חיי מי קודמים דילה בימי הקורונה יהל טננבאום

1. מה הדילמה המופיעה?

2. כתבו את העמדות השונות של שני החכמים?

3. " חי אחיך עמך" על איזה מלה שם רבי ע'קיבא דגש במשפט?

4. חזרו למקור מס 1 בעניין בית חולים הדסה מי מהחכמים פסק בדומה לרב הרצוג?

העזרו ברשי, נמקו את תשובתכם , הסבירו בהרחבה.

5. מהי עמדתכם? כדעת בן פטורא או כדעת ר עקיבא?

כתבו את תשובתכם בהרחבה והסבירו את השיקולים שלכם בבחירה.

6. הוביפו לדף מקורות- סיפור, כתבה מהעיתונות או סרטון

המביאים דילמה שקשורה לנושא שלנו "לחויבות כלפי חיי הזולת".

1. הדילמה המוסרית המופיעה בהן נתקלו הרופאים באיטליה על פי הסרטון , המיטות בבתי החולים מלאות ועל הרופאים ניתנת החובה לבחור מי ימות ומי לא , מכיוון שאין מקום בבתי החולים, ויש מחסור במכונות הנשמה ועל הרטפאים להחליט מי חולה קשה יותר ומי פחות ואלה שפחות נשלחים הביתה ולא ניתנת להם טיפול כמו שצריך. כלומר על הרופאים ניתן הדילמה את מי להציל ואת מי לא שזאת אומרת מוות כמעט ודאי.

2. לפי בן פטורא היא שעדיף ששניים ימותו מאשר שאחד ישרוד ויראה את השני מת.

לפי רבי עקיבא היא שקודם להציל את עצמינו לפני הצלת האחר.

3. רבי עקיבא מדגיש את המילה עמך, כמו שניתן לראות במשפט "ואהבת את רעך כמוך" המילה כמוך מקבלת אותה משמעות כמו המילה עמך, שלא ניתן לאהוב את האחר לפי שתאהב את עצמך וכך גם לא ניתן לאהוב מישהו כאשר אתה מת.

4. רבי עקיבא והרב הרצוג פסקו פסק דומה לא מבחינת הדרך אלא התוצאה ופיה לפחות אדם אחת יצא חי.

רשי מחזק את פסיקתו של רבי עקיבא משום שהוא מדגיש במשפט שיש לשים את עצמך בראש, לפני שאתה מתפנה לעזרת אחר.

5. דעתי היא כדעת פסיקתו של רבי עקיבא מפני שאם שניים מסכנת מוות וניתן להציל אחד מהם, חובה להציל אחד מהם. מפני שלאדם יש את האפשרות להציל את עצמו ובאותה מידה להקריב את עצמו לאחר וזאת בחירתו החופשית, וכזה מגיע לחייו יש לו את הבחירה לעשות ככול שירצה כדי לשמור עליהם.

6. בדילמה שבחרתי היא על ישראל קסטנר , בתקופת השואה ישראל עזר לנאצים למצאת יהודים בהונגריה והביא להם רשימות של התושבים היהודים, ישראל אכן עזר לנאצים ברשימת שמות אך לא כתב את שמותיהם של הצעירים בכוונה להצילם וכתב רק את שמותיהם של הזקנים, בסיום המלחמה שעלייתו ארצה הואשם בזה שלא הייתה זכותו להחליט מי ימות ומי לא בגלל שברר שמות מהרשימה שכתב, לתענתו ותענת אחרים הוא הציל הרבה מן היהודים אך המשפט אייכמן הוא אמר שללא עזרתו ברשימות לא היו מוצאים יהודים כלל בהונגריה.

הדילמה המופיעה פה היא זאת שלקח תחת חסותו את הבחירה מי ונצל ומי לא ואם בכלל פעולותיו עזרו בהצלה או שבכלל הגרעו למצב.