אהבת חינם- לימוד ושיחה עם הרב בני לאו

לאחר נפילת ברקאי במבצע "צוק איתן" בחרנו, חבריו של ברקאי, להקים את בית המדרש החברתי. הפועל בסיוע של עמותת כל ישראל חברים (כי"ח).
בית המדרש מגלם את הערכים בהם האמין ברקאי ואשר לאורם פעל בדבקות – חיבור בין קבוצות שונות בחברה הישראלית, שיח מכבד במאור פנים ובאהבה, לימוד תורה ועשייה חברתית. ערכים אלו באו לידי ביטוי באופן משמעותי בכל בחירה ומעשה של ברקאי.

כל מפגש החל בלימוד משותף של דף מקורות ולאחריו שיעור. דף המקורות שלפניכם מוקדש לדיון באספקטים שונים של אהבת חינם.


מִקְדָּשׁ רִאשׁוֹן מִפְּנֵי מָה חָרַב — מִפְּנֵי שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים שֶׁהָיוּ בּוֹ: עֲבוֹדָה זָרָה, וְגִלּוּי עֲרָיוֹת, וּשְׁפִיכוּת דָּמִים... אֲבָל מִקְדָּשׁ שֵׁנִי שֶׁהָיוּ עוֹסְקִין בְּתוֹרָה וּבְמִצְוֹת וּגְמִילוּת חֲסָדִים, מִפְּנֵי מָה חָרַב? מִפְּנֵי שֶׁהָיְתָה בּוֹ שִׂנְאַת חִנָּם. לְלַמֶּדְךָ שֶׁשְּׁקוּלָה שִׂנְאַת חִנָּם כְּנֶגֶד שָׁלֹשׁ עֲבֵירוֹת: עֲבוֹדָה זָרָה, גִּלּוּי עֲרָיוֹת, וּשְׁפִיכוּת דָּמִים.

§ The Tosefta continues with a discussion of the sins of the Jewish people over the generations: Due to what reason was the First Temple destroyed? It was destroyed due to the fact that there were three matters that existed in the First Temple: Idol worship, forbidden sexual relations, and bloodshed. Idol worship, as it is written: “The bed is too short for stretching [mehistare’a], and the cover is too narrow for gathering” (Isaiah 28:20). What is the meaning of: “The bed is too short for stretching?” Rabbi Yonatan said: This bed is too short for two counterparts [re’im] to dominate [mehistarer]. Mehistare’a is a contraction of mehistarer re’im. It is inconceivable that there would be in one Temple both service of God and worship of the idol placed there by King Manasseh. What is the meaning of: And the cover [vehamasseikha] is too narrow [tzara] for gathering [kehitkannes]? Rabbi Shmuel bar Naḥmani said that when Rabbi Yonatan reached this verse, he wept and said: For He about Whom it is written: “He gathers [kones] waters of the sea together as a heap” (Psalms 33:7), the idol [masseikha] became a rival [tzara]? In the homiletic interpretation, masseikha is interpreted as idol and tzara is interpreted as rival, as in the term used to describe the relationship between two women married to the same husband, isha tzara. With regard to forbidden sexual relations, it is written: “The Lord says because the daughters of Zion are haughty and walk with outstretched necks and wanton eyes, walking and mincing as they go and making a tinkling with their feet” (Isaiah 3:16).
Because the daughters of Zion are haughty, indicates a tall woman walking alongside a short one so that the tall woman would stand out.
And walk with outstretched necks, indicates that they would walk with upright stature and carry themselves in an immodest way.
And wanton eyes, indicates that they would fill their eyes with blue eye shadow in order to draw attention to their eyes.
Walking and mincing as they go, indicates that they would walk in small steps, heel to toe, so onlookers would notice them.
Making a tinkling [te’akasna] with their feet, Rabbi Yitzḥak said: This teaches that they would bring myrrh and balsam and place them in their shoes and would walk in the marketplaces of Jerusalem. And once they approached a place where young Jewish men were congregated, they would stamp their feet on the ground and splash the perfume toward them and instill the evil inclination into them like venom of a viper [ke’eres bikhos]. With regard to bloodshed it is written: “Moreover, Manasseh shed innocent blood very much, until he had filled Jerusalem from one end to another” (II Kings 21:16). However, considering that the people during the Second Temple period were engaged in Torah study, observance of mitzvot, and acts of kindness, and that they did not perform the sinful acts that were performed in the First Temple, why was the Second Temple destroyed? It was destroyed due to the fact that there was wanton hatred during that period. This comes to teach you that the sin of wanton hatred is equivalent to the three severe transgressions: Idol worship, forbidden sexual relations and bloodshed.

הראי"ה קוק, אורות הקודש ג עמ' שכד

ואם נחרבנו, ונחרב העולם עמנו, על ידי שנאת חנם, נשוב להבנות, והעולם עמנו יבנה, על ידי אהבת חנם.

שאלות הבנה

מהו הגורם לחורבן בית שני לפי הגמרא? כיצד יש לתקן זאת לפי דברי הרב קוק?

שאלות העמקה

האם ישנה שנאה ללא סיבה? אם כך, מהי שנאת "חינם"? מה מבדיל בינה לבין שנאה "רגילה"? (להרחבה, עיינו בדף ההרחבות, מקורות 1-2)?

מהי אהבת "חינם"? האם היא ההיפך משנאת חינם?

שאלות לדיון

האם שנאה שאינה שנאת חינם היא מוצדקת, או שאין שום שנאה לגיטמית? (להרחבה, עיינו בדף ההרחבות, מקור 3)


יוסי שריד, "בזכות השנאה ובגנות אהבת חינם", מתוך אתר 'חופש'

אהבת-חינם היא תופעה משחיתה ביסודה: אין איש בעולם שרשאי להניח שיאהבו אותו סתם-כך ללא תנאי, כי מגיעה לו אהבה. אם בשביל כבוד צריך לעבוד, בשביל אהבה צריך להתאמץ שבעתיים. אפילו לילדינו אסור לצפות לאהבה אוטומטית. זה לא טוב לילדים, זה מזיק להם: האהבה, כידוע, יכולה לקלקל את השורה, על אחת כמה וכמה "אהבת חינם", שמגדלת את ילדינו בחממה, ואחר-כך אנחנו עוד מתפלאים מדוע הילדים שלנו כה רכים ומפונקים, שהישגיהם הלימודיים דלים, ולפעמים גם ערכיהם. כדי שיאהבוני, אני צריך לשפר בכל יום את תכונותיי, ואתה חייב לעבוד על עצמך, כי כמו ארוחות גם אין אהבות חינם. זאת הגישה הפדגוגית הנכונה, לדעתי. אין מובן מאליו באהבה, גם לא בין הורים לילדיהם, בין אישה לבעלה, לא כל שכן בין אנשים זרים.

הרב אליהו בקשי דורון, שו"ת בניין אב ג, סימן עח

אולם מה היא אהבת חינם, וכי יש אהבה בחינם ללא סיבה וללא הצדקה? הרי כל אהבה לזולת מצוה היא שנאמר "ואהבת לרעך כמוך", כל אדם באשר הוא אדם חביב הוא, כלשון המשנה באבות "חביב אדם שנברא בצלם", אם מישראל הוא חיבה יתירה נודעת לו, כהמשך המשנה "חביבין ישראל שנקראו בנים למקום". אם כן האהבה לכל אדם מישראל אינה בחינם שהרי חביב הוא שנברא בצלם, ובנו של הקב"ה... ואם יש מקום להגדרה אהבת חינם, יש לפרשה באהבה מבלי כל תמורה או חשבון, אלא כאהבת הבורא לברואיו שכולו חסד ורחמים.

שאלות הבנה

מהי אהבת חינם לפי יוסי שריד? מדוע היא "תופעה משחיתה" בעיניו?

מדוע אין אהבה "בחינם" לפי הרב בקשי דורון? מהי בכל זאת אהבת חינם לדבריו?

שאלות העמקה

לפי שני הקטעים אין מקום לאהבה "בחינם". מדוע יש לאהוב מישהו לפי כל קטע?

שאלות לדיון

האם אתם מסכימים עם הטענה ש"בשביל אהבה צריך לעבוד"? האם ניתן להתמודד עם הסכנה שבאהבת חינם ועדיין לאהוב ללא תנאי? (לתשובה אפשרית עיינו בדף ההרחבות, מקור 4)


(יז) לֹֽא־תִשְׂנָ֥א אֶת־אָחִ֖יךָ בִּלְבָבֶ֑ךָ הוֹכֵ֤חַ תּוֹכִ֙יחַ֙ אֶת־עֲמִיתֶ֔ךָ וְלֹא־תִשָּׂ֥א עָלָ֖יו חֵֽטְא׃ (יח) לֹֽא־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא־תִטֹּר֙ אֶת־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ וְאָֽהַבְתָּ֥ לְרֵעֲךָ֖ כָּמ֑וֹךָ אֲנִ֖י יְהוָֽה׃
(17) You shall not hate your kinsfolk in your heart. Reprove your kinsman but incur no guilt because of him. (18) You shall not take vengeance or bear a grudge against your countrymen. Love your fellow as yourself: I am the LORD.
(כא) הֲלֽוֹא־מְשַׂנְאֶ֖יךָ יְהוָ֥ה ׀ אֶשְׂנָ֑א וּ֝בִתְקוֹמְמֶ֗יךָ אֶתְקוֹטָֽט׃ (כב) תַּכְלִ֣ית שִׂנְאָ֣ה שְׂנֵאתִ֑ים לְ֝אוֹיְבִ֗ים הָ֣יוּ לִֽי׃
(21) O LORD, You know I hate those who hate You, and loathe Your adversaries. (22) I feel a perfect hatred toward them; I count them my enemies.

