Jerusalem Anthology - Shalem
וּמַלְכִּי־צֶ֙דֶק֙ מֶ֣לֶךְ שָׁלֵ֔ם הוֹצִ֖יא לֶ֣חֶם וָיָ֑יִן וְה֥וּא כֹהֵ֖ן לְאֵ֥ל עֶלְיֽוֹן׃
And Melchizedek king of Salem brought forth bread and wine; and he was priest of God the Most High.
מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת לך לך פרק יד סימן יח [יח] ומלכי צדק מלך שלם. זה היה שם בן נח שהיה מלך בירושלם, שנאמר ויהי בשלם סוכו (תהלים עו ג): הוציא לחם ויין. כל מקום שיש בו יין עשה רושם, ומה רושם עשה כאן, שאיבד את הכהונה, שנאמר על דברתי מלכי צדק (תהלים קי ד), ומפני מה על שהקדים ברכת אברהם לברכת הקדוש ברוך הוא, ואף שם ביקש מן הקדוש ברוך הוא שיתן הכהונה לאברהם אבינו, לפי שצפה ברוח הקודש שלא יצא ממנו זרע הגון לכהונה, ואברהם אבינו היה הגון ובעל תורה והיה ראוי לכהונה, וכן עשה הקדוש ברוך הוא ונתן לו הכהונה, ושם קיבל עליו ונתן לו לאלתר המעשר, שנאמר ויתן לו מעשה מכל (פסוק כ), שנאמר לאברהם והוא כהן לאל עליון, שכן בירכו אביו וישכן באהלי שם (בראשית ט כז), ולמה הלך מלכי צדק אצל אברהם כשחזר מן המלחמה, כדי שידע אברהם שאין בלב מלכי צדק על אברהם שום איבה על שהרג את עילם, שעילם היה בן שם, שנאמר (ובני) [בני] שם עילם וגו' (בראשית י כב):
Midrash Aggadah (Buber) Bereshit Lech Lecha 14:18 ‘And Malchitzedek king of Shalem’ This was Shem, the son of Noach, who was king in Jerusalem as it says, “His Tabernacle was in Shalem, and His dwelling place in Zion.” (Tehillim 76:3) ‘brought out bread and wine’ Everywhere that wine is mentioned it makes an impact, and what impact did it make here? That he lost the priesthood as it says, “…you are a priest forever because of the speech of Malchizedek.” (Tehillim 110:4) Why is this? Because he (Malchitzedek) blessed Avraham before he blessed the Holy One. Even Shem asked of the Holy One that He give the priesthood to our father Avraham because he saw through his holy spirit that no offspring fit for the priesthood would come from him, but Avraham was decent, a master of the Torah and fit for the priesthood. And so the Holy One did, and gave the priesthood to him. Shem accepted this and immediately gave him (Avraham) his tithes as it says, “…and he gave him a tithe from all.” (Bereshit 14:20) As it says – to Avraham and he was the priest of the Most High God, because thus his father had blessed him, “…and may He dwell in the tents of Shem…” (Bereshit 9:27) And why did Malchitzedek go out to Avraham when he came back from war? In order that Avraham know that Malchitzedek had no hatred in his heart against him for killing Elam, because Elam was Shem’s son as it says, “The sons of Shem were Elam…” (Bereshit 10:22)
מלכי צדק מלך שלם וגו' - הה"ד (תהלים מה) ובת צור במנחה פניך יחלו עשירי עם. ומלכי צדק מלך שלם, המקום הזה מצדיק את יושביו. מלכי צדק, אדוני צדק, צדק נקראת ירושלים, שנאמר (ישעיה א) צדק ילין בה מלך שלם. רבי יצחק הבבלי אומר: שנולד מהול. הוציא לחם ויין והוא כהן לאל עליון רבי שמואל בר נחמן ורבנן רבי שמואל אמר: הלכות כהונה גדולה גילה לו. לחם, זה לחם הפנים. ויין, אלו הנסכים. ורבנן אמרי: תורה גילה לו, שנאמר (משלי ט): לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי. והוא כהן לאל עליון רבי אבא בר כהנא אמר: כל יין שכתוב בתורה עושה רושם, חוץ מזה. אמר רבי לוי: אף זה לא יצאנו מידו, שמשם קרא עליו: ועבדום וענו אותם ארבע מאות שנה:
