'אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם': עיון במעמד ברית ה'
הדף מאת: גילי זיוון / מרכז יעקב הרצוג
דף הלימוד עוסק במעמד הברית שבין האל לעמו בספר דברים, פרק כט. נדון במשמעות המילה 'ניצבים' ונבחן את חשיבות קיום המעמד בנוכחות העם כולו. מדיון זה נצא לבחינת הקשר שבין היהודי לקהילתו.
דיון
פרשת 'ניצבים' בספר דברים, הממוקמת באמצע נאומו של משה לעם טרם כניסתו לארץ, מציינת מעמד של כריתת ברית בין האל לעמו:
(ט) אַתֶּ֨ם נִצָּבִ֤ים הַיּוֹם֙ כֻּלְּכֶ֔ם לִפְנֵ֖י יְהוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם רָאשֵׁיכֶ֣ם שִׁבְטֵיכֶ֗ם זִקְנֵיכֶם֙ וְשֹׁ֣טְרֵיכֶ֔ם כֹּ֖ל אִ֥ישׁ יִשְׂרָאֵֽל׃ (י) טַפְּכֶ֣ם נְשֵׁיכֶ֔ם וְגֵ֣רְךָ֔ אֲשֶׁ֖ר בְּקֶ֣רֶב מַחֲנֶ֑יךָ מֵחֹטֵ֣ב עֵצֶ֔יךָ עַ֖ד שֹׁאֵ֥ב מֵימֶֽיךָ׃ (יא) לְעָבְרְךָ֗ בִּבְרִ֛ית יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ וּבְאָלָת֑וֹ אֲשֶׁר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ כֹּרֵ֥ת עִמְּךָ֖ הַיּֽוֹם׃ (יב) לְמַ֣עַן הָקִֽים־אֹתְךָ֩ הַיּ֨וֹם ׀ ל֜וֹ לְעָ֗ם וְה֤וּא יִֽהְיֶה־לְּךָ֙ לֵֽאלֹהִ֔ים כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּר־לָ֑ךְ וְכַאֲשֶׁ֤ר נִשְׁבַּע֙ לַאֲבֹתֶ֔יךָ לְאַבְרָהָ֥ם לְיִצְחָ֖ק וּֽלְיַעֲקֹֽב׃ (יג) וְלֹ֥א אִתְּכֶ֖ם לְבַדְּכֶ֑ם אָנֹכִ֗י כֹּרֵת֙ אֶת־הַבְּרִ֣ית הַזֹּ֔את וְאֶת־הָאָלָ֖ה הַזֹּֽאת׃ (יד) כִּי֩ אֶת־אֲשֶׁ֨ר יֶשְׁנ֜וֹ פֹּ֗ה עִמָּ֙נוּ֙ עֹמֵ֣ד הַיּ֔וֹם לִפְנֵ֖י יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ וְאֵ֨ת אֲשֶׁ֥ר אֵינֶ֛נּוּ פֹּ֖ה עִמָּ֥נוּ הַיּֽוֹם׃
Ye are standing this day all of you before the LORD your God: your heads, your tribes, your elders, and your officers, even all the men of Israel, your little ones, your wives, and thy stranger that is in the midst of thy camp, from the hewer of thy wood unto the drawer of thy water; that thou shouldest enter into the covenant of the LORD thy God—and into His oath—which the LORD thy God maketh with thee this day; that He may establish thee this day unto Himself for a people, and that He may be unto thee a God, as He spoke unto thee, and as He swore unto thy fathers, to Abraham, to Isaac, and to Jacob. Neither with you only do I make this covenant and this oath; but with him that standeth here with us this day before the LORD our God, and also with him that is not here with us this day—
דיון
  • כיצד אתם מפרשים את המילה 'ניצבים'? מדוע נבחרה דווקא מילה זו כדי לתאר את המעמד?
  • מהי המשמעות של עריכת הברית מול כל עם ישראל – מ'ראשיכם' ועד 'שואב מימיך'?