שאלות העמקה

איזה תשובה לשאלה הנ"ל עולה לפי כל אחד מהפסוקים?

האם הפסוקים סותרים זה את זה? כיצד ניתן ליישב את הסתירה?

שאלות לדיון

"וזה סימן האוהב, ששונא את שונאי אוהבו כאלו הם שונאיו" (מלבי"ם, תהלים קלט). האם שנאה שבאה מתוך אהבה היא לגיטימית? האם יש מקום לאמירה שמי לא שונא כלל בעצם לא אוהב כלל?


ונתחכם ה' לצוות בענין הנהגת ישראל זע''ז בהדרגה. מצוה א' לא תשנא. ב' לא תקום וגו'. ג' ואהבת, ודקדק לומר, אחיך, עמך, לומר שאין מצוה אלא על אנשים שעושים מעשה עמך, אבל שונאי ה' כגון המומרים והאפיקורסים אסור לאהוב אותם ואדרבה צריך לשנאותם, כאומר (תהלים קלט) הלא משנאיך ה' אשנא:
The Torah was very shrewd in giving these directives to the Israelite in a staggered form. 1) First of all, one is not to hate a fellow Jew; 2) next, one is not take revenge for something a fellow Jew has done to him; 3) one is not even to bear a grudge; 4) one is to love one's fellow Jew. The Torah uses 2 different descriptions for a fellow Jew, a) "your brother;" b) "your colleague" or "member of your people." This tells us that the legislation applies only to Jews who basically are Torah-observant but with whom you have a disagreement of a personal nature. If your hatred for them is due to such a Jew displaying his disdain for the Jewish religion one must not only not love them but hate them as we have been told by David in Psalms 139,21 "You know I hate those who hate You, etc."

ומה שכתוב בגמרא, שמי שרואה בחברו שחטא, מצווה לשנאתו וגם לומר לרבו שישנאהו, הינו בחברו בתורה ומצוות, וכבר קיים בו מצוות "הוכח תוכיח את עמיתך", עם שאתך בתורה ובמצוות, ואף על פי כן לא שב מחטאו, כמו שכתב בספר חרדים... וגם המקורבים אליו, והוכיחם ולא שבו מעוונותיהם, שמצוה לשנאתם, מצווה לאוהבם גם כן, ושתיהן הן אמת: שנאה - מצד הרע שבהם, ואהבה - מצד בחינת הטוב הגנוז שבהם, שהוא ניצוץ אלקות שבתוכם המחיה נפשם האלקית.

שאלות הבנה

את מי יש לאהוב ואת מי יש לשנוא לפי אור החיים? ולפי בעל התניא? (לעמדה קיצונית מזו של אור החיים, ראו את דברי הרמב"ם, דף ההרחבות, מקור 5)

שאלות העמקה

כיצד יש להתייחס לחוטאים ולאפיקורסים לפי כל אחד מהקטעים? האם יש אדם שצריך לשנוא אותו שנאה גמורה?

כיצד ניתן לאהוב ולשנוא את אותו אדם? האם הפרדה בין ה"ילד הרע" לבין ה"ילד הטוב" שבאדם אפשרית?

שאלות לדיון

האם "כפירה" היא סיבה מוצדקת לשנאה בעיניכם? איזו סיבה יכולה להצדיק שנאה?


זאב מגן, דמיין: על ג'ון לנון ואהבה, תכלת 8

אף אחד לא מתרגש מאהבה אוניברסלית (...) כי אהבה פירושה העדפה. סוג האהבה שיש לו איזושהי משמעות, סוג האהבה שאנו כולנו באמת חפצים בו וזקוקים לו וחיים למענו (...) הנו אהבה אשר מטבעה, מעצם הגדרתה, מבחינה ומעדיפה. (...) כל מי שמנסה לשכנע אתכם לאהוב את כולם באופן שווה, באמת דוגל בהדברת כל האהבה הראויה לשמה מעל פני החלד. רבי עקיבא — ורוב היהדות עימו — רואה את העניין אחרת. צורת האהבה שבה הוא מכיר ללא בושה, ואותה הוא מעודד ללא סייגים, הנה אהבה שמפלה מיסודה, אהבה מגמתית ונושאת פנים לחלוטין (...)

שאלות סיכום

האם לדעתכם צריך לשאוף לאהוב את כל העולם כולו, או להתרכז דווקא במי שקרוב לנו? (להשוואה, עיינו בדף ההרחבות, מקורות 6-7)

לאחר הלימוד, נסו להגדיר שוב מהי "אהבת חינם".


מוזמנים לצפות בהרצאה שנמסרה בסוף הלימוד מאת הרב בני לאו