בין מתייוונים לחשמונאים – על התבוללות וזהות תרבותית
הדף מאת: מנחי מעגל טוב / מעגל טוב
חנוכה הוא בראש ובראשונה חג החשמונאים, ועל פי רוב אנו חוגגים בו את ניצחונם הגדול על היוונים. הפעם יתמקד הלימוד בפן אחר: ננסה לברר מה היה השבר הדתי והתרבותי שהוביל למרד, וכיצד נוצר משבר כזה. עם התלמידים נעלה שאלות על המתח שבמפגש בין תרבויות -בסיפור החשמונאים ובחיינו שלנו.
דיון
א. פתיחה: היפ הופ ישראל ?!?

תרבות - מה המשמעות של המושג, לדעתכם?
דיסק, הדג נחש חומר מקומי [2004]
שירת הסטיקר
ביצוע: הדג נחש ואהובה עוזרי

מילים: דוד גרוסמן

לחן: שאנן סטריט, גיא מרגלית, אמיר בן עמי, משה אסרף, דודוש קלמס, יאיא כהן אהרונוב ושלומי אלון

דור שלם דורש שלום

תנו לצה"ל לנצח

עם חזק עושה שלום

תנו לצה"ל לכסח

אין שלום עם ערבים

אל תתנו להם רובים

קרבי זה הכי אחי

גיוס לכולם, פטור לכולם

אין שום ייאוש בעולם

יש"ע זה כאןנ נח נחמן מאומן

No Fearמשיח בעיר

אין ערבים אין פיגועים

בג"ץ מסכן יהודים

העם עם הגולן

העם עם הטרנספר

טסט בירכא

חבר, אתה חסר

הקדוש ברוך הוא אנחנו בוחרים בך

בחירה ישירה זה רע

הקדוש ברוך הוא אנחנו קנאים לך

ימותו הקנאים.

כמה רוע אפשר לבלוע

אבא תרחם, אבא תרחם

קוראים לי נחמן ואני מגמגם

כמה רוע אפשר לבלועאבא תרחם,

אבא תרחם

ברוך השם אני נושם.

מדינת הלכה - הלכה המדינה

מי שנולד הרוויח

יחי המלך המשיח

יש לי בטחון בשלום של שרון

חברון מאז ולתמיד

ומי שלא נולד הפסיד

חברון עיר האבות

שלום טרנספר

כהנא צדק

CNN משקר

צריך מנהיג חזק

סחתין על השלום, תודה על הבטחון

אין לנו ילדים למלחמות מיותרות

השמאל עוזר לערבים

ביבי טוב ליהודים

פושעי אוסלו לדין

אנחנו כאן הם שם

אחים לא מפקירים

עקירת ישובים מפלגת את העם

מוות לבוגדים

תנו לחיות לחיות

מוות לערכים

כמה רוע אפשר...

לחסל, להרוג, לגרש, להטעות

NO FEAR להדביר, להסגיר, עונש מוות,

השמיד, להכחיד, למגר, לבער

הכל בגללך, חבר

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
לאיזו תרבות שייך השיר הזה?

מה דעתכם על השילוב התרבותי שנעשה בשיר?

האם יש לכם עוד דוגמאות לשילובים בין תרבויות בחיים שלנו?
עיבוד [אהוד עוזיאל] לספר חשמונאים ב' פרק ד'
מה קרה לפני שהתחיל מרד החשמונאים?
כּאָשֵר אַנְטִיוֹכוּס אָפִיפַנס קִיבֵּל אֶת הַמְלוּכה על כֹּל הממלכה היוונית המזרחית, רצה הכֹּהן יָסוֹן להיות הכהן הגדול בישראל, שהיתה חלק קטן מהממלכה.

יסון שילם למלך אנטיוכוס ארבּע מאות וארבּעים כִּכָּר-כֶּסֶף כדי להיות הכהן הגדול.

בתמורה הסכים המלך למנות אותו לכֹּהן הגדול בישראל, ויסון הֵחֵל לשכנע את עַמוֹ להתנהג כמו היוונים: הוא בנה בירושלים גִמְנָסְיוֹן – בית ספר יווני, ובית ספר תיכון יווני. הוא בִּיטֵל זְכוּיוֹת מיוּחדות ליהודים, והפר מצוות יהודיות. הטובים שְבַּבָּחוּרים מְהַעָם הָלְכו אחרי יסון לגמנסיון ולספורט היווני. העם הלך אחרי ההתנהגות היוונית, עד כדי כך שהכֹּהַנים בבית המקדש היהודי חדלו לדאוג לעבודת הַמִזְבֵּחֲ. הם בִּיזוּ והשפילו את המקדש ומיהרו והלכו לצפות במופעי הַהִתְאַבְּקוּת היווניים-הֵלֵנִיים. וכבוד האבות של העם היהודי לא נחשב בעיניהם, אבל הכבוד והמנהגים היווניים מאד נחשבו בעיני הכהנים. ובגלל כל זה באה עליהם צרה גדולה, ואותו שלטון יווני שהעם רצה להיות כְּמוֹתוֹ נעשה לַאוֹיֵב וְהַמְעַנֵה של היהודים – כפי שהראה להם העתיד לבוא.
דיון
מה קרה לפי הסיפור? מי זה אנטיוכוס ומי זה יסון?

מה עשה יסון בירושלים ובישראל? איזו תרבות הוא הכניס לתוך ירושלים?

