קורבן עולה
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
בעיסוק בעלייה ובקליטה אנו מעמידים פעמים רבות את הקליטה והקולט במרכז. דף זה מעמיד במרכזו את הנקלט ואת חוויית השבר שהוא חווה כאשר הוא בוחר לעזוב את חייו המוכרים ולעלות לארץ ישראל. דף לימוד זה הוא חלק מדפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
דיון
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא בהכרח קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
שולה מוּלא, שעלתה לארץ מאתיופיה, מתוך ראיון עם עינת יקיר ב"ארץ אחרת", גליון מס' 30.
כשעליתי לארץ מיד הבנתי שזה שונה ממה שדמיינתי. ראיתי אנשים בשדה התעופה עומדים ומחכים, והייתי בטוחה שהם מחכים לי. כבר ידעתי להגיד 'שלום' בעברית, אז נופפתי לעברם וצעקתי: 'שלום! שלום!'. עד שמישהו אמר לי: 'מה את עושה, הם לא מנופפים לנו'. אחר כך ראיתי בחורות לבושות בגופיות. הייתי המומה. שאלתי: 'זו ציון?'. פה, בישראל, המקום שבו אלוהים יורד אל האנשים? לא יכול להיות. - התאכזבת?

לא, אני סתגלנית אוטומטית, אבל מיד אמרתי לעצמי שזה שונה ממה שהיה לי בראש.

- מה חשבת שזה יהיה?

חשבתי על קדוּשה; חשבתי שאלוהים ממש קרוב לאנשים, סוג של שכינה. חשבתי על יותר טוּב. בוודאי חשבתי שאין מייחסים חשיבות לחומר. לא חשבתי שכולם לבנים. הצפיפות היתה זעזוע. זה היה שונה באופן שאי אפשר לתאר.
דיון
  • האם ההבנה של הפער בין החלום למציאות מוחקת את החלום?
  • האם במציאות בישראל ניתן למצוא "שכינה" ו"טוּב"?
מתוך: לאה גולדברג, שירים, ב, ספרית פועלים: הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, 1973, עמ' 143.
אורן/ לאה גולדברג
כָּאן לֹא אֶשְׁמַע אֶת קוֹל הַקּוּקִיָּה.
כָּאן לֹא יַחְבֹּשׁ הָעֵץ מִצְנֶפֶת שֶׁלֶג,
אֲבָל בְּצֵל הָאֳרָנִים הָאֵלֶּה
כָּל יַלדוּתִי שֶׁקָּמָה לִתְחִיָּה.

צִלְצוּל הַמְּחָטִים: הָיֹה הָיָה
אֶקְרָא מוֹלֶדֶת לְמֶרְחַב-הַשֶּׁלֶג,
לְקֶרַח יְרַקְרַק כּוֹבֵל הַפֶּלֶג,
לִלְשׁוֹן הַשִּׁיר בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה.
אוּלַי רַק צִפֳּרֵי-מַסָּע יוֹדְעוֹת-
כְּשֶׁהֵן תְּלוּיוֹת בֵּין אֶרֶץ וְשָׁמַיִם -
אֶת זֶה הַכְּאֵב שֶׁל שְׁתֵּי הַמּוֹלָדוֹת.

אִתְּכֶם אֲנִי נִשְׁתַּלְתִּי פַּעֲמַיִם,
אִתְּכֶם אֲנִי צָמַחְתִּי, אֳרָנִים,
וְשָׁרָשַׁי בִּשְׁנֵי נוֹפִים שׁוֹנִים
© כל הזכויות שמורות לקיבוץ המאוחד / ספרית הפועלים
www.kibutz-poalim.co.il


מושגים
  • לאה גולדברג (1911-1970) - משוררת עברית, מתרגמת ומסאית. נולדה בקובנה שבליטא ולמדה בנעוריה בגימנסיה העברית שם. ב-1935 עלתה לארץ. כתבה למבוגרים ולילדים, תרגמה ספרות משפות רבות, לימדה ספרות באוניברסיטה העברית בירושלים ופרסמה מאמרים בנושאים אלו. בשנת 1970 הוענק לה פרס ישראל.
דיון
  • כיצד מתמודדים עולים בימינו עם 'כאב שתי המולדות'?
  • האם החברה הישראלית עושה מספיק כדי להקל על ההתמודדות של העולים?
  • מה בין הקושי של לאה גולדברג לבין הקושי של שולה מולא?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל