Sources: Tanya Chapter 1, Part 2

Having made and defended the thesis that man is more than his behavior, the Alter Rebbe presents the alternative: The Doctrine of Two Souls.

The Body-Soul RelationshipOriginally a single body and a single soul...
וכמו שלבוש גוף האדם יעשהו האומן בתבנית איברי הגוף כן עשה הוא יתברך את הגוף שהוא לבוש הנפש בתבנית דיוקן הנפש ברמ"ח אברים ולהם שס"ה גידים המקשרים את האברים, ולהמשיך על ידם הדם והחיות מאבר אל אבר כדמיון צנורות, ואחר יצירת הגוף נפח בו נפש חיה כלולה מרמ"ח איברים רוחנים ושס"ה גידים, ויתלבשו תוך רמ"ח איברים ושס"ה גידים, של הגוף ואז פועלים איברי הנפש פעולתן על ידי הכלים שהם איברי הגוף כגרזן ביד החוצב בו, והראיה לזה כי לא יפעלו איברי הגוף פעולתם אלא בעוד הנפש בהם עין רואה ואוזן שומעת וכו', ובהסתלק הנפש חשכו הרואות בארובות ונתבטלו כל החושים מרמ"ח אברים:

Just as the tailor makes a garment according to the form of a person’s body, so G-d, blessed is He, made the body, which is the garment for the soul, in the form of the image of the soul. That is, He made 248 organs plus 365 veins that connect them. The blood and life-force surge from organ to organ by means of these veins, similar to pipes. Once the body was formed, G-d blew the spirit of life into it. This spirit is comprised of 248 spiritual organs and 365 spiritual veins that are invested within the 248 organs and 365 veins of the physical body. With this, the organs of the soul act through the organs of the body, which are their tools, like an axe in the hand of the lumberjack. Proof of this, is the fact that the physical organs only perform their functions so long as the soul resides within them; the eyes see and the ears hear etc. However, upon the departure of the soul, the eyes dim and all sense and feeling vanishes from the 248 organs.

The Catalyst for the Dueling Souls
ודע כי אחר שחטא אדם הראשון ואכל מעץ הדעת טוב ורע, חוברו נפשו וגופו גם הם כל אחד מטוב ורע, וזו היא ענין זוהמת הנחש שהטיל בחוה ובאדם, ועל ידי הרע והזוהמא שהטיל בהם גרמו להם חלאים ונגעים ומיתה לנפשם ולגופם, וזהו שכתוב (בראשית ב' י"ז) כי ביום אכלך ממנו מות תמות, מיתת הנפש ומיתת הגוף:

Know that when the first man sinned by eating the fruit of the tree of the knowledge of good and evil, both his body and soul took on a composition of good and evil. This is the matter of, “the dross of the serpent”, that was instilled in Eve and Adam. This dross brought about illness, disease and death, both spiritually and physically. This is the secret of the verse, “For on the day that you eat from it, you shall surely die” – meaning the death of the soul, as well as the death of the body.

The Result of the Mixture: An Elemental Body and Elemental Soul
ונמצא כי גוף האדם הנוצר מארבעה היסודות התחתונים, והנה הם כלולים טוב ורע, וגוף האדם נוצר מן הטוב שבארבעה יסודות - אש, רוח, מים, עפר, אמנם מן הרע שבהם נוצרו בגוף ארבע מרות שהם - הלבנה, והשחורה, והאדומה, והירוקה. וכאשר תתגבר איזה מהם מבחינת הרע שבהן, על בחינת הטוב שבהן, באים חלאים ונגעים על האדם, ואם תתגבר ביותר תמית לגוף האדם:

Therefore, the body of man was formed from the four elements of the physical world that have both good and evil included in them. These are fire, air, water and earth. However, man’s body was formed from the choicest portion of these elements. Nevertheless, this choice portion also has an admixture of evil in it. Man’s four humors (i.e. the white, black, red and green humors were formed from the grossest portion of these elements. For the body to be healthy, these humors must be balanced. However, if there is an imbalance, and any one of them overpowers the positive characteristics of the others with its negative characteristics, this results in illness and disease. If it is even more overpowering, death may result.

