קין והבל בקריאה חדשה
הדף מאת: רונן אחיטוב והדס אחיטוב / המדרשה באורנים
קין והבל נחקקו בתרבותנו כאבות טיפוס של הרע והטוב המוחלטים. קין הרוצח הנמהר קם על הבל אחיו התמים והורגו לאחר שאלוהים לא שועה אל קורבנו מפרי האדמה ומעדיף תחתיו את קורבן אחיו, מבכורות צאנו. בלימוד זה נבקש להתנער לרגע מהמטען התרבותי המלווה אותנו, ולקרוא את הפסוקים בקריאה חדשה ומפתיעה המבוססת על מדרש מודרני שכתב רונן אחיטוב.
מי אתה קין?
דיון
נפתח בדמותו של קין ונראה כיצד מתארת התורה את צאצאיו בדור השמיני:
(טז) וַיֵּצֵא קַיִן מִלִּפְנֵי ה' וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-נוֹד קִדְמַת-עֵדֶן. (יז) וַיֵּדַע קַיִן אֶת-אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת-חֲנוֹךְ וַיְהִי בֹּנֶה עִיר וַיִּקְרָא שֵׁם הָעִיר כְּשֵׁם בְּנוֹ חֲנוֹךְ. (יח) וַיִּוָּלֵד לַחֲנוֹךְ אֶת-עִירָד וְעִירָד יָלַד אֶת-מְחוּיָאֵל וּמְחִיָּיאֵל יָלַד אֶת-מְתוּשָׁאֵל וּמְתוּשָׁאֵל יָלַד אֶת-לָמֶךְ. (יט) וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים: שֵׁם הָאַחַת עָדָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית צִלָּה. (כ) וַתֵּלֶד עָדָה אֶת יָבָל הוּא הָיָה אֲבִי ישֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה (כא) וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב. (כב) וְצִלָּה גַם הִוא יָלְדָה אֶת תּוּבַל קַיִן לֹטֵשׁ כָּל חֹרֵשׁ נְחשֶׁת וּבַרְזֶל וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה.
And Cain went out from the presence of the LORD, and dwelt in the land of Nod, on the east of Eden. And Cain knew his wife; and she conceived, and bore Enoch; and he builded a city, and called the name of the city after the name of his son Enoch. And unto Enoch was born Irad; and Irad begot Mehujael; and Mehujael begot Methushael; and Methushael begot Lamech. And Lamech took unto him two wives; the name of one was Adah, and the name of the other Zillah. And Adah bore Jabal; he was the father of such as dwell in tents and have cattle. And his brother’s name was Jubal; he was the father of all such as handle the harp and pipe. And Zillah, she also bore Tubal-cain, the forger of every cutting instrument of brass and iron; and the sister of Tubal-cain was Naamah.
דיון
  • מדוע בחרה התורה להדגיש את עיסוקיהם של צאצאי קין ואת היותם 'אבי כל...'? את מה הם מייצגים בעיסוקיהם?
  • האם הם מתוארים בצורה שלילית או חיובית לדעתכם? מה ניתן ללמוד מכך על היחס של התורה כלפי קין?
  • מה ניתן להסיק מכך על יחס התורה לתרבות האנושית ולהתפתחות הטכנולוגית?
דיון
נחזור אחורה, ונקרא בדקדקנות ובקריאה 'יחפה' את הפסוקים בפרק ד:
(א) וְהָאָדָם יָדַע אֶת-חַוָּה אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת-קַיִן, וַתֹּאמֶר קָנִיתִי אִישׁ אֶת ה'. (ב) וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל וַיְהִי הֶבֶל רֹעֵה צֹאן וְקַיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה. (ג) וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַה', (ד) וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן. וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ (ה) וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה. וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. (ו) וַיֹּאמֶר ה' אֶל קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ? (ז) הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ. (ח) וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו, וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.
And in process of time it came to pass, that Cain brought of the fruit of the ground an offering unto the LORD. And Abel, he also brought of the firstlings of his flock and of the fat thereof. And the LORD had respect unto Abel and to his offering; but unto Cain and to his offering He had not respect. And Cain was very wroth, and his countenance fell. And the LORD said unto Cain: ‘Why art thou wroth? and why is thy countenance fallen? If thou doest well, shall it not be lifted up? and if thou doest not well, sin coucheth at the door; and unto thee is its desire, but thou mayest rule over it.’ And Cain spoke unto Abel his brother. And it came to pass, when they were in the field, that Cain rose up against Abel his brother, and slew him.
דיון
  • מה התרחש כאן? השלימו את העלילה שאינה כתובה בפסוקים. הציעו מניעים והסברים אפשריים.
  • הסבירו את דברי אלוהים לקין בפסוק המודגש. באיזו נימה הדברים נאמרים? מה מטרת אלוהים בדבריו אלה?
  • איזה קשר קיים לדעתכם בין פסוק ז' לרצח המתואר מיד בפסוק הבא אחריו?
דיון
ננסה להבין את דברי אלוהים לקין וננתח אותם מהסוף להתחלה:







וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ

(ו) וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל (ז) וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת. (ח) וַיִּשְׁמְעוּ אֶת-קוֹל ה' אֱלֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן לְרוּחַ הַיּוֹם וַיִּתְחַבֵּא הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ מִפְּנֵי ה' אֱלֹהִים בְּתוֹךְ עֵץ הַגָּן. (ט) וַיִּקְרָא ה' אֱלֹהִים אֶל-הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה? (י) וַיֹּאמֶר אֶת-קֹלְךָ שָׁמַעְתִּי בַּגָּן וָאִירָא כִּי-עֵירֹם אָנֹכִי וָאֵחָבֵא. (יא) וַיֹּאמֶר מִי הִגִּיד לְךָ כִּי עֵירֹם אָתָּה? הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל-מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ? (יב) וַיֹּאמֶר הָאָדָם, הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי הִוא נָתְנָה-לִּי מִן-הָעֵץ וָאֹכֵל.

(יג) וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים לָאִשָּׁה, מַה-זֹּאת עָשִׂית? וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה, הַנָּחָשׁ הִשִּׁיאַנִי וָאֹכֵל (יד) וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים אֶל-הַנָּחָשׁ, כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל-הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל-גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל-יְמֵי חַיֶּיךָ. (טו) וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה וּבֵין זַרְעֲךָ וּבֵין זַרְעָהּ. הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב.