And Malchitzedek king of Shalem – This is what is written “And the daughter of Tyre shall seek your presence with tribute, those who are the richest of the people.” (Tehillim 45:13) ‘Malchitzedek the king of Shalem’, this place makes its inhabitants righteous (matzdik) – Malchitzedek, Adonitzedek (Yehoshua 10:1). Jerusalem is called righteousness as it says, “…in which righteousness would lodge…” (Isaiah 1:21) ‘king of Shalem’ R’ Yitzchak the Bavli says (he is called this) because he was born circumcised. "brought out bread and wine, and he was a priest to the Most High God" (Bereshit 14:18) R’ Shmuel bar Nachmani and the Rabbanan argue, R’ Shmuel said that the laws of the High Priesthood were revealed to him – ‘bread’ is the show bread, ‘wine’ are the libations. The Rabbanan say that Torah was revealed to him as it says, “"Come, partake of my bread and drink of the wine I have mingled.” (Mishle 9:5) ‘and he was a priest to the Most High God’ R’ Aba bar Kahana said every mention of wine written in the Torah makes an impact except for this, R’ Levi said that even this we did not escape, because from there He called upon him “…and they will enslave them and oppress them, for four hundred years.” (Bereshit 15:13)
וּמַלְכִּי צֶדֶק מַלְכָּא דִירוּשְׁלֶם אַפֵּיק לְחֵם וַחֲמָר וְהוּא מְשַׁמֵשׁ קֳדָם אֵל עִלָאָה
And Malki‑zedek, king of Yerushelem, brought forth bread and wine (chemar), and he was minister (meshamesh) before EL ILLAAH,
ומלכי צדק מלך שלם, הוא ירושלים, וכן כתוב ויהי בשלם סכו (תהלים ע"ו) ונקראו מלכי ירושלים מלכי צדק מן אדני צדק וכן כתוב בספר יהושע אדני צדק מלך ירושלים (י' א'), כי ירושלים הוא מקום הצדק והשלום לא יסבול עול וחמס ומעשה תועבה זמן ארוך, לפיכך מקיא החטאים היושבים בה. כמו שאמר ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה כאשר קאה את הגוי אשר לפניכם (ויקרא י"ח) ואמר אלהי נכר הארץ (דברים ל"א) כי היא כנגד קו השוה ואוירה מזוג, וכן אמר יפה נוף משוש כל הארץ (תהלים מ"ט) ואמרו בדרש (פדר"א כ"ז, ב"ר נ"ו נדרים ל"ב) כי מלכי צדק הוא שם בן נח. הוציא לחם ויין, לפי שהיו באים מן המלחמה עיפים הוציא לחם ויין. והוא כהן לאל עליון, לא לכוכבים ולמזלות אלא לאל עליון לבדו הוא משרת ועובד כמו אברהם והנלוים אליו.
ומלכי צדק מלך שלם, the word שלם is another word for ירושלים, and we find it referred to as such in Psalms 76,3 ויהי בשלם סכו, “Salem became His abode.” It was customary to give the title Malki Tzedek or Adoni Tzedek, to kings of Jerusalem in those days, just as the kings of Egypt were called Pharaoh. Compare Joshua 10,1 where we find אדני צדק מלך ירושלים. Jerusalem traditionally represented the center of righteousness and peace. It is a place in which iniquity is less tolerated than anywhere else. This is why the Torah warned in Leviticus 18,28 that the Israelites should take care that the land not spew them out just as it had spewed out previous inhabitants because they had defiled it. The reason the Torah in Deuteronomy 31,16 uses the somewhat enigmatic expression אלוהי נכר הארץ, is that the kind of conduct by the people in that city that were spewed out, was a conduct that was irreconcilable (alien) with the very nature, spiritual climate, prevailing in, and being part of that holy city. The sons of Korach already recognised and extolled this spiritual climate of the very city when they said in Psalms 48,3 יפה נוף משוש כל הארץ הר ציון ירכתי צפון קרית מלך רב, “fair-crested, joy of all the earth, Mount Zion, summit of Tzafon, city of the great King.” In the Midrash quoted by Rashi, Malki Tzedek is identified as Shem, the son of Noach. הוציא לחם ויין, seeing that these people came back from battle tired, he brought them bread and wine to strengthen and refresh them. והוא כהן לאל עליון, he did not worship the stars or other celestial phenomena but only the supreme and invisible G’d. In this respect he was like Avram and those who had joined him.
