לכמה מולדת זקוק האדם?
הדף מאת: ממזרח שמש / בית המדרש ממזרח שמש
השיח הקוסמופוליטי המתנהל כיום, המבקש לראות באדם אזרח העולם, עשוי לערער את חשיבות קיומה של מדינת ישראל. בנוסף לכך, השהות הארוכה של העם היהודי בתפוצות מוכיחה כי ניתן להתקיים לאורך זמן גם ללא מדינה. גם שאלת זהותה של מדינת ישראל והבעיות החברתיות המלוות אותה מיום הקמתה, מכרסמות בחוסנה. השאלה המרכזית הנתבעת מאתנו יום-יום היא, על אילו יסודות עלינו לבנות את החברה הישראלית כדי להבטיח את המשך קיומה בדורות הבאים? במפגש זה נצא למסע מן הבית ואליו בחזרה, בעזרת מקורות שונים - ספר בראשית, פירוש רש"י, מסכת פסחים, הרב סולובייצ'יק, רונית מטלון, ג'ורג' שטיינר, הרב פרחי, הרב פתיה, ז'ן אמרי, מאיר בוזגלו ועמנואל לוינס.
פתיחה: "עפר מן האדמה"
וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה.

הסברים
  • רש"י: "עפר מן האדמה" - צבר עפרו מכל האדמה מארבע רוחות, שכל מקום שימות שם תהא קולטתו לקבורה. דבר אחר: נטל עפרו ממקום שנאמר בו (שמות כ כא) מזבח אדמה תעשה לי, אמר הלואי תהיה לו כפרה ויוכל לעמוד.
Then the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul.
דיון
• מה ההבדל בין שני המדרשים שמביא רש"י בתפיסת האדם העולה מהם?
• עם איזה מדרש אתם מזדהים?
הרב יוסף דב הלוי סולובייציק, , דברי הגות והערכה, הוצאת מאור- ולך, ירושלים 1982, עמ' 216-213
הדיאלקטיקה של האדם ושל דמותו המוסרית מצאה ביטוי נאה בשני מדרשים שהובאו בפירוש רש"י לפסוק [...] האדם נברא מעפרו של היקום. מכל פינות הארץ, מכל משעול נשכח צבר אלוהים את עפרו. הוא שייך לכל מקום. אין הוא זר לפינה מפינות היקום. בן לעיר קטנה ורדומה הוא בעת ובעונה אחת אף בן לפינות רחוקות ובלתי נודעות. בקיצור, האדם הוא יצור קוסמי [...] הבה נבחן את הפירוש האחר לפסוק מספר בראשית: עפרו של אדם ניטל מנקודה בודדת. הוא מחויב כלפי מקום אחד בלבד, הבורא הועידו לנקודה יחידה, המכונה בפי האדם - בית. אין הוא יצור קוסמי, ותודעתו מופנית כלפי - כאן. הוא נטוע במקומו, כפרי השייך לאדמה שממנה ניזון בילדותו ואל העולם הקטן שאליו נולד [...] אכן, האדם עשוי לשוטט לאורכם של נתיביו הנודעים והלא- נודעים של היקום, להעפיל עד צבאות השמים. אך הרפתקן זה, הקורא תיגר לכבוש את האין- סוף, עתיד לשוב הביתה [...] על פי המדרש, לא מכל פינות היקום ניטל עפרו של אדם, אלא מנקודה בודדת בהר - מקום שבו הוקם המזבח שנים רבות לאחר מכן. כאמור לעיל, כל אדם נברא מנקודה בודדת ואל מקורו זה הוא קשור בטבורו, ללא מפלט. הוא כמה אל ביתו כאילו נמשך אליו בכוחה של אבן שואבת רבת עוצמה; הוא שב לאחוריו ככל שירחיק נדוד. "הביתה שב המלח, הביתה מן הים, והביתה שב הצייד מן הגבעה"....

מושגים
  • הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק (הגרי"ד) - (1903 - 1993), נולד בפרוז'ני, (בלארוס) וב-1932 היגר לארצות הברית, שם נתמנה לרב באחת הקהילות בבוסטון. בארצות הברית שימש הרב סולובייצ'יק כמנהיג ליהודים רבים. לאחר השואה והקמת המדינה הצטרף לתנועת המזרחי, אשר זוהתה עם עקרונות הציונות הדתית. המפורסמים מבין ספריו הם "איש ההלכה - גלוי ונסתר" (1944) ו"איש האמונה הבודד" (1965) העוסקים בתכני פילוסופיה, יהדות ומוסר (שאר ספריו מהווים קבצי שיעורים, כתבים והרצאות שנאספו יחדו).
