תל-אביב שלנו
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
'בכל זאת יש בה משהו' - כך נכתב על תל אביב שכבר איננה קטנה... מה יש בה בעיר הזאת? ומה זה אומר עלינו? דף לימוד זה הוא חלק מדפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא בהכרח קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
מאיר ויזילטיר, יש לי סימפטיה, מתוך: דבר אופטימי כתיבת שירים, הוצאת הספריה החדשה, 1976
יש לי סימפטיה
יֵשׁ לִי סִימְפַּטְיָה לְאָמָנוּת קוֹנְסֶפְּטוּאָלִית בְּתֵל-אָבִיב

עִיר בְּלִי קוֹנְסֶפְּצְיָה

טִיחַ נוֹפֵל

תְרִיס מִתְיַפֵּחַ

אוֹטוֹבּוּס מֵת

יֵשׁ לִי סִימְפַּטְיָה

לַאֲנָשִׁים שֶׁמִתְאַמְצִים בְּתֵל-אָבִיב

יֵשׁ לִי סִימְפַּטְיָה, יֵשׁ לִי סִימְפַּטְיָה

יֵשׁ לִי סִימְפַּטְיָה

לַאֲנָשִׁים שֶׁמִתְעַקְשִׁים בְּתֵל-אָבִיב

יֵשׁ לִי סִימְפַּטְיָה

לַאֲנָשִׁים שֶׁמִתְרַגְשִׁים בְּתֵל-אָבִיב

עִיר בִּלְתִי מַרְגֶשֶׁת

מְאוּרַת טִיחַ נוֹאֶשֶׁת

נַדְנֵדַת פַּח רוֹעֶשֶׁת

יֵשׁ לִי סִימְפַּטְיָה

לַאֲנָשִׁים מִתְיָאֲשִׁים בְּתֵל-אָבִיב.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
מאיר ויזילטיר, 'צלום אויר צולל', שירים איטיים, תל אביב 2000, עמוד 44
צִלּוּם אֲוִיר צוֹלֵל
תֵּל-אָבִיב הַמִּתְחַדֶּשֶׁת/קוֹרֶסֶת/נוֹסֶקֶת

מִתְפָּרֶסֶת/מִתְפָּרֶקֶת לְחוֹף הַיָּם הַתָּכֹל, הָעִיר שְׁטוּפַת הָאוֹר

הַטַּיֶּלֶת הַמִּתְאָרֶכֶת/מְטֻפַּחַת/מִתְפַּתַּחַת, בָּתֵי קוֹמוֹת מִגְדָּלִיִּים בַּסְּטַיְל הֶחָדָשׁ

מִסְעָדוֹת וּבָתֵּי קָפֶה חֲדָשִׁים וִישָׁנִים מַחֲלִיפִים בַּעֲלוּת וּמִטְבָּחִים

עִם גִּוּוּן קוּלִינָרִי מִתְעַדֵּן בְּסִגְנוֹנוֹת שְׁנוֹת הַ-90,

מִדְרְחוֹבִים מְרֻבֵּי-עֲצִיצִים בֵּין רְחוֹבוֹת/כְּבִישִׁים מְטֻלָּאִים סְתוּמִים בְּחַשְׁרַת רֶכֶב

חָדִישׁ, מַהְבִּיל, מוּצָפִים צְעִירִים שֶׁלָּמְדוּ לְהִתְלַבֵּשׁ, קְשִׁישִׁים הֲמוּמִים,

נָשִׁים קְשׁוֹת יוֹם מֵרַחֲבֵי גּוּשׁ דָּן, פְּלִיטֵי אוּקְרָאִינָה, נֵכִים וּפוֹעָלִים זָרִים,

מִתַּחַת, בְּמִנְהָרוֹת עַרְטִילָאִיּוֹת, דּוֹהֶרֶת רַכֶּבֶת תַּחְתִּית וִירְטוּאָלִית תְּכֵלֶת-לָבָן,

וּמֵעַל מִתְרַבִּים הַשִּׁפּוּצִים בְּלֵב הָעִיר, הַתֵּיאַטְרָאוֹת מִתְמַלְּאִים מִדֵּי עֶרֶב

קְהַל מְנוּיִים שָׂבֵעַ, בִּלְתִּי תּוֹבְעָנִי, וְּיוֹתֵר קוֹנְצֶרְטִים מֵאֵי-פַּעַם

וְהָעֶרְגָה הַפִּתְאוֹמִית לָאוֹפֶּרָה, הַנְּהִירָה הַמַּפְתִּיעָה לְמוֹפְעֵי מָחוֹל

