הדף מאת: חיים אלבום / אתר מדרשת
כבר מגיל צעיר חש משה קשר מיוחד ואחריות לבני ישראל, אך כאשר הקב"ה פונה אליו מתוך הסנה הבוער ומטיל עליו להיות מנהיג, הוא מתקשה לקבל את התפקיד. ומאז, ולאורך כל מסע בני ישראל במדבר, יחסיהם של עם ישראל ומשה רבנו יודעים עליות ומורדות. עד שלבסוף נכנס עם ישראל לארץ ישראל ומותיר מאחור את מנהיגו למות במדבר עקב חטאו.
דף לימוד זה מזמין אתכם לחזור אל דמותו של משה על רקע השיר 'המאה העשרים ואחת' של הראל סקעת (דורון מדלי).
השיר והמקורות דורשים זה את זה וזה מזה, והחיבור ביניהם יכול אולי לגלות מדוע משה הסכים לבסוף להיענות לשליחותו של הקב"ה.
Error loading media...
הראל סקעת - המאה 21, מתוך יוטיוב
הראל סקעת - המאה 21
הראל סקעת - המאה 21
אתה נדרש לעמוד זקוף
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-ה’, בִּי אֲדֹנָי, לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם, גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ: כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן, אָנֹכִי. (יא) וַיֹּאמֶר ה’ אֵלָיו, מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם, אוֹ מִי-יָשׂוּם אִלֵּם, אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר--הֲלֹא אָנֹכִי, ה’. (יב) וְעַתָּה, לֵךְ; וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם-פִּיךָ, וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר. (יג) וַיֹּאמֶר, בִּי אֲדֹנָי; שְׁלַח-נָא, בְּיַד-תִּשְׁלָח. (יד) וַיִּחַר-אַף ה’ בְּמֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי--יָדַעְתִּי, כִּי-דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא; וְגַם הִנֵּה-הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ, וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ. (טו) וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו, וְשַׂמְתָּ אֶת-הַדְּבָרִים בְּפִיו; וְאָנֹכִי, אֶהְיֶה עִם-פִּיךָ וְעִם-פִּיהוּ, וְהוֹרֵיתִי אֶתְכֶם, אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן. (טז) וְדִבֶּר-הוּא לְךָ, אֶל-הָעָם; וְהָיָה הוּא יִהְיֶה-לְּךָ לְפֶה, וְאַתָּה תִּהְיֶה-לּוֹ לֵאלֹהִים
And Moses said unto the LORD: ‘Oh Lord, I am not a man of words, neither heretofore, nor since Thou hast spoken unto Thy servant; for I am slow of speech, and of a slow tongue.’ And the LORD said unto him: ‘Who hath made man’s mouth? or who maketh a man dumb, or deaf, or seeing, or blind? is it not I the LORD? Now therefore go, and I will be with thy mouth, and teach thee what thou shalt speak.’ And he said: ‘Oh Lord, send, I pray Thee, by the hand of him whom Thou wilt send.’ And the anger of the LORD was kindled against Moses, and He said: ‘Is there not Aaron thy brother the Levite? I know that he can speak well. And also, behold, he cometh forth to meet thee; and when he seeth thee, he will be glad in his heart. And thou shalt speak unto him, and put the words in his mouth; and I will be with thy mouth, and with his mouth, and will teach you what ye shall do. And he shall be thy spokesman unto the people; and it shall come to pass, that he shall be to thee a mouth, and thou shalt be to him in God’s stead.
דיון
הקב"ה מבקש למנות את משה למנהיג שיוציא את עם ישראל ממצרים, אך משה מסרב.
- מדוע משה מסרב? האם לדעתכם יש למשה מניע נוסף לסירובו?
- מדוע משה מסכים לבסוף?
הקב"ה מבקש למנות את משה למנהיג שיוציא את עם ישראל ממצרים, אך משה מסרב.
- מדוע משה מסרב? האם לדעתכם יש למשה מניע נוסף לסירובו?
- מדוע משה מסכים לבסוף?
ומתחשק לך פשוט למחוק אותך
(א) וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה' וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר בָּם אֵשׁ ה' וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה. (ב) וַיִּצְעַק הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל ה' וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ. (ג) וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא תַּבְעֵרָה כִּי בָעֲרָה בָם אֵשׁ ה'. (ד) וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר. (ה) זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים. (ו) וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה אֵין כֹּל בִּלְתִּי אֶל הַמָּן עֵינֵינוּ. (ז) וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא וְעֵינוֹ כְּעֵין הַבְּדֹלַח. (ח) שָׁטוּ הָעָם וְלָקְטוּ וְטָחֲנוּ בָרֵחַיִם אוֹ דָכוּ בַּמְּדֹכָה וּבִשְּׁלוּ בַּפָּרוּר וְעָשׂוּ אֹתוֹ עֻגוֹת וְהָיָה טַעְמוֹ כְּטַעַם לְשַׁד הַשָּׁמֶן. (ט) וּבְרֶדֶת הַטַּל עַל הַמַּחֲנֶה לָיְלָה יֵרֵד הַמָּן עָלָיו. (י) וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה אֶת הָעָם בֹּכֶה לְמִשְׁפְּחֹתָיו אִישׁ לְפֶתַח אָהֳלוֹ וַיִּחַר אַף ה' מְאֹד וּבְעֵינֵי מֹשֶׁה רָע. (יא) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' לָמָה הֲרֵעֹתָ לְעַבְדֶּךָ וְלָמָּה לֹא מָצָתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ לָשׂוּם אֶת מַשָּׂא כָּל הָעָם הַזֶּה עָלָי. (יב) הֶאָנֹכִי הָרִיתִי אֵת כָּל הָעָם הַזֶּה אִם אָנֹכִי יְלִדְתִּיהוּ כִּי תֹאמַר אֵלַי שָׂאֵהוּ בְחֵיקֶךָ כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא הָאֹמֵן אֶת הַיֹּנֵק עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתָיו? (יג) מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל הָעָם הַזֶּה? כִּי יִבְכּוּ עָלַי לֵאמֹר תְּנָה לָּנוּ בָשָׂר וְנֹאכֵלָה. (יד) לֹא אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת כָּל הָעָם הַזֶּה כִּי כָבֵד מִמֶּנִּי. (טו) וְאִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְאַל אֶרְאֶה בְּרָעָתִי.
And the people were as murmurers, speaking evil in the ears of the LORD; and when the LORD heard it, His anger was kindled; and the fire of the LORD burnt among them, and devoured in the uttermost part of the camp. And the people cried unto Moses; and Moses prayed unto the LORD, and the fire abated. And the name of that place was called Taberah, because the fire of the LORD burnt among them. And the mixed multitude that was among them fell a lusting; and the children of Israel also wept on their part, and said: ‘Would that we were given flesh to eat! We remember the fish, which we were wont to eat in Egypt for nought; the cucumbers, and the melons, and the leeks, and the onions, and the garlic; but now our soul is dried away; there is nothing at all; we have nought save this manna to look to.’— Now the manna was like coriander seed, and the appearance thereof as the appearance of bdellium. The people went about, and gathered it, and ground it in mills, or beat it in mortars, and seethed it in pots, and made cakes of it; and the taste of it was as the taste of a cake baked with oil. And when the dew fell upon the camp in the night, the manna fell upon it.— And Moses heard the people weeping, family by family, every man at the door of his tent; and the anger of the LORD was kindled greatly; and Moses was displeased. And Moses said unto the LORD: ‘Wherefore hast Thou dealt ill with Thy servant? and wherefore have I not found favour in Thy sight, that Thou layest the burden of all this people upon me? Have I conceived all this people? have I brought them forth, that Thou shouldest say unto me: Carry them in thy bosom, as a nursing-father carrieth the sucking child, unto the land which Thou didst swear unto their fathers? Whence should I have flesh to give unto all this people? for they trouble me with their weeping, saying: Give us flesh, that we may eat. I am not able to bear all this people myself alone, because it is too heavy for me. And if Thou deal thus with me, kill me, I pray Thee, out of hand, if I have found favour in Thy sight; and let me not look upon my wretchedness.’
דיון
משה רבנו מוציא את עם ישראל ממצרים ומוליכו אל ארץ ישראל, אך לעם ישראל דרישות רבות.
- כיצד משה מתמודד עם דרישותיו של העם? האם כעסו מוצדק?
- השוו את תגובתו כאן לתגובתו לאחר חטא העגל - "ועתה אם תשא את חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת" (שמות ל"ב, לב). כיצד תסבירו את השוני?
משה רבנו מוציא את עם ישראל ממצרים ומוליכו אל ארץ ישראל, אך לעם ישראל דרישות רבות.
- כיצד משה מתמודד עם דרישותיו של העם? האם כעסו מוצדק?
- השוו את תגובתו כאן לתגובתו לאחר חטא העגל - "ועתה אם תשא את חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת" (שמות ל"ב, לב). כיצד תסבירו את השוני?
ואיך רציתי שתהיי אמיתית, ושתבואי לדבר איתי
(יח) וַיֹּאמַר הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ: [...] (כא) וַיֹּאמֶר ה' הִנֵּה מָקוֹם אִתִּי וְנִצַּבְתָּ עַל הַצּוּר: (כב) וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ עַד עָבְרִי: (כג) וַהֲסִרֹתִי אֶת כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ:
And he said: ‘Show me, I pray Thee, Thy glory.’ And He said: ‘I will make all My goodness pass before thee, and will proclaim the name of the LORD before thee; and I will be gracious to whom I will be gracious, and will show mercy on whom I will show mercy.’ And He said: ‘Thou canst not see My face, for man shall not see Me and live.’ And the LORD said: ‘Behold, there is a place by Me, and thou shalt stand upon the rock. And it shall come to pass, while My glory passeth by, that I will put thee in a cleft of the rock, and will cover thee with My hand until I have passed by. And I will take away My hand, and thou shalt see My back; but My face shall not be seen.’
דיון
- מה משה רבנו מבקש בדיוק מהקב"ה?
- מדוע לדעתכם משה מבקש דבר זה?
- חזרו לשאלה שלעיל - מדוע משה רבנו מסכים לבסוף לקחת את תפקיד המנהיג? האם תשובתכם כעת השתנתה?
- מה משה רבנו מבקש בדיוק מהקב"ה?
- מדוע לדעתכם משה מבקש דבר זה?
- חזרו לשאלה שלעיל - מדוע משה רבנו מסכים לבסוף לקחת את תפקיד המנהיג? האם תשובתכם כעת השתנתה?
ובעולם דוהר מהר, שכחנו לדבר
וַיְדַבֵּר ה’ אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. (ח) קַח אֶת-הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו; וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן-הַסֶּלַע, וְהִשְׁקִיתָ אֶת-הָעֵדָה וְאֶת-בְּעִירָם. (ט) וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי ה’ כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ. (י) וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת-הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע; וַיֹּאמֶר לָהֶם, שִׁמְעוּ-נָא הַמֹּרִים הֲמִן-הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם? (יא) וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם; וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם. {ס} (יב) וַיֹּאמֶר ה’ אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל - לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת-הַקָּהָל הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָהֶם. (יג) הֵמָּה מֵי מְרִיבָה, אֲשֶׁר-רָבוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-ה’ וַיִּקָּדֵש, בָּם.