דיון
• כיצד מאיר הרב סולובייצ'יק את דברי רש"י?
לימוד קבוצתי: שורשים או רגלים?
רונית מטלון, זה עם הפנים אלינו, תל- אביב, התשנ"ה, עמ' 294-295
הייתי רוצה לשאול עוד משהו, אומרת זוּזָה: את מצטערת שעזבתם את מצרים, tante?
מצטערת? מתפלאת אמא: לא מצטערת. מתגעגעת, מתה מגעגועים – זה כן, לא מצטערת. החיים שלנו שם נגמרו, זוּזָה.
אבל שם השורשים שלכם, tante אִינֶס, מה היה לכם לחפש פה?
שורשים ושורשים: נעליים. לא שורשים בן-אדם צריך, זוּזָה , בית הוא צריך.

מושגים
  • רונית מטלון - (נולדה ב-1959). סופרת ישראלית ומרצה לספרות באוניברסיטת חיפה, בעברה עבדה כעתונאית ב"הארץ". מטלון היא אחת הסופרות הפמיניסטיות המזרחיות החשובות בספרות העברית היום, ובמסות שפרסמה עסקה לא מעט בדחף ליצור אלטרנטיבות לקטגוריות של מזרח מול מערב (כפי שהוא משתקף ביצירתה של הסופרת היהודייה-מצריה ז'קלין כהנוב). במיוחד כתבה מטלון על מודל הזהות שכהנוב קראה לו "לבנטיניות" - זהות המשלבת מזרח ומערב. לצד עבודתה הספרותית, מטלון פעילה בארגונים שונים לשינוי חברתי, ובין היתר השתתפה במספר אירועים למען זכויות אדם שארגנה האגודה לזכויות האזרח. בין ספריה: "סיפור שתחילתו בנחש", "זרים בבית", "זה עם הפנים אלינו", "שרה שרה". חלק מספריה תורגמו, לאנגלית ולגרמנית, וזכו להצלחה בחו"ל.
George Steiner, "Jewish values in the post- holocaust future", in: Judaism 16, summer 1967
בני אדם יש להם רגליים ולא שורשים - כדי שיהיו אורחים זה אצל זה.
היהודי מעוגן לא במקום אלא בזמן... ששת אלפי שנים של תודעה עצמית הן מולדת.

מושגים
  • ג'ורג' שטיינר - (נולד ב-1929). פילוסוף יהודי, סופר, מחזאי, מבקר ספרות ופרופסור לספרות השוואתית באוניברסיטת ג'נבה. שטיינר נחשב להוגה שמציג היום את הביקורת הנוקבת ביותר, מחוץ למעגלים חרדיים, כנגד התנועה הציונית הלאומית, ומעמיד בפניה את האתגר של הצגת עצם מהותה. ככזה, שטיינר זוכה לקיתונות של ביקורת בישראל ולעוינות רבה מצד הציבור, אולם מדובר בהוגה חריף שכל במיוחד ובעל מחשבה, אשר ראוי להתמודד עם הגותו ועם עצם האתגר שהיא מעמידה בפני הציונות.
דיון
• מהם המולדת או הבית בעבור היהודי לפי רונית מטלון ולפי ג'ורג' שטיינר?
• מהם המולדת והבית בעבורך?
לימוד בחברותא: צדקה עשה הקב"ה בישראל שפזרן לבין האומות?
אמר רבי אושעיא: מאי דכתיב (שופטים ה יא) [מִקּוֹל מְחַצְצִים בֵּין מַשְׁאַבִּים שָׁם יְתַנּוּ צִדְקוֹת ה’] צִדְקֹת פִּרְזֹנוֹ בְּיִשְׂרָאֵל [אָז יָרְדוּ לַשְּׁעָרִים עַם ה’]? - צדקה עשה הקב"ה בישראל שפזרן לבין האומות.
