אסדר האי תשבחתא. לדיליה חכמתא וגבורתא. מגלא עמיקתא ומסתרתא. לחכימין יהב חכמתא. מהשנא עדניא וזמניא. מהודע פשרין ומחוי רזיא. משיזיב ועבד אתיא ותמהיא. הוא אלהא קים לעלמין הוא.

אברך את ה' אשר יעצני. ובמדת חסדו חנני. ובדרך אמת הנחני. אהודנו בכל לבב בסוד ישרים ועדה. אזמרה שמו לעד ואגדלנו בתודה. אשר הביאני עד הלום וזכני לתורה ולתעודה. ועל כל זאת נברך ונודה. אשר נתן לנו תורת אמת על יד יקיותיאל וילמדה את בני ישראך התורה והמצוה חקים ומשפטים צדיקים, התורה זו התורה שבכתב והמצוה זו פירושה וביאורה על פה. ונמסרה להם דור אחר דור עד רבינו הקדוש שחיבר המשנה בלשון ברורה ודרך קצרה. והלכו עמים רבים לאורה. והיתה לנו לעינים לראות באספקלריא המאירה. ולעטרת צבי ולצפירת תפארה. על עבר פנים העלה את נרותיה מנורה הטהורה. ועל נהר יובל תשלח שרשיה ילכו יונקותיה כזית הודה והדרה. ואשד הנחלים אשר לשבת או''ר כנחלים נטיו כגנות עלי נהר. המה הכותרות מראשי העמודים אלה שני בני יצהר. על הנחל יעלו על שפתו מזה ומזה המה בכתובים. תלמוד ירושלמי ותלמוד בבלי פניהם איש אל אחיו פני הכרובים פורשי כנפים למעלה.יחדיו יהיו תמים נבאר המשנה על תלה. זאת התורת העולה. זה סותם וזה מפרש זה מכסה וזה מגלה. וכולה מקשה אחת זהב טהור כל הכלים האלה. זה הים גדול ורחב ידים תלמוד בבלי שם אניות יהלכון. המה ביאורי הגאונים ופירושיהן וכולם ישוטטו לבקש דעת ועיניהם אליהם ישברון. והיה כגן רוה וכמוצא מים אשר לא יכזבו מימיו ממנו כל צמא יין בלא כסף וחלב בלא מחיר. כי כל יקר וכל פלא וכל סוד עמוק חתום באוצרו, וגבול ים זה תלמוד ירושלמי אשר כל הגאונים רבנן קשישאי ובתראי לחמו בלחמו ושתו ביין מסכתו וממנו יחלקו שלל. ומפסקי הלכותיו הנוצצים כעין נחושת קלל. ישאבו באר מים חיים להוציא הלכה ברורה. אשר בתוכו צפונה וטמורה באהבה מסותרה:

האמנם הנה הוא סגור ומוסגר. אשר לו חומה ולא שור איגר. דיפרקיניה צריך נגר בר נגר. שר חמשים וחכם חרשים החרש והמסגר. בשעה שפותח בו נעשה כחרש. כי אבני נזר מתוססות באין שואל ואין דורש. וכי דרש ידרשנו. והנה רחוק ממנו. בל יוכל לעבור באניות שיט וצי אדיר לא יעברנהו. יען עממוהו כל סתום. והיה חזות הכל כדברי ספר החתום:

את כל זה נתתי אל לבי ורוחי שחרתי בקרבי. אמרתי אעופה ואשכונה יעבור עלי מה וארוצה ואשיגה נא ותמיד בצלו חמדתי וישבתי ואל קצבי הרים ירדתי לתפוס משוט לשוט בלב ימים התלמוד וספרא וספרי ותוספתא ופוסקים ראשונים ואחרונים. בם לראות באבי הנחל הפרחה הגפן הנצו הרמונים. ובהם אדעה ארדפה לדעת. לחקרו ולהבינו עד מקום ידי ידי כהה מגעת. כי אכן רוח הוא באנוש ונשמת שדי תבינהו. קטן וגדול שם הוא. הקטון יהיה לאלף חיילים לגבר. לדעת את יעוף דבר. ואני תפילתי לאל חיי יחנני דעת להבין אמרי בינה. כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה:

