כל ישראל יש להם חלק
הדף מאת: ממזרח שמש / בית המדרש ממזרח שמש
על מסירה ומסורת, על הלכה ומסורתיות
מסכת אבות משנה א'
כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא שנאמר ועמך כולם צדיקים לעולם ירשו ארץ. משה קבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה הם אמרו שלושה דברים...
מאיר בוזגלו, "אידיאולוגיות חינוכיות: נקודת המבט המזרחית", י' עירם ואחרים (עורכים), צמתים : ערכים וחינוך בחברה הישראלית, ירושלים: משרד החינוך, לשכת המדענית הראשית, תשס"א, עמ' 521-480.
המסורתי רואה את עצמו נאמן לעולם של הוריו... המסורתי רואה את עצמו מסור לעולם של הוריו ומוריו, הוא מקבל מהוריו ומעביר הלאה למשפחתו ותלמידיו... נתינת כבוד זו אינה חיקוי מכני של עולם ההורים. המסורת אינה מן האפשר בלי מוסדות של סיגול ופרשנות ערה. הירושה שקיבל מהוריו אינה קובעת סדרת פעולות קשוחה. עצם העובדה שהוריו מסרו לו, והשאירו אותו לבד עם המסורת דורש ממנו עבודת פירוש ועדכון...

המסורתי אינו בהכרח שומר פחות על מצוות הדת. יש אנשים מסורתיים ששומרים יותר, ויש ששומרים פחות. מה שמייחד את המסורתי הוא הימנעות מרדוקציה של חייו לחיי ההלכה.
מדרש שמואל, רבי שמואל מאוזידא, הקדמה, תרפ"א
כי בהיות שכל המוסרים הללו ניתנו למשה מסיני והאדם צריך לקיימם. ואפשר שכשישמע האדם יכבד עליו עול כובד המשא, ואולי יתייאש מן הרחמים, בחושבו שלא יזכה לחיי העולם הבא עד שיקיים כל מלי דאבות. ויראה בעיניו כי אפילו מעט מזער ממלי דאבות קשה לקיימם לאדם, וכל שכן כולם, ויתייאש לומר שאי אפשר לו לזכות לחיי העולם הבא. לכן הקדימו הבבא הזאת ללמד דעת את העם, שכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, ואף אם לא יקיימו כל מלי דאבות, שאי אפשר לכל ישראל שיקיימו את כולם, ואף על פי כן יש להם חלק לעולם הבא.
סיון רהב, "בשמת לוי יצחק, 'זה שילוב קטלני ואני גאה בו' ", הזמן הצעיר, תל אביב: ספרי חמד,עמודים 11-31, 2000
הבית שלנו תמיד היה בית מסורתי. יש חמסות, יש ברכת הבית, ושומרים על כשרות עם שני סטים נפרדים של כלים. אימא מדליקה נרות בכניסת השבת, ולפעמים אבא והאחים שלי הולכים לבית הכנסת. כשהם חוזרים, כולנו אוכלים ארוחת שבת. אבא עושה קידוש, אנחנו נוטלים ידיים והוא מברך 'המוציא לחם מן הארץ' על החלות. ... אין דבר כזה לא להשתתף בהן, זה חוק בל יעבור. כולם יושבים לאכול ביחד, לא משנה אם ישנים, אם עייפים, אם ימות העולם. אם מישהו לא היה רוצה, לא היו דוחקים בו, אבל כולם רוצים, אנחנו אוהבים לעשות את זה. אין קטע של מי בא ומי לא בא, זו מין מסורת שלקחנו על עצמנו. ...
הרב עובדיה יוסף, יין שנגע בו מומר לחלל שבת, שו"ת יביע אומר, חלק א - יורה דעה סימן יא, עמ' קצב-רא
וידעתי בבירור בהיותי במצרים, כי הרבה מן האנשים הללו, בצאתם מן העבודה, נזהרים שלא לחלל שבת, וכן אינם מעשנים בשבת, וכיוצא באלו, וחלק מהם מתפללים בשבת במניין ראשון, כדי להספיק להגיע למקום עבודתם בזמן, ובמסתרים תבכה נפשם על מה שהם מוכרחים לחלל השבת לצורך פרנסה.
הרב צבאח חיים, ספר ברוך, ארץ ישראל, תשי"ט
כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שנאמר ועמך כלם צדיקים, לעולם ירשו ארץ, נצר מטעי מעשה ידי להתפאר. אם ישראל הם אגודה אחת ומתאחדים זה עם זה, אזי יש להם חלק לעולם הבא, כי בין כולם נשלם קיום כל התורה.