Agunot and Forced Divorce
(א) כִּֽי־יִקַּ֥ח אִ֛ישׁ אִשָּׁ֖ה וּבְעָלָ֑הּ וְהָיָ֞ה אִם־לֹ֧א תִמְצָא־חֵ֣ן בְּעֵינָ֗יו כִּי־מָ֤צָא בָהּ֙ עֶרְוַ֣ת דָּבָ֔ר וְכָ֨תַב לָ֜הּ סֵ֤פֶר כְּרִיתֻת֙ וְנָתַ֣ן בְּיָדָ֔הּ וְשִׁלְּחָ֖הּ מִבֵּיתֽוֹ׃
(1) When a man taketh a wife, and marrieth her, then it cometh to pass, if she find no favour in his eyes, because he hath found some unseemly thing in her, that he writeth her a bill of divorcement, and giveth it in her hand, and sendeth her out of his house,

(א) אֵין הָאִשָּׁה מִתְגָּרֶשֶׁת אֶלָּא בִּכְתָב שֶׁיַּגִּיעַ לָהּ וּכְתָב זֶה הוּא הַנִּקְרָא גֵּט. וַעֲשָׂרָה דְּבָרִים הֵן עִקַּר הַגֵּרוּשִׁין מִן הַתּוֹרָה וְאֵלּוּ הֵן. א) שֶׁלֹּא יְגָרֵשׁ הָאִישׁ אֶלָּא בִּרְצוֹנוֹ. ב) וְשֶׁיְּגָרֵשׁ בִּכְתָב וְלֹא בְּדָבָר אַחֵר. ג) וְשֶׁיִּהְיֶה עִנְיַן הַכְּתָב שֶׁגֵּרְשָׁהּ וֶהֱסִירָהּ מִקִּנְיָנוֹ. ד) וְשֶׁיִּהְיֶה עִנְיָנוֹ דָּבָר הַכּוֹרֵת בֵּינוֹ לְבֵינָהּ. ה) וְשֶׁיִּהְיֶה נִכְתָּב לִשְׁמָהּ. ו) וְשֶׁלֹּא יִהְיֶה מְחֻסַּר מַעֲשֶׂה אַחַר כְּתִיבָתוֹ אֶלָּא נְתִינָתוֹ לָהּ [בִּלְבַד]. ז) וְשֶׁיִּתְּנֵהוּ לָהּ. ח) וְשֶׁיִּתְּנֵהוּ לָהּ בִּפְנֵי עֵדִים. ט) וְשֶׁיִּתְּנֵהוּ לָהּ בְּתוֹרַת גֵּרוּשִׁין. י) וְשֶׁיִּהְיֶה הַבַּעַל אוֹ שְׁלוּחוֹ הוּא שֶׁנּוֹתְנוֹ לָהּ. וּשְׁאָר הַדְּבָרִים שֶׁבַּגֵּט כְּגוֹן הַזְּמַן וַחֲתִימַת הָעֵדִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן הַכּל מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים:

(1) [1] A woman may be divorced only by means of a writ that reaches her, and this writ is called a get. According to the Torah, there are ten rules that are basic to divorce, and they are as follows: that the man may not divorce his wife except of his own free will; that he must give a divorce by means of a writ, and not by means of anything else... that it must be written specifically for her... that he must deliver it to her; that he must deliver it to her in the presence of witnesses; that he must give it to her as an instrument of divorce; that it must be the husband, or his agent, who gives it to her...

(י) בית שמאי אומרים: לא יגרש אדם את אשתו אלא אם כן מצא בה דבר ערוה, שנאמר (דברים כד) כי מצא בה ערות דבר. ובית הלל אומרים: אפלו הקדיחה תבשילו, שנאמר (שם) כי מצא בה ערות דבר. רבי עקיבא אומר: אפלו מצא אחרת נאה הימנה, שנאמר (שם) והיה אם לא תמצא חן בעיניו.

A) Beit Shammai say, "No man shall divorce his wife, unless he found in her unchaste behaviour, as it is stated [Deuteronomy 24:1], 'Because he found in her 'ervat davar' [unchaste behavior].'"

B) Beit Hillel say, "Even if she spoiled his food, because it is said, ervat davar".