שבתי וראיתי אחרי ראי והנה שתים חברות שתים מכסים להנה. ממעונות אריות מהררי נמרים יבאו מראש אמנה. הני תרתי דסמכינן להדדי סדר זרעים שנדפס מכבר ע''י מחברו וכן כוליה סדר מועד כל כי האי זוגא חלופא פגרא אגרא. שמעתייהו מרפסן אגרא. מרחשן שפתייהו ואישתמע קלייהו בבי מדרשא בביאור אלה שני הסדרים. בראשונה בחנו לנצח אשר כרתו לשנים ועברו בין הבתרים. אמור רבנן בטעמא ואמור רבנן בכפילא דעדיפא מזה ומזה בעודף באורך דרך איש ברא לסקל המסילה ולישר הדורים. האף אמנם יקחני לבי אל שדה צופים לאמר אסורה נא ואראה את המראה להבין במפורש ושום שכל אלו פסקי הטעמים ואמרי לה אלו המסורות דכתיבן ודקריין קול קורא פנו דרך ישרו בערבה והיה העקוב למישרים. ויהי בראותי ואשא עיני והנה אופן אחד בארץ באין חזון נפרץ כי עוד קץ למועד סתומים וחתומים הדברים. אם אמרתי אספרה כמו הנה אחשבה לדעת זאת עמל הוא בעיני לבא אחר הקוצרים ולאסוף אמרים ולהפוך בעתר במהפכת זרים.כי מה בצע בהוכח בדברים לא יסגון על כן שמתי פני לבלתי לכת אחרי הבחורים. לכן שעפי ישיבוני ואמינא מכיוון דאישתני אישתני והואיל ושדו ביה נרגא ונסתגר בקמייתא. מסתייה בהני תרתי בתרייתא. ופני מועדות מבוא פתחים לפי קרת ליד שערים. חלקי ה' אמרה נפשי בסדר נשים וסדר ישועות לפרשם ולבארם כיד ה' הטובה עלי בדברים חזקים כראי מוצק ומעולפות ספירים. כחותם על לבי כחותם על זרועי כי ירחיב ה' את גבולי וכה יאמר נקוד יהיה שכרי לתקוע ליתד במקום נאמן עוד ידי נטויה בעזרת השם יתברך ב''ה לעורר חדשים עם ישנים ואז הראשונות הנה באו להשמיע ולהגיד חדשים לבקרים:

חסדי ה' אזכיר כעל כל אשר גמלנו כרחמיו וכרוב חסדיו שוש אשיש בה' כי הלבישני בגדי ישע ומעיל צדקה יעטני ולהוציא מחשבתי מכח אל הפועל זכני. ואחרי השקידה ורב העיון וגודל היגיעה והנה זאת המרגעה אשר יגעתי ומצאתי תודה לא-ל לחבר חיבור ופירוש נחמד ומספיק על סדר נשים. ובפי אספר צדקתו כל היום תשועתו אביעה וארננה זה מנת חלקי וגורלי אשר יצא בראשונה ונדבה רוחי להביא אותו לבית הדפוס לחקקו בעט ברזל ועופרת למען תהיה למשמרת וראו בני ישראל את פני משה כי יקרא על שמי בקהלת יעקב מורשה. ובו יתבאר ויבא כל הדבר הקשה. להבין דברי חכמים כדרבונות וכמסמרות נטועים. כרם חמד כרם ה' צבאות נטע שעשעוים. כי ליושבים לפני ה' ולמיימנים ומקבלים האמת ממי שאמרו יהיה סחרה לאכל לשבעה ולמכסה למגדול עוז ומכסה לצאת ולבא בדרך הש''ס הזה וילך לבטח דרכו כאור הבקר יזרח ונכון מוצאו כשחר. כי טובה חכמה מפנינים ודעת מחרוץ נבחר. גם שם אחזתי ביד ימיני להגיה מכל מכשול וטעות ולסקל אבנים מהכרם כי עלה כלו קמשונים. ואשית לבי אל הגירסות הנכונות אשר ברררתיאחר החיפוש והעיון וכפי אשר מצאתי בספרי הפוסקים והגאונים ראשונים אשר מימיהם אנו שותים או או אשר מצאתי הגירסא בש''ס הזה במקום אחר על מכונה או אם מתוך הסוגיא מוכחת וניכרת במקומה ועומדת על כנה. ולפעמים על בינתי לא נשענתי ואת שתיהן הנחתי גירסות הישנות וגירסה הנראית אל הכל רשמתי בימנים והצבתי ציונים. כל אלה אבנים יקרות מטורי גזית. דרך הפונה קדים מן הכתף הימנית, ולכתף השנית אשר על העמודים שתים לכסות עשיתי זר זהב למסגרתו סביב וקראתיו מראה הפנים על שם שהוא מראה פנים לכל צד. ובכל מקום אשר המצא ימצא מדברי הש''ס הזה בש''ס הבבלי הן במקומו או במקומות אחרים בכל שיטת התלמוד מלבד מראה מקומות אשר רשמתי על הגליון ואינם כי אם להראות מקום אל הש''ס הזה דכל הד' סדרים אשר נמצאו לפנינו ואל הספרא והספרי והתוספתא. וכמראה האופן בתוך האופן לפלפל ולהבין דרך שקלא וטריא בהני תרי תלמודי דיתבי ומקשי מהכא להתם ומהתם להכא. את פני מבין להבין אם יש איזו הלכה וסוגיא בבבלי אשר למראית העין תשפוט כי היא מנגדת וסותרת לשיטת התלמוד הזה ראיתי בעזרת חונן הדעת להשוותם בכל היכולת על צד האפשרי למען יבאו בברית יחד והיו לאחדים. ואם המה אחר ההכרח מחולקים זה מזה נפרדים. ראיתי לבאר כל אחד לפי שיטתו וטעמו ונימוקו עמו וירוץ הקורא בו לידע ולהבין טעמם ודעותיהם שונות וההלכה היוצא מבין שניהם ונפקא לן מינה לדינא. ובצידו גם כן בכל מקור מבואר המסקנא. מקור נפתח שמתי לדברי הרמב''ם ז''ל בחיבורו מקום אשר דרך בעקבי התלמוד הזה שוק התרומה ותנופת החזה מהחידושים שחדשתי בדבריו ז''ל ראיתי גם כן לכללו ולהבינו במראה הלז אל המקום אשר יבאו דבריו בסדר הזה. ויען היותם מפוזרים אחת הנה ואחת הנה ראיתי בסוף החיבור למסור מפתח מפותחות פתוחי חותם. ועל דגלם שמתי אותותם לבית אבותם:

במה אקדם ואכף לאלהי נורא כי גדול מעל שמים חסדו עמדי וזכיתי לקרבה אל המלאכה להכין אותה ולסעדה ולגמרה אנכי לה' אנכי אשירה בקול רנה ותודה וזמרה בקידה בכריעה ובהשתחויה עד שיתפקקו כל חוליות שבשדרה ואליו אתנפל ואתחנן בלב נדכא ונפש שבורה להשיב נפשי מני שחת ולהצילני מיום עברה. להוליכני בארח צדקה בתוך נתיבות משפט ומעגל ישרה. ויהא לבי פתוח כפתחו של אולם בפתחה של תורה ויזכני לראות בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצות כשורה. ולהשמיענו קול רגלי מבשר משמיע שלום מבשר טוב במהרה אמן סלה ועד:

לבי לחוקקי ישראל המתדבים בעם המה הגבורים אשר מעולם אנשי השם כי הופיעו עלי במגן ישעם. מראש הררי קדם וגבעות עולם ראשון שבראשון אין למעלה ממנו רוח ה' דבר בו ומלתו על לשונו ארז בלבנון וייף בגדלו אריה דבי עילאי אין על עפר משלו. ה''ה אדמ''ו הרב הגאון המפורסם מופת הדור רבן של בני הגולה מנורת זהב ועל ראשה גלה כבוד מוהר''ר אריה ליב נר''ו אב''ד ור''מ דכאן אמשטרדם ברך ה' חילו ופעל ידיו תרצה כי הגדיל תושיה הפליא עצה. ותושע לי ימינו וצדקתו היא סמכתני להוציא חיבורי לאורה אוב עין כי יבורך כי סמך בשתי ידיו כל יד להכשר יש בטהרה. כירח יכון עולם כסא כבודו ושלומו יגדל למעלה עד כי יבא שילה כימי שמים על הארץ כן יאריך על אויביו יתגבר על במותימו ידרוך. וממטה בידיו יצא פריו לחדשיו יבכר ה''ה חתן המלך חביבי וידידי פאר הודי הרב המאור הגדול כבוד מוהר''ר שמואל הלוי נר''ו אב''ד ור''מ דק''ק האג כי נתן ידו לתמכני ולעזרני קרנו תרום בכבוד ותדקתו עומדת לעד עוד ינוב בשיבה ברבות הטובה עם אשתו הרבנית החכמנית תחי' יזיי''א:

הצבי על במותיו גפן אדרת ישלח פארותיו חזיתי איש מהיר במלאכתו יתיצב לפני מלכים כסאו מוטלת ברומי המעלה בין נגידים ונסכים ולן בעומקה של הלכה אשרי העם שלו ככה ה''ה הרב הגאון המפורסם השר והנגיד כבוד מוהר''ר צבי הירש אופנהיים נר''ו אב''ד ור''מ דק''ק הילדסהיים והמדינה יצ''ו בית צדיק חוסן רב ומטיבותיה היטיב עמי בסך מסוים לסיוע להדפסת חיבורי ישמרהו ה' ויצרנהו כאישון עינו כנשר יעיר קנו וישגא שלותו לעד בלי ירח עם אשתו הרבנית החכמנית הגבירה והצפירה תחיה ובניו כשתילי זתים מגודלים בנעוריהם סביב לנחת שולחנו מלא דשן אמן סלה:

זכרה אלהי לטובה להמנוח הקצין הגביר המפורסם בימיו נודע שמו בשער בת רבים כהר''ר בעניט קליף ז''ל עם זוגתו נוחת הנפש הגבירה מרת גיטלה ז''ל לאשר נודע ומפורסם כי ביתם היה תמיד פתוח לרווחה לעניים ולעשירים ומקרבים ואוהבים בכל לבבם ונפשם ומאודם ללומדי תורה והם אשר הטיבו בחסדם עמדי בהיותי בק''ק נייא מענין כל ימי עוסקי בחיבורי שמה תנצב''ה וזכותם יעמוד לזרעם לבניהם ולבני בניהם וביחוד לבנו האברך הקצין הנעלה כבוד הרב רבי אליהו קליף שיחי' עם אשתו הגבירה עם בניו יחיו יהי שלום בחילו שלוה בארמוניו והוא גם הוא עשה חיל ליהיות מן המסייעים לדבר מצוה בסך מסויים. כאשר עשה לי גם כן חתנו ה''ה אביר הגבר הקצין פ''ו כהר''ר גומפיל קליף שיחי' ה' אלהיו יהיה בעזרו עם אשתו הגבירה והצפירה תחיה כי עשו טובה עמדי בבואי הנה להדפיס חיבורי יבלו ימיהם ושנותיהם בנעימים ויתענגו על רוב שלום עם בניו ובני ביתו ה''י. והני תרי אחי הגבירים הקצינים ה''ה הקצין כהר''ר בנימין פולק והקצין כהר''ר זנוויל פולק כי החזיקו ידי בסך מסוים ישלם ה' פעלם ותהי משכרתם שלימה ויגמלם הטוב עם נשיהם הגבירות ובניהם ובניהם ובני בניהם כל הכתוב לחיים:

ועל טוב יזכר שמו ה''ה אביר הגביר הקצין כהר''ר יונה כ''ץ מק''ק אמספורט כי הפליא לעשות עמדי לסייעני בסך מסוים ורב רודף צדקה וחסד ימצא חיים עושר וכבוד עם בנו התורני הקצין כהר''ר בנימין שיחיו. וכן עשו לי שארי קצינים פרנסים ויחידי סגולה דכאן רף ידם תכון עמדי בסיוע ועזר להדפסת חיבורי אתה ה' תשמרם ותנצרם ולעד תחיים:

ובהיותי בעיר גדולה לאלהים ק''ק לונדריש התנדבו ראשי עם קצינים ופרנסים ויחידי סגולה וביחוד הגבירים והקצינים והפרנסים דק''ק ספרדים אשר תמכוני בימין צדקם וביותר מבני חבורה של בית המדרש ק''ק עה''ח הם הם התעוררו ואיש את אחיו יעזורו ולרעהו יאמר חזק לגמול חסד בעדי ה'''ה הגביר התורני כהר''ר יצחק הכהן די למונטי והתורני החכם השלם כהר''ר משה הכהן די אזיוידו כי התהלכו צדיקים בתומם ובעצת מחשבותם לעזרני בכל יכולתם ותרב משאת בנימין ממשאת כולם ה''ה הגביר הנעלה והמשכיל העניו כהר''ר בנימין מינדיס דא קושט הוא אשר הגדיל בטובו ובחסדו לעשות עמדי ברכה לראש צדיק ונפש חרוצים תדושן יזכור ה' אותם יהלך לפניהם צדקתםויבקע כשחר אורם ומהרה תצמיח ארוכתם כבוד ה' יאספם והשביעו בצחצחות נפשותם ויקוים בנו מקרא שכתוב ופדויי ה' ישובון לציון ברנה כי נחם ה' נחם אותם:

הערה מאתי בצלאל: לא מצאתי פסוק זה ונראה דתחילה היא בישעיה לה' י' אך חסר מלת ובאו וצ''ל ''ישובון ובאו לציון'' וסיפיה אינו בכוליה תנ''ך והקרוב ביותר הוא בישעיה נ''א ג דכתוב שם ''כי נחם ה' ציון נחם כל חרבותיה גו'.

היום יום שמיני לחדש תשרי לסדר ולפרט ירכבהו על במתי ארץ לפ''ק

כ''כ זעירא דמן חברייא הצעיר משה מרגלית באאמ''ו כמוהר''ר שמעון זלה''ה הוא אשר היה אב''ד בכמה קהלות במדינת זאמוט ולע''ע היה טרוד בעבודת הקדש על העבודה ועל התורה פה אמשטרדם עיר המעטירה ומצפה לישועה במהרה: