ברכת המזון: Receiving the Gift and Focusing on the Giver

"It's Time You Looked Forward to Bentching!"

Hear the shiur here:

http://www.sarahlipman.com/other-classes-presentations/2016/5/27/its-time-you-looked-forward-to-bentching

כי בג' דברים מאסו ישראל בימי רחבעם: במלכות שמים ובמלכות דוד ובבית המקדש

.ושאין מראין סימן גאולה לישראל עד שיבקשו שלשתם

(א) וְשָׁ֨ם נִקְרָ֜א אִ֣ישׁ בְּלִיַּ֗עַל וּשְׁמ֛וֹ שֶׁ֥בַע בֶּן־בִּכְרִ֖י אִ֣ישׁ יְמִינִ֑י וַיִּתְקַ֣ע בַּשֹּׁפָ֗ר וַ֠יֹּאמֶר אֵֽין־לָ֨נוּ חֵ֜לֶק בְּדָוִ֗ד וְלֹ֤א נַֽחֲלָה־לָ֙נוּ֙ בְּבֶן־יִשַׁ֔י אִ֥ישׁ לְאֹהָלָ֖יו יִשְׂרָאֵֽל׃

(1) Now there happened to be there a base fellow, whose name was Sheva, the son of Bichri, a Benjamite; and he blew the shofar, and said: ‘We have no portion in David, neither have we inheritance in the son of Yishai; every man to his tents, O Israel.’

(ה) אַחַ֗ר יָשֻׁ֙בוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וּבִקְשׁוּ֙ אֶת־ה' אֱלֹקיהֶ֔ם וְאֵ֖ת דָּוִ֣ד מַלְכָּ֑ם וּפָחֲד֧וּ אֶל־ה' וְאֶל־טוּב֖וֹ בְּאַחֲרִ֥ית הַיָּמִֽים׃ (פ)

(5) afterward shall the children of Israel return, and seek the LORD their God, and David their king; and shall come trembling unto the LORD and to His goodness in the end of days.

מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין

In the place where the ba'alei teshuva stand, the perfectly righteous are unable to occupy

(זכריה יד, ט) והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. אטו האידנא לאו אחד הוא? אמר רבי אחא בר חנינא: לא כעולם הזה העולם הבא, העולם הזה על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו הטוב והמטיב.

הטוב והמטיב ביבנה תקנוה כנגד הרוגי ביתר דאמר רב מתנא אותו היום שניתנו הרוגי ביתר לקבורה תקנו ביבנה הטוב והמטיב הטוב שלא הסריחו והמטיב שניתנו לקבורה:

The benediction "Who art kind and dealest kindly" was instituted in Yavneh in connection with the slain of Beitar ; for Rav Mattena said: On the day the slain of Beitar were allowed burial, there was instituted in Yavneh the benediction, "Who art kind and dealest kindly" — "Who art kind," because the bodies did not decompose; "and dealest kindly," because they were allowed burial.

(ג) וַֽיְעַנְּךָ֮ וַיַּרְעִבֶךָ֒ וַיַּֽאֲכִֽלְךָ֤ אֶת הַמָּן֙ אֲשֶׁ֣ר לֹא־יָדַ֔עְתָּ וְלֹ֥א יָדְע֖וּן אֲבֹתֶ֑יךָ לְמַ֣עַן הוֹדִֽעֲךָ֗ כִּ֠י לֹ֣א עַל־הַלֶּ֤חֶם לְבַדּוֹ֙ יִחְיֶ֣ה הָֽאָדָ֔ם כִּ֛י עַל־כָּל־מוֹצָ֥א פִֽי־ה' יִחְיֶ֥ה הָאָדָֽם׃

(3) And He afflicted thee, and suffered thee to hunger, and fed thee with manna, which thou knewest not, neither did thy fathers know; that He might make thee know that man doth not live by bread only, but by every thing that proceedeth out of the mouth of the LORD doth man live.

"Food means you have a tangible way to feel the truth of Hashem, that His chessed to you condensates into a physical state where you can feel it."

— Rav Reuvein Leuchter, Hisbonenus on Bircas HaMazon

"This וברכת את ה׳ אלקיך וגו׳ of the Torah has become the pattern … interwoven [into] the whole of our lives… [Bentching] makes enjoying the fruits of the land an opportunity for turning out minds away from the fruit to the One Who gives it, and therefrom to make the decisions for our actions." — Rav S.R. Hirsch, Commentary on Devarim 8:10