פרשת 'ניצבים' מופיעה לאחר תיאור הקללות שיחולו על מי שלא ילך בדרכי ה'. מדרש תנחומא קושר בין סמיכות הפרשיות:
אמר חזקיה בנו של רבי חייא: למה נסמכה פרשה זו [=ניצבים] לפרשת קללות [דברים, כח, טו-סח] לפי ששמעו ישראל מאה קללות חסר אחת או שתים שנאמר בפרשה זו חוץ מארבעים ותשע שנאמרו בת"כ [=תורת כהנים, ספר ויקרא] מיד הוריקו פניהם [מהבהלה] ואמרו: מי יכול לעמוד באלו?! מיד קרא אותן משה והיה מפייסן [...]
לפיכך אמר להם הקב"ה אע"פ שקללות הללו באות עליכם הן מעמידות אתכם וכן הוא אומר (דברים ח) "למען ענותך ולמען נסותך" וגו' [...] אע"פ שהיסורין הללו באין עליכם יש לכם עמידה לכך נאמר "אתם נצבים היום כולכם". ד"א [דבר אחר] : מפני מה עשאן משה מצבה? מפני שמשתמשין מדעת לדעת. מדעת משה לדעת יהושע מדעת יהושע לדעת הזקנים ואף יהושע עשאן מצבה שנאמר (יהושע כד) "ויאסוף יהושע את כל זקני ישראל שכמה" ואף שמואל שמשתמשין מדעתו לדעת מלכים עשאן מצבה שנאמר (שמואל א יב) "ועתה התיצבו ואשפטה אתכם" ד"א: אתם נצבים היום מה היום מאיר פעמים ומאפיל פעמים אף אתם כשאפלה לכם עתיד להאיר לכם אור עולם שנאמר (ישעיה ס) והיה לך ה' לאור עולם אימתי בזמן שתהיו כלכם אגודה אחת.
(Deut. 29:9:) “You are standing today.” This text is related (to Prov. 12:7), “The wicked are overturned (rt.: hpk) and are no more, but the house of the righteous shall stand.” Every time that the Holy One, blessed be He, looks at the works of the wicked and turns (rt.: hpk) them over (examines them), there is no recovery for them. He turned over the works of the generation of the flood, and there was no recovery for them, as stated (in Gen. 7:23), “And he wiped out all living things.” He turned over the works of the Sodomites, and there was no recovery for them, as stated (in Gen. 19:25), “And he overturned those cities.” He turned over the works of the Egyptians, and there was no recovery for them, as stated (in Exod. 14:28), “and not so much as one of them remained.” He turned over the works of Babylon, and there was no recovery for them, as stated (in Is. 14:22), “and from Babylon i will cut off name, remnant, offspring, and posterity.” Moreover, David has said about all of them (in Ps. 36:13), “There the evildoers have fallen; they are thrust down and cannot rise.” When Israel falls, however, it stands up [again], as stated (in Micah 7:8), “Rejoice not over me, O my enemy; when I fall, I shall arise….” It also says (in Mal. 3:6), “For I the Lord do not change; [and you, O Children of Jacob, are not destroyed (rt.: klh).” R. Hanina bar Pappa said, “The Holy One, blessed be He, said, ‘I have never smitten a people and [restored] them, but (according to Mal. 3:6), “you Children of Jacob are not destroyed,”’ This is as stated (in Deut. 32:23), ‘I will use up (rt.: klh) My arrows on them,’ [meaning that] My arrows are used up (rt.: klh) but they are not destroyed (rt.: klh).” And so has the assembly of Israel said (in Lam. 3:12), “He has bent his bow; he has set me as a target for the arrow.” To what is the matter comparable? To a warrior who raises up the [target] post and shoots the arrows at them. The arrows are used up (rt.: klh), but the post stands. So it is also with Israel. Every time that afflictions came upon them, the afflictions ended, and they were standing in their place. Ergo it is stated (in Prov. 12:7), “The wicked are overturned and are no more.” Hezekiah the son of R. Hiyya said, “Why is this parashah next to the parashah about curses (i.e., Deut. 27:11-28:69)?1Rashi on Deut. 29:12. Because Israel heard a hundred curses less two in this parashah, apart from the forty-nine which are uttered in the priestly Torah (i.e., in Leviticus). They immediately turned green in the face and said, ‘Who can withstand these [curses]?’ Moses called them immediately (in Deut. 29:1) and pacified them with [the words from Deut. 29:9].” What is written above the matter (in Deut. 29:1-2, 6)? “Then Moses summoned all of Israel [and said unto them, ‘You have seen all that the Lord did before your eyes in the land of Egypt,] …. The great trials [which your eyes saw, the signs, and those great wonders]. When you came unto this place, [Sihon king of Heshbon and Og king of Bashan came out to engage us in battle; but we defeated them].” And you did not heed My voice, and you uttered words before Me for which you deserved destruction. Still I did not wreak destruction upon you, when it is stated (in Ps. 106:7), “When our ancestors were in Egypt, they did not consider Your wondrous works….” And not only that, but they said of the calf (in Exod. 32:4), “This is your god, O Israel.” Now if you should say, “For what reason did the [other] nations deserve destruction, while we are remaining alive?” It is because when afflictions come upon them, they kick against them and do not mention the name of the Holy One, blessed be He, as stated (in Ps. 79:6), “Pour out your wrath upon the nations that have not known you, [upon the kingdoms that do not invoke Your name].” In the case of Israel, however, when afflictions come upon them, they make submit and pray, as stated (in Ps. 116:3-4), “I found trouble and sorrow, but I shall invoke the name of the Lord.” Therefore the Holy One, blessed be He, said, “Even though these maledictions come upon you, they [themselves] stand you up; and so it says (in Deut. 8:16), ‘in order to humble you and in order to test you, [so as to benefit you in the end].’” Thus did Moses say to Israel, “Even though afflictions come upon you, you have a standing.” It is therefore stated (in Deut. 29:9), “You are standing today, all of you.” Another interpretation (of Deut. 29:9), “You are standing (nizavim) today”: Why did Moshe make them into a pillar (mazevah)2A type of altar generally used for idolatry, but always forbidden by the Torah. See Deut. 16:22.? Because they would [change] from one opinion to another opinion: from the opinion of Moshe to the opinion of Joshua; from the opinion of Joshua to the opinion of the elders. And Joshua also made them into a pillar, as stated (in Josh. 24:1), “Joshua assembled all the tribes of Israel at Schechem, [and he summoned Israel’s elders and commanders, magistrates and officers; and they presented (yityazvu) themselves].” And Samuel – since they [changed] from his opinion to the opinion of the kings – also made them into a pillar, as stated (in I Sam. 12:7), “And now stand (hityazvu) and I will judge you.” Another interpretation (of Deut. 29:9), “You are standing today”: Just as today (literally: the day) sometimes darkens and sometimes lightens, so it is with you. Although you have darkness, the Holy One, blessed be He, is going to shine on you with light eternal, as stated (in Is. 60:19), “for the Lord shall be your everlasting light.” When? When you all become one group, as stated (in Deut. 4:4), “are all alive today.” According to universal custom, if one takes a group of reeds, will he be able to break them at one stroke! But if he takes them one by one, even an infant can break them. So also you find that Israel was not redeemed until they became one group, as stated (in Jer. 50:4), “’In those days and at that time,’ says the Lord,’ the children of Israel, they and the children of Judah, shall come together.’” When they are united, they shall welcome the face of the Divine Presence.
דיון
  • מהן שתי הפרשנויות שמעניק מדרש תנחומא למילה 'ניצבים'?
  • מתוך המדרש- מה בין המשמעויות הנלוות למילים 'עמידה' ו'ניצבים'?
  • לפי המדרש- מהם הכוחות הטמונים ב'מעמד הניצבים'?