למה לדעתכם המספר מתנגד למעשה של יסון וכועס עליו? מה קרה לדת היהודית בעקבות המעשה של יסון?

האם לדעתכם גם היום יש תרבויות המשתלבות זו בזו? אילו?

האם קרה לכם שניסו לשכנע אתכם להתנהג לפי תרבות שונה מזו שלכם? איך הרגשתם?

אילו תרבויות נפגשות אצלכם בכיתה? מי מביא כל תרבות – מה נקלט ומה לא?

מה הייתם מוסיפים או משנים בתרבות שלכם – במשפחה או בכיתה?

על מה בתרבות שלכם הייתם שומרים בכל מחיר – במשפחה או בכיתה?
עיבוד [אהוד עוזיאל] לספר חשמונאים א' פרק ב'
איך פרץ המרד? איך הוא התחיל?
בּזְמַן גְזֵירוֹת אנְטִיוֹכוּס על ישראל, באו אנשי המלך אנטיוכוס לעיר מוֹדִיעִים ותושבי העיר נֶאֶסְפוּ לִקְרַאתָם, וְגַם מַתִתְיָהוּ וּבָּנַיו היו שם. ויֹאמְרוּ אנשי המלך למתתיהו: אתה הכהן של העיר והאיש הכי מכובד בעיר, ובעל משפחה גדולה ומכובדת. לכן גש אתה ראשון וְתִזְבָּח וְתִתְפָּלֵל אל המלך אנטיוכוס, כמו שעשו כל העמים שתחת המלך וכמו שעשו שאר אנשי ישראל. וכך תהיו אתה ובניך מאוהבי המלך, ומעמדך בעיר יישמר ותקבלו מהמלך זהב וכסף ומתנות רבות. ויענה מתתיהו לאנשי המלך בקול גדול, וישמעו אותו כל תושבי מודיעים: אם כל העמים סַרִים לְמִשְמַעַת המלך ועוזבים את דתם לטובת המלך, שיעשו זאת; ואני ובני ואחי נשמור על בְּרִית אַבוֹתֵינוֹ – הדת היהודית, ולא נעשה כמִצְווֹת המלך. כי חלילה לנו מלעזוב תורה ומצוות, ולכן לא נשמע להוראת המלך. כאשר סיים מתתיהו לנאום, ניסה לגשת יהודי אחד מהעיר לִזְבּוֹח למען המלך כפי שנִדְרַש. ויראה זאת מתתיהו ויכעס ויזעם, ויהרוג את האיש. וגם את שליחי המלך הרגו מתתיהו ובניו, והרסו את הבָּמַה ממנה זבחו מתנות למלך. ויקרא מתתיהו בקול גדול: כל המקנא ומאמין בתורה ילך אחרי. ויברחו מתתיהו ובניו והמאמינים בהם אל ההרים, ויעזבו את העיר ואת כל מה שהיה להם.

מושגים
  • גזירות אנטיוכוס - "וישלח המלך ספרים ביד מלאכים לירושלים ולערי יהודה ללכת אחרי חוקים נכרים לארץ.ולמנוע עולות וזבח ונסך מן המקדש ולחלל שבתות וחגים.ולטמא מקדש וקדושים.
    לבנות במות והיכלות ופסילים ולהקריב חזירים ובהמות טמאות.ולהניח את בניהם בלתי מולים ולשקץ את נפשותיהם בכל טמא ופגול.ולשכוח את התורה והחליף כל החוקים.ואשר לא יעשה דבר המלך ימות."
    מקבים א' פרק א', פסוק מ"ד
דיון
מה מבקש נציג המלך ממתתיהו?

מה עונה לו מתתיהו?

למה לדעתכם יוצא מתתיהו למרד? על מה הוא רוצה לשמור?

מה המחיר שמשלמים מתתיהו ובניו על השמירה על הדת היהודית?

מה דעתכם על המעשה של מתתיהו – האם הוא מוצדק או מוטעה? מה אתם הייתם עושים במקומו?

איך לדעתכם צריך להתנהג כאשר מנסים לשנות את התרבות והדת שלכם?

איך אתם הייתם שומרים על התרבות שלכם, כאשר מנסים לשנות אותה?

על מה הייתם נלחמים בכל מחיר, בלי לוותר?

נחשוב על הטלוויזיה כדוגמה: מאילו תרבויות מגיעות תכניות הטלוויזיה שאתם רואים? מה היה אומר על זה הכהן יסון? מה היה אומר על זה מתתיהו?

האם התרבות של המשפחה או של הכיתה שלכם עברה שינוי? אם כן, מי גרם לשינוי, ואיך הוא התקבל?
- פועל החל משנת 1995 מירושלים.
במרכז הלימוד - היכרות, העמקה ושיח עם הכתובים, בבדיקת המשמעויות והכוונות העומדות מאחורי מערכות ערכים וסמלים. מתוך הלימוד, נוצר שיח רב דורי המרחיב ומזמין בחירת דרך, בהתקשרות לתרבות.
אנו רואים את שאלת הלימוד והבירור המשוחח, כשאלה קיומית לעתידה של חברה ישראלית שורשית ומוסרית.
דרך הלימוד הבית מדרשי, בקבוצות דיון קטנות, בשיח עם הכתובים ועם חברים, היא הדרך המשמעותית, המבטיחה את הלימוד האקטיבי, ומביאה כל לומד לחשוב, להביע את דעתו, להקשיב ולהגדיר לעצמו את תפיסת עולמו.

טלפון: 02-6789946