ומלכי צדק מלך שלם היא ירושלים כענין שנאמר (תהלים עו ג) ויהי בשלם סוכו ומלכה יקרא גם בימי יהושע "אדני צדק" (יהושע י א) כי מאז ידעו הגוים כי המקום ההוא מבחר המקומות באמצע הישוב או שידעו מעלתו בקבלה שהוא מכוון כנגד בית המקדש של מעלה ששם שכינתו של הקב"ה שנקרא "צדק" ובבראשית רבה (מג ו) המקום הזה מצדיק את יושביו ומלכי צדק אדוני צדק נקראת ירושלם צדק שנאמר (ישעיהו א כא) צדק ילין בה והזכיר והוא כהן לאל עליון להודיע כי אברהם לא היה נותן מעשר לכהן לאלהים אחרים אבל מפני שידע בו שהוא כהן לאל עליון נתן לו המעשר לכבוד השם והרמז לאברהם מזה כי שם יהיה בית אלהים ושם יוציא זרעו המעשר והתרומה ושם יברכו את ה' ועל דעת רבותינו (נדרים לב) שאומרים כי מלכי צדק הוא שם בן נח הלך מארצו לירושלם לעבוד שם את ה' והיה להם לכהן לאל עליון כי הוא אחי אביהם הנכבד כי ירושלים מגבול הכנעני היא מעולם ורש"י כתב למעלה (יב ו) והכנעני אז בארץ היה הולך וכובש את ארץ ישראל מזרעו של שם זקנו של אברהם שבחלקו של שם נפלה כשחלק נח לבניו את הארץ (ספרא קכו) שנאמר ומלכי צדק מלך שלם ואין זה נכון כי "גבול הכנעני מצידון" (לעיל י יט) יכלול כל ארץ ישראל וגבול בני שם במזרח ממשא רחוק מארץ ישראל אבל אם חלק נח לבניו הארצות ונתן לשם ארץ ישראל היה זה כ"מחלק נכסיו על פיו" וישבו בה בני כנען עד אשר ינחיל אותה השם לזרע אוהבו כאשר הזכרתי כבר (לעיל י טו) "והוא כהן לאל עליון" - בעבור היות בכל העמים כהנים משרתים למלאכים הנקראים "אלים" כענין שנאמר (שמות טו יא) מי כמוכה באלים יקרא הקב"ה "אל עליון" וענינו התקיף הגבוה על כל גבוהים כמו יש לאל ידי (להלן לא כט) ומלכי צדק לא הזכיר השם אבל אברהם אמר ה' אל עליון (להלן פסוק כב)
And Malchitzedek king of Shalem – This is Jerusalem as it says, “His Tabernacle was in Shalem…” (Tehillim 76:3) And in the days of Yehoshua her king was also called “Adonitzedek” (Yehoshua 10:1) because from long ago the nations knew that site was the choicest of all places, located at the center of the settled world. Or they knew its value through received tradition, that it was aligned counter to the heavenly Temple where the Holy One’s Presence dwells, which is called “tzedek” (righteousness). In the midrash Bereshit Rabbah (43:6) it says this place makes its inhabitants righteous (matzdik) – Malchitzedek, Adonitzedek (Yehoshua 10:1). Jerusalem is called righteousness as it says, “…in which righteousness would lodge…” (Isaiah 1:21): It mentions that he is the priest of the Most High Gd to make it know that Avraham never would have given a tithe to a priest of other gods, but since he knew that Malchitzedek was the priest of the Most High Gd he gave him a tithe for the honor of HaShem. The hint to Avraham in this was that the House of Gd would be in that place and there his descendants would bring their tithes and offerings, and there they would bless the Lord. According to the opinion of our Sages who said (Nedarim 32b) that Malchitzedek was Shem the son of Noach, he left his land to go to Jerusalem in order to serve the Lord there. He became the priest of the Most High Gd for them because he was the honored brother of their father, as Jerusalem had always been within the lands of the Canaanites. Rashi wrote above (12:6) ‘and the Canaanites were then in the land’ – they were progressively conquering the land of Israel from the offspring of Shem, Avraham’s ancestor, because Jerusalem fell out in the portion of Shem when Noach divided up the land for his sons (Sifra 126) as it says, “And Malchitzedek the king of Shalem.” And this is not correct, because “And the border of the Canaanites was from Sidon…” (Bereshot 10:19) which includes all of the land of Israel and the border of the sons of Shem was to the east of Masa far from the land of Israel. But, if Noach apportioned the land to his sons and gave the land of Israel to Shem this has the force of ‘one who distributes his possessions directly’ (see Mishna Baba Batra 9:7 and Rashi Gittin 14b). Therefore the children of Canaan settled there until HaShem bequeathed it to the seed of his beloved as I recalled above (10:15 ).
וַיְהִ֣י בְשָׁלֵ֣ם סֻכּ֑וֹ וּמְע֖וֹנָת֣וֹ בְצִיּֽוֹן׃
In Salem also is set His tabernacle, And His dwelling-place in Zion.
