דבר שלא בא לעולם חלק ב - הסוגייא בגמרא

מתני׳ המקדש את האשה ואמר כסבור הייתי שהיא כהנת והרי היא לויה לויה והרי היא כהנת עניה והרי היא עשירה עשירה והרי היא עניה הרי זו מקודשת מפני שלא הטעתו האומר לאשה הרי את מקודשת לי לאחר שאתגייר או לאחר שתתגיירי לאחר שאשתחרר או לאחר שתשתחררי לאחר שימות בעליך או לאחר שתמות אחותיך לאחר שיחלוץ ליך יבמיך אינה מקודשת וכן האומר לחבירו אם ילדה אשתך נקבה הרי זו מקודשת לי אינה מקודשת (אם היתה אשת חברו מעוברת והוכר עוברה דבריו קיימין ואם ילדה נקבה מקודשת)

MISHNA: If someone is mikadesh a woman, and then says, "I thought she was a Kohenet," but she was a Levite, "Levite," but she was a Kohenet, "Rich," but she was poor - she is mekudeshet because she didnt deceive him.

If he says to a woman, "Behold you are mekudeshet to me, after I convert or after you convert / after I am freed or after you are freed / after your husband dies or after your sister dies / after your yavam performs chalitza." - she is not mekudeshet. Similarly, if one says to his friend, "If your wife gives birth to a girl, she is mekudeshet to me." - she is not mekudeshet. (If the wife of the friend was pregnant, and the fetus was recognizable, his words are good, and if she gives birth to a girl, she is mekudeshet.)

אמר אביי רבי אליעזר בן יעקב ורבי ורבי מאיר כולהו סבירא להו אדם מקנה דשלב"ל . . . רבי מאיר דתניא האומר לאשה הרי את מקודשת לי לאחר שאתגייר לאחר שתתגיירי לאחר שאשתחרר לאחר שתשתחררי לאחר שימות בעליך לאחר שתמות אחותיך לאחר שיחלוץ לך יבמיך אינה מקודשת רבי מאיר אומר מקודשת רבי יוחנן הסנדלר אומר אינה מקודשת רבי יהודה הנשיא אומר מקודשת ומה טעם אמרו אינה מקודשת משום איבה

Abaye says: Rabbi Eliezer ben Ya’akov, Rabbi, and Rabbi Meir all think : A person can sell something that does not exist. . . Rabbi Meir, as it is taught : If he says to a woman, "Behold you are mekudeshet to me, after I convert or after you convert / after I am freed or after you are freed / after your husband dies or after your sister dies / after your yavam performs chalitza." - she is not mekudeshet. Rabbi Meir says she is mekudeshet. Rabbi Yochanan The Cobbler says she isn't mekudeshet. Rabbi Yehuda the Prince says she is mekudeshet, and the reason they say she is not mekudeshet is because of discord. [something about saying she is mekudeshet will cause strife of some sort. - JF]

אינה מקודשת - דהוה ליה דברים שלא באו לעולם ועכשיו אין בידו לקדשה:

"She is not mekudeshet" - Because they are things that do not yet exist, and now he is incapable of making her mekudeshet.

Why is this a poor paradigm for our law? What's strange about Rashi?

The next few sugyot are examples where this law is mentioned and debated. These should give you a sense of the scope and limitations of the principle. There is no need to fully grasp the context of the local debate, instead think about how the principle of selling something that does not exist is applied or understood.

תָּנוּ רַבָּנַן הִקְדִּישָׁן רֵיקָנִין וְאַחַר כָּךְ נִתְמַלְּאוּ מוֹעֲלִין בָּהֶן וְאֵין מוֹעֲלִין בְּמַה שֶּׁבְּתוֹכָן רַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר אַף מוֹעֲלִין בְּמַה שֶּׁבְּתוֹכָן . . .פְּלִיגִי בִּפְלוּגְתָּא דְּרַבִּי מֵאִיר וְרַבָּנַן דְּתַנָּא קַמָּא סָבַר לַהּ כְּרַבָּנַן דְּאָמְרִי אֵין אָדָם מַקְנֶה דָּבָר שֶׁלֹּא בָּא לָעוֹלָם וְרַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן סָבַר כְּרַבִּי מֵאִיר דְּאָמַר אָדָם מַקְנֶה דָּבָר שֶׁלֹּא בָּא לָעוֹלָם אֵימוֹר דְּשָׁמְעַתְּ לֵיהּ לְרַבִּי מֵאִיר כְּגוֹן פֵּירוֹת דֶּקֶל דַּעֲבִידִי דְּאָתוּ הָנֵי מִי יֵימַר דְּאָתוּ

The Sages taught: "If you consecrate them when they are empty and they were later filled, it is considered a desecration to use them, but it is not considered a desecration to use what is in them. Rabbi Elazar, son of Rabbi Shimon says, 'It is also a desecration to use what is in them.'" . . . Perhaps they're argument is based on the argument of Rabbi Meir and the Rabbis. The first Tanna agrees with the Rabbis that said that a person can not sell something that does not yet exist in the world, while Rabbi Elazar the son of Rabbi Shimon agrees with Rabbi Meir that a person can sell something that does not yet exist in the world. However, you can say that what we learned from Rabi Meir is with regards to something like dates that will certainly come, but in in this case, who can tell you that they will come?

מַתְנִי׳ . . . הָאוֹמֵר אִם תֵּלֵד אִשְׁתִּי זָכָר יִטּוֹל מָנֶה יָלְדָה זָכָר יִטּוֹל מָנֶה נְקֵבָה מָאתַיִם יָלְדָה נְקֵבָה נוֹטֶלֶת מָאתַיִם. . .

דף קמ"א ב

מִשְׁנָתֵינוּ אֵינִי יוֹדֵעַ מִי שְׁנָאָהּ וְלֵימָא לֵיהּ רַבִּי מֵאִיר הִיא דְּאָמַר אָדָם מַקְנֶה דָּבָר שֶׁלֹּא בָּא לָעוֹלָם אֵימוֹר דְּשָׁמְעַתְּ לֵיהּ לְרַבִּי מֵאִיר לְדָבָר שֶׁיֶּשְׁנוֹ בָּעוֹלָם לְדָבָר שֶׁאֵינוֹ בָּעוֹלָם מִי שָׁמְעַתְּ לֵיהּ

MISHNA: . . . A person says, "Should my wife give birth to a boy, he will receive 100," and she gives birth to a boy - he receives 100. "A girl 200," and she gives birth to a girl, she receives 200. . .

141b

I don't know who taught our Mishna. If you say it's Rabbi Meir, who said that a person can sell something that does not yet exist, perhaps this teaching of Rabbi Meir's is for selling something to someone who exists in the world, but did anyone teach that you can sell something to someone that does not yet exist in the world?

Sheabud (liens) are complicated. If you get to here, please send me a message, and I'll give you a little primer so this can make sense.

תְּנַן הָתָם הַמַּלְוֶה אֶת חֲבֵירוֹ בִּשְׁטָר גּוֹבֶה מִנְּכָסִים מְשׁוּעְבָּדִים עַל יְדֵי עֵדִים גּוֹבֶה מִנְּכָסִים בְּנֵי חוֹרִין

בָּעֵי שְׁמוּאֵל דְּאִיקְנֵי וְקָנָה מַהוּ

אַלִּיבָּא דְּרַבִּי מֵאִיר דְּאָמַר אָדָם מַקְנֶה דָּבָר שֶׁלֹּא בָּא לָעוֹלָם לָא תִּיבְּעֵי לָךְ דְּוַדַּאי קָנָה אֶלָּא כִּי תִּיבְּעֵי לָךְ אַלִּיבָּא דְּרַבָּנַן דְּאָמְרִי אֵין אָדָם מַקְנֶה דָּבָר שֶׁלֹּא בָּא לָעוֹלָם

It is taught [in a Mishna] over there. "If you lend someone money with a written document, they can collect only from mishuabdim, but if it is with witnesses, they can even collect from free property."

Shmuel asked, "[If you wrote, 'From property that] I will acquire,' and you acquired [more property], what is it?"

According to Rabbi Meir that said that a person can sell something that doesn't yet exist, there's no need to ask - he certainly acquired it. Rather, ask according to the Rabbis that said that a person can not sell something that does not yet exist.