And the LORD spoke unto Moses, saying: ’Take the rod, and assemble the congregation, thou, and Aaron thy brother, and speak ye unto the rock before their eyes, that it give forth its water; and thou shalt bring forth to them water out of the rock; so thou shalt give the congregation and their cattle drink.’ And Moses took the rod from before the LORD, as He commanded him. And Moses and Aaron gathered the assembly together before the rock, and he said unto them: ‘Hear now, ye rebels; are we to bring you forth water out of this rock?’ And Moses lifted up his hand, and smote the rock with his rod twice; and water came forth abundantly, and the congregation drank, and their cattle. And the LORD said unto Moses and Aaron: ‘Because ye believed not in Me, to sanctify Me in the eyes of the children of Israel, therefore ye shall not bring this assembly into the land which I have given them.’ These are the waters of Meribah, where the children of Israel strove with the LORD, and He was sanctified in them.
דיון
משה רבנו שהוציא את עם ישראל ממצרים והוליך אותו לאורך 40 שנה במדבר, נענש ולא מורשה להיכנס עם עמו לארץ ישראל.
- מהו בדיוק חטאו של משה?
- האם לדעתכם משה התחרט לבסוף על הסכמתו לקבל את תפקיד המנהיג?
- קראו כעת את השיר - המאה ה-21 שמדבר על האדם בעולם המודרני, האם תצליחו למצוא שם גם את דמותו של משה רבנו?
משה רבנו שהוציא את עם ישראל ממצרים והוליך אותו לאורך 40 שנה במדבר, נענש ולא מורשה להיכנס עם עמו לארץ ישראל.
- מהו בדיוק חטאו של משה?
- האם לדעתכם משה התחרט לבסוף על הסכמתו לקבל את תפקיד המנהיג?
- קראו כעת את השיר - המאה ה-21 שמדבר על האדם בעולם המודרני, האם תצליחו למצוא שם גם את דמותו של משה רבנו?
דורון מדלי, המאה העשרים ואחת, ביצוע: הראל סקעת
המאה העשרים ואחת / מילים: דורון מדלי
העייפות הזאת
והצפיפות הזאת
לסחוב את עצמך כל בוקר מחדש
וכשנמאס לך לרדוף סביב עצמך
אתה נדרש לעמוד זקוף
וכל העיר הזאת
המהומה הזאת
לחשוף את עצמך כל לילה מחדש
ומתחשק לך פשוט למחוק אותך
להרגיש טיפה מציאות
ואיך רציתי שתהיי אמיתית
ושתבואי לדבר איתי
ואיך רציתי שתהיי אמיתית
ושתבואי לחבק אותי
אולי הייתי פחות לבד
איתך ולא בתוך מרדף
אולי נגיע לסוף הקרב
ניגע, ננוח ונאהב
הריטואל הזה
הוירטואל הזה
שכולם אוהבים לזרום
אל החלום הזה
הגהנום הזה
הוא לא מוביל לשום מקום
ואיך רציתי שתהיי אמיתית...
השתגענו מבדידות
והלכנו לאיבוד
בעולם דוהר מהר
שכחנו לדבר
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
המאה העשרים ואחת / מילים: דורון מדלי
העייפות הזאת
והצפיפות הזאת
לסחוב את עצמך כל בוקר מחדש
וכשנמאס לך לרדוף סביב עצמך
אתה נדרש לעמוד זקוף
וכל העיר הזאת
המהומה הזאת
לחשוף את עצמך כל לילה מחדש
ומתחשק לך פשוט למחוק אותך
להרגיש טיפה מציאות
ואיך רציתי שתהיי אמיתית
ושתבואי לדבר איתי
ואיך רציתי שתהיי אמיתית
ושתבואי לחבק אותי
אולי הייתי פחות לבד
איתך ולא בתוך מרדף
אולי נגיע לסוף הקרב
ניגע, ננוח ונאהב
הריטואל הזה
הוירטואל הזה
שכולם אוהבים לזרום
אל החלום הזה
הגהנום הזה
הוא לא מוביל לשום מקום
ואיך רציתי שתהיי אמיתית...
השתגענו מבדידות
והלכנו לאיבוד
בעולם דוהר מהר
שכחנו לדבר
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il