היגיינה בימי קורונה - בר מילשטיין ונגה שוקרון

1. כתבו את הציטוטים מן המקרא והסבירו את משמעותם.
היעזרו בפרשנות בספריא.

2. הסבירו במילים שלכם את הנמשל של הלל.

3. במה עבר ג'ורג' (הדמות הממושקפת) על האיסור של ההלכה?
העתיקו ממסכת דרך ארץ את ההלכה המדוייקת עליה ג'ורג' עבר.
4. האם נראה לכם שמדובר כאן באיסור בריאותי או חברתי?

1. גֹּמֵל נַפְשׁוֹ אִישׁ חָסֶד וְעֹכֵר שְׁאֵרוֹ אַכזרי (משלי י"א, 17)

משמעות ציטוט זה היא שאיש שגומל בנפשו, כלומר גומל טובה לקרוביו הוא איש חסיד. ולעומת זאת, איש שעוכר שארו, כלומר מרחיק את קרוביו הוא איש אכזר.


"כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדם" (בראשית ט', 6):

דמות האלוהים יצרה את האדם כמה שיותר דומה לאלוהים עצמו.

2. הנמשל של הלל בסיפור הוא שלדעת הלל רחיצת הגוף ושמירה עליו היא מצווה. בזמן שתלמידיו של הלל שואלים אותו לאן הוא הולך, הוא אומר להם שהוא לעשות מצווה, והם שואלים אותו איזה מצווה, הוא עונה, שהוא הולך להתרחץ בבית המרחץ. התלמידים לא מבינים למה דבר זה נחשב למצווה והלל מסביר להם ששמירה על נקיונו של הגוף ושמירה על הגוף עצמו היא מצווה מכיוון שאלוהים יצר אותנו בצלמו מה שאומר ולכן פעולות שקשורות לשמירת הגוף הופכות למצווה.

3. לא יפרוס אדם פרוסה על גבי הקערה. [ולא יקנח אדם בפרוסה את הקערה ולא ילקט אדם פירורין אפילו על גבי השולחן מפני שהוא ממחה דעת הבריות ס״א] אבל מקנח אדם קערה מפרוסה ולא יניח אדם פירורין ויניח על גבי שולחן מפני (כל) שהוא ממחה דעתו של חבירו. ולא ישוך אדם מפרוסה ויחזירנה לתוך הקערה. וכן לא ישוך אדם מפרוסה ויתננה לחבירו. לפי שאין דעות הבריות שוות. ולא ישתה מן הכוס ויתננה לחבירו מפני סכנת נפשות. ומעשה בר״ע שהיה לו אכסניא אצל אדם אחד נתן לו כוס וטעמו. אמר לו רבי עקיבא טול ושתהו. שוב נתן לו כוס אחר וטעמו אמר לו רבי עקיבא טול ושתהו אמר לו בן עזאי (עקיבא) עד מתי אתה משקה כוסות מטעומין:

3. האיסור של ההלכה שג'ורג' עבר עליו הוא "לא יפרוס אדם פרוסה על גבי הקערה"
מה שאומר שאדם לא יקח לו משהו מהקערה יתחיל לאכול ואז יחזיר לקערה ולכן ג'ורג' עבר על האיסור בהלכה.

4. לדעתנו מדובר גם על איסור חברתי וגם על איסור בריאותי מכיוון שמצד אחד לאדם שמחזיר לקערה משותפת דבר שאכל ממנו יכול להעביר מחלות לשאר האנשים ומצד שני דבר זה יכול להיות גם איסור חברתי כי לא כל האנשים בסדר עם זה שנוגעים להם באוכל שהם צריכים לאכול ממנו גם.