בחזרה לגן עדן - איך לומדים ומלמדים את סיפור גן העדן?
הדף מאת: מיכל ברגמן / מרכז יעקב הרצוג
לימוד ועיון באפשרויות שונות של לימוד סיפור גן העדן, ובירור משמעויותיו התרבותיות והרלוונטיות שלו לחיינו.
אביבה גוטליב-זורנברג,B. Moyers (ed.), Genesis, Aliving Conversation
לשם מה קוראים בתנ"ך
לשהות בחוסר מודעות זה אושר תמים. אבל אז פוגשים את העולם האמיתי. שורה אחת של הסופר פרנץ קפקא מהדהדת תמיד בראשי: 'אנחנו קוראים סיפורים שפוצעים ודוקרים אותנו. מטרת הסיפור להיות כגרזן שבוקע את הקרח בתוכנו'. לו היה התנ'ך סדרה של סיפורים שמחים, לשם מה היינו קוראים בו? אנחנו קוראים סיפורים שמזכירים לנו את רגעי השבירה שלנו, שמתחככים תמיד בפצע. אם הוליכו אותנו שולל וגרמו לנו להאמין בסוג כלשהו של שלווה, התנ'ך בא ושובר את שלוות הנפש הזאת.
דיון
  • האם אתם מסכימים עם תפיסת הכותבת? מדוע?
  • מדוע, לדעתכם, מנסה התנ"ך לשבור את שלוות הנפש שלנו?
האדם ואשתו
וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ וְלֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ.
And they were both naked, the man and his wife, and were not ashamed.
והנחש היה
וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהִים.
Now the serpent was more subtle than any beast of the field which the LORD God had made. And he said unto the woman: ‘Yea, hath God said: Ye shall not eat of any tree of the garden?’
דיון
  • מדוע לדעתכם נוקטת התורה את אותה המילה לתיאור אדם ואשתו ולתיאור הנחש?
  • האם הכוונה לאותו סוג של 'ערום'?
ונפקחו עיניכם
[הנחש מבטיח לאדם ולאשתו כי לאחר האכילה מעץ הדעת]

וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע.
for God doth know that in the day ye eat thereof, then your eyes shall be opened, and ye shall be as God, knowing good and evil.’
בראשית, פרק ג,פסוקים ז-ח
ותפקחנה עיני שניהם
[לאחר האכילה מעץ הדעת]

וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם [...]

וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ מִפְּנֵי ה' אֱלֹהִים.
דיון
  • מדוע לדעתכם חוזרת התורה על אותן המילים שבהן השתמש הנחש בהבטחתו, כאשר היא מתארת את אשר התרחש לאחר האכילה מעץ הדעת?
  • האם זוהי אותה פקיחת העיניים שהובטחה? מה משמעותה?
והייתם כאלוהים
[וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע] וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יוצרי עולמות.
כי ידע FOR [GOD] KNOWS — Every artisan detests his fellow-artisans (“Two of a trade never agree”). The serpent suggested to her: God ate of the tree and created the world (Genesis Rabbah 19:4) so if you eat ... והייתם כאלהים YE WILL BE AS GOD — Creators of worlds.
דיון
  • מהי התכונה האלוהית שחסרה לבני האדם בגן עדן, לפי רש"י?
  • האם אתם מסכימים אתו?
  • האם לאחר האכילה התממשה ההבטחה ליצירת עולמות? כיצד?
עצם מעצמי
וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה-זֹּאת.

עַל-כֵּן יַעֲזָב-אִישׁ אֶת-אָבִיו וְאֶת-אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד.
And the man said: ‘This is now bone of my bones, and flesh of my flesh; she shall be called Woman, because she was taken out of Man.’ Therefore shall a man leave his father and his mother, and shall cleave unto his wife, and they shall be one flesh.
אל האדמה
בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל-הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ.
In the sweat of thy face shalt thou eat bread, till thou return unto the ground; for out of it wast thou taken; for dust thou art, and unto dust shalt thou return.’
שם אשתו
וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל-חָי.
And the man called his wife’s name Eve; because she was the mother of all living.
דיון
  • מדוע מכונים בני האדם הראשונים פעם 'אדם וחוה' ופעם 'אישי ואישה'?
  • על מה מעיד, לדעתכם, שינוי השם שלהם?
  • האם תוכלו לחשוב על שמות נוספים בתנ"ך שהשתנו האם ישנה משמעות משותפת לשינוי השם?
  • האם השמות השונים ומשמעותם בסיפור גן העדן הם בעלי רלוונטיות לחיינו? כיצד?
Art Institute of Chicago
אדם וחוה , רמברנדט ואן ריין, הולנד 1638
Error loading media...
הוגו ואן דר גוס,הולנד 1470.
החטא
© כל הזכויות שמורות לWikimedia commons
commons.wikimedia.org
הקפלה הסיסטינית, הותיקן, מיכאלאנ'גלו בואנרוטי, המאה ה-16
הגירוש מגן עדן, הקפלה הסיסטינית
© כל הזכויות שמורות ל
mv.vatican.va
דיון
שלוש יצירות האמנות שלעיל מתארות את רגע הפיתוי והאכילה מעץ הדעת:

נסו להשוות בין היצירות:
  • כיצד נראה הנחש ומדוע? (האם הוא אנושי, האם הוא דומה לדמות אחרת ביצירה)
  • מהם היחסים בין בני הזוג בכל אחת מהיצירות?
  • האם האמנים רומזים לנו על מי מוטלת האשמה באכילה מהעץ?
וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ
וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם. וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל-תֶּבֶן. וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק, עַל-חֻר פָּתֶן; וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי, גָּמוּל יָדוֹ הָדָה.
And the wolf shall dwell with the lamb, And the leopard shall lie down with the kid; And the calf and the young lion and the fatling together; And a little child shall lead them. And the cow and the bear feed; Their young ones shall lie down together; And the lion shall eat straw like the ox. And the sucking child shall play on the hole of the asp, And the weaned child shall put his hand on the basilisk’s den.
הארץ כגן עדן
כּה אָמַר אֲדנָי ה' בְּיום טַהֲרִי אֶתְכֶם מִכּל עֲונותֵיכֶם וְהושבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבות. וְהָאָרֶץ הַנְּשמָּה תֵּעָבֵד תַּחַת אֲשר הָיְתָה שמָמָה לְעֵינֵי כָּל עובֵר. וְאָמְרוּ הָאָרֶץ הַלֵּזוּ הַנְּשמָּה הָיְתָה כְּגַן עֵדֶן וְהֶעָרִים הֶחֳרֵבות וְהַנְשמּות וְהַנֶּהֱרָסות בְּצוּרות יָשבוּ.
Thus saith the Lord GOD: In the day that I cleanse you from all your iniquities, I will cause the cities to be inhabited, and the waste places shall be builded. And the land that was desolate shall be tilled, whereas it was a desolation in the sight of all that passed by. And they shall say: This land that was desolate is become like the garden of Eden; and the waste and desolate and ruined cities are fortified and inhabited.
דיון
  • איזו דמות/ דמויות בפסוקים בישעיהו קשורות לסיפור גן העדן?
  • מדוע ,לדעתכם, מהווה גן העדן מקור השראה לארץ הנבנית?
  • מדוע, לדעתכם, חוזר חזון אחרית הימים להזכיר לנו את סיפור גן העדן?
  • מה השוני בין גן העדן של ספר בראשית לבין חזון אחרית הימים?
בורא עולמות ומחריבן
אמר רבי יהודה ברבי סימון: יהי ערב אין כתוב כאן אלא ויהי ערב, מכאן שהיה סדר זמנים קודם לכן.

אמר רבי אבהו: מלמד שהיה בורא עולמות ומחריבן עד שברא את אלו,

אמר: דין הניין לי, יתהון לא הניין לי [=אלה טובים לי ואלה אינם טובים לי].
Rabbi Judah bar Simon said: it does not say, ‘It was evening,’ but ‘And it was evening.’ Hence we derive that there was a time-system prior to this. Rabbi Abbahu said: This teaches us that God created worlds and destroyed them, saying, ‘This one pleases me; those did not please me.’ Rabbi Pinhas said, Rabbi Abbahu derives this from the verse, ‘And God saw all that He had made, and behold it was very good,’ as if to say, ‘This one pleases me, those others did not please me.’
Nich Hilligos, Earthlydelights. com
האנימטור
דיון
  • עם איזה קושי מתמודד המדרש בבראשית רבה?
  • האם העולם שנברא הוא אכן עולם טוב, לדעתכם?
  • האם יכול להתקיים עולם ללא רע, מדוע?
  • כיצד רואה הסרטון את בריאת העולם ואת מקומו של אלוהים בסיפור גן העדן?
  • איזה מסר מנסה הסרטון להעביר?
  • האם תפיסת שני המקורות דומה או שונה? במה?
חוה אלברשטיין, האהבה מאלתרת, 1990
גן העדן האבוד, מאת: חוה אלברשטיין
פעם אחת

לפתוח את השער

ולהציץ בגן העדן האבוד.

פעם אחת

לשכוח את הצער

ואת פצעי הבגרות.

ילד קטן

שוכב ומנמנם לו

ורוח באה

ושרה לו שיר.

לגעת

לחוש וללטף את עץ הדעת

לשוב ולחבק ולא לדעת

שהפרי הוא מסוכן.

לשמוע

דבורים וצרצרים ולא לשבוע

מן המוזיקה שאין כמוה

מנגינת עצי הגן.

כל השעות

שעה אחת ביער

כל העונות עונה אחת יחידה

הסודות

עוד לא נוצרו ביער

ולא נוצרה החידה

כבר מאוחר

וכבר איני יודע

אם עוד אראה

אם עוד אמצא את הגן.

איש מבוגר

ועוד מתגעגע

ובכל רגע מוכן.

לגעת

לחוש וללטף את עץ הדעת ל

שוב ולחבק ולא לדעת

שהפרי הוא מסוכן.

לשמוע

דבורים וצרצרים ולא לשבוע

מן המוזיקה שאין כמוה

מנגינת עצי הגן.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
רבקה מרים, הקולות לקראתם, עמ' 59,
בְּרֵאשִׁית

בָּרָא אֱלֹהִים

אֶת הַשָּׁמַיִם שֶׁבְּעֶצֶם אֵינָם

וְאֶת הָאֲדָמָה שֶׁרוֹצָה בָּם לָגַעַת.

בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים

חוּטִים מְתוּחִים בֵּינֵיהֶם

בֵּין הַשָּׁמַיִם שֶׁבְּעֶצֶם אֵינָם

וּבֵין הָאֲדָמָה הַמְּשַׁוַּעַת.

וְאֶת הָאָדָם הוּא יָצַר

שֶׁהָאִישׁ הוּא תּפִלָה וְהוּא חוּט

נוֹגֵעַ בְּמַה שֶׁאֵינֶנוּ

בְּמַגָּע שֶׁל רֹךְ וְדַקּוּת.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דף הנחיות למנחה:
סיפור גן עדן, למנחה.rtf