(טז) אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ.
And when the woman saw that the tree was good for food, and that it was a delight to the eyes, and that the tree was to be desired to make one wise, she took of the fruit thereof, and did eat; and she gave also unto her husband with her, and he did eat. And the eyes of them both were opened, and they knew that they were naked; and they sewed fig-leaves together, and made themselves girdles. And they heard the voice of the LORD God walking in the garden toward the cool of the day; and the man and his wife hid themselves from the presence of the LORD God amongst the trees of the garden. And the LORD God called unto the man, and said unto him: ‘Where art thou?’ And he said: ‘I heard Thy voice in the garden, and I was afraid, because I was naked; and I hid myself.’ And He said: ‘Who told thee that thou wast naked? Hast thou eaten of the tree, whereof I commanded thee that thou shouldest not eat?’ And the man said: ‘The woman whom Thou gavest to be with me, she gave me of the tree, and I did eat.’ And the LORD God said unto the woman: ‘What is this thou hast done?’ And the woman said: ‘The serpent beguiled me, and I did eat.’ And the LORD God said unto the serpent: ‘Because thou hast done this, cursed art thou from among all cattle, and from among all beasts of the field; upon thy belly shalt thou go, and dust shalt thou eat all the days of thy life. And I will put enmity between thee and the woman, and between thy seed and her seed; they shall bruise thy head, and thou shalt bruise their heel.’ Unto the woman He said: ‘I will greatly multiply thy pain and thy travail; in pain thou shalt bring forth children; and thy desire shall be to thy husband, and he shall rule over thee.’
דיון
  • מה משמעות הביטוי 'ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך'? מהו העונש הטמון בו לאישה?
  • איזה קשר ייתכן בין שני חלקי הביטוי: בין 'ואל אישך תשוקתך' לבין - 'והוא ימשול בך'? מה בין תשוקה ומשילה?
  • השוו את היחסים שמכונן העונש בין האישה והאיש ('ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך'), לבין היחסים שהוא מכונן בין הנחש והאישה ('ואיבה אשית בינך ובין האישה ובין זרעךָ ובין זרעהּ הוא ישופךָ ראש ואתה תְּשׁוּפֶנּוּ עקב') מה קשה יותר, תשוקה או איבה?
דיון
נחזור לפרשת קין והבל.
  • מה יכול היה להטריד את קין? מדוע נפלו פניו?
  • איזו משמעות ניתן לצקת בדברי אלוהים לקין: 'ואליך תשוקתו ואתה תמשול בו'?
  • לפי הקשר האפשרי שהצענו לעיל בין תשוקה ומשילה, מי לדעתכם משתוקק לקין ותלוי בו?
  • כיצד דברי אלוהים לקין אמורים להרגיע אותו וליישב את דעתו?
לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ
וְאִם נֶפֶשׁ אַחַת תֶּחֱטָא בִשְׁגָגָה מֵעַם הָאָרֶץ בַּעֲשׂתָהּ אַחַת מִמִּצְוֹת ה' אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה וְאָשֵׁם: אוֹ הוֹדַע אֵלָיו חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא וְהֵבִיא קָרְבָּנוֹ שְׂעִירַת עִזִּים תְּמִימָה נְקֵבָה עַל חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא:... וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן הַמִּזְבֵּחָה לְרֵיחַ נִיחֹחַ לַה' וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן וְנִסְלַח לוֹ.
And if any one of the common people sin through error, in doing any of the things which the LORD hath commanded not to be done, and be guilty: if his sin, which he hath sinned, be known to him, then he shall bring for his offering a goat, a female without blemish, for his sin which he hath sinned. And he shall lay his hand upon the head of the sin-offering, and kill the sin-offering in the place of burnt-offering. And the priest shall take of the blood thereof with his finger, and put it upon the horns of the altar of burnt-offering, and all the remaining blood thereof shall he pour out at the base of the altar. And all the fat thereof shall he take away, as the fat is taken away from off the sacrifice of peace-offerings; and the priest shall make it smoke upon the altar for a sweet savour unto the LORD; and the priest shall make atonement for him, and he shall be forgiven.
דיון
  • מהו קורבן 'חטאת'? ממה הוא עשוי? על מה מביאים אותו?
  • אם נחיל (מתוך חירות דרשנית) את מצוות קורבן החטאת על תיאור קורבנותיהם של קין והבל - מי משניהם הביא קורבן חטאת? מדוע לדעתכם הוא היה צריך להביא קורבן זה? מדוע ה' שעה דווקא לקורבן של הבל ולא לקורבנו של קין?
  • נסו לקרוא מחדש את פסוק ז' לאור ההשערות והתובנות החדשות: 'הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ'. כיצד מילים אלה אמורות לפייס את קין ולנחמו?
מי אתה הבל?
אמר רבי יוחנן: הבל היה גבור [=חזק] מקין, שאין תלמוד לומר 'ויקם', אלא מלמד שהיה [קין] נתון תחתיו. אמר לו [=קין להבל]: שנינו בעולם, מה את הולך ואומר לאבא? נתמלא עליו רחמים. מיד עמד עליו והרגו.
דיון
  • מה לומד ר' יוחנן מהלשון 'ויקם' שבפסוק ח: 'ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו'? אילו אפשרויות נוספות פותחת בפנינו מילה זו, במיוחד לאור הדיון לעיל?
  • איך תופס ר' יוחנן את דמויותיהם של קין והבל? האם ניתן לנצל את הקריאה שלו בפסוק כדי להמשיך את הקו שהבל חטא בתשוקתו לקין?
קין והבל בקריאה חדשה - מדרש מודרני
רונן אחיטוב, צוהר תעשה לתיבה: מדרש חדש לפרשת השבוע, תל אביב: ידיעות ספרים 2011, עמ' 28
וְאֶל-קַיִן וְאֶל-מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. וַיֹּאמֶר ה' אֶל-קָיִן: לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ?

הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל-בּוֹ.

וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.

לפתח רובצת חטאתו של הבל, שהקריב הבל עולות וחטאות. ולמה הקריב הבל חטאת? - שהייתה תשוקתו לקין כתשוקת אישה לאיש, שכתוב בו 'וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ' ובאישה כתוב 'וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ' (בראשית ג, טז). זהו שכתוב 'וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו' (בראשית ד, ח), שהיה נתון תחתיו, ואמר לו להבל איני חפץ בך. נשמט מתחתיו, קם והרגו.
© כל הזכויות שמורות למחבר
דיון
  • מה דעתכם על קריאה זו? האם תוכלו להציע קריאות נוספות?
  • האם הקשיים שהעליתם מתיישבים כעת? האם נוצרו קשיים חדשים?
  • מה אתם חושבים על האופציה של כתיבת מדרשים מודרניים?
  • כיצד יכול המדרש לשמש אותנו בדיון על נושאים כגון תשוקה אסורה; פגיעה מינית בתוך המשפחה; התגוננות ותוקפנות?
קישורים לרקע והרחבה:
צוהר תעשה לתיבה
דף הנחיות למנחה:
קין והבל דף למנחה.doc