המבדיל בין קודש לחול
הדף מאת: נחמה
במסגרת הלימוד על השבת, נעסוק בהבדלה ובמשמעותה. בדומה להדלקת נרות ולקידוש, גם כאן נבדוק כיצד הטקס מחולל, בדיבור ובמעשה, שינוי בתודעה ובמהות.
ברכת ההבדלה, נוסח ספרד
טקס ההבדלה במוצאי שבת, נוסח ספרד
רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן, הִנֵּה הִנָּם; וְלִירוּשָׁלַיִם, מְבַשֵּׂר אֶתֵּן.

כּוס יְשׁוּעות אֶשָּׂא. וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא:
אָנָּא ה' הושִׁיעָה נָּא. אָנָּא ה' הַצְלִיחָה נָא:
הַצְלִיחֵנוּ. הַצְלִיחַ דְּרָכֵינוּ. הַצְלִיחַ לִמּוּדֵינוּ.
וּשְׁלַח בְּרָכָה רְוָחָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ.

כְּדִכְתִיב:
יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת ה' וּצְדָקָה מֵאֱלהֵי יִשְׁעו:
לַיְּהוּדִים הָיְתָה אורָה וְשִׂמְחָה. וְשָׂשׂן וִיקָר:
וּכְתִיב וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָיו מַשְׂכִּיל. וַה' עִמּו:
כֵּן יִהְיֶה עִמָּנוּ:
סַבְרִי מָרָנָן: ועונים - לְחַיִּים:

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, בּורֵא פְּרִי הַגֶּפֶן:
אם אין לו בשמים, וכן מי שאינו מריח אינו צריך לברך על הבשמים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, בּורֵא עֲצֵי (עִשְׂבֵּי) (מִינֵי) בְשָׂמִים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, בּורֵא מְאורֵי הָאֵשׁ:
בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַמַּבְדִּיל בֵּין קדֶשׁ לְחול וּבֵין אור לְחשֶׁךְ וּבֵין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים וּבֵין יום הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמַּבְדִּיל בֵּין קדֶשׁ לְחול:
הבדלה, נוסח אשכנז, מן הסידור
טקס הבדלה במוצאי שבת, בנוסח אשכנז
הִנֵּה אֵל יְשׁוּעָתִי אֶבְטַח וְלא אֶפְחָד:

כִּי עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ ה'. וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה:

וּשְׁאַבְתֶּם מַיִם בְּשָׂשׂון. מִמַּעַיְנֵי הַיְשׁוּעָה:

לַה' הַיְשׁוּעָה. עַל עַמְּךָ בִרְכָתֶךָ סֶּלָה:

ה' צְבָאוֹת עִמָּנוּ. מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלהֵי יַעֲקב סֶלָה:

ה' צְבָאוֹת. אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ:

ה' הוֹשִׁיעָה. הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְּיוֹם קָרְאֵנוּ:

לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן וִיקָר. כֵּן תִּהְיֶה לָנוּ:

כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא. וּבְשֵׁם ה' אֶקְרָא:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. בּוֹרֵא מִינֵי בְשָׂמִים:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל.

בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ. בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים. בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה:

בָּרוּךְ אַתָּה ה'. הַמַבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחֹל:
דיון
  • מה משמעותה של ההבדלה?
  • בין מה למה מבדילים?
  • למה דברים אלה נאמרים דווקא במוצאי שבת?
מדרש תהילים המכונה שוחר טוב, עפ"י דפוס והוצאת האלמנה והאחים ראם, וילנא. צילם והביא לדפוס ח. וגשל, ירושלים תשל"ז
מדרש תהלים, מזמור צ"ב
[ד] דבר אחר ['מזמור שיר ליום השבת']. אמר ר' לוי בשם ר' זימרא: ליום השבת, ליום שלא שימשה עמו אפילה, אתה מוצא בכל יום כתיב 'ויהי ערב ויהי בוקר', ובשבת אין כתיב ערב.

אמר ר' לוי בשם ר' נזירא: שלשים ושש שעות היה יום השבת: ערב שבת, והלילה שהיה, ושבת עצמה, וכיון שראה אדם מוצאי שבת עם דמדומי חמה, התחיל החשך ממשמש ובא, התחיל אדם טופח על פניו, ואמר, אוי לי שמא זה שאמר הקב"ה 'הוא ישופך ראש' (בראשית ג, טו), הוא מביאו עכשיו שנאמר 'ואומר אך חשך ישופני [ולילה אור בעדני'] (תהלים קלט, יא)?

מה עשה הקב"ה, זימן לו שתי אבנים, אחת של אופל ואחת של צלמות, ונטל אדם הראשון שתי האבנים והקישן זו לזו, ויצא מהן אש, והבדיל עליו בורא מאורי האש, לפיכך אנו מבדילין על האור במוצאי שבת.

הסברים
  • תהילים צב מתחיל במילים - 'מזמור שיר ליום השבת'. זה הפסוק אותו דורש מדרש תהילים שלפנינו
דיון
  • מה משמעות האש לאדם הראשון?
  • מדוע אנו אומרים בהבדלה, על פי המדרש 'בורא מאורי האש'?