The Other Side of the Coin - 6D A Hard Days Work

(יט) תחלת דינו של אדם על ת"ת ואחר כך על שאר מעשיו:

(ה) רבי נחוניא בן הקנה אומר כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה, נותנין עליו עול מלכות ועול דרך ארץ:

(5) Rabbi Nehunia ben Hakkanah said: whoever takes upon himself the yoke of the Torah, they remove from him the yoke of government and the yoke of worldly concerns, and whoever breaks off from himself the yoke of the Torah, they place upon him the yoke of government and the yoke of worldly concerns.

ר' נחוניה בן הקנה אומר כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות. אחר שעושה התורה עיקר ומלאכתו עראי, הקב"ה ישמרהו מכל רע, וישמור את נפשו שלא יצטרך לבטל מלימוד תורה ולא יתננו בלב המלך הלוקח נפשות לעשות מלאכתו, וינצל ממלאכת המלכים לעשות רצון אביו שבשמים, לעסוק בדברי תורה: ועול דרך ארץ. שלא יצטרך לעשות מלאכה הרבה לצורך פרנסתו ובמעט יספיק לו לכדי חייו, כי מלאכת הצדיק מתברך ונפשו שמחה בחלקו: וכל הפורק ממנו עול תורה נותנין עליו עול מלכות. שהוא חושב לעשות מלאכתו הרבה אם יניח מלאכת התורה והשם מפר מחשבותיו ויתן בלב המלך לקחתו לעשות לו מלאכה. כי כ פלגי מים לב מלך ביד ה' על כל אשר יחפץ יטנו(משלי כ"א א'): ועול דרך ארץ. שיהא טורח ונודד אחר מחייתו ולא יוכל למצאה. גם כי ימצאנה לא ישמח בחלקו וכל ימיו בהבל יגע להעשיר ולהוסיף עושר על עושרו וכענין שנאמר (קהלת ה' ט') אוהב כסף לא ישבע כסף ונמצא כל ימיו מכאובים ויוצאין בעמל וביגיעה ולא יהיה לו מנוחה לעולמי עד:

Rabbi Nechunya ben Hakanah says: Anyone who accepts the yoke of Torah upon himself, they lift from him the yoke of government: The Holy One, blessed be He, guards form every bad thing the one who makes his Torah [study] primary and his work flexible, so that he not have to refrain from Torah study. And [so] He does not put it into the heart of the king - that takes people to do his work - to take this one. And he is saved from the work of the kings to fulfill his will to be involved [in Torah]. and the yoke of the way of the world (derekh erets): He is not required to do much work for the needs of his livelihood, and he is able to suffice with little for his vital needs - since the work of the righteous is blessed and his soul is glad with his portion. And anyone who casts from himself the yoke of Torah, they place upon him the yoke of government: Since he thinks that if he leaves the work of Torah he will do a lot of his work, God, may He be blessed, annuls his thought and puts into the heart of the king to take him to do work for him - since (Proverbs 21:1), "Like channeled water is the heart of the king in the Lord’s hand; He directs it to whatever He wishes." and the yoke of the way of the world (derekh erets): As he wanders and strains for his livelihood and he cannot find it. Even when he finds it, he is not glad with his portion; and all of his days, he exerts himself in vain to get rich and to add wealth to his wealth. And [it is] like the matter that is stated (Ecclesiastes 5:9), "A lover of money never has his fill of money." And it comes out that all of his days are spent in toil and exertion, and he will never have rest for ever and ever.