The white humor is phlegm, the black humor is the gall produced by the spleen, the red humor is blood and the green humor is the gall produced by the gallbladder. These humors affect the physical health of a person, as well as his character and disposition.

Post Sin Soul/Body Hierarchy

והנה נפש הטהורה שהיא הפרי כלולה מתרי"ג אברים וגידים, מתלבשת תוך תרי"ג אברים וגידין של נפש הטמאה הנקראת קליפת הפרי, ושתיהן יחד מתלבשות בתרי"ג אברים וגידים של הגוף, ונמצאו איברי נפש הטהורה תוך איברי נפש הרעה, ואברי נפש הרעה תוך איברי הגוף.

Now, the pure soul, which is compared to the fruit, consists of 613 organs and veins and resides within the 613 organs and veins of the impure soul, which is compared to the shell (Kelipah) covering over the fruit. In turn, they both reside within the 613 organs and veins of the body. Thus, the organs of the pure soul reside within the organs of the evil soul and the organs of the evil soul reside within the organs of the body.

Where does the term ANIMAL SOUL come from and what is its implcation?

ומצטרף עם נפש הדומם שבו שהוא יותר מעולה ומתגדל אך להיות עדיין בחי' דומם אינו עדיין מזון לכן הנודר מהמזון מותר במים ובמלח ואח"כ באוכלו הצומח אותו הנפש הצומחת אשר בו מתחבר עם נפש הצומחת שבאדם שהוא מעולה יותר ומתגדלת. אך גוף הצומח יוצא בסוד מותרות לחוץ וכן כשאוכל הב"ח יוצא הפסולת ונפש הבהמית אשר שם מתחבר עם נפש בהמית שבאדם שהוא מעולה יותר ממנו והוא פנימית כנ"ל ואז מתגדל עמה כנ"ל והוא סוד מזון גופנית כי נפש הבהמית של אדם נקרא עדיין גוף ולא נפש והרי דומם והצומח וחי והמדבר הם הנקראים ד' יסודות כי כ"א מהם כלולה מארמ"ע והם בחי' גוף של האדם אשר כל אלו הם בחי' הארץ החומרי ומתפשט בתוכם המלבוש האחרון הוא גוף הרקיעים דבעשיה והם הקלי' כי כמו שחומר הארץ היא קלי' וגוף אל הפנימי שבה שרש נפש דומם והצומחת והבהמית כן אח"כ חוזר על דרך זה והגוף של השמים דעשיה שהם הקלי' נכנסים תחלה והבן זה היטב סדר אלו המרגות ואז מקליפת נוגה דטוב ורע גוף ושמים דעשיה נמשך ומתלבש באדם תוך נפש הבהמית שבו ובתוך קלי' נוגה זו שהוא יצה"ט ויצה"ר שם ג"כ מתלבש אח"כ פנימית הרקיע דעשיה ונפש שלהם וזהו הנקרא נפש האדם ונפש האופנים והנה נפש זו נקרא נפש אל נפש הבהמית והיא נזונית ממנה כמו שנפש הבהמית נזונית מהצומח כנ"ל אמנם אינה נזונית אלא ע"י הגוף שלה שהוא קליפת נוגה יצ"ט ויצה"ר כנ"ל והנה נמצא כי העכירות של נפש הבהמית שבאדם שעולה אל נפש דעשיה ניזון ממנה הוא גורם לגוף לחטוא ומי גרם לו עכירות בתחלה בנפש הבהמית שבאדם ודאי שנמשך לו מנפש הבהמית שבב"ח שהיא חיצוניות נפש הבהמית שבאדם לכן כשאדם חוטא היה מקריב קרבן נפש הבהמית של ב"ח שהיא גרמה לו לחטוא ונחית אש גבוה ושורף אותו העכירות ואז שורש נפש הבהמית שבאדם נמשך לה זכות ונקיות כי הכל משורש א' חוצבו ומתכפר האדם והבן זה היטב סוד הקרבנות ולהיות כי גם נפש הדומם וצומחת הם יותר עכורים גם הם גרמו וסייעו להחטיא את נפש הבהמית מצד הרע שבהם לכן היו הנסכים וסלתות שהם צומח ונאמר על כל קרבנך תקריב מלח שהוא כח הדומם ובזה מתתקנין כל חלקי דצח"ם:

