May Women Issue Halakhic Rulings?
1א
חרשת היתה בשכונתינו לא דיה שבודקת לעצמה אלא שחברותיה רואות ומראות לה

A deaf woman was living in our neighbourhood and not only did she examine herself but her friends also on observing a discharge would show it to her

2ב

כל הכשר לדון כשר להעיד. וא"ת והרי אשה דכשרה לדון כדכתיב בדבורה והיא שופטה את ישראל בעת ההיא ובשלהי פ"ק דב"ק (דף טו.) דרשינן אשר תשים לפניהם השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונשין שבתורה וכי היכי דהאי קרא מיירי בנדונין מיירי נמי בדיינין...

אי נמי לא היתה דנה אלא מלמדת להם הדינים...

Whoever is fit to judge is fit to testify. And if you will say: A woman, who is fit to judge, as it is wrotten regarding Devorah "and she judged Israel at that time," and at the end of the first chapter of Bava Kama (15a) we derive, "That which you place before them" - the Torah equated a woman to a man regarding all punishments in the Torah. And just as this verse is speaking about those who are judged, it also discusses those who judged...

Alternatively, she did not judge but taught them the rules...

3ג

ונוהג אסור ביאת מקדש בשכרות בזמן הבית בזכרים ונקבות, ומניעת ההוריה בכל מקום ובכל זמן בזכרים, וכן באשה חכמה הראויה להורות.

And the prohibition of entering the Temple who intoxicated applies during the time of the Temple to men and women, and the prohibition against issuing halakhic rulings [while intoxicated] applies in any place or time to men or wise women who are fit to judge.

4ד

פתחי תשובה חושן משפט סימן ז

וכתב בספר ברכי יוסף אות י"ב, אף דאשה פסולה לדון מ"מ אשה חכמה יכולה להורות הוראה, וכן מתבאר מהתוספות [נדה נ' ע"א ד"ה כל הכשר] לחד שינויא דדבורה היתה מלמדת להם דינים, וכתב זה בספר החינוך, דבמצוה פ"ג הסכים דאשה פסולה לדון ובמצוה (קנ"ח) [קנ"ב] בענין שתוי כתב ומניעת ההורייה כו' וכן באשה חכמה הראויה להורות כו', ע"ש.

Pitchei Teshuvah Choshen Mishpat 7

And the Birkei Yosef wrote in Letter 12 that even though a woman is disqualified from judging, nonetheless a wise woman may issue halakhic rulings. And this is clear on the basis of Tosafot (Nidda 50a s.v. Kol ha-Kasher) according to one view, that Devorah taught them the laws. And the Sefer Hachinnuch wrote the same thing, for in Mitzvah 83 he agreed that a woman is disqualified from judging, yet in Mitzvah 152 regarding one who is intoxicated, he wrote, "And the prohibition again issuing halakhic rulings... [applies] similarly to a wise woman who is fit to issue rulings," see there.

5 ה
6ו

הרב יצחק הלוי הרצוג

...והרי קיימא לן שאשה ראויה להורות הוראה [...] ולא חלקו בין הוראה בדברים פשוטים או קשים או בין דאוריתא לדרבנן

Rav Yitzchak HaLevi Herzog

And behold we maintain that a woman is fit to issue halakhic rulings... and they did not distinguish between rulings consider simple or difficult matters, or between biblical and rabbinic matters...

7ז

תוספתא מסכת כלים (בבא מציעא)

הלכה ו
קלוסטרא ר' טרפון מטמא וחכמים מטהרין וברוריא אומרת שומטה מן הפסח זה ותולה בחברו בשבת כשנאמרו דברים לפני ר' יהודה אמר יפה אמרה ברוריא:

Tosefta Keilim (Middle Gate)

Law 6

A klustera (type of basket): Rabbi Tarfon renders it impure. The Chachamim declate it pure. And Bruriah says, Remove it from the space and hang it on another on Shabbat. When the matter was stated before Rabbi Yehuda he said, Bruriah spoke well.