C) Rabbi Akivah says, "Even if he found another [woman] prettier than her, as it is stated [ibid.] 'If it happen that she does not find favor in his eyes.'"

(י) ואלו שכופין אותו להוציא, מכה שחין, ובעל פוליפוס, והמקמץ, והמצרף נחשת, והברסי, בין שהיו בם עד שלא נשאו ובין משנשאו נולדו. ועל כלן אמר רבי מאיר: אף על פי שהתנה עמה, יכולה היא שתאמר סבורה הייתי שאני יכולה לקבל, ועכשיו איני יכולה לקבל. וחכמים אומרים: מקבלת היא על כרחה, חוץ ממכה שחין, מפני שממקתו. מעשה בצידון בברסי אחד שמת והיה לו אח ברסי, אמרו חכמים: יכולה היא שתאמר לאחיך הייתי יכולה לקבל ולך איני יכולה לקבל.

A) And these [are the cases in which] they compel him to divorce [his wife]: one stricken with leprosy; or one afflicted with polypus; or one who gathers dogs’ dung; or a copper-smelter; or a tanner. Whether [these circumstances] existed before they were married or after they were married.

B) And with regard to them all, Rabbi Meir said, "Even though he stipulated with her [in advance], she may say, 'I thought I could accept it, but now [I realize that] I cannot.'"

...

C) It happened at Sidon, that a certain tanner died, and he had a brother who [also] was a tanner. The Sages said, "[The wife] may say, 'For your brother I could accept it, but for you I cannot accept it.'"

(א) המדיר את אשתו מלהנות לו, עד שלשים יום יעמיד פרנס, יתר מכן יוציא ויתן כתבה. רבי יהודה אומר: בישראל חדש אחד יקים ושנים יוציא ויתן כתבה, ובכהנת שנים יקים ושלשה יוציא ויתן כתבה.

[With regard to] one who vows [to prohibit] his wife from benefiting from him, up to thirty days, he must appoint an administrator [to provide for her needs]. More than that he must divorce her and pay [the amount of] her ketubah [monetary settlement payable to a woman upon divorce or the death of her husband].

דתניא (ויקרא כב, יח) יקריב אותו מלמד שכופין אותו יכול בעל כרחו ת"ל לרצונו הא כיצד כופין אותו עד שיאמר רוצה אני וכן אתה מוצא בגיטי נשים כופין אותו עד שיאמר רוצה אני אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא חולצין אע"פ שאין מכירין ממאנין אע"פ שאין מכירין לפיכך אין כותבין גט חליצה אלא אם כן מכירין ואין כותבין גט מיאון אלא אם כן מכירין דחיישינן לבית דין טועין

A) "He shall offer it" (Leviticus 1:3) - against his will (i.e. if someone is obligated to bring an offering we force him to do so).

B) Perhaps we can do so against his will?

C) Scripture states "in accordance with his will"!

D) How then? We coerce him until he says, "I wish to do it".

E) And so you will find in the case of divorce that we [sometimes] coerce him until he says, "I wish to do it".

Lieberman Clause

_______________, the groom, and __________, the bride, further agreed that should either contemplate dissolution of the marriage, or following the dissolution of their marriage in the civil courts, each may summon the other to the Bet Din of the Rabbinical Assembly and the Jewish Theological Seminary, or its representative, and that each will abide by its instructions so that throughout life each will be able to live according to the laws of the Torah.

A Jewish marriage is terminated by the granting of a get, a document of divorce. If the husband is unwilling or unable to give a get to the wife, the wife is an agunah and may not remarry, leaving her in a state of limbo. This situation is considered one of the greatest crises in the Orthodox world today. Advocacy for agunothas been an integral part of JOFA’s mission since the organization’s founding. JOFA sees the agunah issue as a social injustice and believes there is a critical need for a systemic, halakhic solution to the plight of agunot.

JOFA advocates a three-pronged approach to the agunah problem:
• A widespread, grassroots campaign to educate the Jewish community about the problem
• Establishing a resource base offering help to agunot
• Advocating for the necessity of pre-nuptial agreements to prevent future agunot
In addition, JOFA continues to explore additional, more forceful methods, of resolving the agunah problem.

(Source: JOFA.org - Jewish Orthodox Feminist Alliance)