...And it combines with the Inanimate Soul within it, which is higher and greater. However, still being inanimate it has not become nourishment yet, therefore one who foreswears nourishment may still consume water and salt. And afterwards, when eating a vegetable, the Vegetative Soul within it attaches to the 'Vegetative Soul' within man which is higher, and thus it grows, while the body of the vegetable will be expelled as refuse. And so too when Man consumes an animal the refuse is expelled and the Animal Soul that was within it attaches to the "Animal Soul" within Man which is higher and more internal than it and thus it grows. And this is the mystical secret of bodily nourishment, for the Animal Soul within Man is not yet considered 'soul', rather it is 'body'. For the four souls, Inanimate Vegetative Animal and Articulate represent the Four Elements for they are each comprised of the four elements and the complete the body of Man, and are the physical compartment into which spreads the final garment, the spiritual bodies of Assiyah ie. the kellipot. For just as the physical earth serves as the husk and body of the more internal roots of the inanimate, vegetative and animal souls so do the spiritual forms of Assiyah enter first. Understand the order of these levels well. And then from the Kellipat Noga of (the Mystical Secret of the Tree of) good and evil is drawn into the Animal Soul within Man, and within this Kellipat Nogah which is comprised of the Good and Evil Inclinations, is clothed the innermost spiritual level of Assiyah, the soul of them all. This is what is called "The Soul of Man" and "The Soul of Angels". This is the (true) soul (inner life) of the Animal Soul and it is nourished from (the Animal Soul) just as the Animal Soul is nourished from the vegetable etc. However, it is only nourished from the body which is of the Kellipat Noga Good and Evil Inclinations. Thus, the opacity of the Animal Soul within Man which rises towards the Soul of Assiyah is nourished from her and this causes the body to sin. But what caused the opacity in the Animal Soul within Man to begin with? Certainly it is due to the Animal Soul within an actual animal, which is the externality of the Animal Soul within Man. This is why when Man sinned he would bring a sacrifice from among the animal kingdom, for it was they that caused the sin. And the Vegetative and Inanimate Souls are even more opaque than the Animal Soul and they surely contributed to the sin, therefore libations and meal offerings as well as salt accompanied each offering.

A scriptural source for this novel doctrine.

(טז) כִּ֣י לֹ֤א לְעוֹלָם֙ אָרִ֔יב וְלֹ֥א לָנֶ֖צַח אֶקְּצ֑וֹף כִּי־ר֙וּחַ֙ מִלְּפָנַ֣י יַֽעֲט֔וֹף וּנְשָׁמ֖וֹת אֲנִ֥י עָשִֽׂיתִי׃

(16) For I will not always contend, I will not be angry forever: for the spirit will be humbled before me, as well as the souls which I have created.

The function of the Animal Soul is to vitalize the body, via the blood.
(יא) כִּ֣י נֶ֣פֶשׁ הַבָּשָׂר֮ בַּדָּ֣ם הִוא֒ וַאֲנִ֞י נְתַתִּ֤יו לָכֶם֙ עַל־הַמִּזְבֵּ֔חַ לְכַפֵּ֖ר עַל־נַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם כִּֽי־הַדָּ֥ם ה֖וּא בַּנֶּ֥פֶשׁ יְכַפֵּֽר׃

(11) For the life of the flesh is in the blood, and I have assigned it to you for making expiation for your lives upon the altar; it is the blood, as life, that effects expiation.