Diblaim”; the name Diblaim can be taken as the dual form of the word dibba, ill repute. It suggests that she was a woman of ill repute, daughter of a woman of ill repute. And Shmuel said: The name Diblaim is the plural of the word deveila, a cake of pressed figs, indicating that she was as sweet as a cake of pressed figs, and therefore everyone used her services. Rabbi Yoḥanan, based on a similar derivation, said the name signifies that everyone would tread [dashin] upon her, a euphemism for sexual relations, like a cake of pressed figs. Alternatively, with regard to the name Gomer, Rav Yehuda said: The name can be understood as deriving from the root gamar, to finish. It alludes to the fact that the gentiles sought to finish the money of the Jewish people in her days. Rabbi Yoḥanan said: They did not just seek to do so, but were successful. They plundered and finished it, as it is stated: “For the king of Aram destroyed them and made them like the dust in threshing” (II Kings 13:7). The passage in Hosea continues: “And she conceived, and bore him a son. And the Lord said to him: Call his name Jezreel; for soon I will visit the blood of Jezreel upon the house of Jehu, and will obliterate the kingdom of the house of Israel…And she conceived again, and bore a daughter. And He said to him: Call her name Lo-ruhamah, for I will no more have compassion upon the house of Israel that I should bear them…And she conceived, and bore a son. And He said: Call his name Lo-ammi; for you are not My people, and I will not be yours” (Hosea 1:3–9). After two sons and one daughter had been born to him, the Holy One, Blessed be He, said to Hosea: Shouldn’t you have learned from the example of your master Moses, who, once I spoke with him, separated from his wife? You too, separate yourself from your wife. He said to him: Master of the Universe, I have sons from her and I am unable to dismiss her or to divorce her. In response to Hosea’s show of loyalty to his family, the Holy One, Blessed be He, rebuked him and said to him: Just as you, whose wife is a prostitute and your children from her are children of prostitution, and you do not even know if they are yours or if they are children of other men, despite this, you are still attached to them and will not forsake them, so too, I am still attached to the Jewish people, who are My sons, the sons of My faithful who withstood ordeals, the sons of Abraham, Isaac, and Jacob. They are so special that they are one of the four acquisitions that I acquired in My world. The Gemara proceeds to enumerate all four: Torah is one acquisition, as it is written: “The Lord acquired me as the beginning of His way” (Proverbs 8:22). Heaven and earth are one acquisition [kinyan], as it is written: “Blessed be Abram of God Most High, Creator [koneh] of heaven and earth” (Genesis 14:19). The Holy Temple is one acquisition, as it is written: “And He brought them to His sacred border, to this mountain, which His right hand had acquired” (Psalms 78:54). The Jewish people are one acquisition, as it is written: “The nation that You have acquired” (Exodus 15:16). And you, Hosea, said that I should replace them with another nation? Once Hosea realized that he had sinned, he got up to request that God have compassion upon him for having spoken ill of the Jewish people. The Holy One, Blessed be He, said to him: Before you request compassion upon yourself, first request compassion upon the Jewish people, since I have already decreed upon them three harsh decrees on your account, in response to your condemnation of them. There is an allusion to these three decrees in the names of the children born of the prostitute. Jezreel is an allusion to a decree for Jehu’s actions in the Jezreel Valley (see II Kings 9–10). Lo-ruhamah, one that had not received compassion, suggests that God will no longer have compassion for the Jewish people. Lo-ammi, not My people, indicates that the Jewish people will no longer be considered God’s people. Hosea stood and requested compassion upon the Jewish people and nullified the decree. God responded and began to bless them, as it is stated: “Yet the number of the children of Israel shall be as the sand of the sea, which cannot be measured nor numbered. And it will be that instead of that which was said to them: You are not My people, it shall be said to them: You are the children of the living God. And the children of Judea and the children of Israel shall be gathered together” (Hosea 2:1). And I will sow her to Me in the land; and I will have compassion upon her that had not received compassion; and I will say to them that were not My people: You are My people” (Hosea 2:25). Rabbi Yoḥanan said: Woe to authority, which shortens the life and buries its holders. This is evident from the fact that you don’t have any prophet who did not outlast four kings in his lifetime, as the kings’ positions of authority caused them to die young. A prophet outliving four kings is demonstrated in the opening verses of Hosea, and similarly, as it is stated with regard to Isaiah: “The vision of Isaiah, the son of Amoz, which he saw concerning Judea and Jerusalem in the days of Uzziah, Jotham, Ahaz, and Hezekiah, kings of Judea” (Isaiah 1:1). Rabbi Yoḥanan said: Due to what reason was the less than righteous Jeroboam, son of Joash, king of Israel, privileged to be counted in the verse together with the righteous kings of Judea? It is due to the fact that he did not accept slander about Amos. The Gemara asks: From where do we derive that he was counted together with the righteous kings of Judea? As it is written: “The word of the Lord that came to Hosea, son of Beeri, in the days of Uzziah, Jotham, Ahaz, and Hezekiah, kings of Judea, and in the days of Jeroboam, the son of Joash, king of Israel” (Hosea 1:1). And from where do we derive that he did not accept slander? As it is written: “Then Amaziah the priest of Beth-El sent to Jeroboam king of Israel, saying: Amos has conspired against you in the midst of the house of Israel” (Amos 7:10). And it is written: “For