דיון
ישעיהו ליבוביץ' כותב על הקשר שבין קיום המצוות ושייכות לעם ישראל:
ישעיהו ליבוביץ', יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל, שוקן תשל"ה, עמ' 20
אין לי חלק בתורה ובאמונה, אלא במידה שאני שייך לקולקטיב ישראל; אני כשלעצמי אין בי הדחף ואין בי הכוח ליצור לי דת ואמונה משלי. קולקטיב דתי זה לא נוצר ע"י תכנים אמוניים ולא ע"י ערכים, כי הכרה ורציה הם מבחינת מהותם אישיים, פרטיים, סובייקטיביים ואינדיווידואליים; אין קולקטיביות רצייתית ולא קולקטיביות רעיונית, אך ייתכן אורח-חיים משותף.

מושגים
  • ישעיהו ליבוביץ - (ריגה-ישראל 1903 – 1994) מדען, הוגה דעות ואיש-רוח ישראלי. פרופסור לביוכימיה באוניברסיטה העברית בירושלים. בהגותו הדגיש את חשיבותה של ההלכה ועבודת האלוהים כתכלית החיים הדתיים. בהגותו הפילוסופית נקט קו אנליטי פוסט-קאנטיאני. בענייני דת גרס כי עיקרה של הדת היהודית הוא במעמדו של האדם לפני האל, מעמד המתבטא בקיום המעשי של המצוות ולא באמונה בתיאוריות דתיות.
דיון
  • לפי ליבוביץ' - מה בין קולקטיב לאמונה?
  • כיצד ניתן לקשר בין דבריו של ליבוביץ' למדרש תנחומא? לאיזה כוח הטמון ב'מעמד הניצבים' מתייחס ליבוביץ'?
דוד הרטמן כותב אף הוא על מקומה המרכזי של הקהילה בחיי עם ישראל:
דוד הרטמן בהקדמה לספרו, מסיני לציון: התחדשותה של ברית, (בתרגום נעם זהר), עם עובד 1992, עמ' 16
בדמות האדם שבברית [...] מוצב בבירור היהודי היחיד בתוך מסגרת של קהילה. הברית נכרתת עם העם כולו ולא עם היהודים כיחידים; התחום הנרחב הניתן בה להגשמה רוחנית עצמית של היחיד - אינו יכול להתקיים במנותק מתודעה פוליטית, קיבוצית.
מתוך ריאיון עם דוד הרטמן, יזהר הס ואלעזר שטורם (עורכים), שאלות על אלוהים: דיאלוגים, הד ארצי 1998, עמ' 13
אני התחנכתי בבית דתי, בתוך מסגרת ישיבתית ובתוך קהילה עם אנשים שנתנו עדות בחייהם שיש אלוהים. החיים שלהם הם העדות. [...] אני בדעה שאתה לא מתחיל עם "זה אלי ואנווהו" [שמות, טו, ב, משירת הים] אלא אדרבא, עם "אלוהי אבי וארוממנהו" [שם]. זאת אומרת שהמסגרת הרוחנית-קהילתית שאתה מזדהה אִתה מעידה בתוך קיומה על עבודת השם. ובכן, אני לא מצאתי את אלוהים במקום מסוים, ביום מסוים, בפינה מסוימת או בחוויה מיסטית אישית, אלא בתוך מסגרת של חיים קהילתיים.
[...] אין לי על זה [על מציאות האל] הוכחה מדעית או חוויה אישית שמעידה שיש אלוהים. החיים הרוחניים בנויים על תפילה, שבת, לימוד תורה, וכל המסגרת הזאת מעידה ומשמעותית עבורי. אותם חיים הם המסמנים בשבילי את מציאות אלוהים.
דוד הרטמן, אושר ואחריות - על אפשרות יצירת שפה רוחנית משותפת לחינוך יהודי, נחם אילן (עורך), עין טובה: דו שיח ופולמוס בתרבות ישראל: ספר יובל במלאת עי"ן שנים לטובה אילן, הקיבוץ המאוחד 1999, עמ' 128-129; 130
[...] אם ברצונך לשקם את החוויה הדתית המבוססת על המצווה [...] עליך לשקם תחילה את תחושת הקהילה. [...] החינוך היהודי נכשל כיום מפני שהוא קר ומבודד. אין 'שם' שום קול מהדהד הגורם לאדם להרגיש: אני שייך למשהו גדול יותר מעצמי ומהמשפחה הפרטית שלי.
[...]
היהודי יכול לעמוד למרגלות הר-סיני רק לאחר שהוא נהפך ל'אנחנו' [...]
דיון
  • מה דעתכם על דבריהם של ליבוביץ והרטמן - האם יכולים להתקיים חיי יהדות וקיום מצוות מלאים ללא הקולקטיב/הקהילה?
  • לפי הרטמן, כיצד תורמת הקהילה לאורח חייהם של המאמינים?
  • במה תולה הרטמן את מה שהוא מכנה 'כישלון החינוך היהודי'- מה דעתכם על כך?
אבי שגיא מנתח בסיום ספרו 'המסע היהודי-ישראלי' את הקשר שבין היהודי היחיד והקולקטיב היהודי לדורותיו. הוא מביא את דבריו של השופט זילברג בסוגית 'האח דניאל':
אבי שגיא, המסע היהודי ישראלי: שאלות של תרבות ושל זהות, מכון שלום הרטמן 2006, עמ' 244
...דבר אחד משותף לכל העם היושב בציון (חוץ ממעטים מועטים), והוא: אין אנו מנתקים את עצמנו מן העבר ההיסטורי, ואין אנו מתכחשים למורשת אבות. שונים הצינורות, שונות המסקנות, אך אין אנו סותמים את הבארות [...] כזה וכזה הוא מטענו הלאומי של יהודי בישראל - בין אם הוא דתי, בין אם הוא לא דתי, ובין אם הוא אנטי דתי, אם יאבה ואם ימאן, קשור הוא בטבורו אל ההיסטוריה היהודית: ממנה הוא שואב את שפתו וניביה [... ] [עד כאן דברי השופט זילברג]
[על כך כותב שגיא]: הטענה המרכזית של השופט זילברג היא אפוא, שזיהוי של אדם כיהודי מותנה בכניסתו לשיח הדיאכרוני היהודי. ללא כניסה זו יכול אדם להזדהות מבחינה סובייקטיבית עם הקולקטיב היהודי, אך הוא לא יזוהה כיהודי; דהיינו לא יעשה בשל כך חבר בקולקטיב זה.

מושגים
  • פרשיית האח דניאל - דוד אוסוולד רופאייזן נולד בפולין כיהודי, ובמלחמת העולם השנייה חירף נפשו למען הצלת אחיו. לאחר מכן המיר את דתו ונעשה כומר נוצרי. האח דניאל עלה לישראל בשנת 1958 כנזיר נוצרי וביקש להיות מזוהה כיהודי. בשנת 1962 דחה בג"ץ את בקשתו להכיר בו כעולה על פי חוק השבות, ובכך הפך מקרה "האח דניאל" לתקדים בהבנת המושג 'יהודי' מעבר לדרישות ההלכתיות המסתפקות בכל מי שהוא בן לאם יהודייה. בהחלטה זו דחה למעשה צוות השופטים את הדעה כי 'יהודי' הנו מונח סובייקטיבי, אישי.


מילים
  • שיח דיאכרוני - שיח אנכי בין דורי, בין תקופות שונות בהיסטוריה
  • שיח סינכרוני - שיח רוחבי, של הקהילה בהווה על כל גווניה
דיון
  • כיצד ניתן לקשור בין פרשנותו של שגיא לדברי השופט זילברג לבין אחת מן הפרשנויות למילה 'ניצבים' במדרש תנחומא?
  • חשבו על דוגמאות ל"שיח דיאכרוני" ול"שיח סינכרוני".
  • מה בין דיון בית מדרשי כמו זה שלנו, לבין שיח דיאכרוני יהודי?
  • האם לדעתכם די בשיח דיאכרוני יהודי, או שיש צורך גם בשיח סינכרוני?
דף הנחיות למנחה:
ניצבים.rtf
דף מספר 2 בסדרה אני והקהילה: דיון במושגי זהות אישית וזהות קהילתית, דפים נוספים בסדרה:
1