ישמעאל - פרא אדם או בן מסור?
הדף מאת: ליאורה אילון / קולות בנגב
הלימוד עוסק בפער שבין דמותו של ישמעאל בתורה, לבין דמותו כפי שהיא מצטיירת בעיני חז"ל
דמותו של ישמעאל בספר בראשית
(יא) וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה' הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ ישמעאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל עָנְיֵךְ: (יב) וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן: (יג) וַתִּקְרָא שֵׁם ה' הַדֹּבֵר אֵלֶיהָ אַתָּה אֵל רֳאִי כִּי אָמְרָה הֲגַם הֲלֹם רָאִיתִי אַחֲרֵי רֹאִי: (יד) עַל כֵּן קָרָא לַבְּאֵר בְּאֵר לַחַי רֹאִי הִנֵּה בֵין קָדֵשׁ וּבֵין בָּרֶד: (טו) וַתֵּלֶד הָגָר לְאַבְרָם בֵּן וַיִּקְרָא אַבְרָם שֶׁם בְּנוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר ישמעאל: (טז) וְאַבְרָם בֶּן שְׁמֹנִים שָׁנָה וְשֵׁשׁ שָׁנִים בְּלֶדֶת הָגָר אֶת ישמעאל לְאַבְרָם
And the angel of the LORD said unto her: ‘Behold, thou art with child, and shalt bear a son; and thou shalt call his name Ishmael, because the LORD hath heard thy affliction.
דיון
שאלות
  • כיצד אפשר להבין את הביטוי המקראי 'פרא אדם'; וכן את 'ידו בכל ויד כל בו'?
  • על מה מעידה נתינת השמות בקטע זה?
  • (יח) וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל הָאֱלֹהִים לוּ ישמעאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ: (יט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן וְקָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ יִצְחָק וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו: (כ) וּלְישמעאל שְׁמַעְתִּיךָ הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ בִּמְאֹד מְאֹד שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל: (כא) וְאֶת בְּרִיתִי אָקִים אֶת יִצְחָק אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת: (כב) וַיְכַל לְדַבֵּר אִתּוֹ וַיַּעַל אֱלֹהִים מֵעַל אַבְרָהָם: (כג) וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת ישמעאל בְּנוֹ וְאֵת כָּל יְלִידֵי בֵיתוֹ וְאֵת כָּל מִקְנַת כַּסְפּוֹ כָּל זָכָר בְּאַנְשֵׁי בֵּית אַבְרָהָם וַיָּמָל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתָם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ אֱלֹהִים: (כד) וְאַבְרָהָם בֶּן תִּשְׁעִים וָתֵשַׁע שָׁנָה בְּהִמֹּלוֹ בְּשַׂר עָרְלָתוֹ: (כה) וְישמעאל בְּנוֹ בֶּן שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה בְּהִמֹּלוֹ אֵת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ: (כו) בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה נִמּוֹל אַבְרָהָם וְישמעאל בְּנוֹ: (כז) וְכָל אַנְשֵׁי בֵיתוֹ יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת כֶּסֶף מֵאֵת בֶּן נֵכָר נִמֹּלוּ אִתּוֹ:
    And Abraham said unto God: ‘Oh that Ishmael might live before Thee! ’
    דיון
    שאלות
  • איזו מערכת היחסים משתקפת בקטע זה בין אברהם לישמעאל?
  • כיצד ניתן להבין את הביטוי 'ולישמעאל שמעתיך'?
  • מדוע יש חזרה על ברית המילה בפסוקים כ"ג ו-כ"ה-כז?
  • (ט) וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הגר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק: (י) וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק: (יא) וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ: (יב) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע: (יג) וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ כִּי זַרְעֲךָ הוּא: (יד) וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הגר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע: (טו) וַיִּכְלוּ הַמַּיִם מִן הַחֵמֶת וַתַּשְׁלֵךְ אֶת הַיֶּלֶד תַּחַת אַחַד הַשִּׂיחִם: (טז) וַתֵּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לָהּ מִנֶּגֶד הַרְחֵק כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת כִּי אָמְרָה אַל אֶרְאֶה בְּמוֹת הַיָּלֶד וַתֵּשֶׁב מִנֶּגֶד וַתִּשָּׂא אֶת קֹלָהּ וַתֵּבְךְּ: (יז) וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת קוֹל הַנַּעַר וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל הגר מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר לָהּ מַה לָּךְ הגר אַל תִּירְאִי כִּי שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם: (יח) קוּמִי שְׂאִי אֶת הַנַּעַר וְהַחֲזִיקִי אֶת יָדֵךְ בּוֹ כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימֶנּוּ: (יט) וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת הַחֵמֶת מַיִם וַתַּשְׁקְ אֶת הַנָּעַר: (כ) וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת הַנַּעַר וַיִּגְדָּל וַיֵּשֶׁב בַּמִּדְבָּר וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת: (כא) וַיֵּשֶׁב בְּמִדְבַּר פָּארָן וַתִּקַּח לוֹ אִמּוֹ אִשָּׁה מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
    And Sarah saw the son of Hagar the Egyptian, whom she had borne unto Abraham, making sport.
    דיון
    שאלות
  • כיצד ניתן להבין את דברי אלוהים לאברהם בפסוק י"ב?
  • המילים 'וישכם אברהם בבוקר' מקבילות לפתיחה של בעקדת יצחק. מה משמעותה של חזרה זו לדעתכם?
  • מהי מערכת היחסים שבין אלוהים, הגר וישמעאל, על פי פסוקים ט"ז–י"ט?
  • (ח) וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה זָקֵן וְשָׂבֵעַ וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו: (ט) וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְישמעאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא.
    And Abraham expired, and died in a good old age, an old man, and full of years; and was gathered to his people.
    דיון
    שאלות
  • נסו לתאר את חזרתו של ישמעאל אל המשפחה, לאחר גירושו. מי קיבל את פניו? איך זה קרה?
  • מדוע חזר ישמעאל לקבור את אברהם יחד עם יצחק, כשווה בין שווים? על מה מעידה חזרה זו, בעיניכם?
  • לסיכום, נסו לשרטט את דמותו של ישמעאל כפי שהיא עולה מן הפסוקים לעיל.
  • דמותו של ישמעאל במדרש ובפרשנות
    וקראת שמו ישמעאל נקרא בשמו עד שלא נולד וכו' (כדכתוב ברמז מ"ה), והוא יהיה פרא אדם ר' יוחנן אמר שהכל גדלין בישוב והוא גדל במדבר, ריש לקיש אמר פרא אדם ודאי שהכל בוזזין ממון והוא בוזז נפשות, ידו בכל ויד כל בו [קרי בי' כלבו] ידו ויד כלבו שוות מה כלבו אוכל נבלות אף הוא אוכל נבלות.
    דיון
    שאלות
  • כיצד מבין ר' יוחנן את הביטוי 'פרא אדם'?
  • כיצד מבין זאת ריש לקיש? מה ההבדל ביניהם?
  • כיצד מבין המדרש את הביטוי 'ידו בכל ויד כל בו'?
  • אליהו כי טוב, ספר התודעה: סיון - חג השבועות - תיקון ליל שבועות הוצאת יד אליהו כי טוב
    הלך לו אצל בנֵי ישמעאל, אמר להם: מקבלים אתם את התורה? אמרו לו: מה כתוב בה? - לא תגנוב. אמרו לפניו, רבונו של עולם, כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים אל מן הגנבה ומן הגזל - וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ (שם טז) - אין אנו יכולים לקבל את התורה! לא היתה אומה באומות שלא הלך ודבר ודפק על פתחה, אם ירצו ויקבלו את התורה. ואחר כך בא לו אצל ישראל - אמרו לו: נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע! זהו שנאמר (דברים לג): ה' מִסִּינַי בָּא, וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ, הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן וְאָתָה מֵרִבֲבֹת קֹדֶשׁ, מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ.
    דיון
    שאלות
  • מהם מאפייניהם של בני ישמעאל, על פי המדרש?
  • פרא אדם - לשון רש"י, אוהב מדברות לצוד חיות, כמו שכתוב (להלן כא כ) וישב במדבר ויהי רובה קשת. ידו בכל - ליסטים. ויד כל בו - הכל שונאין אותו ומתגרין בו: והנכון כי פרא אדם סמוך, שיהיה איש פרא למוד מדבר, יצא בפעלו משחר לטרף, ויטרוף הכל, והכל יטרפוהו. והענין על זרעו שיגדל ויהיו להם מלחמות עם כל העמים. ורבי אברהם אמר ידו בכל, שינצח מתחלה כל הגוים, ואחר כן יד כל בו, שינוצח בסוף. ועל פני כל אחיו, שהם בני קטורה, ישכון, שיגדל זרעו מהם:
    A WILD-ASS OF A MAN. A quote from Rashi: A wild donkey of a man: who loves the wilderness to hunt beasts, as it is written (below 21:20):“And he was an archer; and he dwelt in the desert of Paran.” His hand will be upon all: [He will be] a bandit. —and everyone’s hand upon him: Everyone will hate him and attack him. The most correct is that "wild-ass of a man" is connected [to the words after it, meaning] that he will be a man [whos going to be like] "a wild-ass accustomed to the wilderness" an " [as wild donkeys in the desert,]he'll go out to his work, seeking prey to tear apart (Job 24:5)" [Meaning:] He would rip apart others and others would rip him apart. The intent was toward his descendants that they would become great, living in the wilderness like wild-asses, and have wars with all peoples. Ibn Ezra says "his hand against everyone" that he would first take over all nations, but after that "everyone's hand will be against him" he'd be defeated in the end. AND AMID ALL HIS BROTHERS SHAL HE DWELL. "Amid all his brothers", who are the children of Keturah, "shall he dwell"[means] Yishmael's descendants will be more numerous than them.
    דיון
    שאלות
    1. כיצד תופס הרמב"ן את דמותו של ישמעאל?
    מלכה שקד (עורכת), לנצח אנגנך: המקרא בשירה העברית החדשה (אנתולוגיה), הוצאת ידיעות אחרונות: ספרי חמד, 2005, עמ' 116–118
    דמותו של ישמעאל בספרות המודרנית
    ישמעאל, ישמעאל/ ש' שלום