All negative character traits stem from the evil of the soul.

(ט) ונחזור בביאור ארבעה היסודות שיש אל קנין המדות. דע כי כל המדות הרעות מושרשות בארבע מדרגות נפש היסודית מצד הרע והקליפה אשר בה, ולכן כל המדות רעות נחלקות לארבעה מינים, וזה פרטם:

(י) יסוד האש ממנו נמשכת הגאוה הנקראת גסות הרוח להיותו היסוד הקל וגבוה מכולם. ובכללה הכעס, כי מפני הגאוה מתכעס האדם כשאין עושים רצונו, ואילו היה שפל רוח ומכיר חסרונו לא היה מתכעס כלל, נמצא כי הגאוה והכעס מדה אחת הם. ותולדותיה שלש. הקפדנות בלבו כי לולא הגאוה לא הי המקפיד בלבו, כענין שבארנו בענין הכעס ובקשת השררה והכבוד להתגאות על הבריות. והשנאה לזולתו על היותו גדול ממנו, וזה ענף מהגאוה גם כן:

(יא) יסוד הרוח ממנו נמשך דבור הנקרא שיחה בטלה לדברים שאין בהם צורך כלל או נפשיי או גופני. ותולדותיו ארבעה. והן, לדבר חנף, ושקרים, ולשון הרע, ולגלות שבחיו לבריות להתגדל בפניהם:

(יב) יסוד המים ממנו תאות התענוגים כי כן המים מצמיחים כל מיני תענוג, ותולדותיה שתים. החמדה, לגזול ממון חברו ואשתו וכל אשר לו להתענג בהן. והקנאה, כי יקנא בחברו, אשר לו ממון רב וכיוצא להתענג בו:

(יג) יסוד העפר ממנו מדת העצבות בכל פרטיו, ותולדותיה אחת, והוא העצלות לקיים התורה והמצות מפני עצבונו על השגת קניני הבלי העולם הזה, או על היסורין הבאים עליו ואינו שמח בחלקו בשום דבר, גם עינו לא תשבע עושר:

(9) Returning to the explanation of the acquisition of good character traits through the clarification of the four elements; know that all the bad character traits are rooted in the evil and Kelipah of the four levels of the fundamental soul. Because of this, all bad character traits may be categorized into four kinds, as follows:

(10) A) The Element of Fire: This element is the source of arrogance, which is called, “A Coarse Spirit”. This is because it is the lightest and highest of all the elements. It includes anger, because, when his will is not done, an arrogant person becomes angered. If he would always be humble and recognize his own shortcomings, he would not lose his temper. From this we see that arrogance and anger are one and the same quality. This character trait has three offshoots;
1) Being pedantic. If not for haughtiness, a person would never be pedantic, similar to what we explained regarding anger.
2) Seeking to dominate others and to be honored by them. This is because he believes he is their superior.
3) Hatred toward anyone who is his superior. This too is an offshoot of arrogance.

(11) B) The Element of Wind (Air) This element is the source of the kind of speech which is called, “Idle Chatter”. That is, talking about needless matters which have no bearing on anything, neither spiritually nor physically. This character trait has four offshoots;
1) Speaking words of flattery.
2) Speaking lies.
3) Speaking the “evil tongue” about others.
4) Speaking words of boasting and self-aggrandizement to others.

(12) C) The Element of Water This element is the source of lust and the desire for pleasure. This is because water causes all manner of pleasurable things to grow. This character trait has two offshoots;
1) Envy. This leads to stealing another’s property or seducing his wife or the theft of anything that someone else possesses which he wants to delight in.
2) Jealousy. If his friend is wealthy or the like, which he wishes he could be; he will harbor jealousy toward him.
D) The Element of Earth

(13) This element is the source of depression in all its details. It has one offshoot; 1) Laziness. This causes him to be slothful in studying Torah or fulfilling the mitzvoth, either because he is depressed by the difficulty of acquiring the vanities of this world or because of troubles that befall him. Such a person will never be happy with his lot, in any matter. Moreover, no matter how wealthy he becomes, it will never satisfy him.

The Elemental Soul has good mixed into it as well, producing good natural tendancies.

(יד) נמצא כי אבות כל המדות הרעות הם ארבעה, הגאווה והכעס הנכלל ומתדבק עמה, והשיחה בטילה, ותאוות התענוגים, והעצבון, וארבעתם נמשכות מארבע קליפות היצר הרע שבנפש היסודית. והפכם הם ארבע מדות טובות נמשכות מארבעה יסודות הטוב שבנפש היסודית.

(14) From the above, we find that there are four sources of all the bad character traits. These are arrogance (including anger, which adheres to it), idle chatter, lust for pleasure and depression. Their sources are the four Kelipot of the Yetzer HaRa (The Evil Inclination) in the fundamental soul. The opposites of these are four good character traits whose sources are the four good elements of the fundamental soul.

Which good traits are natural to the Jewish Elemental Soul?

אמר שלשה סימנים יש באומה זו הרחמנים והביישנין וגומלי חסדים

David said: There are three distinguishing marks of this nation, the Jewish people. They are merciful, they are shamefaced, and they perform acts of kindness.

Background to King David's Statement
ויאמר ה' אל שאול ואל בית הדמים על אשר המית הגבעונים אל שאול שלא נספד כהלכה ואל בית הדמים על אשר המית הגבעונים וכי היכן מצינו בשאול שהמית הגבעונים אלא מתוך שהרג נוב עיר הכהנים שהיו מספיקין להם מים ומזון מעלה עליו הכתוב כאילו הרגן
The verse continues: “And the Lord said: It is for Saul, and for his bloody house, because he put to death the Gibeonites” (II Samuel 21:1). The Gemara explains: “For Saul” means that the Jewish people were punished because he was not eulogized properly. “And for his bloody house” is “because he put to death the Gibeonites.” The Gemara is puzzled by this explanation: Now, where do we find that Saul put to death the Gibeonites? The Gemara clarifies: Rather, because he killed the people of Nob, the city of priests, who would provide the Gibeonites with water and food in exchange for their services, the verse ascribes to him as if he himself had killed them.

נתינים ניקרינהו ונפייסינהו (שמואל ב כא, ב) ויקרא המלך לגבעונים ויאמר אליהם מה אעשה לכם ובמה אכפר וברכו את נחלת ה' ויאמרו לו הגבעונים אין לנו כסף וזהב עם שאול ועם ביתו ואין לנו איש וגו' יותן לנו שבעה אנשים מבניו והוקענום לה' וגו' מיפייס ולא פייסינהו אמר שלשה סימנים יש באומה זו הרחמנים והביישנין וגומלי חסדים רחמנים דכתיב (דברים יג, יח) ונתן לך רחמים ורחמך והרבך ביישנין דכתיב (שמות כ, כ) בעבור תהיה יראתו על פניכם גומלי חסדים דכתיב (בראשית יח, יט) למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו וגו' כל שיש בו שלשה סימנים הללו ראוי להדבק באומה זו

