שמות ומשמעויות
הדף מאת: רני יבין / בית מדרש אלול
מטרתו של לימוד זה היא לפתח דיון בנושא זהות. נקודת המוצא היא שמו של האדם, כאבן פינה ראשונה שהונחה בבניין זהותו עם הגיחו לעולם. הדיון ממשיך במשמעויות נוספות שמקבל שמו של האדם, בהתאם להתפתחות חייו ולאישיותו.
חלק (א) – שלושה שותפים יש באדם
(כו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ. (כז) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם.
And God said: ‘Let us make man in our image, after our likeness; and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth.’ And God created man in His own image, in the image of God created He him; male and female created He them.
תנו רבנן: שלשה שותפין יש באדם: הקב"ה ואביו ואמו. אביו מזריע הלובן, שממנו עצמות וגידים וצפרנים, ומוח שבראשו, ולובן שֶבַּעיִן. אמו מזרעת אודם, שממנו עור ובשר ושערות, ושחור שֶבַּעיִן. והקב"ה נותן בו רוח ונשמה וקלסתר פנים, וראיית העין, ושמיעת האוזן, ודבור פה, והלוך רגלים, ובינה והשכל. וכיון שהגיע זמנו להיפטר מן העולם – הקב"ה נוטל חלקו, וחלק אביו ואמו מניח לפניהם.
§ The Sages taught: There are three partners in the creation of a person: The Holy One, Blessed be He, and his father, and his mother. His father emits the white seed, from which the following body parts are formed: The bones, the sinews, the nails, the brain that is in its head, and the white of the eye. His mother emits red seed, from which are formed the skin, the flesh, the hair, and the black of the eye. And the Holy One, Blessed be He, inserts into him a spirit, a soul, his countenance [ukelaster], eyesight, hearing of the ear, the capability of speech of the mouth, the capability of walking with the legs, understanding, and wisdom. And when a person’s time to depart from the world arrives, the Holy One, Blessed be He, retrieves His part, and He leaves the part of the person’s father and mother before them. Rav Pappa said: This is in accordance with the adage that people say: Remove the salt from a piece of meat, and you may then toss the meat to a dog, as it has become worthless.
דיון
  • מהו חלקו של כל שותף בלידת האדם? האם אנו מקבלים חלוקה זו גם כיום?
חלק ב - כל אדם יחיד ומיוחד
תניא: היה רבי מאיר אומר: בשלושה דברים אדם משתנה מחבירו בקול במראה ובדעת.
It is taught in a baraita: Rabbi Meir would say: One person is different from another in three ways: In voice, in appearance, and in thought. The differences in voice and appearance are due to a woman forbidden to him, so that people will not exchange spouses one with another. And the differences in thought are due to the robbers and those who take by force that which is not theirs, as, if everyone thought in a similar way, criminals could take advantage of others because they would understand where they keep their valuables.
[...] כשם שאין פרצופותיהם שוין זה לזה, כך אין דעתם שוין זה לזה [...]
מתוך: פתגמי חסידים, שמחה רז, הוצאת כתר, ירושלים, 1981, עמ' 62
רבי זוסיא מאנפולי : אם ישאלוני בעולם האמת למה לא היית כמשה רבנו? – אדע מה להשיב. אולם אם ישאלוני למה לא היית זוסיא – יסתתמו טענותי.
דיון
  • במה שונה כל אדם מחברו? ובמה דומה?
  • מה מבקש רב זוסיא להדגיש? מדוע זה חשוב ולמי?
חלק ג – התפתחות (שמו) של כל אדם

…שלשה שמות נקראו לו לאדם:
אחד - מה שקוראים לו אביו ואמו,
ואחד- מה שקוראין לו בני אדם
ואחד - מה שקונה הוא לעצמו,
טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו…
דיון
  • מה מתכוון המדרש בכך שהשם שבני האדם קוראים לאדם שונה מהשם שנתנו לו הוריו?
  • מדוע, על פי המדרש, טוב מכולם הוא השם ש'קונה הוא לעצמו'?
לכל איש יש שם, שירי זלדה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 155, תשמ"ה
לכל איש יש שם/ זלדה
לכל איש יש שם
שנתן לו אלוהים
ונתנו לו אביו ואמו
לכל איש יש שם
שנתנו לו קומתו ואופן חיוכו
ונתן לו האריג
לכל איש יש שם
שנתנו לו ההרים
ונתנו לו כתליו
לכל איש יש שם
שנתנו לו המזלות
ונתנו לו שכניו
לכל איש יש שם
שנתנו לו חטאיו
ונתנה לו כמיהתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו שונאיו
ונתנה לו אהבתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו חגיו
ונתנה לו מלאכתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו תקופות השנה
ונתן לו עיוורונו
לכל איש יש שם
שנתן לו הים
ונתן לו
מותו.
© כל הזכויות שמורות ללמחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • השיר מתאר את מהלך חייו של אדם מלידתו ועד מותו, האם גם אתם שותפים למחשבה שלאדם יש שמות רבים כל כך? מה משמעותה של גישה זו?
  • בדקו את השמות שניתנו לכם במהלך חייכם, ואת הנסיבות שבהן הם ניתנו לכם?