להביא המכות על המצרים, מכת בכורות אמר להביא תחלה, שנאמר (שמות ד, כג): הנה אנכי הורג את בנך בכורך, התחיל אומר (שם ה, ב): מי ה' אשר אשמע בקולו. אמר הקדוש ברוך הוא: אם אביא עליו מכת בכורות תחלה, משלחן אלא, מביא אני עליו מכות אחרות, (תחלה): ובעקב זאת אני מביא את כולן, שנאמר: וה' הכה כל בכור. לפיכך, דוד מקלס (תהלים צ, יא): מי יודע עוז אפך, מי יודע נגנין שלך, שאתה עושה בים, שנאמר (שם עז, כ): בים דרכך ושבילך במים רבים ועקבותיך לא נודעו, דברים שאתה עושה בעקב, מי יודע:
Another explanation. “It came to pass at midnight…” (Exodus 12:29) David said “I recall my music at night…” (Psalms 77:7) Knesset Israel said: I recall the pieces into which you used to star my enemies at night, and ‘music’ is indicative of breaking as it says “…I am their song,” (Lamentations 3:63)and it says “…Who has delivered your adversaries into your hand.” (Genesis 14:20) Sancheriv came upon us and You shattered him at night, as it says “And it came to pass on that night that an angel of the Lord went out and slew one hundred eighty-five thousand of the camp of Assyria.” (Kings II 19:35) R’ Nechemia said: come and see the love of the Holy One for Israel! The ministering angels, who are mighty in strength to do His word, were made by the Holy One to be the guardians of Israel. Who are they? Micha’el and Gavri’el, as it says “On your walls, O Jerusalem, I have appointed watchmen…” (Isaiah 62:6) When Sancheriv came, Micha’el went out and struck them and Gavri’el saved Hananyah and his friends at the command of the Holy One. Why was this? When the Holy One went down to save Avraham from the fiery furnace, He made an agreement with them. Micha’el and Gavri’el said before Him: we will go down and save him. He said to them: if he had gone into the furnace for your name’s sake then you could save him, but he went in for My sake and I will go down to save him, as it says “I am the Lord, Who brought you forth from Ur of the Chaldees…” (Bereshit 15:7) But I will give you a time when you can do so since you wanted to save him for My name’s sake. Micha’el you will descend on the camp of Assyria and Gavri’el you will descend on the camp of the Chaldeans When Gavri’el went down to save Hananyah, Mishael and Azaryah he made a decree on the fire and it burst out on those who had thrown them in, as it says “…these men who had brought up Shadrach, Meshach, and Abed-nego…” (Daniel 3:22) There are those who say that four nations died there. First it is written “Then, the satraps, the prefects, the governors, the judges, the treasurers, the counselors, the sheriffs, and all the rulers…” (Daniel 3:3) and here it is written lacking four, as it says “And the satraps, the prefects, the governors, and the leaders…” (Daniel 3:27) Therefore Hananyah said “Praise the Lord, all nations…” (Psalms 117:1) Mishael said “…laud Him, all peoples.” (ibid.) And Azaryah said “For His kindness has overwhelmed us…” (Psalms 117:2) The angel said “…and the truth of the Lord is eternal.” (ibid.) It is true what He said to me when I wanted to go down and save Avraham. And so too Micha’el did what he was told, as it says “And it came to pass on that night that an angel of the Lord went out…” (Kings II 19:35) It was taught: all the soldiers and the commanders were drinking wine and they left the bottles tossed aside. The Holy One said to Sancheriv: you did yours, as it says “Through your messengers you have insulted the Lord…” (Kings II 19:23) So to I will acta the hand of my messenger. What did he do to him? “…and in the place of honor, a burning shall burn like the burning of fire.” (Isaiah 10:16) And what does ‘in the place of honor’ mean? That he burnt their bodies from within and left their clothes untouched because the clothing of a man is his honor. Why did he leave their clothes? Because they were the descendants of Shem, as it says “The sons of Shem were Elam and Asshur…” (Genesis 10:22) The Holy One said: I am obligated to their father Shem because he and Yafet took their clothes and covered the nakedness of their father, as it says “And Shem and Japheth took the garment…” (Genesis 9:23) Therefore the Holy One said to Micha’el: leave their clothes and burn their souls, and what is written there? “And they arose in the morning, and behold they were all dead corpses.” (Kings II 19:35) This is what is written “Betimes I cut down all the wicked of the earth…” (Psalms 101:8) Hezekiah and Israel were sitting and saying Hallel because it was the night of Passover. They were afraid to say ‘now Jerusalem is conquered by his hand.’ When they got up in the morning to say the shema and to pray they found the dead bodies of their enemies. Therefore the Holy One said to Isaiah “Call his name Maher-shalal-hash-baz (to hasten loot, speed the spoils)” (Isaiah 8:3) and he hurried to loot their spoils. And call one ‘God is with us’ (Immanuel) to say that I am with him, as it says “With him is an arm of flesh, and with us is the Lord our God…” (Chronicles II 32:8) Just as the Holy One did in this world through the hands of Micha’el and Gavri’el, so to in the time to come he will do through their hands, as it says “And saviors shall ascend Mt. Zion to judge the mountain of Esau…” (Ovadiah 1:21) This refers to Micha’el and Gavri’el. Our Holy rabbi said: this is Micha’el himself, as it says “Now at that time, Michael, the great prince, who stands over the children of your people, will be silent…” (Daniel 12:1) He pleads the needs of Israel and speaks on their behalf, as it says “And the angel of the Lord replied and said, "O Lord of Hosts! How long will You not have mercy on Jerusalem and upon the cities of Judah…” (Zechariah 1:12) And it says”… but no one strengthens himself concerning these matters except Michael, your prince.” (Daniel 10:21)
אמר ר' יודן: עד שחזקיהו וסיעתו אוכלין פסחיהם בירושלים, כבר הקדים הקדוש ברוך הוא בלילה ההוא. שנאמר: (מ"ב יט) ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור. אמר רבי אבהו: עד שמשה וישראל מסובין ואוכלין פסחיהם במצרים, כבר הקדים הקדוש ברוך הוא. שנאמר: (שמות י"ב) ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור בארץ מצרים. היא דעתיה דרבי אבהו למימר סיריי נתן ריחו. מלמד שהיה ריחו של אותו הדם קשה, והופיע להם הקדוש ברוך הוא ריח טוב, מבשומי גן עדן, והיתה נפשם קוהא לאכול. אמרו לו: משה רבינו, תן לנו מה נאכל! אמר להם משה: כך אמר לי הקדוש ברוך הוא: (שם) כל בן נכר לא יאכל בו. עמדו והפרישו הנכרים שביניהם, והיתה נפשם קוהא לאכול. אמרו לו: משה רבינו תן לנו מה נאכל! אמר להם: כך אמר לי הקדוש ברוך הוא: (שם) וכל עבד איש מקנת כסף ומלתה אותו אז יאכל בו. עמדו ומלו את עבדיהם, והיתה נפשם קוהא לאכול. אמרו לו: תן לנו מה נאכל! אמר להם: כך אמר לי הקדוש ברוך הוא: סינטומוס, (שם ) כל ערל לא יאכל בו. מיד כל אחד ואחד נתן חרבו על ירכו, ומהל עצמו. מי מלן? ר' ברכיה אמר: משה היה מוהל ואהרן פורע ויהושע משקה. ויש אומרים: יהושע היה מוהל ואהרן פורע ומשה היה משקה. הדא הוא דכתיב: (יהושע ה') בעת ההיא אמר ה' אל יהושע: עשה לך חרבות צורים, ושוב מול את בני ישראל שנית. ולמה שנית? מכאן שמלן בראשונה. מיד ויעש לו יהושע חרבות צורים, וימל את בני ישראל אל גבעת הערלות. מהו אל גבעת הערלות? אמר רבי: מכאן שעשו אותה גבעה בערלה.
R’ Yodan said: before Hezekiah and his supporters had eaten their Passover sacrifice in Jerusalem, the Holy One had already preceded them on that night, as it says “And it came to pass on that night that an angel of the Lord went out and slew one hundred eighty-five thousand of the camp of Assyria…” (Kings II 19:35)
לא האמינו מלכי ארץ וכל יושבי תבל ארבעה מלכים היו, מה שתבע זה לא תבע זה. ואלו הן: דוד ואסא, יהושפט וחזקיהו. דוד אמר (תהלים י"ח) ארדפה אויבי ואשיגם וגו' אמר לו הקדוש ברוך הוא: אני עושה כן. הדא הוא דכתיב: (שמואל א' ל') ויכם דוד מהנשף ועד הערב למחרתם מהו למחרתם? רבי יהושע בן לוי אמר: לשתי לילות ויום אחד. והיה הקדוש ברוך הוא מאיר לו בלילות בזיקין וברקים. כמה דתנינן תמן: על הזיקין ועל הזועות ועל הברקים. הדא הוא דכתיב: (תהלים י"ח) כי אתה תאיר נרי וגו'. עמד אסא ואמר: אין בי כח להרוג להם, אלא אני רודף אותם ואתה עושה. אמר לו: אני עושה. שנאמר: (ד"ה ב' י"ד) וירדפם אסא וגו' כי נשברו לפני ה' ולפני מחנהו וישאו שלל הרבה מאד. "לפני אסא" אין כתיב כאן, אלא, "לפני ה' ולפני מחנהו". עמד יהושפט ואמר: אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף, אלא אני אומר שירה ואתה עושה. אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה. שנאמר: (שם כ') ובעת החלו ברנה ותהלה וגו'. עמד חזקיהו ואמר: אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף ולא לומר שירה. אלא אני ישן על מטתי ואתה עושה. אמר לו הקדוש ברוך הוא אני עושה. שנאמר: (מלכים ב' י"ט) ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך ה' ויך במחנה אשור וגו'. כמה נשתייר מהן? רב אמר: עשרה, שנאמר (ישעיה י') ונער יכתבם, שכן דרכו של נער להיות כותב יו"ד. ר' אליעזר אומר: ששה, שכן דרכו של נער להיות שורט שריטה. ר' יהושע אומר: חמשה, שנאמר (שם י"ז) שנים שלשה גרגרים בראש אמיר. ר' יהודה בר' סימון אמר: תשעה, הדא הוא דכתיב: (שם) וארבעה חמשה בסעיפיה פוריה ר' תנחום בר חנילאי אמר: ארבעה עשר, הדא הוא דכתיב: (שם) שנים שלשה גרגרים בראש אמיר ארבעה חמשה בסעיפיה פוריה. בין כדברי אלו בין כדברי אלו, הכל מודים שנבוכדנצר אחד מהם היה. אלא כיון שאמר לו הקדוש ברוך הוא עלה והחריב בית המקדש. אמר: לא בעי אלא מצמצמא יתי מיעבד לי כמה דעבד לסבי. מה עשה? בא וישב בדפני של אנטוכיא, ושלח נבוזראדן רב טבחים להחריב את ירושלים. עשה שם שלש שנים ומחצה. בכל יום מקיף את ירושלים ולא היה יכול לכבשה. וכיון שלא היה יכול לכבוש בקש לחזור, נתן הקדוש ברוך הוא בלבו התחיל ממדד בחומה, והיתה שוקעת בכל יום טפחיים ומחצה, עד ששקעה כולה. וכיון ששקעה כלה נכנסו השונאים לירושלים. על אותה שעה הוא אומר: לא האמינו מלכי ארץ וכל יושבי תבל כי יבא צר ואויב בשערי ירושלים.
“The kings of the earth did not believe, nor all the inhabitants of the world, that a foe or enemy could enter the gates of Jerusalem.” (Lamentations 4:12) There were four kings, and each one demanded what the others did not demand. They are David, Asa, Yehoshafat and Hezekiah. Regarding David it says “I have pursued my enemies and overtaken them…” (Psalms 18:38) The Holy One said to him: I will do so. This is what is written “And David smote them from evening until evening to their morrow…” (Samuel I 30:17) What does ‘to their morrow’ mean? R’ Yehoshua ben Levi said: for two nights and one day. The Holy One lit up the night for him with shooting stars and lightning, as it is taught (Mishna Berachot 2:9) ‘on shooting stars, on earthquakes and on lightning.’ This is what is written “For You light my lamp…” (Psalms 18:29) Asa stood up and said: I do not have the strength to kill them, rather I will pursue them and You do the rest. This is what is written “And Asa and the people who were with him pursued them… for they were broken before the Lord and before His camp, and they carried away very much spoils.” (Chronicles II 14:12) It is not written ‘before Asa’ but rather ‘before the Lord and before His camp.’ Yehoshafat stood up and said: I have no strength to kill or to pursue, rather I will sing a song and You do the rest. The Holy One said to him: I will do so, as it says “And at the time they commenced with song and praise…” (Chronicles II 20:22) Hezekiah stood up and said: I have no strength to kill, or to pursue or to sing a song, rather I will sleep on my bed and You do the rest. The Holy One said to him: I will do so, as it says “And it came to pass on that night that an angel of the Lord went out and slew one hundred eighty-five thousand of the camp of Assyria…” (Kings II 19:35)
נכבדות מדובר בך. זה חזקיה שנאמר (מלכים-ב כ כ) ואשר עשה את הבריכה ואת התעלה ויבא את המים. הוא חזקיה שסתם מי גיחון שנאמר ויבא את המים העירה. שהוא סודרן לפי שאינו מדבר אלא בדברי תורה שנמשלו למים שנאמר (ישעיה נה א) הוי כל צמא לכו למים. מה היה חזקיה עושה חמי סדרן טב מייתי ליה חמי תנאי טב מייתי ליה. הוי נכבדות מדובר בך. רבי חנינא בר אידי אמר למה אומרים ישראל את השם במקדש בפירוש ובמדינה בכנויו (דברים כח נח) ליראה את השם הנכבד שנאמר נכבדות מדובר בך. ואן איתמר בקרייתיה שנאמר עיר האלקים סלה:
“Glorious things are said about you, the city of God, forever.” (Psalms 87:3) This refers to Hezekiah, as it says “…and how he made the conduit and the pool, and he brought the water into the city…” (Kings II 20:20) Hezekiah sealed up the waters of the Gihon spring and it says ‘he brought the water into the city’ because he was a collector of traditions and this verse is actually referring to words of Torah, which are compared to water, as it says “Ho! All who thirst, go to water…” (Isaiah 55:1) It also says “Come, partake of my bread…” (Proverbs 9:5) What would Hezekiah do? When he saw that it was well ordered, he brought it to the city; that it was well taught, he brought it to the city. This is what is written “These too are Solomon's proverbs, which the men of Hezekiah, king of Judah, maintained.” (Proverbs 25:1) Another explanation. ““Glorious things are said about you…” (Psalms 87:3) R’ Huna said in the name of R’ Idi: why did Israel express Gd’s name explicitly in the Holy Temple and use a cognomen outside of the Temple bounds? Because it is written “…to fear this glorious and awesome name, the Lord, your God.” (Deuteronomy 28:58) This is ‘glorious things are said about you.’ And where is it said? In the city of God, in the city of Zion. And where? “…the city of God, forever.” (Psalms 87:3)
אליהו רבה (איש שלום) פרשה יז בימי חזקיהו מלך יהודה היו ישראל עסוקין במקרא במשנה במדרש בהלכות ואגדות, שכרן של ישראל שהיו עסוקין במקרא במשנה במדרש בהלכות ובאגדות דבר שעתיד להיות בסוף, זאת תהיה המגפה וגו' (זכריה י"ד י"ב), נעשה לחזקיהו ולדורו, כיצד, ויצא מלאך ה' וגו' (מ"ב =מלכים ב'= י"ט ל"ה), וקבע להן נחמה שהיא מדה טובה בעולם, שנאמר נחמו נחמו עמי וגו' דברו על לב וגו' (ישעיה מ' א' וב'), משלו משל למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שכעס על אשתו, והיה לו ממנה בן כבן שמונה עשר חודש, ובכל יום ויום שהיו מכניסין אותו לפניו היה מגפפו ומחבקו ומנשקו, ואוחזו בשתי ידיו ומושיבו בין ברכיו, ואמר לו, אילמלי רחמיי שרבים עליך כבר הוצאתי את אימך מתוך ביתי, כך, מה אעשה לך אפרים וגו' (הושע ו' ד'), לא אעשה חרון אפי (שם /הושע/ י"א ט').
Eliyahu Raba 17 In the days of Hezekiah Israel was occupied with scripture, mishna, midrash, halacha and aggadot. The reward of Israel’s being occupied with scripture, mishna, midrash, halacha and aggadot, something which in the future will come at the end, “And this shall be the plague…” (Zechariah 14:12) was done for Hezekiah and his generation. How so? “…an angel of the Lord went out…” (Kings II 19:35) He established for them consolation, which is the best attribute of all, as it says “Console, console My people… Speak to the heart of Jerusalem…” (Isaiah 40:1-2) To what is this to be compared? To a king of flesh and blood who became angry with his wife. She had born him a son who was about eighteen months old, and when they brought the boy before him each day he would embrace him, hug him and kiss him. He would take him with two hands and seat him between his knees and say to him: if it were not for the great love I have for you, I would have already thrown your mother out of my house. So too “What shall I do for you, Ephraim?” (Hoshea 6:4) “I will not execute the kindling of My anger…” (Hoshea 11:9)
אליהו רבה (איש שלום) פרשה ח כיוצא בדבר אתה אומר אל סנחריב מלך אשור, שנתקנא ונתנקם בהן בישראל, והקב"ה נתקנא ונתנקם בו ובמחנהו, בקינאה ובנקמה בעלילה ובגאוה, בקינאה, שנאמר אל קנוא ונוקם וגו' (נחום א' ב'), ובנקמה, שנאמר אל נקמות ה' (תהלים צ"ד א'), בעלילה, שנאמר גדול העצה ורב העליליה (ירמיה ל"ב י"ט), בגאוה מנין, אשירה לה' כי גאה גאה (שמות ט"ו ב'). ומה היא מחשבה שהיתה בדעתו של סנחריב הרשע, אמר להן לחיילות שלו, צאו כולכם והביאו לי כל אחד ואחד מלא כף ידו מעפר ירושלים, ונעקר שמה מן העולם, שנאמר ממך (יוצא) [יצא] חשב וגו' (נחום א' י"א), וכי על הקדוש ברוך הוא יועצין, אלא ללמדך שכל היועץ רעה על ישראל כיועץ כלפי מעלה, לכך נאמר ממך יצא וגו', והקב"ה בוחן לבות וכליות היה אומר לו, שוטה שבעולם, בניי אני מאבד מן העולם, עמי אני מאבד, צאני אני מאבד, נחלתי אני מאבד, שנאמר מה תחשבון אל ה' וגו' (שם שם /נחום א'/ ט') לכך נאמר אל קנוא ונוקם ה'.
Eliyahu Raba parsha 8 So too you can say of Sancheriv king of Assyria that he was zealous against Israel and exacted vengeance on them, and the Holy One was zealous against him and his camp and exacted vengeance on them – with jealousy, vengeance, in deed and with pride. With jealousy, as it says “The Lord is a jealous and vengeful God…” (Nachum 1:2) With vengeance, as it says “O God of vengeance, O Lord; O God show vengeance.” (Psalms 94:1) In deed, as it says “Who is great in counsel and mighty in carrying it out…” (Jeremiah 32:19) And from where do we learn in pride? “I will sing to the Lord, for very exalted is He…” (Exodus 15:1) And what did Sacheriv the wicked think to do? He said to his soldiers: all of you go out and bring me each of you a handful of the dirt of Jerusalem, thus its name will be uprooted from the world, as it says “From you has emanated one who plots evil against the Lord…” (Nachum 1:11) Did they really plot against the Holy One? Rather this comes to teach you that anyone who plots evil against Israel is as if he plotted against heaven, thus it says ‘From you has emanated…’ And the Holy One who examines the heart and the innards said to him: foolish man! Would I destroy my children? Would I destroy me people? Would I destroy my offspring? Would I destroy my inheritance? As it says “What do you think of the Lord?” (Nachum 1:9) Therefore it is said “The Lord is a jealous and vengeful God…” (Nachum 1:2)
אוצר המדרשים (אייזנשטיין) ארקים עמוד 71-70 עשרים ושתים מדות טובות ברא הקדוש ברוך הוא בעולמו וכולן בטלו ועתיד הקדוש ברוך הוא להחזירן לישראל לעתיד לבא, ואלו הן: ארבע לאדם הראשון, ארבע לדור המבול, אחת לדור הפלגה, שתים לסדום, שש במדבר, שש לירושלם, אחת לעשרת השבטים... שש בירושלם, ראשונה (י"ט), גיחון יוצא מירושלם ומשקה את ארץ ישראל, עמד חזקיה וצפה ברוח הקדש ואמר יודע אני שישראל יגלו מארצם והבית חרב, ואם גיחון במקומו כל האומות באין לכאן, עמד וסתמו, שנאמר הוא חזקיהו סתם מוצא מימי גיחון העליון (דהי"ב =דברי הימים ב'= ל"ב ל'), ועתיד הקדוש ברוך הוא להחזירו לישראל ומשקה את ארצם שנאמר ומעיין מבית ה' יצא וגו' (יואל ד' י"ח). שנייה (כ') ניתנה להם נבואה ונגנזה, ועתיד הקדוש ברוך הוא להחזירה לישראל, לעשות כל אחד ואחד נביא מישראל, שנאמר אחרי כן אשפוך את רוחי על כל בשר וגו' (שם /יואל/ ג' א'). שלישית (כ"א) ניתנה להם כהונה ונגנזה, ועתיד הקדוש ברוך הוא להחזירה לישראל לכהונה גדולה, שנאמר ואתם כהני ה' תקראו (ישעיה ס"א ו'). רביעית (כ"ב) ניתן להם סנהדרין ויועצין, וכשהדין עומד לפניהם היו כותבין את הדין בפיתקין ומניחין אותו בארון ומלאך יורד בלילה ומזכה את הזכאי ומחייב את החייב, ובבקר היו רואין וחותכין את הדין. ועתיד הקדוש ברוך הוא להחזירן לישראל שנאמר ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה (ישעיה א' כ"ו). חמישית (כ"ג) נולד משיח ונגנז ועתיד הקדוש ברוך הוא לנחם את ישראל במשיח שנאמר שם אצמיח קרן לדוד (תהלים קל"ב י"ז). ששית (כ"ד) ניתן להם ירושלם, וכיון שסרחו חרבה, ועתיד הקדוש ברוך הוא לבנותה ולכנס ישראל בתוכה שנאמר בונה ירושלם ה' נדחי ישראל יכנס (שם /תהלים/ קמ"ז ב'). סליק, חסילן המדות הטובות.
Otzar HaMidrashim Arakim pages 70-71 The Holy One created twenty-two good attributes in His world. All of them were nullified and in the future the Holy One will return them to Israel in the time to come. They are: four for the first man, four for the generation of the flood, one for the generation of the dispersion, two for Sodom, six in the wilderness, six for Jerusalem, on for the ten tribes…Six for Jerusalem. First, the Gihon spring comes out from Jerusalem and waters the land of Israel. Hezekiah stood up and saw with his holy spirit and said: I know that Israel will be exiled from their land and the House will be destroyed, and if the Gihon remains in its place all the nations will come to here. He rose up and sealed it off, as it says “And he-Hezekiah-stopped up the source of the waters of the upper Gihon…” (Chronicles II 32:30) In the future the Holy One will return it to Israel and water their land, as it says “…and a spring shall emanate from the house of the Lord…” (Joel 4:18) Second, prophecy was given to them and then hidden away. In the future the Holy One will return it to Israel, to make every member of Israel a prophet, as it says “And it shall come to pass afterwards that I will pour out My spirit upon all flesh…” (Joel 3:1) Third, the priesthood was given to them and then hidden away. In the future the Holy One will return the high priesthood to Israel, as it says “And you shall be called the priests of the Lord…” (Isaiah 61:6) Fourth, the Sanhedrin and advisers were given to them and when a case came before them they would write the judgment on a piece of paper and place it in the ark, and an angel would descend in the night to absolve the innocent and convict the guilty. In the morning they would look at the paper and declare the judgment. In the future the Holy One will return them to Israel, as it says “And I will restore your judges as at first and your counsellors as in the beginning…” (Isaiah 1:26) Fifth, the Messiah was born and then hidden away. In the future the Holy One will console Israel with the Messiah, as it says “There I shall cause David's horn to sprout…” (Psalms 132:17) Sixth, Jerusalem was given to them and when they became corrupt it was destroyed. In the future the Holy One will rebuild it and gather Israel back in, as it says “The Lord is the builder of Jerusalem; He will gather the outcasts of Israel.” (Psalms 147:2)
תניא ר' אליעזר אומר (ב) בחמישי נהפכו מי מצרים לדם, בו ביום יצאו אבותינו ממצירם, בו ביום עמדו מי הירדן לפני ארון ה', בו ביום סתם חזקיהו כל המעינות, בחמישי ברח יונה מפני אלהים, ולמה ברח שפעם ראשונה שלחו להשיב את ערי ישרלא ועמדו דבריו (ג) שנאמר הוא השיב את ערי ישראל, פעם שנית שלחו על ירושלים להחריבה, כיון שעשו תשובה עשה הקב"ה ברוב רחמיו ונחם על הרעה ולא החריבה וקראו אותו נביא השקר, פעם שלישית שלחו אל נינוה להחריבה, דן יונה בינו לבין עצמו ואמר יודע אני שהגוים קרובי תשובה הם ויעשו תשובה ומשלה רוגזי על ישרלא ולא די שישראל קורין אותי נביא השקר אלא אף עובדי אלילים קורין אותי נביא השקר אברח למקום שאין כבודו שם, משל למלך בשר ודם שמתה אשתו כשהיא מניקה ובקש אשה מניקה להניק את בנו, מה עשה קרא למניקתו להניק את בנו כדי שלא יאבד ברעב, מה עשתה מניקתו של מלך הניחה את בנו וברחה, כיון שראה המלך כך שלח אגרת לתפשה ולחבשה בבית האסרוין ולהורידה למקום שיש בו נחשים ועקרבים, לימים עמד המלך על פי הבאר והיתה בוכה וצועקת למלך, נתגלגלו רחמי המלך עליה והפקיד הממלך להעלותה ולהחזירה. כך יונה כיון שברח מן הקב"ה הסגירו בים במעי הדג עד שצעק לפני הקב"ה והוציאו, ירד ליפו ולא מצא אניה לירד שם והיתה אניה מיפו מהלך שני ימים, מה עשה הקב"ה הביא עליה רוח סערה והחזירה ליפו וראה יונה ושמח שמחה גדולה אמר עכשו אני יודע שדרכי מיושרת לפני, אמר להם ארד עמכם, אמרו לו הרי אני הולכים לאיי הים תרשישה, א"ל אעפ"כ, בשמחת לבו של יונה הקדים ונתן שכרה שנארמ ויתן שכרה וירד בה, פרשו לים עמד עליהם רוח סערה מימינם ומשמאלם וכל האניות עוברות ובאות בשלום ובשתיקה ואותה אניה בצרה גדולה וחשבה להשבר, ר' חנינא אומר משביים לשון היו באניה וכל אחד אלוהו בידו ומשתחוים ואומרים נקרא איש אל אלוהו והאל אשר יענה ויציל הוא האלהים וקראו ולא הועילו מאומה, יונה בצרת נפשו נקרדם ויעף לו, בא אליו רב החובל אמר לו אנו עומדים בין מות לחיים ואתה נרדם מאיזה עם אתה, אמר לו עברי אנכי, אמרו לו שמענו שאלהיך גדול קום קרא אל אלהיך אולי יעשה לנו ככל נפלאותיו שעשה בים, אמר להם בשבילי צרה זאת שאוני והטילוני אל היום. א"ר שמעון עדיין לא קבלו עליהם להשליכו לים עד שהפילו גורלות ונפל הגורל על יונה, מה עשו נטלו כלים שבאניה והשליכום לים להקל מעליהם ולא הועילו, רצו לחזור ליבשה ולא יכלו, נטלו את יונה והעמידוהו על ירכתי הספי נה, אמרו רבון העולמים אל תתן עלינו דם נקי שאין אנו יודעים מה מעשה של זה האיש, הטילו אותו עד ארכבותיו והים עומד מזעפו נשאו אותו אצלם והים הולך וסוער, הטילו אותו עד טבורו והים עומד מזעפו, נשאו אותו אצלם והים עומד וסוער, הטילו אוו על צוארו וכו' (כדלעיל) עד שהטילו כולו שנאמר וישאאו את יונה. ר' מאיר אומר ממונה היה הדג לבלוע את יונה מששת ימי בראשית שנאמר וימן ה' דג גדול, נכנס לתוך פיו כאדם שנכנס לביהכ"נ גדולה והיו שתי עיניו כחלונות אמר פנסאות מאירות ליונה, ר' מאיר אומר מרגלית היתה תלויה במעיו של דג ומאירה ליונה כשמש הזה שההאיר בגבורה וראה יונה כל מה שבימים ובתהומות, א"ל הדג ליונה אי אתה יודע שיומי בא להתאכל לתוך פיו של לויתן, אמר לו הוליכני אצלו ואני מציל אותי ואותך מפיו, הוליכו אצל לויתן, אמר לו בשבילך ירדתי לראות את מדורך בים, ולא עוד אלא שאני עתיד לירד וליתן חבל בראשך ולעשות סעודה ממך לצדיקים, הראהו חותמו של אברהם אבינו הביט לברית וראה לויתן וברח מלפניו מהלך שני ימים, אמר לו אני הצלתיך מפיו של לויתן הראני כל מה שבימים ובתהומות, והראהו נחל גדול של אוקינוס שנאמר ונהר יסובבני, והראהו שבילי ים סוף שעברו ישראל בתוכם שנאמר סוף חבוש לראשי, והראהו מקום שמשברי הים אליו יוצא שנאמר כל משבריך וגליך עלי עברו והראהו עמודי ארץ במכוניה שנאמר הארץ בריחיה בעדי לעולם, והראהו שאול תחתית שנאמר מבטן שאול שועתי, והראהו גיהנם שנאמר ותעל משחת חיי, והראהו היכל ה' שנאמר לקצבי הרים, מכאן אנו למדים שירושלים על שבעה הרים עומדת, וראה שם אבן שתיה קבועה בתהומות, וראה שם בני קרח עומדים ומתפללים עליה, והיה יונה שלשה ימים ושלשה לילות במעי הדג ולא התפלל, אמר הקב"ה אני הרחבתי לו מקום במעי דג זכר כדי שלא יצטער והוא אינו מתפלל אני מזמן דגה מעוברת שס"ה אלפים רבבות דגים קטנים כדי שיצטער ויתפלל לפני, מפני שהקב"ה מתאוה לתפלתן של צדיקים, באותה שעה זימן לו הקב"ה דגה מעוברת ואמרה לו דגה לדג איש נביא שבמעיך שגרני הקב"ה לבלעו אם אתה פולטו הרי טוב ואם לאו אני בולעך עמו, אמר לה מי יודע אם הדבר שאתה אומר אמת, אמר לו לויתן, הלכו אצל לויתן, אמרה לו דגה לויתן מלך על כל דגי הים אי אתה יודע ששגרני הקב"ה אצל דג זה לבלוע איש נביא שבמעיו, אמר לה הן, אמר לו דג ללויתן אימתי, אמר לו בשלש שעות אחרונות כשירד הקב"ה לצחק בי שמעתי כן, מיד פלטו ובלעתו הדגה והיה בצער גדול מתוך הדוחק ומתוך הטנוף, מיד כוון לבו בתפלה שנאמר ויתפללל יונה וגו' במעי הגדה, אמר רבון העולמים אנה אלך מרוחך ואנה מפניך אברח אם אסק שמים וגו' אתה מלך על כל הממלכות ואדון על כל רוזני תבל, כסאך שמי שמים וארץ הדום רגליך, מלכותך במרום וממשלתך בעומק, מעשי כל האדם גלויים לפנים ותעלומות כל גבר פרושות לך, דרכי כל אדם אתה חוקר ומצעדי כל חי אתה בוחן, סתרי כליות אתה יודע, רזי לבבות אתה מבין, כל מסתרים גלוים גך, אין תעלומות לפני כסא כבודך ואין נסתר מנגד עיניך, כל רז ורז אתה סודר וכל דבר ודבר אתה סח, בכל מקום אתה שם, עיניך צופות רעים וטובים בבקשה ממך ענני מבטן שאול והושיעני במצולה ותבא באזניך שועתי ומלא בקשתי, שאתה יושב ברחוק ושומע בקרוב, נקראת מעלה ומוריד נא העלני, נקראת ממית ומחיה הגעתי למות החייני, ולא נענה עד שיחצא דבר זה מפיו ואשר נדרתי להעלות את לויתן ולעשותו לפניהם אשלם ביום ישועות ישראל ואני בקול תודה אזבחה לך, מיד רמז הקב"ה לדג והקיא את יונה תתקס"ח פרסאות ליבשה וראו המלחים את כל האותות והנפלאות שעשה הקב"ה עם יונה והשליכו איש את אלהיו שנאמר משמרים הבלי שוא, וחזרו ליפו ועלו לירושלים ומלו בשר ערלתם שנאמר וייראו האנשים יראה גדולה וגו', (ד) וכי זבח זבחו, אלא ברית מיללה שהוא כדם זבח ונדרו איש אשתו ובניו וכל אשו לו לאלהי יונה ונדרו ושלמו ועליהם הוא אומר ועל גרי הצדק:
It was taught that R’ Eliezer says: the waters of Egypt were turned to blood on the fifth day of the week. On that very day our ancestors left Egypt, on that very day the waters of the Jordan stood still before the ark of the Lord, on that very day Hezekiah blocked up all of the springs. Yonah fled before God on the fifth day of the week. And why did he flee? Because the first time God sent him to bring the cities of Israel to repentance and his words succeeded, as it says ‘he brought back the cities of Israel.’ The second time Gd sent him against Jerusalem to destroy it. Since they repented the Holy One acted out of the abundance of His mercy, regretted the evil and did not destroy it. Then they called him a false prophet. The third time God sent him against Nineveh to destroy it. Yonah took counsel with himself and said: I know that the nations are easily moved to repentance and my anger will be disposed of on Israel. It is not enough that Israel calls me a false prophet, should even the nations call me so?! I will flee to a place where His glory is not found. This is like a king of flesh and blood whose wife died while she was nursing and he sought a wet nurse to nurse his son. What did he do? He called to his wet nurse to nurse his son that he not die of hunger. What did the king’s wet nurse do? She left his son and fled. When the king saw that this was so he sent out a message to seize her and detain her in prison and to lower her down into a place with snakes and scorpions. After a few days the king stood at the lip of the pit and she was weeping and crying out to him. The mercy of the king was awakened for her and he gave order that she be lifted out and returned before him. So too Yonah, since he fled from the Holy One he locked him up in the belly of the fish until he cried out before the Holy One and He brought him forth. He went down to Yaffo and found no ship on which to flee, because the ship was already two days out from Yaffo. What did the Holy One do? He brought a storm wind upon it and returned it to Yaffo. Yonah saw this and rejoiced greatly, saying: now I know that my path is smooth before me. He said to them: I will go with you. They said to him: we are going to the far islands of Tarshish. He replied: nonetheless! Out of Yonah’s great joy he paid them in advance, as it says “…paid its hire, and went down into it…” (Jonah 1:3) They set out to sea and a storm wind came against them from their left and their right. All the other boats were passing to and fro in peace and quiet while their ship was in great distress and looked as if it would founder. R’ Chanina says: there were representatives of all seventy languages on that boat, each one had his god in his hand and prostrating himself. They said: everyone call out to their god and the one who answers and saves is the true god. They called out and it did no good. In his distress and exhaustion, Yonah fell asleep. The captain of the ship came to him and said: we are hanging between life and death and you are sleeping! From what people are you? He replied: I am a Hebrew. He said to him: we have heard that your god is great. Get up and call to your god, maybe he will do for us like all the wonders that he did at the sea. He said to them: this distress is because of me. Lift me up and toss me into the sea. R’ Shimon said: they did not resolve to throw him into the sea until they drew lots and the lot fell out on Yonah. What did they do? They took all of the baggage from the ship and threw it into the sea in order to lighten their load, but it did not help. They wanted to return to land, but they were not able. They took Yonah and stood him on the edge of the ship, saying: Master of the World! Do not place upon us innocent blood, because we do not know what this man has done. They lowered his legs into the water and the sea calmed, they lifted him up and it raged again. They lowered him in to his belly and the sea calmed, they drew him back up to them and it raged again. They lowered him in to his neck and so on until they lowered him all the way, as it says “And they picked Jonah up and cast him into the sea…” (Jonah 1:15) R’ Meir says: the fish was appointed to swallow Yonah from the six days of creation, as it says “And the Lord appointed a huge fish…” (Jonah 2:1) He entered its mouth like a man who entered a great synagogue and his two eyes were like windows. He said – lanterns are giving light for Yonah. R’ Meir says: there was a pearl hanging in the belly of the fish which gave light for Yonah like the sun at its strength in the midday and Yonah saw all that was in the seas and in the depths. The fish said to Yonah: don’t you know that my day to be eaten by leviathan has arrived? He said to him: bring me to him and I will save both you and I from his mouth. The fish brought him to leviathan and he said: for you I descended, to see your dwelling place in the sea. Furthermore, in the future I will come down and put a rope around your head in order to make a feast out of your for the righteous. Yonah showed him the seal of our father Avraham (circumcision). Leviathan saw it and fled before him a distance of two days. Then Yonah said to the fish: I saved you from leviathan, now show me everything which is in the seas and the depth. It showed him the great river of the waters of the ocean as it says, “…and a river surrounded me…” (Jonah 2:4) It showed him the paths of the Red Sea through which Israel passed as it says, “…the weeds were wrapped about my head.” (Jonah 2:6) It showed him the place from which the waves of the sea come forth as it says, “…all Your breakers and waves passed over me.” (Jonah 2:4) It showed him the pillars of the earth on its base as it says, “…the earth with her bars closed on me forever…” (Jonah 2:7) It showed him the lowest part of the netherworld as it says, “…out of the belly of She’ol I cried…” (Jonah 2:3) It showed him Gehinnom as it says, “…yet you have brought up my life from the pit…” (Jonah 2:7) It showed him the palace of the Lord as it says, “I went down to the bottom of the mountains…” (Jonah 2:7) From here we learn that Jerusalem stands on seven mountains. And he saw there the foundation stone fixed in the deeps, and he saw there also the sons of Korach standing and praying for it. Jonah was three days and three nights in the belly of the fish without praying. The Holy One said: I made a broad space for him in the belly of a male fish in order that he not be distressed and he isn’t praying! I will prepare a fish that is pregnant with three hundred and sixty five thousands and tens of thousands of little fish in order that he be distressed and pray before me. This is because the Holy One desires the prayers of the righteous. In that hour the Holy One brought a pregnant fish and she said to the other fish: the Holy One sent me to swallow up the prophet who is in your belly. If you will spit him out, good. If not I will swallow you with him. He said to her: who knows if what you say is true? She replied: leviathan. They went to leviathan and she said to him: leviathan, king over all the fish of the sea! Do you not know that the Holy One sent me to this fish to swallow the prophet who is in his belly? He said to her: yes. The fish said to leviathan: when? He replied: in the last three hours, when the Holy One descends to play with me. Thus I heard. He immediately spit out Yonah. The female fish right away swallowed him and he was in great distress because of the confinement and the filth. He immediately focused his heart in prayer, as it says “And Jonah prayed to the Lord his God, from the belly of the fish.” (Jonah 2:2) He said: Masterof the World! Where can I go to escape Your spirit and to where can I flee from before You? “If I ascend to the heavens, there You are…” (Psalms 139:8) You are King over all kingdoms and Master over all rulers of the world. The high heavens are Your throne and the earth is Your footstool. Your kingdom is on high and Your dominion in the deeps, the actions of all humanity are revealed before You and the secrets of all men spread out before You. You search out the ways of all people and examine the footsteps of all living things. You know the hidden things of the kidneys and the secrets of the heart You understand. All which is hidden is revealed before You, there are no secrets before the throne of your glory and nothing shielded from Your eyes. You collect every secret and tell every single thing. You are there in every place, Your eyes see evil and good. I beseech You, answer me from the belly of Sheol and save me from the depths. Let me cry come into Your ears and fulfill my request because You sit far away and hear as if near. You are called the One who lifts up and casts down, please lift me up! You are called the One who kills and gives life, I have reached the point of death – revive me! He was not answered until he said this: that which I vowed to bring up leviathan and prepare him before them, I will fulfill on the day of Israel’s salvation. “But I-with a voice of thanks will I sacrifice to You…” (Jonah 2:10) Immediately the Holy One gestured to the fish and she vomited Yonah nine hundred and sixty eight parsa to dry land. The sailors saw all the signs and wonders which the Holy One did with Yonah and everyone threw away his god, as it says “Those who keep worthless futilities…” (Jonah 2:9) They returned to Yaffo, went up to Jerusalem and circumcised the flesh of their foreskins, as it says “And the men feared the Lord exceedingly…” (Jonah 1:16) And did they make sacrifices?! Rather they performed circumcision which is like the blood of sacrifice. Each man vowed his wife, children and all he had to the Gd of Yonah, and fulfilled his vow. Of them it says ‘and on the righteous converts.’