King David said, "As for the Gibeonites, let us call them and appease them." Consequently, the verse states: “And the king called the Gibeonites and said to them…What shall I do for you, and with what shall I make atonement that you may bless the inheritance of the Lord? And the Gibeonites said to him: It is not a matter of silver or gold between us and Saul or his house; neither is it for us to put any man to death in Israel…Let seven men of his sons be delivered to us, and we will hang them up to the Lord…” (II Samuel 21:1–6). He tried to appease them in other ways, but they would not be appeased. David said: There are three distinguishing marks of this nation, the Jewish people. They are merciful, they are shamefaced, and they perform acts of kindness.
They are merciful, as it is written: “And He will give you mercy, and have mercy upon you and multiply you” (Deuteronomy 13:18); not only will God have mercy upon you, but He will bestow the attribute of mercy upon you.
They are shamefaced, as it is written: “And that His fear shall be upon your faces” (Exodus 20:17), and the fear that is on one’s face is his shame.
They perform acts of kindness, as it is written: “For I have known him, to the end that he may command his children and his household after him, that they may keep the way of the Lord, to practice righteousness and justice” (Genesis 18:19), i.e., to perform acts of kindness.
Whoever has these three distinguishing marks is fit to cleave to this nation. Those who lack these qualities, however, are unfit to be part of the Jewish people. When David saw the cruelty of the Gibeonites, he decreed that they may never enter into the congregation of Israel.

תנא משמיה דר"מ מפני מה נתנה תורה לישראל מפני שהן עזין תנא דבי ר' ישמעאל (דברים לג, ב) מימינו אש דת למו אמר הקב"ה ראויין הללו שתנתן להם דת אש איכא דאמרי דתיהם של אלו אש שאלמלא (לא) נתנה תורה לישראל אין כל אומה ולשון יכולין לעמוד בפניהם

והיינו דאמר ר"ש בן לקיש ג' עזין הן ישראל באומות כלב בחיות תרנגול בעופות וי"א אף עז בבהמה דקה וי"א אף צלף באילנות:

The Gemara considers another aspect of the character of the Jewish people. It is taught in a baraita in the name of Rabbi Meir: For what reason was the Torah given to the Jewish people? It is because they are impudent, and Torah study will weaken and humble them. A Sage of the school of Rabbi Yishmael taught the following with regard to the verse: “From His right hand went a fiery law for them” (Deuteronomy 33:2); The Holy One, Blessed be He, said: Based on their nature and character, these people, the Jews, are fit to be given a fiery law, a hard and scorching faith. Some say a different version of this baraita: The ways and nature of these people, the Jews, are like fire, as, were it not for the fact that the Torah was given to the Jewish people, whose study and observance restrains them, no nation or tongue could withstand them.

And this is the same as what Rabbi Shimon ben Lakish said: There are three impudent ones: The Jewish people among the nations; the dog among animals; and the rooster among birds. And some say: Also the goat among small cattle. And some say: Also the caper bush among trees.

The Rebbe points out that one of the Key Jewish Elements, "Shamefaced" is missing from the Tanya's description of the Natural Good Traits of the Elemental Soul of the Jewish people. In response the Rebbe brings the Maharsha, who reveals that Shamefaced is not a natural tendency of the Jewish people at all, rather the experience at Mt. Sinai and the study of Torah inspires it:

ולענין הבושה אמרינן בנדרים בעבור תהיה יראתו על פניכם גו' זו הבושה כו' כי היראה הניכרת בפנים היא הבושה כמ"ש בושת פנים לג"ע וההפך עז פנים ולאו לפי מזגן וטבען קאמר דהא אמרו בביצה פ"ג ישראל עז באומות הן ומפני מה ניתנה תורה לישראל מפני שהן עזין אלא דעל שם זה נקראו ביישנים שהתורה מתשת כחן ומכנעת לבם כפרש"י שם וזה הכתוב בעבור תהיה יראתו גו' בענין נתינת התורה נאמר שנתן הקב"ה התורה שהיא יראתו על פנינו לבלתי נחטא כדאמרינן שם וה"נ מוכח ההיא דנדרים שהבושה באה לנו מנתינת התורה שאמרו שם דכל מי שאין לו בושת פנים בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני. ולענין ג"ח אמר דכתיב כי ידעתיו גו' ואע"ג שלא הוזכר בכתוב אלא משפט וצדקה הוציאו מן הכתוב הזה ג"כ ג"ח והוא בכלל ושמרו דרך ה' גו' כי הג"ח נקרא דרך ה' שילך בה האדם אחרי מדותיו ית' ב"ה כמ"ש אחרי ה' אלהיכם תלכו וכי אפשר להלוך אחר שכינה כו' אלא להלוך אחר מדותיו מה הוא מלביש ערומים כו' ומיהו ק"ק אמאי לא קאמר נמי מהאי קרא דכי ידעתיו גו' דעוד סימנים ניכרים יש בהם בעלי משפט ובעלי צדקה ואפשר דאין אלו משפט וצדקה סימנים ניכרים כמו אלו ג' דנקט ודו"ק:

(ד) וָאֵ֡רֶא וְהִנֵּה֩ ר֨וּחַ סְעָרָ֜ה בָּאָ֣ה מִן־הַצָּפ֗וֹן עָנָ֤ן גָּדוֹל֙ וְאֵ֣שׁ מִתְלַקַּ֔חַת וְנֹ֥גַֽהּ ל֖וֹ סָבִ֑יב וּמִ֨תּוֹכָ֔הּ כְּעֵ֥ין הַחַשְׁמַ֖ל מִתּ֥וֹךְ הָאֵֽשׁ׃
(4) I looked, and lo, a stormy wind came sweeping out of the north—a huge cloud and flashing fire, surrounded by a radiance; and in the center of it, in the center of the fire, a gleam as of amber.

דע כי גוף האדם החומרי נחלק לד' חלקים שהם ארמ"ע, ד' ליחות: לבנה אדומה ירוקה שחורה. ועיקרם הם בריאה וכבד ומרה וטחול כנזכר בזוהר ובתקונים, כי הם ד' חלקי נפש הבהמית. ובאותה נפש בהמית מתלבש קליפת נוגה בסוד היצר טוב ויצה"ר

בזה תדע נפש הבהמית שבאדם מה הוא, והוא יצר טוב ויצר הרע שבאדם, ונשמתן של הגוים הם מג' קליפות: רוח וענן ואש שכולם רע, וכן הבהמות וחיות ועופות טמאים. אך נפש הבהמית דישראל ונפש הבהמית דבהמות וחיות ועופות הטהורים כולם מנוגה, לכן יש חלב מהחזה ולמטה של הבהמות כולם, חלב טמא וחלב טהור, טוב ורע נגד נוקבא דנגה הנ"ל, וכמ"ש בע"ה ובתקון מ"ג.

תניא אמר להן רבן יוחנן בן זכאי לתלמידיו בני מהו שאמר הכתוב (משלי יד, לד) צדקה תרומם גוי וחסד לאומים חטאת נענה רבי אליעזר ואמר צדקה תרומם גוי אלו ישראל דכתיב (שמואל ב ז, כג) ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ וחסד לאומים חטאת כל צדקה וחסד שאומות עובדי כוכבים עושין חטא הוא להן שאינם עושין אלא להתגדל בו כמו שנאמר (עזרא ו, י) די להוון מהקרבין ניחוחין לאלהה שמיא ומצליין לחיי מלכא ובנוהי
It is taught in a baraita: Rabban Yoḥanan ben Zakkai said to his students: My sons, what is the meaning of that which the verse states: “Righteousness exalts a nation, but the kindness of the peoples is sin” (Proverbs 14:34)? Rabbi Eliezer answered and said: “Righteousness exalts a nation”; these are the people of Israel, as it is written: “And who is like your people Israel, one nation on the earth?” (I Chronicles 17:21). “But the kindness of the peoples is sin,” meaning that all the acts of charity and kindness that the nations of the world perform is counted as a sin for them, since they perform them only to elevate themselves in prestige, as it is stated: “That they may sacrifice offerings of pleasing aroma to the God of heaven, and pray for the life of the king and of his sons” (Ezra 6:10). Even though they donated offerings, they did so only for their own benefit.