thus said Amos: Jeroboam shall die by the sword and Israel shall surely be led away captive out of his land” (Amos 7:11). Jeroboam said: Heaven forfend that that righteous person, Amos, said this, that I will die by the sword; and if he indeed said it, what shall I do to him and why should I punish him? The Divine Presence said it to him, and he is required to transmit his prophecy. Rabbi Elazar said: Even at the time of the anger of the Holy One, Blessed be He, He remembers the attribute of compassion, as it is stated: “For I will no more have compassion upon the house of Israel” (Hosea 1:6). Even when implementing His attribute of justice, God still mentions His attribute of compassion. Rabbi Yosei bar Rabbi Ḥanina said that this is also indicated from here, from the continuation of the verse, which states: “That I should bear them,” indicating that God promised to eventually bear Israel’s sins and pardon them. And Rabbi Elazar said: The Holy One, Blessed be He, exiled Israel among the nations only so that converts would join them, as it is stated: “And I will sow her to Me in the land” (Hosea 2:25). Does a person sow a se’a of grain for any reason other than to bring in several kor of grain during the harvest? So too, the exile is to enable converts from the nations to join the Jewish people. And Rabbi Yoḥanan said that this idea may be derived from here: “And I will have compassion upon her that had not received compassion; and I will say to them that were not My people: You are My people” (Hosea 2:25). Even those who were initially “not My people,” i.e., gentiles, will convert and become part of the Jewish nation. Rabbi Yoḥanan said in the name of Rabbi Shimon ben Yoḥai: What is the meaning of that which is written: “Slander not a servant to his master, lest he curse you, and you be found guilty” (Proverbs 30:10), and it is then written in the next verse: “There is a generation that curses its father, and does not bless its mother” (Proverbs 30:11). Is it because they curse their father and do not bless their mother that you should not slander them? Clearly that is absurd. Rather, the juxtaposition serves to emphasize that even in a wicked generation that curses its father and does not bless its mother, one should not slander a servant to his master. From where do we derive this? From Hosea, whose criticism of the Jewish people, God’s servants, to God, their master, aroused His ire, despite the fact that it was a wicked generation. Rabbi Oshaya said: What is the meaning of that which is written: “The righteous acts of His rulers [pirzono] in Israel” (Judges 5:11)? The Holy One, Blessed be He, performed a charitable deed toward Israel in that He scattered them [pizran] among the nations; had He exiled them to one place, they could have all been destroyed at once. And this concept is that which a certain apostate said to Rabbi Ḥanina: We gentiles are superior to you Jews in that we have patience. It is written of you: “For Joab and all Israel remained there six months until he had cut off every male in Edom” (I Kings 11:16), whereas we, although you have been with us for several years, are not doing anything to you. He said to him: With your consent, let one student deal with your assertion and answer you. Rabbi Oshaya dealt with his assertion and said to him: This is not a sign of your righteousness but is simply because you do not know how to do it, to destroy us. If you seek to destroy all of the Jewish people, you cannot because they are not all with you in your kingdom. If you destroy only those Jews who are with you in your kingdom, you will be called a severed kingdom for murdering part of its own population. The apostate said to him: I swear by Gappa, god of the Romans, with this problem we lie down and with this problem we rise up, for we are constantly struggling with the dilemma of how to eliminate the Jewish people. Rabbi Ḥiyya teaches: What is the meaning of that which is written: “God understands its ways and He knows its place” (Job 28:23)? The Holy One, Blessed be He, knows the Jewish people, who are unable to withstand the harsh decrees of the Romans. Therefore, He exiled them to Babylonia, whose people are less cruel. And Rabbi Elazar said: The Holy One, Blessed be He, exiled Israel to Babylonia only due to the fact it is a land as deep as the netherworld, i.e., it is a land of plains and valleys, which alludes to that which is stated: “I shall ransom them from the power of the netherworld, I shall redeem them from death” (Hosea 13:14). Rabbi Ḥanina said: It is due to the fact that their language, Aramaic, is similar to the language of the Torah, which enables the Jews who live there to study Torah. Rabbi Yoḥanan said: It is due to the fact that He sent them to their mother’s house, i.e., the birthplace of the forefathers of the Jewish people, who lived in Aram-Nahara’im, which is in Babylonia. This is comparable to a man who is angry at his wife; to where does he send her? He sends her to her mother’s house. And this is expressed in the statement of Rabbi Alexandri, who said: There are three that returned to their points of origin, and these are they: The Jewish people, the money of Egypt, and the writing on the Tablets of the Covenant. The Jewish people; that which we just said, they returned to Babylonia. The money of Egypt; as it is written: “And it came to pass in the fifth year of King Rehoboam, that Shishak, king of Egypt, came up against Jerusalem; and he took away the treasures of the house of the Lord and the treasures of the king’s house; he took everything” (I Kings 14:25–26). The writing on the Tablets of the Covenant; as it is written: “And I took hold of the two tablets, and cast them out of my two hands, and broke them before your eyes” (Deuteronomy 9:17). And it was taught in the Tosefta: The tablets were broken and the letters are flying and returning to their point of origin. Ulla said that Israel was exiled to Babylonia in order to enable them to eat
דיון
• האם אתם מסכימים עם האמירה "צדקה עשה הקב"ה בישראל שפזרן לבין האומות?