הַפְּתִיחוֹת בְּתִפְזֹרֶת הַגָּלֶרְיוֹת, בָּתֵּי-הַסֵּפֶר הַיְצִירָתִיִּים, מְגַמּוֹת אָמָּנוּתִיּוֹת/מַדָּעִיּוֹת,

הָעִתּוֹנִים הַכַּרְסְתָנִים/אֲחִידִים/סַסְגּוֹנִיִּים, הוֹצָאוֹת הַסְּפָרִים

הַמַּקְפִּיצוֹת יַחְצָנִיּוֹת פְּעַלְתָּנִיּוֹת סְבִיב חֲנֻיּוֹת מְיֹעָלוֹת עַד מָוֶת,

הַסַּדְנָאוֹת לְאֻמָּנֻיּוֹת לְחִימָה/קַבָּלָה מַעֲשִׂית/כְּתִיבָה יוֹצֶרֶת/שִׁירָה,

הַמִּקְלַדוֹת הַחֲדָשׁוֹת הַהוֹמִיּוֹת

חֶרֶשׁ-חֶרֶשׁ בַּחֲלָלִים מְמֻזָּגִים

הִיא חוֹר חָשׁוּךְ וּמַחֲנִיק שֶׁל שְמָמָה רוּחָנִית חֲדָשָׁה. עִיר הַחַיִּים עוֹטֵי הַמַּסֵּכָה הַמֻּטְרֶפֶת

בִּפְרוּטָה הַמְרַקֶּדֶת עַל קִבְרֵי הָעָבָר וְהָעָתִיד, כִּי רַק בָּעִיר הַזֹּאת גַּם לֶעָתִיד יֵשׁ קֶבֶר, וְהִיא

מוֹחֵאת כַּף לִילָדֶיהָ הַמְכֻרְסָמִים לְלֹא רַחֵם, בְּלִי מֵשִׂים. עִיר בְּלִי מוּדָעוּת. בְּלִי זִכָּרוֹן. בְּלִי

רָצוֹן. אוֹ נוֹרָא מִזֶּה, עִיר שֶׁל זִכָּרוֹן מְדֻמֶּה, מְטֻרְלָל, מַחֲלִיף שֶׁקֶר שָׁקוּף בְּשֶׁקֶר שָׁקוּף,

מוּדָעוּת תַּדְמִיתִית-יַחְצָנִית, רָצוֹן פְסִיכֹוטִי, עִיר שֶׁעוֹשָׂה כְּמוֹ, אוֹ אַף גָּרוּעַ מִזֶּה, מְדַמָּה

לְעַצְמָהּ שֶׁהִיא עוֹשָׂה כְּמוֹ, מֵתָה לַעֲשׂוֹת כְּמוֹ. כְּמוֹ נְיוּ-יוֹרְק, כְּמוֹ אַמְסְטֶרְדַם, כְּמוֹ

שְׁטוּטְגַארְט. כְּמוֹ מַשֶּׁהוּ. אֲבָל הַמַּעֲטֶה הַתַּרְבּוּתִי הַמְנַצְנֵץ שֶׁלָּהּ דַּק וְשָׁבִיר וּמִתְמוֹסֵס וּבַעַל

תּוֹחֶלֶת יָמִים שֶׁל שֶׁלֶט נֵאוֹן. אֵין הוּא מִתְחַבֵּר לְשׁוּם תּוֹךְ, לְשׁוּם תַּהֲלִיךְ, הוּא פָּרוּם

לְגַמְרֵי עֲטִיפָה רְפוּיָה כְּרוכָה סְבִיב גּוּשׁ שֶׁל מְסוֹס, רְבִיכָה דּוֹחָה שֶׁל חָמְרָנוּת מְטֻמְטֶמֶת,

כֹּחָנוּת תִּינוֹקִית תּוֹבְעָנִית, אַלִּימָה, עַצְלוּת בּוֹהָה, הִתְפַּנְּקוּת בִּרְיוֹנִית, נִצּוּל דּוֹרְסָנִי,

מָנִיפּוּלַצְיָה קִצְרַת רֹאִי, שְׁחִיתוּת, אֲטִימוּת, שִׁעֲמוּם, שִׁתּוּק רוּחָנִי, עֲזוּבָה, רֵיקָנוּת תְּפוּחַת

כֶּרֶס, מְפֻהֶקֶת, חִיּוּךְ נוֹשֵׁר אֶל הַטַּבּוּר.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מהי תל-אביב שלך?
  • האם התיאורים של ויזלטיר נכונים רק לעיר תל-אביב? איפה עוד הם קיימים בחיינו?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל