Jerusalem Anthology - City of David
וַיִּלְכֹּ֣ד דָּוִ֔ד אֵ֖ת מְצֻדַ֣ת צִיּ֑וֹן הִ֖יא עִ֥יר דָּוִֽד׃
Nevertheless David took the stronghold of Zion; the same is the city of David.
וילכד דוד כאשר ראה שאי אפשר לכבוש מצד שער העיר, הלך לצד השני ששם המצודה ולכד את מצודת ציון, ולכן נקראה אחר כך עיר דוד שהוא כבשה בעצמו :
And David conquered – When he saw that it was not possible to conquer from the side of the city gate he went to the other side where the stronghold stood and conquered the stronghold of Zion. Therefore it was afterwards called the city of David, because he himself conquered it.
[רבינו] בחיי בראשית פרק כו פסוק יט (יט) ויחפרו עבדי יצחק בנחל וימצאו שם באר מים חיים. פירש הרמב"ן ז"ל: מה שהאריכה התורה בספור הבארות הללו אין התועלת מגעת אלינו כל כך מזה ולא לכבוד גדול ליצחק, אבל טעם הספור לפי שהם רמז על העתיד, כי "באר מים חיים" רמז לבית המקדש, שכתוב: (ירמיה יז, יג) "מקור מים חיים את ה'". והבאר הראשון קרא שמו "עשק", רמז לבית ראשון שנתעשקו עמנו ועשו אתנו כמה מחלוקות וכמה מלחמות עד שהחריבוהו. ויקרא שם השני "שטנה" שם קשה מן הראשון, רמז לבית שני שכתוב בו: (עזרא ד, ו) "ובמלכות אחשורוש בתחלת מלכותו כתבו שטנה על יושבי יהודה וירושלים", וכל ימיו היו לנו לשטן עד שהחריבוהו וגלינו ממנו גלות רעה. ויש לך להתעורר בשם הבאר הזה, כי שם נמצא השטן שהוא שרו של עשו המשטין עלינו תמיד. וקרא שם הבאר הג' שיבנה במהרה בימינו "רחובות". והזכיר "ויעתק משם", ובאורו: ויעתק שכלו מן הבית השני והשתכל בבנין הבית השלישי, זהו: ויחפור באר אחרת ולא רבו עליה ויקרא את שמה רחובות, על שם שכתוב בבית שלישי העתיד: (יחזקאל מא, ז) "ורחבה ונסבה למעלה למעלה", והוא יעשה בלא ריב ומצה, והקב"ה ירחיב את גבולנו, שנאמר: (דברים יב, כ) "ואם ירחיב ה' את גבולך כאשר דבר לך", שהוא מדבר לעתיד, ע"כ. ומה שהזכיר את ה' בבאר השלישי ולא עשה כן בשתים הראשונות, יתכן לומר טעם מפני שהראשונים היו בנין בשר ודם ע"י שלמה וכורש, אבל השלישי יהיה מעשה ה' ובנין שמים, ולא ישלוט בו חרבן, לכך הזכיר בו הש"י. ומצאתי מדרש סיוע לזה, שכן דרשו רז"ל: (שמואל - ב ה, ז) "וילכד דוד את מצודת ציון היא עיר דוד", מפני מה נקראת על שמו של בשר ודם, אלא לפי שהיה גלוי וידוע לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שבשר ודם בונין אותה ובשר ודם מחריבים אותה, לכך נקרא על שמו של בשר ודם, אבל לעתיד לבא היא נקראת על שמו יתברך, שנאמר: (ישעיה ס, יד) "והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו וגו', וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל".
Rabbenu Bechaye Bereshit 26:19 “And Isaac's servants dug in the valley, and they found there a well of living waters.” (Bereshit 26:19) The Ramban explains this, saying: the Torah describes the story of these wells at length not in order that we benefit so much from it, or that it reflects such glory on Yitzchak, but rather because the story is hinting at the future. The ‘well of living waters’ is a hint to the first Holy Temple, as it is written “…the source of living waters, the Lord.” (Yirmiyahu 17:13) They called the first well ‘Esek’ (Bereshit 26:20) as a hint to the first Temple when they contended (nitasku) with us and started many arguments and wars until they finally destroyed it. The second well was called ‘Sitnah’ (Bereshit 26:21) which is an even harsher name than the first as a hint to the second Temple, of which it is written “And in the reign of Ahasuerus, in the beginning of his reign, they wrote an accusation (sitnah) against the dwellers of Judea and Jerusalem.” (Ezra 4:6) As long as it stood they stood as accusers against us until they destroyed it and banished us into this awful exile. The name of this second well should arouse a reaction in you, because the Accuser (satan) is found there and he is the guardian angel of Esau who raises accusations against us continually. He called the name of the third well, may it be built speedily in our day, ‘Rechovot.’ It says “And he moved away from there…” (Bereshit 26:23), meaning that he detached his conception from the second Temple and focused it on the construction of the third Temple. This is why it says “…and he dug another well, and they did not quarrel over it; so he named it Rehovoth…” (ibid.) because it is written of the future third Temple “And it became wider and it wound higher and higher…” (Yechezkel 41:7) and it will be built without struggle or conflict. And the Holy One will broaden our boundaries, as it says “When the Lord, your God, expands your boundary, as He has spoken to you…” (Devarim 12:20) which is speaking of the future. Up to here are the words of the Ramban. The fact that it mentions Gd’s name in reference to the third House, but not in connection with the first two, is perhaps because they were buildings of flesh and blood made by Shlomo and Cyrus. But the third will be an act of Gd, a heavenly construction which will never be destroyed and that is which Gd’s name is mentioned in connection with it. I found a midrash which supports this idea. Our Sages asked on the verse “And David conquered the stronghold of Zion which is the city of David.” (Shmuel II 5:7) why was that place called by the name of flesh and blood? Since it was known and revealed before the King, king of kings the Holy One blessed be He that flesh and blood would build it and flesh and blood would destroy it, therefore it was called by the name of flesh and blood. But, in the time to come it will be called by His name, as it says “And the children of your oppressors shall go to you bent over, and those who despised you shall prostrate themselves at the soles of your feet, and they shall call you 'the city of the Lord, Zion of the Holy One of Israel.'” (Yeshayahu 60:14)
וַיִּשְׁכַּ֥ב דָּוִ֖ד עִם־אֲבֹתָ֑יו וַיִּקָּבֵ֖ר בְּעִ֥יר דָּוִֽד׃ (פ)
And David slept with his fathers, and was buried in the city of David.
אָ֣ז יַקְהֵ֣ל שְׁלֹמֹ֣ה אֶת־זִקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֡ל אֶת־כָּל־רָאשֵׁ֣י הַמַּטּוֹת֩ נְשִׂיאֵ֨י הָאָב֜וֹת לִבְנֵ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל אֶל־הַמֶּ֥לֶךְ שְׁלֹמֹ֖ה יְרוּשָׁלִָ֑ם לְֽהַעֲל֞וֹת אֶת־אֲר֧וֹן בְּרִית־יְהוָ֛ה מֵעִ֥יר דָּוִ֖ד הִ֥יא צִיּֽוֹן׃
Then Solomon assembled the elders of Israel, and all the heads of the tribes, the princes of the fathers’houses of the children of Israel, unto king Solomon in Jerusalem, to bring up the ark of the covenant of the LORD out of the city of David, which is Zion.
רד"ק מלכים א פרק ח פסוק א (א) מעיר דוד - כי שם העלהו דוד כשהביאו מבית עובד אדום:
Radak Melachim I 8:1 Out of the city of David – because David had brought it up to there when he took it from the house of Oved Edom
וְזֶ֣ה הַדָּבָ֔ר אֲשֶׁר־הֵרִ֥ים יָ֖ד בַּמֶּ֑לֶךְ שְׁלֹמֹה֙ בָּנָ֣ה אֶת־הַמִּלּ֔וֹא סָגַ֕ר אֶת־פֶּ֕רֶץ עִ֖יר דָּוִ֥ד אָבִֽיו׃
And this was the cause that he lifted up his hand against the king: Solomon built Millo, and repaired the breach of the city of David his father.
שלמה בנה את המלוא. ובבנין זה סגר את פרץ העיר דוד, שהיה הפרץ אחורי המלוא , אמר לו: אביך פרץ פרצות בחומה ליכנס בו עולי רגלים, ואתה גדרת אותה, לעשות אנגריא לבת פרעה, להושיב שם עבדיה ומשרתיה ( סנהדרין קא ב ):
Solomon built up the Millo – Through this building he sealed up the breaches in the city of David because the breaches were behind the Millo. He (Yerovam) said to Shlomo ‘your father broke holes in the walls in order that those coming up for the festivals could come in, and you sealed them up in order to make a labor force for Pharoah’s daughter to settle her slaves and servants there.
