One yetser hara or many? Circumstantial & global impulsivity

וכשם שחייב על נזקי חבירו כן הוא חייב על נזקי עצמו; הרק וטש בפניו כנגד חבירו ותלש בשערו מקרע את כסותו משבר את כליו מפזר את מעותיו בחמתו פטור מדיני אדם ודינו מסור לשמים שנא' (בראשית ט) ואך את דמכם לנפשותיכם מיד נפשותיכם אדרוש רבי שמעון בן אלעזר אומר משם רבי חלפאי בן אגרא שאמר משם ר' יוחנן בן נורי מתלש בשערו מקרע את כסותו משבר את כליו מפזר את מעותיו בחמתו יהא בעיניך כעובד ע"ז שאילו אמר לו יצרו לך ועבוד עבודת כוכבים היה עובד שכך היא עבודתו של יצר הרע.

11 ... Just as one is liable for damages to his fellow, so one is also liable for damages to himself: one who spits and besmirches his own face it is as if with a fellow. And if he tears out his [own] hair and tears his [own] garment and breaks his dishes and throws his money around in his anger he is not liable before human laws but is cast out of heaven as it is said "Indeed, your soul-blood shall I require ..." (Genesis 9:4). Rabbi Shimon ben Elazar (c 170-200 CE) said in the name of Rabbi Halfai ben Agra (?) who said in the name of R. Yohanan ben Nuri (c. 110-135 CE) "One who tears out his [own] hair and tears his garment and breaks his dishes and throws his money about in his anger will/should be like an idolator in your eyes for if his yetser said 'Go worship idols, he would would worship, for such is the worship/action of the yetser hara.'"

Babylonian Talmud

"ויצעקו אל ה' א-להים בקול גדול" (נחמיה ט, ד) מאי אמור? אמר רב (ואיתימא ר' יוחנן) "בייא בייא! היינו האי דאחרביה למקדשא וקליה להיכליה וקטלינהו לכולהו צדיקי ואגלינהו לישראל מארעהון ועדיין מרקד בינן?! כלום יהבתיה לן אלא לקבולי ביה אגרא לא איהו בעינן ולא אגריה בעינן." נפל להו פיתקא מרקיעא דהוה כתב בה 'אמת'. אמר רב חנינא שמע מינה חותמו של הקב"ה "אמת".

אותיבו בתעניתא תלתא יומין ותלתא לילואתא מסרוהו ניהליהו נפק אתא כי גוריא דנורא מבית קדשי הקדשים. אמר להו נביא לישראל היינו יצרא דעבודת כוכבים שנאמר (זכריה ה, ח) "ויאמר זאת הרשעה." בהדי דתפסוה ליה אשתמיט ביניתא ממזייא ורמא קלא ואזל קליה ארבע מאה פרסי. אמרו היכי נעביד דילמא חס ושלום מרחמי עליה מן שמיא. אמר להו נביא שדיוהו בדודא דאברא וחפיוהו לפומיה באברא דאברא משאב שאיב קלא שנאמר (זכריה ה, ח) "ויאמר זאת הרשעה וישלך אותה אל תוך האיפה וישלך את אבן העופרת אל פיה."

אמרו הואיל ועת רצון הוא נבעי רחמי איצרא דעבירה בעו רחמי ואמסר בידייהו אמר להו "חזו, דאי קטליתו ליה לההוא כליא עלמא." חבשוהו תלתא יומי ובעו ביעתא בת יומא בכל ארץ ישראל ולא אשתכח. אמרי "היכי נעביד? נקטליה כליא עלמא. ניבעי רחמי אפלגא פלגא ברקיעא לא יהבי." כחלינהו לעיניה ושבקוהו. ואהני דלא מיגרי ביה לאיניש בקריבתה.

(Nechemia 9, 4) "And they cried to the Lord, our G-d with a great voice." What did they say? Rav said (others say it was R. Yohanan): "Woe, woe! This one that destroyed the Temple and burned the holy precincts and wiped out all the righteous and sent Israel into exile from their land and still he dances among them?! Even if you gave it so that we might might receive a reward, we don't want it and we don't want the reward!" A note fell from heaven for them and on it was written "Truth." R. Haninah said, "Learn from this that the seal of the Holy One Blessed be He is 'Truth'.

They sat and fasted for three days and three nights and He delivered it to them. It appeared like a lion cub of fire from out of the holy or holies. The prophet said to Israel, this is the yetser for idolatry as it is written "And he said, this is the wicked one" (Zechariah 5, 8). When they grabbed him, they tore out a single hair from his fur he cried out so loudly that it was heard four hundred parsangs away. They said, "What shall we do? Perhaps - G-d forbid - Heaven will have mercy on him." The prophet told them,"Put it in a lead cauldron with lead sealing the mouth and the lead will stop up the noise," as it is written, "And he said, this is the wicked one and sent her into a measure and sealed it up with a leaden stone over its mouth."

They said; "Since it is a good time, let's ask the mercy from the yetser for sin." They requested mercy and He delivered it to them also. He [the prophet?] said to them, "Look, if we kill it, it will curse the world." They bound it for three days and they sought a day old egg in the whole land of Israel and it could not be found. They said, "What will we do? If we kill it, it will curse the world. If we ask for half a mercy... well, heaven doesn't give halves." So they painted its eyes and set it free. And since then they no longer become impassioned for close relatives.