חודש תמוז - עבודה זרה בלוח העברי?
הדף מאת: אמנון מגיד / גשר - מפעלים חינוכיים
במרכז הלימוד יעמוד סיפור עגל הזהב: "קום עשה לנו אלוהים". דווקא ברגע השיא של קדושה, היטהרות וציפייה דרוכה לקבלת התורה הקדושה, מתרחשת התועבה הגדולה של עבודת אלילים. מדוע? מה האירוע מלמד אותנו על בני ישראל של אז? ומה הוא מלמד אותנו על בני ישראל של היום? מהם הגורמים האישיים והחברתיים הטמונים בנו, אשר הופכים את סכנת עגל הזהב לרלוונטית בכל דור?
דיון
חודש תמוז נקרא על שם האליל הבבלי תמוז. עובדה זו מפתיעה ביותר – מה עושה אליל בתוך לוח השנה העברי? נחשוב לרגע על דוגמה אחת מחיינו או מקהילתנו, שעשויה להיחשב כעבודת אלילים.
ראשיתו של הסיפור: עגל הזהב
וַיַּרְא הָעָם כִּי בשֵׁשׁ משֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה משֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ:
וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַהֲרֹן פָּרֲקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵי נְשֵׁיכֶם בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם וְהָבִיאוּ אֵלָי: וַיִּתְפָּרֲקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן:
וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וַיֹּאמַר חַג לַה' מָחָר:
וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק:
וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא:
And when the people saw that Moses delayed to come down from the mount, the people gathered themselves together unto Aaron, and said unto him: ‘Up, make us a god who shall go before us; for as for this Moses, the man that brought us up out of the land of Egypt, we know not what is become of him.’ And Aaron said unto them: ‘Break off the golden rings, which are in the ears of your wives, of your sons, and of your daughters, and bring them unto me.’ And all the people broke off the golden rings which were in their ears, and brought them unto Aaron. And he received it at their hand, and fashioned it with a graving tool, and made it a molten calf; and they said: ‘This is thy god, O Israel, which brought thee up out of the land of Egypt.’ And when Aaron saw this, he built an altar before it; and Aaron made proclamation, and said: ‘To-morrow shall be a feast to the LORD.’ And they rose up early on the morrow, and offered burnt-offerings, and brought peace-offerings; and the people sat down to eat and to drink, and rose up to make merry. And the LORD spoke unto Moses: ‘Go, get thee down; for thy people, that thou broughtest up out of the land of Egypt, have dealt corruptly; they have turned aside quickly out of the way which I commanded them; they have made them a molten calf, and have worshipped it, and have sacrificed unto it, and said: This is thy god, O Israel, which brought thee up out of the land of Egypt.’ And the LORD said unto Moses: ‘I have seen this people, and, behold, it is a stiffnecked people.
דיון
1.מה הייתה השתלשלות האירועים שהביאה למעשה העגל?
2.מי ה"אשם"? שימו לב כיצד מוצגים אהרן, העם ומשה.
3.כיצד אפשר להבין את מעשיו של אהרן? האם הוא נסחף אחר ההמון או ניסה להתנגד לו?
4.חשבו על עצמכם – האם הייתם פעם במצב שבו נסחפתם עם הזרם?
5.איך אתם רואים את הקשר בין תכונת "קשה עורף" לבין עבודת האלילים?
חֲמִשָּׁה דְבָרִים אֵרְעוּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז ... נִשְׁתַּבְּרוּ הַלּוּחוֹת, וּבָטַל הַתָּמִיד, וְהָבְקְעָה הָעִיר, וְשָׂרַף אַפָּסְטְמוֹס אֶת התּוֹרָה, וְהֶעֱמִיד צֶלֶם בַּהֵיכָל.
There were five events that happened to our ancestors on the seventeenth of Tammuz and five on the ninth of Av.On the seventeenth of Tammuz: The tablets were shattered; The tamid (daily) offering was cancelled; The [walls] of the city were breached; And Apostomos burned the Torah, and placed an idol in the Temple. On the ninth of Av It was decreed that our ancestors should not enter the land, The Temple was destroyed the first And the second time, Betar was captured, And the city was plowed up. When Av enters, they limit their rejoicing.
דיון
1.מה הקשר בין מעשה העגל וחודש תמוז? נסו לחשוב על הקשרים שונים.
2.האם מעשה העגל מהווה מעין "ארכיטיפ", מודל, לכל החטאים הגדולים של עם ישראל?
מיהו התמוז?
וַיָּבֵא אֹתִי אֶל פֶּתַח שַׁעַר בֵּית ה' אֲשֶׁר אֶל הַצָּפוֹנָה וְהִנֵּה שָׁם הַנָּשִׁים ישְׁבוֹת מְבַכּוֹת אֶת הַתַּמּוּז:
Then He brought me to the door of the gate of the LORD’S house which was toward the north; and, behold, there sat the women weeping for Tammuz.
דיון
1.מה ניתן להבין מפשט הפסוק?
2.האם מעשיהן של הנשים מוצגים כדבר שלילי?
3.על מה מעיד הבכי?
4.חשבו על דברים המביאים אותנו לבכי דומה, האם זו עבודת אלילים?
רד"ק על יחזקאל פרק ח פסוק יד:
מבכות את התמוז - יש מפרשים כי מבכות הוא כנוי רוצה לומר משמחות את התמוז. בירח תמוז היו עושים חג לעכו"ם והיו הנשים באות לשמחו. ... ויש מפרשים התמוז השרוף מן "כבשן האש". רוצה לומר שהיו בוכות על אותו שהיה שרוף, שהיו שורפין בניהם ובנותיהם באש והנשים היו בוכות אותם: מבכות - מן הדגוש כמו רחל מבכה על בניה. והרב החכם הגדול רמב"ם כתב כי נמצא כתוב בספר מספרי העבודות הקדמונים כי היה איש מנביאי עכו"ם ושמו תמוז. וקרא למלך אחד וצווהו לעבוד ז' כוכבי לכת וי"ב מזלות. והמיתו המלך ההוא מיתה משונה. ובליל מותו התקבצו כל הצלמים מקצות הארץ אל היכל בבל לצלם הזהב, שהוא צלם השמש. והיה זה הצלם תלוי בין שמים וארץ ונפל לתוך ההיכל וכל הצלמים סביבו. והיה מספר להם מה שאירע לתמוז הנביא והצלמים כולם בוכים וסופדים כל הלילה. וכאשר היה בבוקר עופפו כל הצלמים להיכליהם בקצות הארץ והיה זה להם לחוק עולם בתחילת יום ראשון מחודש תמוז בכל שנה יספדו ויבכו על התמוז.
דיון
1.מהם קווי הדמיון בין דמות התמוז לבין מעשה עגל הזהב?
2.לו הייתם יושבים בוועדה לבחירת שמות ללוח השנה העברי, איזה שם הייתם בוחרים לחודש זה?
3.על פי הסיפור (שמובא מהרמב"ם) – מה אמור להזכיר לנו התמוז?
כל הכופר בעבודה זרה מודה בכל התורה
מצות עבודת כוכבים כנגד המצות כולן היא, שנאמר: 'וכי תשגו ולא תעשו את כל המצות' וגו' ומפי השמועה למדו שבעבודת כוכבים הכתוב מדבר, הא למדת שכל המודה בעבודת כוכבים כופר בכל התורה כולה ובכל הנביאים ובכל מה שנצטוו הנביאים מאדם ועד סוף העולם, שנאמר 'מן היום אשר צוה ה' והלאה לדורותיכם', וכל הכופר בעבודת כוכבים מודה בכל התורה כולה ובכל הנביאים ובכל מה שנצטוו הנביאים מאדם ועד סוף העולם והוא עיקר כל המצות כולן:

מושגים
  • הרמב"ם - רבי משה בן מימון, מגדולי ישראל שבכל הדורות, נולד בקורדובה שבספרד בשנת ד"א תתצ"ח (1138) ונפטר בשנת ד"א תתקס"ה (1204) בפוסטט (קהיר העתיקה) שבמצרים. פילוסוף ורופא. ספריו הם מהמרכזיים בתחומי היהדות השונים: פרשנות - פירוש למשנה, הלכה - משנה תורה לרמב"ם, פילוסופיה יהודית - מורה נבוכים. עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה" והוכתר בכינוי "הנשר הגדול".
  • היד החזקה - ספר הלכות שכתב הרמב"ם הידוע גם בשמו 'משנה תורה'. נחשב לכאחד הכתבים ההלכתיים המרכזיים ביותר אותם כתב, וליצירה המסכמת והמקיפה ביותר של התורה שבעל פה. הספר מכונה 'היד החזקה' על שם ארבעה עשר (י"ד) הספרים הכלולים בו, והפסוק האחרון בתורה "ולכל היד החזקה, ולכל המורא הגדול, אשר עשה משה לעיני כל ישראל".
The precept concerning idolatry balances all other commandments, for it is said: "And when ye shall err, and not observe all these commandments, which the Lord hath spoken unto Moses" (Num. 15.22), which was traditionally instructed that the Verse speaks of idolatry. Herefrom you deduct that whosoever admits idolatry denies the whole Torah, all of the prophets, and all in that which the prophets were instructed since Adam even till the end of time, as it is said: "From the day that the Lord gave commandment, and onward throughout your generations" (Ibid. 15.23). But whosoever denies idolatry admits the whole Torah, all of the prophets, and all in that which the prophets were instructed since Adam even till the end of time. Thus it is the outstanding commandment of them all.4Horayot, 8b; Sifre, Num. 15; Nedarim, 25a. C. G.
דיון
1. האם אתם מסכימים עם הרמב"ם שמספיק לכפור בעבודה זרה על מנת להודות בכל התורה (כלומר, זו היא תמצית היהדות)?
2. מה הייתם מכלילים כיום בהגדרה של "עבודת כוכבים"?
3. מה הייתם מציעים לעשות במהלך חודש תמוז על מנת לחזק את עצמנו ולהתרחק מעבודת אלילים מודרנית?
מקורות נוספים להרחבת הלימוד
רבינו בחיי על שמות פרק לב פסוק א
וירא העם כי בושש משה לרדת מן ההר - זה היה בט"ז בתמוז, כיצד הרי שנתנה תורה בששה בסיון וכל ששת הימים כסה הענן את ההר, ... ובו ביום בששי נתנה התורה וביום המחרת עלה ... ועמד שם ארבעים יום... אימתי הם כלים? בי"ז בתמוז, שהרי אמר להם לסוף ארבעים יום אני בא לשש שעות מן היום, והם טעו בחשבון וחשבו יום שביעי שעלה בו מן החשבון והם כלים ביום ט"ז של תמוז...
ואמרו במדרש כי השטן הביא חשך וערבוביא לעולם, והראה להם לישראל דמות מיטתו, ולכך אמרו קום עשה לנו אלהים ... וישכימו ממחרת, הוא ממחרת ט"ז שהוא י"ז בתמוז, שבו הקריבו קרבנות העגל ובו ביום לשש שעות בא משה ושבר הלוחות ... למחרתו בי"ט עלה אל האלהים וישב שם ארבעים יום בתפלה מתחנן ומתפלל לכפר עליהם על מעשה העגל... ובראש חדש אלול עלה להר ... וישב שם ארבעים יום אחרים לקבל לוחות שניות, ואימתי היו כלים? ביום הכפורים, בו נתכפר לו אותו עון והוריד בידו לוחות שניות והיה יום סליחה וכפרה...
וירא העם כי בשש משה לרדת מן ההר, “when the people saw that Moses was tardy in descending from the mountain, etc.” This occurred on the 16th day of Tammuz. How do we arrive at this date? The Torah (Ten Commandments) had been given on the sixth of Sivan seeing that for six days commencing with the first day of Sivan the mountain had been covered in cloud (compare 24,16). On the sixth of these six days the revelation occurred. On the following day Moses ascended the mountain as the Torah wrote: “He (G’d) called to Moses on the seventh day (24,16). He remained there for forty days as we know from 24,18. “Moses remained on the mountain for forty days and forty nights.” When did all these days come to an end? On the 17th day of Tammuz, seeing Moses had told the people that he would return at the end of forty days at noon (according to Rashi). The people had made a mistake thinking that the day on which Moses ascended the mountain, i.e. the seventh of Sivan, was one of the forty days of which he had spoken. If that had been so, Moses should indeed have returned on the 16th of Tammuz. When the people noticed that by noon on that day Moses had failed to return they thought that someone had detained him and he would not return altogether. The Midrash (Shabbat 89) says that Satan had brought darkness and confusion on to the globe at that time, and that he showed the Israelites an image of Moses lying on a bier. This accounted for the people saying: “arise let us make gods who will go before us, for this man Moses who brought us out from Egypt-we do not know what became of him.”
Moses had spoken of 40 whole days not including the day on which he ascended the mountain. Accordingly, the people should not have expected him before the 17th of Tammuz. When the Torah writes (verse 6): “they rose early in the morning,” this was the 17th of Tammuz. It was ממחרת, “on the day after the 16th of Tammuz.” On that day they offered sacrifices to the golden calf. At noon on that day Moses returned and smashed the Tablets. On the day after that, the eighteenth of Tammuz, he burned the golden calf and convicted the people who had actively participated in the cult of the golden calf and commanded the Levites to execute these people. On the nineteenth of the month he ascended the mountain again pleading for forgiveness for the people, remaining there another forty days. He spent the entire period in prayer and pleading with G’d as he himself testified in Deut. 9,25: ”the forty days during which I threw myself down, etc.” These days came to an end on the first day of Ellul. On that same day, after having briefly returned to the camp, Moses ascended the mountain again after having been invited to do so by G’d, (34,2) and remained for forty days. This was in preparation of receiving the second set of Tablets. These forty days came to an end on the Day of Atonement, the tenth day of Tishrei. On that day the sin of the golden calf was finally forgiven; on the day following the day of Atonement the people began bringing their contributions for the building of the Tabernacle. The Tabernacle was erected on the first day of Nissan following, i.e. close to a whole year after the Exodus. All of this teaches you that the sin of the golden calf preceded the matters described in Parshat Ki Tissa. [The instruction to make sockets for the Tabernacle from the half-shekel contributions which were to atone for that sin would not make sense if the Tabernacle had preceded the sin of the golden calf. Ed.] This is merely another example of the fact that the Torah did not see itself as obliged to report matters in chronological order (compare Tanchuma Ki Tissa 11).
רמב"ן על שמות פרק לב פסוק א
אבל הענין כמו שאמרתי, שלא בקשו העגל להיות להם לאל ממית ומחיה, וקבלו עבודת אלהותו עליהם, אבל ירצו שיהיה להם במקום משה מורה דרכם וזהו התנצלותו של אהרן, טען כי לא אמרו לי רק שאעשה להם אלהים אשר ילכו לפניהם במקומך אדני, שלא ידעו מה היה לך, ואם תשוב אם לא, ולכן הם היו צריכין למי שיורה להם דרכם כל זמן שלא תהיה אתה עמהם, ואם אולי תשוב יעזבוהו וילכו אחריך כבראשונה וכן היה הדבר, כי כיון שראו העם את משה מיד הניחו את העגל ובעטו בו שהניחו לו לשרפו ולזרות עפרו על פני המים, ולא היה מהם חולק עליו כלל וכן תראה שלא הוכיחם, ולא אמר להם כלום, אבל בבואו במחנה וירא את העגל ומחולות מיד ברחו ממנו, והוא לקח העגל וישרוף אותו וישק אותו להם ולא מאנו כלל ואלו היה להם לאלהים, אין דרך שיניח אדם מלכו ואלהיו לשרפת אש, הן ישרוף את תועבתם לעיניהם ולא יסקלוהו:
What they needed was a new "man of God." You can learn from Aharon's excuse to Moses that it is as I have explained: "They said to me, 'Make us a god to lead us' " - not a god to worship. He explained to Moshe, "As long as you were gone, they needed a guide. If you should return, they would leave him and follow you, as they had done at first." In fact, this is exactly what happened. As soon as the people saw Moshe, they abandoned the calf contemptuously, letting Moses burn it and grind it to powder without anyone intervening. In fact, they fled from the calf without Moshe's saying a word to them. If they had really worshipped the calf, they certainly would not have let Moshe burn it without stoning him to death!
רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מעשיות, מעשיה יב' (מעובד)
רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מעשיות, מעשיה יב' (מעובד)
ובעת ההיא הייתה מדינה שעשתה לה שם בעשירותה הגדולה. עשירים מופלגים היו כל יושביה, אלא שדרכיהם ומנהגיהם היו זרים ומשונים עד מאוד. הכל התנהג אצלם לפי העשירות. מעלתו של אדם וכבודו נקבעו על פי ממונו. מי שיש לו כך וכך רבבות נחשב במעלה פלונית, ומי שיש לו כך וכך רבבות נחשב במעלה גבוהה יותר. ומי שיש לו אלפי רבבות מעלתו מעלת מלך. וגם מדרגות שהן למטה ממדרגת אנוש קבעו להם. שאם אחד שיש לו כך וכך ממון נחשב בן אדם סתם, הרי מי שיש לו פחות אינו אלא חיה בצורת אדם ומי שיש לו פחות אינו אלא עוף...
ומתן צדקה היה אסור שם בתכלית האיסור. שלפי דעתם, הצדקה מחסרת ממונו של אדם וגורעת ממעלתו. ומינו שוטרים ומשגיחים להשגיח על כל אחד מהתושבים ולבדוק האם עושרו וממונו גדול הוא כפי שהוא אומר. אם מצאו המשגיחים שאחד מבני המדינה הפסידו ממון, מיד הורידוהו ממעלתו ולהיפך. בדרך זו עשו לפעמים מאדם לחיה וחיה לאדם, מאלוהות עשו כוכב ומכוכב לאל. בסוף גם התקינו להם גם כל מיני פסלים של האלים שלהם (האנשים העשירים ביותר) והכניסו אותם לכל בית.
דף הנחיות למנחה:
הנחיות למנחה, תמוז.rtf