שמיטת הרגלים אישיים

שנת השמיטה מזמנת לנו אפשרות לעצור ולהתבונן על אורח חיינו. מצוות השמיטה מתייחסת לרוב ליחסים של האדם והטבע ובין אדם לחברו. בדף הלימוד הקרוב נבקש לשים את המיקוד על השמיטה האישית. נראה אילו הרגלים ותפיסות אנו רוצים לשמוט מחיינו כעין שנת "איפוס".

השיעור מיועד למי שמבקש/ת להרחיב על מנת ליישם את השמיטה בחייו/ה

מה שהיה הוא שיהיה?/הרב ארז משה דורון על תורה רע"ב בליקוטי מוהר"ן

יש לנו בראש קול שמסביר שמה שהיה הוא שיהיה, שהכל חוזר על עצמו. הרי זה גם מה שכותב שלמה המלך: "מה שהיה הוא שיהיה". וגם: "אין כל חדש תחת השמש"/ הכל חוזר על עצמו, הכל סיבובי, הכל מעגלי, הכל אותו דבר. מה שהיה הוא שיהיה. לפי העיקרון הזה אפשר להקיש ממה שהיה על מה שיהיה. למשל, אם נכשלתי עשרת אלפים פעם באיזו עבירה, בפעם העשרת אלפים ואחת אני גם אכשל. אם עשיתי בחיים הרבה שטויות אני בלי ספק אמשיך לעשות שטויות עד סוף חיי. למה? עובדה. זה מה שהיה עד היום ו"מה שהיה הוא שיהיה". בא רבי נחמן מברסלב ואומר: בחוקי הטבע זה נכון (שהכל חוזר על עצמו) , אבל יש עוד חוקים. בחוקי הטבע אין כל חדש תחת השמש, אבל יש למעלה מן השמש ושם הכל חדש. ועל כן רבי נחמן כותב בסוף אותה תורה: "ודע, כי יום המחרת הוא עולם אחר לגמרי".

שאלות לדיון:

- מה הטענה בקטע? האם יש 'קול' שאומר לכם שכל מה שהיה הוא שיהיה?

- האם האדם יכול להשתנות? האם אנחנו יכולים לקבל החלטה ולשנות דברים בנו ובמציאות?

(א) וַיְדַבֵּ֤ר יְהֹוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה בְּהַ֥ר סִינַ֖י לֵאמֹֽר׃ (ב) דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם כִּ֤י תָבֹ֙אוּ֙ אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י נֹתֵ֣ן לָכֶ֑ם וְשָׁבְתָ֣ה הָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַיהֹוָֽה׃ (ג) שֵׁ֤שׁ שָׁנִים֙ תִּזְרַ֣ע שָׂדֶ֔ךָ וְשֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים תִּזְמֹ֣ר כַּרְמֶ֑ךָ וְאָסַפְתָּ֖ אֶת־תְּבוּאָתָֽהּ׃ (ד) וּבַשָּׁנָ֣ה הַשְּׁבִיעִ֗ת שַׁבַּ֤ת שַׁבָּתוֹן֙ יִהְיֶ֣ה לָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַיהֹוָ֑ה שָֽׂדְךָ֙ לֹ֣א תִזְרָ֔ע וְכַרְמְךָ֖ לֹ֥א תִזְמֹֽר׃ (ה) אֵ֣ת סְפִ֤יחַ קְצִֽירְךָ֙ לֹ֣א תִקְצ֔וֹר וְאֶת־עִנְּבֵ֥י נְזִירֶ֖ךָ לֹ֣א תִבְצֹ֑ר שְׁנַ֥ת שַׁבָּת֖וֹן יִהְיֶ֥ה לָאָֽרֶץ׃ (ו) וְ֠הָיְתָ֠ה שַׁבַּ֨ת הָאָ֤רֶץ לָכֶם֙ לְאׇכְלָ֔ה לְךָ֖ וּלְעַבְדְּךָ֣ וְלַאֲמָתֶ֑ךָ וְלִשְׂכִֽירְךָ֙ וּלְתוֹשָׁ֣בְךָ֔ הַגָּרִ֖ים עִמָּֽךְ׃ (ז) וְלִ֨בְהֶמְתְּךָ֔ וְלַֽחַיָּ֖ה אֲשֶׁ֣ר בְּאַרְצֶ֑ךָ תִּהְיֶ֥ה כׇל־תְּבוּאָתָ֖הּ לֶאֱכֹֽל׃ {ס}
(1) The LORD spoke to Moses on Mount Sinai: (2) Speak to the Israelite people and say to them: When you enter the land that I assign to you, the land shall observe a sabbath of the LORD. (3) Six years you may sow your field and six years you may prune your vineyard and gather in the yield. (4) But in the seventh year the land shall have a sabbath of complete rest, a sabbath of the LORD: you shall not sow your field or prune your vineyard. (5) You shall not reap the aftergrowth of your harvest or gather the grapes of your untrimmed vines; it shall be a year of complete rest for the land. (6) But you may eat whatever the land during its sabbath will produce—you, your male and female slaves, the hired and bound laborers who live with you, (7) and your cattle and the beasts in your land may eat all its yield.

שאלות לדיון:

- על פי הנאמר בפסוקים ומהיכרות שלכם מה היא מצוות השמיטה?

- מה מטרתה? מה הם הטעמים למצווה?

הסבר:

מצוות השמיטה שומטת את הקרקע ומאפשרת לאדם שנה של עשייה אחרת, ננצל את ההזדמנות הזו ונבחן אילו הרגלים יש לנו שהיינו רוצים לשנות

(מומלץ לקרוא בחברותות)

תנוח, תחלק, תניח / אבי שגיא וידידיה שטרן

....בצד המסר הקיומי, עולה גם מסר חברתי. המקרא אינו דורש חלוקה מחדש של העושר מדי שבע שנים ושוויון מלא. לו כך היה, החיים הכלכליים היו מתנוונים, בהעדר תמריצים אישיים. אבל חברה שמאמצת לה את הרכוש ככלי הערכה חד-ממדי מסתכנת באובדן צלמה. השמיטה היא גורם מאזן. שש שנים תעבוד, תצבור, תנצל; בשנה השביעית תנוח, תחלק, תניח. אינך נדרש לוותר על קניינך, אך עליך ללמוד להתנתק ממנו ובכך למתן דחפים קפיטליסטיים חסרי מעצורים. האדם נדרש לפעול בניגוד לטבעו ולצמצם את עצמו ובכך ליצור מרווח לנוכחות אנושית של האחר, חלש או מוחלש.

בישראל המופרטת, הגלובלית ורבת הפערים, השמיטה היא סימן קריאה הכרחי. יש לנו, באמתחתנו הלאומית, תרופה מוכנה לשיקום הסולידריות הבין-אישית שהתרופפה. במובן זה, השמיטה היא מרכיב בחוסן הלאומי.

קשה שלא להתרשם מעמקות האידיאה, הנעה בזהירות בין הרצון לשמר את רכושו של האדם לרצון שלא לראות ברכוש חזות הכל. השמיטה היא קריאה לביצור בועה בזמן, שבה העשייה הכלכלית אמורה להגיע לרגיעה, שמטפחת חמלה, רחמים ואף שותפות בין כל החולקים את פני האדמה, כולל חיית השדה. בשנה השמינית המרוץ יימשך, מכיוון שהאנושות זקוקה לו, אך האידיאה וזיכרונה יחלחלו אל מחוץ לשנת השבתון, אל שש שנות הקדחתנות היצרנית.

שאלות:

- האם יש מוצרים חומריים שאנו מרגישים שהיינו שמחים להתנתק מהם?

- האם אני מתחבר/ת לתחושה שיש לי יותר מידי? שאנחנו חיים בתרבות של "שפע"

- על מה הייתי רוצה לוותר? לשנות את אופן השימוש? למה? במה זה יתרום לי? למשפחה?

השמיטה כתרגול קשיבות/ חיים נויבירט, מתוך חוברת מס' 19 בית הלל

שנת השמיטה יוצרת מציאות של צמצום פערים חברתיים. הרכוש והנכסים הפרטיים אינם בעלי משמעות עוד, צרכי המחייה הבסיסיים אינם אמורים להוות מטרד, והחובות הכספיים שמנציחים את הפערים נשמטים. כל זאת במטרה אחת- היכולת להתחבר. כשם שבשבת אנו לוקחים הפוגה מהמרדף היום יומי אחר הצרכים הבסיסייים, בשנת שמיטה אנו פוסקים מהמרדף אחר מעמד חברתי, ומביאים למציאות של חיבור עם הסובב, ללא חציצות.

שאלות:

- מה הטענה בטקסט? ממה לוקחים הפוגה בשמיטה?

- האם הייתי רוצה לקחת הפוגה כזו?

- איך היא היתה באה לידי ביטוי ביום יום?

- אילו הרגלים יש לי שהייתי שמח לשנות?

השמיטה כהרפיה/ הדס ילינק

"הרפו ודעו כי אנכי ה' " אומר דוד המלך בתהילים (מו, 11). מהי הרפיה? ומה יש בה המביא את האדם לידיעת ה'? ומה הקשר לשנת השמיטה הקרבה?? הרפיה היא תנועה בנפש- המשחררת את האדם מאחיזתו במציאות ונותנת פתח להתרחשות חיצונית לפעול בעולמו. הרפיה היא ריחוק- על ידו מברר האדם את טיב הקשר בינו ובין מה שנאחז בו קודם. הרפיה היא לימוד- המברר את היחסים, מאזן, מכניס לפרופורציות, מאפשר להסתכל על התמונה בשלמותה. הרפיה היא התאמה- תיאום כוונות בין האדם- עולם- קב"ה. הרפיה היא ענווה- על ידה האדם מבין שלא בהכרח הוא השולט על המציאות, יש כח גדול יותר שהאדם חלק ממנו. הרפיה נוסכת בטחון על פני המרפה- אולי כאשר מתפנה מקום בתוכנו יש לקב"ה מקום להיכנס... וזה מקור הבטחון הכי ענק שהאדם מסוגל לחוש! שנת שמיטה כשמה כן היא מרגילה את האדם לשמוט- לשבות- להרפות... להזכיר לאדם "כי לי הארץ" וכאן המשמעות שהארץ שייכת לקב"ה. והאדם מופקד על הקרקע ואינו בעל רשות לבעול את הקרקע כרצונו. בשנת שמיטה- האדם "גולה" מעל אדמתו למשך שנה תמימה... פורש מענייניו היומיומיים לעניינים שבדרך כלל אין לו פנאי לעסוק בהם... לוקח צעד אחורה, מתבונן.

שאלות:

- מה הטענה בטקסט?

- מה היא הרפייה? מה הקשר בין ההרפיה לשמיטה?

- על אילו תחומים בחיים שלי הייתי רוצה להתבונן ואולי לדייק או לשנות משהו בהם?

- ממה הייתי רוצה להרפות? במה אני נאחז ואולי כדי לשחרר?

- האם השחרור וההרפייה קלים? האם זה משהו שצריך החלטה חיצונית או פנימית כדי לבצע?

משימה:

קחו כמה דקות עם עצמכם וכתבו באופן אישי, בעקבות הטקסטים האחרונים מה אני רוצה לשנות?

אילו הרגלים אני רוצה לשמוט? אילו הרגלים אני רוצה לאמץ לשנה הקרובה?

ניתן לסכם בשיתוף של כל הקבוצה או לסיים במשימה האישית.

אוֹתָם מַיִם רוֹתְחִים

בְּאוֹתוֹ תַּהֲלִיךְ לֹא מְסֻבָּךְ

הוֹפְכִים אֶת הַבֵּיצָה לְקָשָׁה

וְאֶת תַּפּוּחַ הָאֲדָמָה לְרַךְ

מָה שֶׁאוֹמֵר שֶׁהַשִּׁנּוּי

לֹא תָּמִיד תָּלוּי

בַּסְּבִיבָה

אֶלָּא גַּם בַּחֹמֶר

מִמֶּנּוּ אַתָּה עָשׂוּי

(תרגום ממקור לא ידוע)

שתהיה שנת שמיטה משמעותית