Learning from Romans

(ד) ברכו במטעמים, רבינו עשה סעודה לאנטונינוס בשבת, הביא לפניו תבשילין של צונן אכל מהם וערב לו, עשה לו סעודה בחול הביא לפניו תבשילין רותחין, א"ל אותן ערבו לי יותר מאלו, א"ל תבל אחד הן חסרין, א"ל וכי יש קלרין של מלך חסר כלום אתמהא, אמר לו שבת הן חסרין אית לך שבת אתמהא

(4) ...Bless it (the day) with delicacies. Rabbeinu (Rabbi Yehudah/Rebbi) made a feast for Antoninus on the Shabbat. They brought before him prepared foods that were cold. He ate from them and found them very tasty. He (Rebbi) made a feast for him (Antoninus) on a weekday and brought before him steaming foods. He (Antoninus) said to him (Rebbi) those (the cold food on Shabbat) tasted better to me than these (warm foods). He (Rebbi) explained that the warm weekday food was missing a single spice. He (Antoninus) said to him, ‘and is there anything in the king’s treasury that is lacking? He (Rebbi) said that the food was missing Shabbat, Do you have Shabbat?

(ז) מטרונה אחת שאלה את רבי יוסי אמרה לו: למה בגניבה? אמר לה: משל, אם הפקיד אדם לידך אונקיא של כסף בחשאי, וחזרת ליה ליטרא של זהב בפרהסיא, זו גניבה?! אמרה לו: למה במטמוניות? ואמר לה: בתחלה בראה לו, וראה אותה מלאה רירין ודם הפליגה ממנו, חזר ובראה לו פעם שניה. אמרה לו: מוספת אני על דבריך. אמורה הייתי להנשא לאחי אמי, ועל ידי שגדלתי עמו בבית התכערתי בעיניו, והלך ונשא לו אשה אחרת, ואינה נאה כמוני.

(7) A certain matron asked Rabbi Yosi, saying: why did God steal [Adam's rib]? He replied in a parable: if a person gave you a deposit of an ounce of silver in secret, and returned to you a pound of gold publicly, would that be stealing? She said to him: so why was it done in secret? He replied: at first, He created her, and Adam saw her full of secretions and blood. He kept her away from him, and went back and created her a second time. She said to him: I will add further, I was meant to marry my mother's brother, but because I grew up in the same house as him, I was unattractive in his eyes, and he went and married a different woman, who is less attractive than I am.

וא"ל אנטונינוס לרבי נשמה מאימתי ניתנה באדם משעת פקידה או משעת יצירה

א"ל משעת יצירה א"ל אפשר חתיכה של בשר עומדת שלשה ימים בלא מלח ואינה מסרחת אלא משעת פקיד האמר רבי דבר זה למדני אנטונינוס ומקרא מסייעו שנאמר (איוב י, יב) ופקודתך שמרה רוחי

Antoninus said to Rebbe: 'At what point is the soul given to a human? Is it from the moment of decree [that such a child will exist], or from the moment of formation?' He responded:'from the moment of formation.' He replied, 'is it possible that a piece of meat can last for three days without salt, and yet not become rotten? Rather it must be from the moment of decree.' Rebbe said: 'This thing that I learned from Antoninus, and there is a supporting verse: [Job 10:12] Your Providence has guarded my soul.'

ההוא יומא דנח נפשיה דרבי גזרו רבנן תעניתא ובעו רחמי ואמריכל מאן דאמר נח נפשיה דר' ידקר בחרבסליקא אמתיה דרבי לאיגרא אמרהעליוני' מבקשין את רבי והתחתוני' מבקשין את רבי יהי רצון שיכופו תחתונים את העליוניםכיון דחזאי כמה זימני דעייל לבית הכסא וחלץ תפילין ומנח להו וקמצטער אמרהיהי רצון שיכופו עליונים את התחתונים ולא הוו שתקי רבנן מלמיבעי רחמישקלה כוזא שדייא מאיגרא [לארעא] אישתיקו מרחמי ונח נפשיה דרבי אמרו ליה רבנן לבר קפראזיל עייןאזל אשכחיה דנח נפשיהקרעיה ללבושיה ואהדריה לקרעיה לאחוריהפתח ואמראראלים ומצוקים אחזו בארון הקדש נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקדשאמרו ליהנח נפשיהאמר להואתון קאמריתו ואנא לא קאמינא

.

On the day when Rabbi died the Rabbis decreed a public fast and offered prayers for heavenly mercy. They. furthermore, announced that whoever said that Rabbi was dead would be stabbed with a sword.

Rabbi's handmaid ascended the roof and prayed: 'The immortals desire Rabbi [to join them] and the mortals desire Rabbi [to remain with them]; may it be the will [of God] that the mortals may overpower the immortals'. When, however, she saw how often he resorted to the privy, painfully taking off his tefillin and putting them on again, she prayed: 'May it be the will [of the Almighty] that the immortals may overpower the mortals'. As the Rabbis incessantly continued their prayers for [heavenly] mercy she took up a jar and threw it down from the roof to the ground. [For a moment] they ceased praying and the soul of Rabbi departed to its eternal rest.

'Go', said the Rabbis to Bar Kappara, 'and investigate'. He went and, finding that [Rabbi] was dead, he tore his cloak and turned the tear backwards. [On returning to the Rabbis] he began: 'The angels and the mortals have taken hold of the holy ark. The angels overpowered the mortals and the holy ark has been captured'. 'Has he', they asked him, 'gone to his eternal rest?' — 'You', he replied, 'said it; I did not say it'.

..

תפש זונה בידו ונכנס לבית קדשי הקדשים והציע ספר תורה ועבר עליה עבירה ונטל סייף וגידר את הפרוכת ונעשה נס והיה דם מבצבץ ויוצא וכסבור הרג את עצמו שנאמר (תהלים עד, ד) שאגו צורריך בקרב מועדיך שמו אותותם אותות

He went and sent Titus [in his place]."And he said, "Where is their God, the Rock in which they trusted?" (Deuteronomy 32:37) This is [referring to] Titus, who cursed and blasphemed towards Heaven.What did he do? He grabbed a prostitute in his hand and entered into the Chamber of the Holy of Holies and spread out a Torah scroll and performed a sin upon it; and he took a sword and slashed the curtain (parochet); and a miracle occurred and blood gurgled and came out. And he thought that he had killed himself (a euphemism for God), as is it is stated (Psalms 74:4), "Your enemies roar in the midst of your meeting places, they have made their signs into signs."

Kiddushin 31a

צאו וראו מה עשה עובד כוכבים אחד לאביו באשקלון ודמא בן נתינה שמו, בקשו ממנו חכמים אבנים לאפוד בששים ריבוא שכר, ורב כהנא מתני: בשמונים ריבוא, והיה מפתח מונח תחת מראשותיו של אביו, ולא ציערו. לשנה האחרת נתן הקב״ה שכרו, שנולדה לו פרה אדומה בעדרו. נכנסו חכמי ישראל אצלו, אמר להם: יודע אני בכם, שאם אני מבקש מכם כל ממון שבעולם אתם נותנין לי, אלא אין אני מבקש מכם אלא אותו ממון שהפסדתי בשביל כבוד אבא. וא״ר חנינא: ומה מי שאינו מצווה ועושה ־ כך, מצווה ועושה עאכו״כ

Kiddushin 31a

It was propounded of R. ‘Ulla: How far does the honour of parents [extend]? — He replied: Go forth and see what a certain heathen, Dama son of Nethinah by name, did in Askelon. The Sages once desired merchandise from him, in which there was six-hundred-thousand [gold denarii] profit, but the key was lying under his father, and so he did not trouble him. Rab Judah said in Samuel's name: R. Eliezer was asked: How far does the honour of parents [extend]? — Said he, Go forth and see what a certain heathen, Dama son of Nethinah by name, did in Askelon. The Sages sought jewels for the ephod, at a profit of six-hundred-thousand [gold denarii] — R. Kahana taught: at a profit of eight-hundred-thousand — but as the key was lying under his father's pillow, he did not trouble him. The following year the Holy One, blessed be He, gave him his reward. A red heifer was born to him in his herd. When the Sages of Israel went to him [to buy it], he said to them, ‘I know you, that [even] if I asked you for all the money in the world you would pay me. But I ask of you only the money which I lost through my father's honour.’ Now, R. Hanina observed thereon, If one who is not commanded [to honour his parents], yet does so, is thus [rewarded], how much more so one who is commanded and does so! For R. Hanina said: He who is commanded and fulfills [the command], is greater than he who fulfills it though not commanded.

Sanhedrin 59a

ואמר רבי יוחנן: נכרי שעוסק בתורה חייב מיתה, שנאמר (דברים ל״ג) תורה צוה לנו משה מורשה ־ לנו מורשה ולא להם. ־ וליחשבה גבי שבע מצותִ מאן דאמר מורשה ־ מיגזל קא גזיל לה, מאן דאמר מאורסה ־ דינו כנערה המאורסה, דבסקילה. מיתיבי, היה רבי מאיר אומר: מניין שאפילו נכרי ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול ־ שנאמר (ויקרא י״ח) אשר יעשה אתם האדם וחי בהם, כהנים לויים וישראלים לא נאמר, אלא האדם. הא למדת: שאפילו נכרי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדולִ ־ התם בשבע מצות דידהו

Sanhedrin 59a

R. Johanan said: A heathen who studies the Torah deserves death, for it is written, Moses commanded us a law for an inheritance; it is our inheritance, not theirs. Then why is this not included in the Noachian laws? — On the reading morasha [an inheritance] he steals it; on the reading me'orasah [betrothed], he is guilty as one who violates a betrothed maiden, who is stoned. An objection is raised: R. Meir used to say. Whence do we know that even a heathen who studies the Torah is as a High Priest? From the verse, [Ye shall therefore keep my statutes, and my judgments:] which, if man do, he shall live in them. Priests, Levites, and Israelites are not mentioned, but men: hence thou mayest learn that even a heathen who studies the Torah is as a High Priest! — That refers to their own seven laws.