Finding a Fig Leaf - Baba Batra Ch 2

רב דימי מנהרדעא אייתי גרוגרות בספינה א"ל ריש גלותא לרבא פוק חזי אי צורבא מרבנן הוא נקיט ליה שוקא א"ל רבא לרב אדא בר אבא פוק תהי ליה בקנקניה נפק [אזל] בעא מיניה פיל שבלע כפיפה מצרית והקיאה דרך בית הרעי מהו לא הוה בידיה א"ל מר ניהו רבא טפח ליה בסנדליה א"ל בין דידי לרבא איכא טובא מיהו על כרחך אנא רבך ורבא רבה דרבך לא נקטו ליה שוקא פסיד גרוגרות דידיה אתא לקמיה דרב יוסף א"ל חזי מר מאי עבדו לי אמר ליה מאן דלא שהייה לאוניתא דמלכא דאדום לא נשהייה לאוניתיך דכתיב (עמוס ב, א) כה אמר ה' על שלשה פשעי מואב ועל ארבעה לא אשיבנו על שרפו עצמות מלך אדום לסיד נח נפשיה דרב אדא בר אבא רב יוסף אמר אנא ענישתיה דאנא לטייתיה רב דימי מנהרדעא אמר אנא ענישתיה דאפסיד גרוגרות דידי

Rav Dimi from Nehardea brought a load of figs in a boat. The Exilarch said to Rava, 'Go and see if he is a scholar, and if so, hold the market for him.' So Rava said to Rav Adda bar Abba, 'Go and smell his jar.' He went out and asked him: 'If an elephant swallows a wicker basket and passes it out with its excrement, what is it?' He could not give an answer. 'Are you Rava?' he asked Rav Adda. He tapped him on his shoe and said, 'Between me and Rava there is a great difference, but at any rate I could be your teacher, and so Rava is the teacher of your teacher.' They did not hold the market for him, and so his figs were lost. He came to Rav Yoseph and said: 'See what they did to me!' He said to him, 'the One who did not delay to avenge the wrong done to the king of Edom will not delay to avenge the wrong done to you, as it is written, 'Thus says God, For three transgressions of Moab, yea for four, I will not turn away the punishment thereof; because he burned the bones of the king of Edom into lime.' (Amos 2:1) Shortly afterwards Rav Adda bar Abba died. Rav Yoseph said: I punished him because I cursed him. Rav Dimi from Nehardea said: I punished him because he made me lose my figs...

ואמר רבא האי מקרי ינוקי דגריס ואיכא אחרינא דגריס טפי מיניה לא מסלקינן ליה דלמא אתי לאיתרשולי רב דימי מנהרדעא אמר כ"ש דגריס טפי קנאת סופרים תרבה חכמה

Rava also said: If we have a teacher who goes quickly and there is another who could go faster, we do not replace him, lest he become lazy. Rav Dimi from Nehardea said: ‘All the more so, for he will quicken himself more, the jealousy of scribes increases wisdom’

ואמר רבא הני תרי מקרי דרדקי חד גריס ולא דייק וחד דייק ולא גריס מותבינן ההוא דגריס ולא דייק שבשתא ממילא נפקא רב דימי מנהרדעא אמר מותבינן דדייק ולא גריס שבשתא כיון דעל על

Rava further said: If there are two teachers, one is quick but not precise and the other is not quick but is precise, we appoint the one who is quick and not precise, since the mistakes will eventually leave. Rav Dimi from Nehardea said: ‘Better that he should be precise and not too quick, for a mistake - once entered, has entered.

תא שמע אילן מקצתו בארץ ומקצתו בחו"ל טבל וחולין מעורבין זה בזה דברי רבי רבן שמעון בן גמליאל אומר הגדל בחיוב חייב הגדל בפטור פטור...

כי אתא רב דימי אמר בעא מיניה ריש לקיש מרבי יוחנן אילן הסמוך למיצר בתוך י"ו אמה מהו אמר ליה גזלן הוא ואין מביאין ממנו בכורים. כי אתא רבין אמר רבי יוחנן אחד אילן הסמוך למיצר ואחד אילן הנוטה מביא וקורא שעל מנת כן הנחיל יהושע לישראל את הארץ:

Come and hear: If a tree is partly in the land of Israel and partly outside of the land of Israel, fruit subject to tithing and fruit not subject to tithing are mixed up in it. This is the opinion of Rabbi. Rabban Shimon ben Gamliel, however, says that that which grows where the obligation is, is liable and that which grows where the obligation is not, is not liable...

When Rav Dimi came he said: ‘Resh Lakish asked Rabbi Yochanan what the rule is about a tree that is within 16 amot of the boundary. He said to him: ‘It is a thief, and you cannot bring first fruits from it’.
“When Ravin came he said: ‘Rabbi Yochanan said “Whether a tree is next to the boundary or overhangs [another field], you bring and read [the declaration], for it was on this condition that Joshua gave Israel the land.