• אילו יתרונות וחסרונות יש בפיזור בין האומות, ואילו יתרונות וחסרונות יש בחיים במקום אחד?
הרב יהודה פתיה, ספר מנחת יהודה [מהדורה ראשונה], בגדאד תרצ"ג (1933)
"וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם": כלומר, מגדל גבוה במאוד מאוד, שיהיה נראה למקום רחוק. כדי שאם ילך מי מהם למקום רחוק, כמו האיכרים והרועים וכיוצא, לא יתעו מן הדרך, כי עיניהם מרחוק יביטו אל המגדל הפורח באוויר, וידעו את בדרך לשוב אל העיר, ולא יהיו נפוצים. ולא הייתה דעתו יתברך נוחה בזה, פן תישאר הארץ שממה ומשמה ותרב חית השדה, והוא לא תוהו בראה, אלא לשבת יצרה (ישעיהו מה יח). ועוד, אולי יעמוד מלך קשה ורע מעללים כמו הפח הנשבר (גימטריא היתלר), וישמיד את רוב אנשיו. או אם יהיה דבר ורעב וארבה, ועל ידי כך ימותו רובם, כי אין מקום אחר לברוח שמה, ולכן הפיצם ה' על פני כל הארץ, כדי שיהיה מקום יישוב בני אדם בכל הארץ, ויבנו ערים ויטעו כרמים. ומאן דביש ליה בהאי מתא להוי אזיל למתא אחריתי.

מושגים
  • הרב יהודה פתיה - היה מקובל בבלי גדול. נולד ב-1859 בבגדד, ונפטר בשנת 1942 בירושלים. כבר בגיל צעיר הוא נמשך ללימוד הקבלה ולכן פנה לראש קהילת בגדד, הרב יוסף חיים, גדול המקובלים בדורו, וזה לימדו קבלה. רבי יהודה פתיה עלה בתחילת המאה ה-20 ארצה והתיישב בירושלים. הוא כתב שני ספרים, האחד 'בית לחם יהודה', פירוש על ספר הזוהר. הספר השני הוא 'מנחת יהודה', פירוש על התנ"ך על פי הקבלה.
יצחק פרחי, טוב ירושלים, זולקווא, תרי"א (1851), עמ' צ"א
תכלית כוונתו ומחשבתו הטהורה [של עולה ירא-שמים] בדירת ארץ ישראל: כדי שתהיה לו אימת אדון העולם לפניו. כי אינו דומה עובר מצוות המלך חוץ לפלטין של מלך לעובר מצוות המלך בפלטין של מלך בפני המלך. ובא להסתופף בבית המלך להלביש עליו יראה ופחד ורעדה. בחושבו, כי זכה להיות אחד מהמשרתים פני המלך ורואים פני המלך...

מילים
  • פלטין - מקום מושבו של המלך.
דיון
• אילו יתרונות וחסרונות עולים מדברי הרב פתיה והרב פרחי ביחס לחיים בגלות מול החיים בארץ?
סיכום: לכמה מולדת זקוק האדם?