כיוצא בו (תהילים עו) ויהי בשלם סכו וכי מה ראה הקב"ה להחזיר לה שם הראשון לפי שהוא אומר (ירמיהו לב) על אפי ועל חמתי היתה לי העיר הזאת למן היום אשר בנו אותה עד היום הזה להסירה מעל פני יכול אף עכשיו הרי היא בחמה תלמוד לומר (תהילים סח) ההר חמד אלהים לשבתו הרי היא בחמדה ובתאוה מלמד שכפר לה חורבתה שאין שכינה חוזרת עד שתעשה הר שנאמר (דברים ט) ההר הטוב הזה והלבנון. ויהי בשלם סכו מצינו כשהיא שלם קרויה הר שנאמר (בראשית כב) ויקרא אברהם שם המקום ה' יראה וגו' ואומר (תהילים קלט) זכור ה' לבני אדום מאימתי משנעקרו יסודותיה ממנה האומרים ערו ערו עד היסוד בה.
Similarly (a name was returned to its original), “His tabernacle was in Shalem, and His dwelling place in Zion.” And why did the verse see fit to give her back her original name? Because it says “For this city has aroused My anger and My wrath since the day they built it until this day, to remove it from before My face,” (Jeremiah 32:31) perhaps even now she is (seen) in wrath and anger? But another verse states “…the mountain that God desired for His dwelling…” (Tehillim 68:17) behold she is cherished and desired! This teaches that her destruction brought her atonement. And from where do we learn that the Divine Presence will not return in her until she becomes a mountain (again)? It says “His Tabernacle was in Shalem…” we find that when it is whole she is called a mountain (by David before any building). But the Divine Presence will not return in her until she is made a mountain (again). It says “And Avraham called that name of that place the Lord will see, as it is said to this day: On the mountain, the Lord will be seen.” (Bereshit 22:14) And it says “Remember, O Lord, for the sons of Edom, the day of Jerusalem…” when (will the Divine Presence return)? When her foundations have been uprooted from her. “…those who say, "Raze it, raze it, down to its foundation!" (Psalms 137:7)
ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון. אמר רבי ברכיה מתחלת ברייתו של עולם עשה הקב"ה סוכה בירושלים כביכול שהיה מתפלל בתוכה ואומר יהי רצון מלפני שיהו בני עושין רצוני כדי שלא אחריב ביתי ומקדשי שנאמר ויהי בשלם סוכו ומעונתו. כיון שגרם החטא מה כתיב (איכה ב ו) ויחמוס כגן סוכו שיחת מועדו. מקום שהיה מתוועד בתפלה. וכיון שחרב מתפלל יהי רצון מלפני להכרית יצר הרע שמחטיא את בני ויעשו תשובה ואקרב בנין ביתי ומקדשי. הוי ויהי בשלם סוכו. את מוצא שנקרא בית המקדש שלם שנאמר (בראשית יד יח) ומלכי צדק מלך שלם. והוא שם בן נח שנאמר (שם) והוא כהן לאל עליון. וכתיב (שם ט כז) יפת אלקים ליפת וישכון באהלי שם. ששיכן באהלו שיהיה משמשו הוי זה הוא שם. ואברהם קרא לבית המקדש יראה שנאמר (שם כב יד) ויקרא שם המקום ההוא ה' יראה. מהו ה' יראה אמר אברהם רבונו של עולם יהא יום זה זכור לפניך שיש לי להשיבך. תמול אמרת לי (שם כא יב) כי ביצחק יקרא לך זרע. ועכשיו אתה אומר (שם כב ב) קח נא את בנך. ולכשיבאו למדה זו זכור להם זה היום ושא להם פנים. אמר הקב"ה אם אני קורא אותו כמו שאמר שם אני מבטל דברי אברהם אוהבי שקראו יראה. ואם אני קורא אותו יראה אני מבטל דברי שם הצדיק. מה עשה הקב"ה שיתף מה שקראו שניהם וקרא אותו ירושלים. הוי ויהי בשלם סוכו. דבר אחר אימתי נודע ביהודה אלקים כשתתקיים אותה הסוכה שנאמר (עמוס ט יא) והיה ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת. הוי ויהי בשלם סוכו:
His tabernacle was in Shalem, and His dwelling place in Zion. R’ Brachia said: from the beginning of the creation of the world the Holy One made a tabernacle (sukkah) in Jerusalem. He, so to speak, would pray in it: ‘may it be willed that My children will do My will in order that I not destroy My house and sanctuary, [and once sin had caused it what was written? “And He stripped His Tabernacle like a garden, and laid in ruins His meeting place…” (Eicha 2:6) The place where he would make Himself known in prayer]. Since it was destroyed He prays ‘may it be willed from before Me that my children repent that I bring nearer the building of My house and sanctuary, this is ‘His tabernacle was in Shalem.’ You find that the Temple is called Shalem as it says, “Malchitzedek king of Shalem” (Bereshit 14:18) and he is Shem the son of Noach as it says “and he was a priest to the Most High Gd” (ibid.) It is written, “May God expand Japheth, and may He dwell in the tents of Shem…” (Bereshit 9:27) that he dwelled in His tent implies that he served Him as they translate into Aramaic ‘and he was a priest to the Most High Gd’ as ‘and he served before the High Gd,’ this was Shem. Avraham called the Temple yireh as it says “And Abraham called that place, The Lord will see (yireh)…” (Bereshit 22:14) HaMakom (Gd) said – if I call it Shalem as Shem did, I will nullify the words of Avraham who loves me who called it yireh. And if I call it yireh I will nullify the words of Shem the righteous who called it Shalem. What did the Holy One do? He combined what the two of them called it: Avraham called it yireh, Shem called it Shalem and the Holy One called it Yerushalayim, this is ‘His tabernacle was in Shalem’ what is it? Jerusalem, yireh and Shalem. Another thing: when will Gd be known in Yehudah? (Tehillim 76:2) When that tabernacle is erected of which you said , “On that day, I will raise up the fallen tabernacle of David…” (Amos 9:11), this is ‘His tabernacle was in Shalem.’
ויהי בשלם סוכו. אמר רבי ברכיה מתחלת בריתו של עולם עשה לו הקב"ה סוכה בירושלים כביכול היה מתפלל בתוכה ואומר יהי רצון שיעשו בני רצוני כדי שלא אחריב ביתי ומקדשי, וכיון שחרב הוא מתפלל ואומר יהי רצון שיעשו בני תשובה שאקרב בנין ביתי, תדע לך שכן הוא שנאמר והביאותים אל הר קדשי וגו' בית תפלתם לא נאמר אלא בית תפלתי מלמד שהקב"ה מתפלל (כתוב ברמז תפ"ח):
His tabernacle was in Shalem – R’ Brachia said: from the beginning of the creation of the world the Holy One made for Himself a tabernacle in Jerusalem. He, so to speak, would pray in it and say ‘may be willed that My children will do My will, in order that I not destroy My house and sanctuary. Since it was destroyed He prays and says ‘may it be willed that my children repent that I bring nearer the building of My house. You should know that this is indeed the case as it says, “I will bring them to My holy mount, and I will cause them to rejoice in My house of prayer…” (Isaiah 56:7) It says My house of prayer, not their house of prayer. This teaches us that Gd prays.
ויהי בשלם - היא ירושלם אולי נקראה כן, כי היא שלימה כנגד שער השמים, או שהיא ראויה להיות בשלום, או קראוה כן על דרך תפלה, כדרך: שאלו שלום ירושלם.
His tabernacle was in Shalem – This is referring to Jerusalem. Perhaps she is called Shalem because she is perfectly positioned opposite the gate of heaven, or that she is fit to be in peace. Or perhaps they called her thus in a prayerful fashion, like “ask for the peace of Jerusalem…” (Tehillim 122:6)
ויהי בשלום סוכו, בירושלים ששם ישבו ההמון, שם היה סוכתו של ה', שהסוכה היא דירת עראי, ומעונתו בציון, בציון שם ישבו המלך והסנהדרין וכהני ה', שם היה מעונתו בקביעות כי שם היה מקדש ה' :
His tabernacle was in Shalem – In Jerusalem because there the masses settled, there was Gd’s tabernacle (sukkah) because a tabernacle is a temporary dwelling. And His dwelling place in Tzion. In Tzion the king, the Sanhedrin and the priest of Gd sat, there His dwelling was permanent because there was the Sanctuary of Gd.
של"ה תולדות אדם בית ה' בית דוד רצ. ועל פי מה שכתבתי יתבאר מדרש רבה פרשת וירא (פנ"ו ס"י), וזה נוסחתו: אברהם קרא אותו 'יראה', שנאמר (בראשית כב, יד) 'ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה'. - שֵׁם קרא אותו 'שלם', שנאמר (שם יד, יח) 'ומלכי צדק מלך שלם'. אמר הקדוש ברוך הוא, אם קורא אני אותו 'יראה' כשם שקרא אותו אברהם, - שֵׁם אדם צדיק מתרעם, ואם קורא אני אותו 'שלם', אברהם אדם צדיק מתרעם, אלא הריני קורא אותו 'ירושלים', כמו שקראו שניהם 'יראה' 'שלם' - ירושלים. רבי ברכיה בשם רבי חלבו אמר, עד שהוא שלם עשה לו הקדוש ברוך הוא סוכה והיה מתפלל בתוכה, שנאמר (תהלים עו, ג) 'ויהי בשלם סכו ומעונתו בציון', ומה היה אומר 'יהי רצון שאראה בבנין ביתי'. דבר אחר, מלמד שהראה לו הקדוש ברוך הוא בית המקדש, חרב ובנוי חרב ובנוי. בנוי, שנאמר (בראשית כב, יד) 'שם המקום ההוא ה' יראה', הרי בנוי, היך מה דאת אמר (דברים טז, טז) 'שלש פעמים בשנה יראה'. 'אשר יאמר היום בהר ה'', הרי חרב, שנאמר (איכה ה, יח) 'על הר ציון ששמם'. 'ה' יראה', בנוי ומשוכלל לעתיד לבא, כענין שנאמר (תהלים קב, יז) 'כי בנה ה' ציון נראה בכבודו', עד כאן. קשה בזה המאמר, למה מקדים את אברהם לשֵׁם שתי פעמים. אחד, במה שאמר 'אברהם קרא אותו יראה' כו' 'שֵׁם קרא אותו' כו'. שני, אחר כן במאמר הקדוש ברוך הוא 'אם קורא אני אותו יראה' כו', הקדים גם כן את אברהם לשֵׁם. אחר כן פעם שלישית, בקריאת שם ירושלים, שהוקדם 'ירו' על שם 'יראה', לשם 'שלם'. על דרך הפשט יש לתרץ זה, ויהיה מתורץ גם כן למה לא אמר הקדוש ברוך הוא בדבריו כשהזכיר את שֵׁם, כמו שאמר כשהזכיר את אברהם, [כשם שקרא אותו שֵׁם], הנה באברהם אמר 'אם אני קורא אותו יראה כמו שקרא אברהם', ואצל שֵׁם אמר 'אם אני קורא אותו שלם', ולא אמר 'כדרך שקרא אותו שֵׁם'. אלא הענין הוא, כי שֵׁם לא היה קורא לָעִיר שם מעולם, רק היתה העיר נקראת 'שלם' מעולם, ונקרא זה השם 'שלם' אף מפי שֵׁם, אבל לא שהמציא שֵׁם את השם הזה של 'שלם', אבל השם של 'יראה', (זה השם) המציא אברהם. על כן מאחר שאברהם יותר עצמי בְשָׂם שמות, יש לו קדימה. אמנם לפי זה צריך להעמיק בענין, מה כבוד יוצא מזה לשם, שנשאר השם של 'שלם' מאחר שהוא לא המציאו. ועל זה גם כן יש לומר, מאחר שנקרא 'מלכי צדק מלך שלם', אילו היה נשתנה השם של שלם, לא היינו יודעים מעלתו של - שֵׁם, כי מי היה יודע שהיה מולך על הארץ הקדושה 'ארץ אשר ה' אלהיך דרש אתה' (דברים יא, יב). כי היה נשכח בדורות אחרונים מהו 'שלם', אולי היו חושבים שארץ נכריה היתה נקראת כך. באמת כך הוא ביאור המאמר. אמנם יש להעמיק במאמר זה ולהרחיב הענין. עוד יש להקשות, כשעשה הקדוש ברוך הוא פשר דבר, וקרא שם 'ירושלם', למה לא קרא 'יראה שלם', כי אברהם קראו 'יראה' ולא 'ירו'. בדברי רבי ברכיה צריך ביאור ענין התפילה ומהותה. ובאמת מצינו כמה פעמים בתלמוד ובמדרשים כיוצא בזה. והרבה מפרשים צללו במים אדירים ולא העלו בידם כלום. ואנו אין לנו אלא דברי אלהים חיים, ולעשות סמוכות מדברי חכמי האמת, שהם אמת, ודבריהם 'סוד י"י ליראיו' (תהלים כה, יד). גם מהו זה שאמר 'חרב ובנוי חרב ובנוי'. ובאמת ראיתי ביש ספרים שמחקו תיבת 'חרב' הראשו(ן)[נה]. אמנם כשיש לישב הגירסא, מה טוב ומה נעים. עוד באתי ליתן טעם 'ירושלם' כתיב חסר, וקרינן 'ירושלים' מה הענין. רצא. הקדמה אמרו רבותינו ז"ל (ראה בבא בתרא עה ב) ירושלים שמה (בשם) [כשם] מלכה, [דכתיב] (יחזקאל מח, לה) (אל העיר אשר) ['ושם העיר מיום] ה' שמה', אל תקרי שָׁמָה אלא שְׁמָה. עוד אמרו רבותינו ז"ל (תענית ה א) 'בקרבך קדוש ולא אבוא [בעיר' (הושע יא, ט), לא אבוא] בירושלים של מעלה עד שאבא בירושלים של מטה. פשוטו הוא, ירושלים של מטה היא ירושלים אשר בכאן בארץ הקדושה, אשר אנחנו מצפים לבניינה במהרה בימינו, ומכוונת נגד שלמעלה (תנחומא, פקודי א), שהוא סוד הארץ העליונה, 'ארץ חפץ' (מלאכי ג, יב), היכל ה', אשר עליו נאמר (חבקוק ב, כ) 'וידו"ד בהיכל קדשו הס מפניו כל הארץ'. אמנם יש גבוה מעל גבוה, כי בפנימיות הסוד ביאת ירושלים של מטה הוא ידו"ד בהיכ"ל קדשו, חיבור ידו"ד אדנ"י, סוד זיווג שלמטה וא"ו בה"א. וירושלים שלמעלה חיבור חכמה ובינה, סוד זיווג שלמעלה יו"ד בה"א, כמבואר בזהר ובתקונים (תקון ס"ט דף ק"ז ע"א), והובא בפרדס (שער ח') פרק י"ג משער מהות והנהגה. וכן הורה אליהו ז"ל בזהר שיר השירים (זהר חדש, דף ס"ב ע"א), וזה לשונו: כמה דאצטריך אתערו דחדוה לאתערא מהאי עלמא לעילא, הכי אצטריך לאתערא בחדוה וחידו מעלמא דסיהרא לגבי עלמא עילאה, ובגין כך עלמין קיימין בדוגמא חדא, ואתערא לא סלקא אלא מתתא לעילא, עד כאן לשונו. הרי שצריך אל היחוד העליון, דהיינו אל הבינה התעוררות מהמלכות. ועיין בפרדס (שער ח') פרק כ' משער מהות וההנהגה, ופרק ששי מהשער הזה, מענין התעוררות זיווג תפארת ומלכות - ירושלים שלמטה, המעורר זיווג חכמה ובינה - ירושלים של מעלה. וירושלים הבנויה למטה, למטה ממש בעולם הזה, מכוונת נגד מדרגות שלמעלה.
Shelah HaKodesh – Toldot Adam, Bet HaShem and Bet David The midrash in Bereshit Rabba (Vayera 56:10) can be explained in light of what I wrote, and this is the midrash: Avraham called it Yireh “will see”, as it says “And Abraham named that place, The Lord will see…” (Bereshit 22:14) Shem called it shalem “whole”, as it says “And Malchizedek the king of Shalem…” (Bereshit 14:18) The Holy One said, if I call it yireh like Avraham – the righteous Shem will be angered, and if I call it shalem, Avraham the righteous will be angered. Rather I will call it Yerushalayim, like both of them yireh-shalem – Yerushalayim. R’ Berachiya said in the name of R’ Chelbo, before it was whole (shalem) the Hole One made it his tabernacle (sukkah) and would pray in it, as it says “His Tabernacle was in Shalem, and His dwelling place in Zion.” (Tehillim 76:3) And what would He say? ‘Let it be that I see the building of my House.’ Another version: It teaches that the Holy One showed him (Avraham) the Holy Temple destroyed and built, destroyed and built. Built, as it says “And Abraham named that place, The Lord will see…” Like what it says “Three times in the year, every one of your males shall appear (yireh) before the Lord…” (Devarim 16:16) “…as it is said to this day: On the mountain, the Lord will be seen.” This is destroyed, as it says “For Mount Zion, which has become desolate…” (Eicha 5:18) ‘the Lord will be seen” means built and perfected in the time to come, as it says “For the Lord has built up Zion; He has appeared in His glory.” (Tehillim 102:17) There is a problem with this teaching – why does Avraham come before Shem? First, when it says ‘Avraham called it yireh’ ‘Shem called it shalem.’ Second, when the Holy One then says ‘if I call it yireh…’ He agains gives Avraham precedence over Shem. Then again a third time, when the city is called Yerushalayim, yeru comes before shalayim. One can answer this in a simple sense, and this will also answer why the Holy One didn’t use the same language when he mentioned Shem as when he mentioned Avraham. In regard to Avraham it says ‘if I call it yireh as Avraham did’ but in regard to Shem it says ‘if I call it shalem,’ and not ‘as Shem did. This is the explanation – Shem never gave the city any name, it had been Shalem forever and he called it that as well; Shem did not originate this name. But Avraham originated the name yireh, and therefore because Avraham was more independent through giving a name he has precedence. In truth, according to this, one must delve deeper and ask – what honor is there to Shem from such a situation, that the city should continue to be called shalem, seeing as he did not originate the name? One can answer this by saying the following. Since he was known as Malchitzedek, the king of Shalem, if the name of the city would change then we would not know of the greatness of Shem. Who would have known that he had ruled over the holy land, “a land the Lord, your God, looks after…” (Devarim 11:12) In the course of generations it would be forgotten what Shalem was, perhaps people would think some foreign land was called so. In truth, this is the explanation of this teaching from our Sages. But indeed, one can delve deeper into it and broaden the exploration. One can pose another challenge. When Gd made a compromise between the two names and called the city Yerushalayim, why didn’t He call it Yirehshalem? After all, Avraham called it yireh, not yiru. And among the words of R’ Berachiya, one must explain the matter of this prayer and its nature. In truth, we find in many places in the Talmud and the midrashim similar statements. Many commentators dove into these mighty waters and brought up nothing. And we have nothing other than the words of the living Gd, and to build upon the words of those wise in truth, which are true. Their words are “The secret of the Lord is with those who fear Him…” (Tehillim 25:14) Also, what does it mean ‘destroyed and built, destroyed and built?’ And in truth I saw that there are versions which erase the first usage of the word ‘destroyed.’ But indeed, when one can settle the text we have in a satisfactory manner, how good and how sweet that is. I have also come to explain why Yerushalayim is always written lacking the final letter yud, but always read as if it were there. 291. Introduction. Our Sages said (see Baba Batra 75b) ‘Yerushalayim - her name is just like her king’s as it is written “…and the name of the city from that day will be ‘The Lord is There.’” (Ezekiel48:35) Don’t read it as there (shama), but rather her name (shma). Our Sages also said (Ta’anit 5a) “In your midst is the Holy One, and I will not enter a city” (Hoshea 11:9), I will not enter Jerusalem above until I enter Jerusalem below. The simple explanation is that Jerusalem below is the Jerusalem which is here in the holy land, whose rebuilding we expect speedily in our day. This Jerusalem is aligned with the one above (Tanchuma Pekudei 1), which is the secret of the supernal land, ‘the desirable land’ (Malachi 3:12), the palace of Gd of which it is said “But the Lord is in His Holy Temple. Silence the whole earth before Him.” (Habakuk 2:20) The secret of the lower union, vav with hey. Jerusalem above is the connection of wisdom (chochma) and understanding (binah), the secret of the upper union, yud with hey, as is explained in the Zohar and Tikkunim (Tikkun 69 107a), and brought in the Pardes (sha’ar 8) in chapter 13 from the gate of essence and behavior. So taught Eliyahu in Zohar Shir HaShirim (Zohar Chadash 62a). The upper union, which is understanding (binah) requires arousal from the malchut. See further in the Pardes (sha’ar 8), chapter 20 from the gate of essence and behavior, and in chapter six from that gate, regarding the arousal of the union between glory (tiferet) and kingship (malchut) which is Jerusalem below that arouses the union of wisdom and understanding – which is Jerusalem above. And Jerusalem which is built below, below in reality here in this world, is aligned with the levels above. Shem the son of Noach was the first to go and conquer and merit to Jerusalem, and the first in thought is last in action. That is, his name hints at the aspect of the Name, that when it is whole (shalem) the letters of vav hey are united just like the letters of yud hey in the manner of the secret of yihiyeh (yud hey yud hey) which I explained above (288-289.) This was the origin of thought in the secret of “let there be light” (Bereshit 1:3), which was hidden away and never actualized. Nevertheless, the first to seize hold of Jerusalem here below is called Shem, hinting to this, and he was ‘king of Shalem’ because Shalem (wholeness) is the secret of the whole name (shem shalem) – Jerusalem which is above and beyond, the secret of yihiyeh. Afterwards, the land of Israel was given in promise to Avraham our father, “And the Lord said to Abram, "Go forth from your land and from your birthplace and from your father's house, to the land that I will show you.” (Bereshit 12:1) And it is know what the Sages taught, “These are the generations of the heavens and the earth when they were created (b’hibaram)…” (Bereshit 2:4)