אנו קוראים... לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל...
הדף מאת: חן טננבאום-דומנוביץ / בינ"ה
דף לימוד לקראת יום העצמאות בנושא מקומו של המיעוט הערבי במדינת ישראל. עיון במגילת העצמאות, בטקסטים ובנתונים דמוגרפיים, מוביל לשאלות האם חזונה של מגילת העצמאות רלוונטי לימינו? האם אנו פועלים להגשמתו?
הכרזה על הקמת מדינת ישראל (מגילת העצמאות), ה' באייר תש"ח, 14.05.1948
מתוך מגילת העצמאות
אנו קוראים - גם בתוך התקפת-הדמים הנערכת עלינו זה חודשים - לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על השלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים.
דיון
שאלה לדיון
- כיצד אתם מגדירים ' אזרחות מלאה ושווה'?
סייד קשוע, אשליה מתוקה, עיתון "הארץ", 7.8.05.
מתוך "אשליה מתוקה" - סייד קשוע
איזה אושר, סוף סוף יש לנו פיגוע משלנו, סוף סוף יצאנו בצד הטובים. נכון, אבל כבד ועצב נורא אפף בסוף השבוע את שפרעם, אך עדיין בעבור הערבי היושב מול המסך היה בפיגוע גם סוג של הישג, נחמה....
בזכות הפיגוע אולי יניחו לנו מעט, בזכות הדם שנשפך בשפרעם, חושב הערבי התמים, יסתכלו עלינו אחרת. הרי כל קבוצה חייבת לשלם את מס הדמים, וכולם יודעים שאין כמו פיגוע שקוצר חיים על מנת להרגיש שייכים. סוף סוף אנחנו חלק ממשפחת הדמים... אולי עכשיו יניחו לנו מעט, אולי נפסיק לרגע להיות איום ביטחוני. אולי עכשיו ירחמו עלינו קצת, יגידו בלבם מסכנים, לא ידענו שגם הם נהיים עצובים כשבניהם מתים. ודווקא גילו איפוק, אין מה לומר. היו שם שוטרים, הייתה שביתה והלוויה והם יצאו בסדר, אולי בכל זאת הם לא עד כדי כך מסוכנים. זאת אומרת ברובם, הרי תמיד יש עשבים שוטים.
... אולי בזכות הפיגוע בשפרעם, חושב הערבי שחונך מינקות לפחד מזרוע הממשל, נפסיק להיות איום דמוגרפי. אולי יפסיקו מומחים משכילים ושקולים להציע פתרונות כמו החלפת שטחים. אולי יתעדנו מעט אנשי ימין שמציעים לטרנספר יישובים. הנה יש לנו פיגוע משלנו, מחבל, בחיי כך קראו לו בטלוויזיה, פוגע בערבים, מחבל בשם זאדה, כהה עור שלאביו יש שפם והוא גדל בבניין רעוע. מחבל, אמרו כל כך הרבה פעמים שהצופה לבטח התבלבל והתייחס אליו כאל ערבי, מחבל יהודי הרג אזרחים. כמה זמן חיכינו שיגידו לנו את זה, כמה זמן חיכינו להגדרה הזאת, אזרחים.
שהרי זה הפחד הגדול של הערבי היושב בציון, האיום, השכם וערב, בשלילת אזרחותו. האם לא צועקים לו מילדות, נכון אתה אזרח, אבל זה עניין מינהלי, נכון אתה אזרח אבל זה בעיקר בשל טעות. זה לא להרבה זמן, אזרחותך היא זמנית.
... מאז קום המדינה אנחנו מתחננים להיות חלק ממנה, למדנו לשתוק כשצריך, לכופף את הגב, להודות על אפליה, לקבל את השנאה בהבנה, למחול על כפר קאסם, על אירועי אוקטובר, לשאת אפילו באשמה. תודה לך זאדה שהבאת עלינו כאלה רגעים של חסד מדומה, תודה שעוררת בנו שוב את תקוות השווא שיש עדיין סיכוי, שיש מקום לחלום שנהיה אזרחים שווים במדינת היהודים.
© כל הזכויות שמורות למחבר, הארץ
www.haaretz.co.il


מושגים
  • סייד קשוע - עיתונאי, סופר ופובליציסט ערבי ישראלי מוסלמי. בעל הטור "חבית הסירוב" במוסף "הארץ". חתן פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת 2005. שני ספריו, "ערבים רוקדים" ו"ויהי בוקר", הם רבי-מכר שתורגמו למספר שפות.
דיון
שאלות לדיון
- מהי האשליה שמשלה עצמו המחבר?
- האם אתם מסכימים עמו שזוהי רק אשליה? מדוע?
דו"ח סיכוי - 2008, מדד השוויון בין האזרחים היהודים והערבים בישראל. http://www.sikkuy.org.il/docs/madad2009/sikkuymadad_2009.pdf
אחוז בלתי מועסקים לפי מין וקבוצת אוכלוסייה (עפ"י הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל, 2008)
גברים יהודים - 8.2%
גברים ערבים - 10.3%
נשים יהודיות - 9.6%
נשים ערביות - 14.0%

אחוז הזכאים לתעודת בגרות מכלל תלמידי י"ב (עפ"י הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל, 2008)
יהודים - 56.0%
ערבים - 49.0%

אחוז הזכאים לתעודת בגרות העומדת בדרישות הסף של האוניברסיטאות מכלל תלמידי י"ב (עפ"י הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל, 2008)

יהודים - 48.0%
ערבים - 32.0%
© כל הזכויות שמורות לסיכוי - העמותה לקידום שוויון אזרחי
www.sikkuy.org.il
דיון
שאלות לדיון
- האם הנתונים הללו תומכים בדבריו של סייד קשוע?
- ממה, לדעתכם, נובע המצב כפי שהוא משתקף בנתונים?
- האם אתם חושבים שיש לפעול לשינוי המצב? מדוע? כיצד אפשר לעשות זאת?
דף הנחיות למנחה:
יום העצמאות בינה.rtf
דף מספר 2 בסדרה מגילת העצמאות - חזון ומציאות, דפים נוספים בסדרה:
1