(4) If thou meet thine enemy’s ox or his ass going astray, thou shalt surely bring it back to him again. (5) If thou see the ass of him that hateth thee lying under its burden, thou shalt forbear to pass by him; thou shalt surely release it with him.
(א) לֹא תִרְאֶה אֶת שׁוֹר אָחִיךָ אוֹ אֶת שֵׂיוֹ נִדָּחִים וְהִתְעַלַּמְתָּ מֵהֶם הָשֵׁב תְּשִׁיבֵם לְאָחִיךָ. (ב) וְאִם לֹא קָרוֹב אָחִיךָ אֵלֶיךָ וְלֹא יְדַעְתּוֹ וַאֲסַפְתּוֹ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְהָיָה עִמְּךָ עַד דְּרֹשׁ אָחִיךָ אֹתוֹ וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ. (ג) וְכֵן תַּעֲשֶׂה לַחֲמֹרוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְשִׂמְלָתוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְכָל אֲבֵדַת אָחִיךָ אֲשֶׁר תֹּאבַד מִמֶּנּוּ וּמְצָאתָהּ לֹא תוּכַל לְהִתְעַלֵּם. (ד) לֹא תִרְאֶה אֶת חֲמוֹר אָחִיךָ אוֹ שׁוֹרוֹ נֹפְלִים בַּדֶּרֶךְ וְהִתְעַלַּמְתָּ מֵהֶם הָקֵם תָּקִים עִמּוֹ.
Questions:
- What is the מצווה of השבת אבדה in the above sources?
- What other מצווה makes an appearance in both sources adjacent to השבת אבדה?
- What is the purpose of the השבת אבדה? Be specific and find support in the text!
ספרי דברים פרשת כי תצא פיסקא רכד
אף השמלה היתה בכלל כל אלו ולמה יצאת? להקיש אליה מה שמלה מיוחדת שיש לה סמנים ויש לה תובעים כך כל שיש לו סמנים ויש לו תובעים
"אין לי אלא אלו בלבד שאר אבדה מנין? תלמוד לומר "לכל אבדת אחיך
אשר תאבד ממנו", פרט לפחות משוה פרוטה. רבי יהודה אומר "ומצאת" לרבות פחות משוה פרוטה"
Questions:
- Which words in the פסוקים does the ספרי interpret?
- According to the ספרי, what objects am I obligated to return? If there is a מחלוקת in the ספרי, be sure to note the different opinions.