ז'אן אמרי, "לכמה מולדת זקוק האדם?" בתוך: מעבר לאשמה ולכפרה, תל- אביב, 2000, עמ' 109-110
רק האותות שקלטנו מוקדם מאד בחיינו, שעמדנו על משמעותם בד בבד עם קניית האחיזה בעולם החיצון, נהיים מרכיבים קבועים ולא-משתנים של אישיותנו: כשם שלומדים את שפת-האם בלי לדעת את הדקדוק שלה, כך מתוודעים אל הסביבה שגדלים בה. שפת-האם והסביבה שנולדנו בה צומחות אתנו, צומחות אל תוכנו, וכך נוצרת אותה בקיאות והתמצאות המקנה לנו תחושת ביטחון.

מושגים
  • ז'אן אָמֶרִי - (1912 –1978) נולד באוסטריה בשם הנס מאייר למשפחה יהודית. היה עיתונאי, מסאי ואיש רוח. למד ספרות ופילוסופיה בווינה, אך עם עליית הנאצים ברח לבלגיה. אמרי השתתף בהתנגדות לשלטון הנאצי, נעצר ועונה על ידי הגסטפו ונכלא במחנות ריכוז. הוא שרד את מחנות הריכוז אושוויץ ובוכנוולד, ושוחרר בברגן בלזן בסוף המלחמה. מסותיו שהתפרסמו כמה עשרות שנים לאחר מלחמת העולם השנייה עוסקות בהתמודדות פילוסופית, כאיש רוח, עם משמעויותיה של השואה.
מאיר בוזגלו, 'ישראליות, יהדות ושאלת היורש הנאמן', חביבה פדיה ואפרים מאיר (עורכים), יהדות: סוגיות, קטעים, פנים, זהויות, הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע, 2007
את הבעיות המדאיגות את העם היושב ריבונית בארצו ניתן לחלק לשתי קבוצות שונות. האחת נוגעת לזהותו, לשאלת הקשר שבין יהדות לישראליות, והאחרת כוללת את משבר החינוך, הכישלון בטיפול באוכלוסיות חלשות, הגזענות כלפי יהודי אתיופיה ובכלל, האלימות והמתחים הבין-עדתיים. במאמר זה ניסיתי [...] להגדיר את בעיית הקוהרנטיות של רעיון המסורת היהודית, והצעתי דרך להצלה של רעיון זה. חיבור שתי קבוצות השאלות, והבהרה ששאלות הזהות וההמשכיות צריכות להיות קשורות לבעיות החברה והמדינה היהודית, הם המוצא שאני מציע כאן לבחינתו של הקורא.

מושגים
  • מאיר בוזגלו - (נולד ב-1959 במרוקו) - פילוסוף ומרצה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים. בנו של רבי דוד בוזגלו, גדול פייטני מרוקו, עוסק בהגדרת המושג 'מסורתי' כזרם דתי נוסף.
דיון
• אילו בעיות עולות כשהעם יושב בארצו? מדוע?
• אילו פתרונות מציע בוזגלו?
עמנואל לווינס, "מדינת ישראל ודת ישראל", חירות קשה, הוצאת רסלינג, תל- אביב, 2007, עמ' 293
חשיבותה של מדינת ישראל איננה בקיומה של הבטחה עתיקה, ואף לא בראשיתה של תקופת ביטחון חומרי שהיא עשויה לציין... אלא בהזדמנות הניתנת סוף סוף למימוש תורתה החברתית של היהדות. העם היהודי השתוקק לארצו ולמדינתו לא על שום העצמאות חסרת התוכן שציפתה לו בהן, אלא על שום יצירת חייו שיכול היה להתחיל בה סוף סוף... אחרי הכל היה זה איום להיות העם היחיד המגדיר עצמו באמצעות תורת צדק והיחיד שאינו מסוגל ליישמה. זהו הקרע וזהו המובן של הגולה.
... מעצם זאת כבר יש חריגה מעבר לאירוע הפוליטי גרידא. ולבסוף על בסיס זה אפשר להבחין בין יהודים דתיים ליהודים שאינם דתיים. הניגוד כאן הוא בין אלה השוחרים מדינה לצורך הצדק לבין אלה השוחרים צדק לשם הבטחת קיומה של המדינה.

מושגים
  • עמנואל לוינס - לוינס (1906 – 1995) פילוסוף יהודי-צרפתי. הגותו עסקה בעיקר בעקרון ה"אחריות לאחר", במחויבות מוסרית לאחר באשר הוא. בין ספריו: אתיקה והאינסופי, אלוהים והפילוסופיה, תשע קריאות תלמודיות.
דף הנחיות למנחה:
הנחיות- יום העצמאות.rtf