רד"ק מלכים א פרק יא פסוק כז (כז) שלמה בנה את המלוא - המלוא היה מקום בעיר ירושלם סמוך לירושלם והיה רחבה להתאסף שם העם מענין קראו אחריך מלוא שהוא ענין אסיפה ושלמה בנה אותו המקום כי הוצרך לו כשבנה בית לבת פרעה ואף על פי כן מן הנראה לא היה טוב בעיני העם מה שעשה שלמה והיו יריאים ממנו לאמר כך וכך עשה שלמה וזה ירבעם גבה לבו והעיז את פניו ואמר שלמה בנה את המלוא כלומר ראו רעה שעשה ועוד שאמר שלמה ולא אמר המלך וזה היה מרד במלך ועוד אמר סגר את פרץ דוד אביו פירשו בו כי דוד עשה פרץ בחומת ציון שאם ימרדו בו ישראל יצא ויברח משם בלא דעתם כמו שהוא מנהג היום במלכי ישמעאל שיעשו פרץ במבצריהם שאם יקומו על המלך בני העיר שיברח משם ויקראו שמו שער הבגד ושלמה סגר אותו הפרץ ואמר ירבעם ראו גבהות לבו שסגר הפרץ כלומר שהוא בוטח שאינו ירא ממרד ובדברי רז"ל מפני מה זכה ירבעם למלכות מפני שהוכיח את שלמה ומפני מה נענש מפני שהוכיחו ברבים אמר לו דוד אביך פרץ פרצות בחומה כדי שיעלו ישראל לרגל ואתה גדרת אותם כדי לעשות אנגריא לבת פרעה ואמרו רז"ל מאי וזה הדבר אשר הרים יד במלך שחלץ תפליו בפניו:
Radak Melachim I 11:27 Solomon built up the Millo – The Millo was a part of Jerusalem which was up against the city where there was a broad space for people to gather. This is why they called it Millo (that could be read as m’lo meaning full), which refers to a gathering. Shlomo built up this place because he needed it in order to build a house for Pharaoh’s daughter. Nevertheless, it appears that the people did not look upon Shlomo’s action favorably, but they were afraid to comment on what he had done. It was Yerovam who, filled with arrogance, brazenly stated that Shlomo built up the Millo, meaning ‘see the evil which he did.’ Furthermore, Yerovam called him Shlomo and not ‘the king’ which is an act of rebellion against royal authority. Furthermore, he said ‘and closed up the breach of the city of David, his father.’ David made breaks in the wall of Zion in order to be able escape undetected if the people ever rebelled against him. This is the custom of Ishmaelite kings today to have a breach in their fortresses through which to flee if the people of the city rise up against them, and they call it ‘the Treachery Gate.’ Shlomo closed up that breach in the wall, and Yerovam said ‘see how arrogant he is that he closed up the breach,’ meaning that he is secure and unafraid of rebellion. Our Sages asked ‘why did Yerovam merit to kingship? Because he rebuked Shlomo. And why was he punished? Because he rebuked him in public. He said to Shlomo – David your father broke one the walls in order that Israel could come up for the festival holidays, while you sealed them up to make a labor gang for the daughter of Pharoah.’ The Sages further said ‘what does it mean “And this was the matter [concerning] which he raised his hand against the king…” (Melachim I 11:27)? That he took of his tefillin before him.’
סגר וכו' . רצה לומר : מאז היתה פרוצה חומת עיר דוד , לצאת ולבוא בה אל המלך , להגיש אליו דברי ריבותם , והנה שלמה סגר הפרצה , כאילו אינו חושש לעשות משפט העם :
and closed up – that is to say, from the beginning the wall of the city of David was breached in order that people could go in and out in order to bring their complaints to the king. And now see, Shlomo closed up the breach as if he has no concern for administering justice to the people.
וְאֵ֨ת בְּקִיעֵ֧י עִיר־דָּוִ֛ד רְאִיתֶ֖ם כִּי־רָ֑בּוּ וַֽתְּקַבְּצ֔וּ אֶת־מֵ֥י הַבְּרֵכָ֖ה הַתַּחְתּוֹנָֽה׃
And ye saw the breaches of the city of David, that they were many; and ye gathered together the waters of the lower pool.
איכה רבה (וילנא) פתיחתות ד"ה כד רבי יוחנן ...(ישעיה כ"ב) ואת בקיעי עיר דוד ראיתם כי רבו וגו' ואת בתי ירושלים ספרתם ותתצו הבתים לבצר החומה, מלמד שהיו נותצין בתיהם ומוסיפין על החומה ולא כבר עשה חזקיהו כן הלא כתיב (ד"ה =דברי הימים= ב' ל"ב) ויתחזק ויבן את כל החומה הפרוצה וגו' אלא חזקיה בה' אלהי ישראל בטח אבל אתם לא הבטחתם היינו הוא דאמר (ישעיה כ"ב) ולא הבטתם אל עושיה ויוצרה מרחוק לא ראיתם...
Eicha Raba Petichtot 24 …“And the cracks of the city of David you saw that they had increased… And the houses of Jerusalem you counted, and you demolished the houses to fortify the wall.” (Yeshayahu 22:9-10) This comes to teach that they were tearing down their houses and adding to the wall. And did Hezekiah not already do this? Isn’t it written “And he strengthened himself and built the whole breached wall…” (Divre HaYamim II 32:5) Rather, Hezekiah trusted in the Lord God of Israel while you did not, as it says “…but you did not look to its Maker, and Him Who fashioned it from afar…” (Yeshayahu 22:11)
וַיֹּ֨אמְר֜וּ יֹשְׁבֵ֤י יְבוּס֙ לְדָוִ֔יד לֹ֥א תָב֖וֹא הֵ֑נָּה וַיִּלְכֹּ֤ד דָּוִיד֙ אֶת־מְצֻדַ֣ת צִיּ֔וֹן הִ֖יא עִ֥יר דָּוִֽיד׃
And the inhabitants of Jebus said to David: ‘Thou shalt not come in hither.’ Nevertheless David took the stronghold of Zion; the same is the city of David.
ספרי דברים פרשת וזאת הברכה פיסקא שמז דבר אחר יחי ראובן במעשה יוסף ואל ימות במעשה בלהה. רבי חנניה בן גמליאל אומר לעולם אין מחליפין לא זכות בחובה ולא חובה בזכות חוץ משל ראובן ומשל דוד שנאמר +ש"ב טז יג+ ושמעי הולך בצלע אף על פי כן +שם /ש"ב טז יג/+ ההר לעומתו +מ"א יא כז+ שלמה בנה את המילוא אף על פי כן סגר את פרץ עיר דוד אביו וחכמים אומרים לעולם אין מחליפים לא זכות בחובה ולא חובה בזכות אלא נותנים שכר על המצות ועונשים על העבירות ומה תלמוד לומר יחי ראובן ואל ימות שעשה ראובן תשובה, רבן שמעון בן גמליאל אומר מוצל היה ראובן מאותו החטא ולא נזקק לאותו מעשה איפשר מי שעתיד לעמוד בראש שבטים בהר עיבל ואומר +דברים כז כ+ ארור שוכב עם אשת אביו נזקק לאותו מעשה ומה תלמוד לומר +בראשית מט ד+ כי עלית משכבי אביך שתבע עלבון אמו. ויהי מתיו מספר, בעולם הזה שימיו מספר אבל לעתיד לבא יחי ראובן ואל ימת.
Sifre Devarim V’zot HaBracha 347 Another explanation. “May Reuven live…” through the episode of Yosef “…and not die…” (Devarim 33:6) through the episode of Bilhah. R’ Chananya ben Gamliel says: merit is never offset by sin, nor sin by merit except in the cases of Reuven and David, as it says “…and Shimei went along…” (Shmuel II 16:13) and nevertheless “…the hillside opposite him…” (ibid.) “Solomon built up the Millo…” and nevertheless “…and closed up the breach of the city of David, his father.” (Melachim I 11:27) The Sages say: merit is never offset by sin nor sin by merit, rather reward is given for fulfilling commandments and punishment for transgression. What then does the verse mean when it says ‘may Reuven live and not die’? That Reuven repented. R’ Shimon ben Gamliel says: Reuven was saved from that sin and never engaged in that action. Is it possible that one who was destined to stand at the head of the tribes on Mount Eval and say “Cursed be he who lies with his father's wife…” (Devarim 27:20) would do such a thing?! What then does the Torah mean when it says “…for you ascended upon your father's couch…” (Bereshit 49:4)? That he protested his mother’s disgrace. “…and may his people be counted in the number,” (Devarim 33:6) in this world, because his days are numbered, but in the days to come ‘may Reuven live and not die.’
אמר רבי יוחנן מפני מה זכה ירבעם למלכות מפני שהוכיח את שלמה ומפני מה נענש מפני שהוכיחו ברבים שנאמר (מלכים א יא, כז) וזה הדבר אשר הרים יד במלך שלמה בנה את המלוא סגר את פרץ עיר דוד אביו אמר לו דוד אביך פרץ פרצות בחומה כדי שיעלו ישראל לרגל ואתה גדרת אותם כדי לעשות אנגריא לבת פרעה
R’ Yochanan said: Why did Yerovam merit to kingship? Because he rebuked Shlomo. And why was he punished? Because he rebuked him in public. This is as it says “And this was the matter [concerning] which he raised his hand against the king; Solomon built up the Millo and closed up the breach of the city of David, his father.” (Melachim I 11:27) He said to him: David your father made breaches in the wall in order that Israel could come up for the pilgrimage festivals, and you sealed them up in order to make forced labor for the daughter of Pharoah?
ויתחתן שלמה את פרעה וגו'. א"ר יהוודה אמר רב לעולם ידור אדם במקום רבו שכל ימים שהיה שמעי בן גרא קיים לא נשא שלמה את בת פרעה. והתניא אל ידור, לא קשיא הא דכייף ליה הא דלא כייף ליה, ובשעה שנשא שלמה את בת פרעה ירד גבריאל ונעץ קנה בים והעלה הים שרטון, ובשעה שעשה ירבעם בן נבט שני עגלים של זהב נבנה עליהם כרך הגדול שברומי. ויתחתן שלמה גיירי גיורה וכו' (בפי"א). ויאהב שלמה את ה' ארבע שנים עד שלא התחיל לבנות את הבית, אבל משהתחיל לבנות את הבית ויקח את בת פרעה ויביאה אל עיר דוד, כשתמצא לומר כי על אפי ועל חמתי היתה לי העיר הזאת מן היום אשר בנו אותה. אבל לעת זקנת שלמה סמוך למיתתו שרתה עליו רוח הקדש ואמר שלשה ספרים משלי ושיר השירים וקהלת:
“And Solomon became allied by marriage to Pharaoh king of Egypt…” (Melachim I 3:1) R’ Yehudah said in the name of Rav: one should always live in the same place as his teacher because so long as Shimi ben Geira was alive, Shlomo did not marry Pharoah’s daughter. But we have a teaching that says one should not live in the same place? This is not a difficulty. The first applies when one is subservient to him, the second when one is not. At the moment when Shlomo married Pharoah’s daughter the angel Gavriel came down and stuck a reed in the sea, which gathered a sandbank around it. At the moment when Yerovam ben Navat built his two golden calves, the great city of Rome was built upon this bank. ‘And Shlomo became allied by marriage’ he surely converted her… “And Solomon loved the Lord…” (Melachim I 3:3) for four years until he began to build the House, but once he began to build the house “…and took Pharaoh's daughter, and brought her into the city of David…” (Melachim I 3:1) This is what we find it said “For this city has aroused My anger and My wrath since the day they built it…” (Yirmiyahu 32:31) But in Shlomo’s old age, right before he died, the Holy Spirit rested on him and he spoke out three books – Proverbs, Song of Songs and Ecclesiastes.
ה. בעשרין ותלתא ביה נפקו בני חקרא מירושלם הוא דכתיב וילכוד דוד את מצודת ציון היא עיר דוד. זה הוא מקום הקראין. עכשיו מפני שהיו מצרים לבני ירושלם ולא יכלו לצאת ולבוא מפניהם ביום אלא בלילה. יום שיצאו משם עשאוהו יום טוב.
On the twenty-third of Iyar the residents of the Chakra (the fortress built by the Greeks in the time of Antiochus to dominate the Temple Mount) went out from Jerusalem. This is what is written “And David conquered the stronghold of Zion which is the city of David.” (Shmuel I 5:7) this is the place of the karaites (?) right now. Since they were troubling the people of Jerusalem and they were unable to go out or in except at night, they declared the day they were driven out as a holiday.