    יִשְׁמָעאל, יִשׁמָעאל,

    עַד אָנָה בֵּינֵינוּ הָרִיב יִשׁתּוֹלֵל?

    אָחִי מִנִּי כְּבָר,

    אָחִי בֶּן הָגָר,

    אָחִי הַּתּוֹעֶה בַּמִּדְבָּר.

    אֶחָד הַמַּלְאָךְ

    אֶל שְׁנֵינוּ נִשְׁלַח

    עַל שְׁנֵינוּ סָכַךְ

    בֶּעֱנוּתְךָ מִלֵּדָה,

    בְּדַרְכִּי עֲקֵדָה.

    לוּ קוֹלִי תִּשְׁמַע הָאָח –

    הַמַּלְאָךְ הַמַּלְאָךְ בַּל נִשְׁכַּח!

    נוֹדֶדֶת הָאוֹרְחָה

    וְאֵינָהּ מִתְעַכֶּבֶת,

    צוֹעֶדֶת עַל כָּרְחָהּ

    מֵחַיִים וְעַד מָוֶת

    וּשְנֵינוּ הָרוֹאִים

    מַרְאוֹת אֱלוֹהִים,

    וְלִשְׁנֵינוּ הוּגַד

    הַסּוֹד הָאֶחָד,

    סוֹדוֹ שֶׁל הָעֵד –

    לָמָּה נִזְרֶה חוּל

    זֶה לְעֵין זֶה?

    לָמָּה לֹא יָכוֹל

    הֱיוֹת אֱמֶת הַמַּחֲזֶה,

    מַחֲזֶה

    לוּ יִחְיֶה

    זֶה גַּם זֶה!

    אַתָּה אֲשֶׁר יָדְךָ בַּכֹּל –

    אֵיכָה נִבְצַר מִמְּךָ זֶה?

    הַשָּׁרָב הַשָּׁרָב

    רוּחֵנוּ טָרַף

    השרב השרב

    מִרְעֵנוּ שָׂרַף.

    הָבָה נַעֲרֹף עָלָיו טַל הַלֵּבָב,

    הָבָה נַרְוֵהוּ חַסְדֵי הָאָב,

    אַב הֲמוֹן אָדָם,

    אָבִינוּ אָב-רָם.

    הִנֵּה הַבְּאֵר,

    בְּאֵר לַחַי רוֹאִי –

    אָחִיךָ הָכֵּר,

    הַכִּירֵנִי נָא, אָחִי.

    יָבֵש חָצִיר כַּתֶּבֶן,

    הַנֹּאדוֹת מְצוֹרָרִים –

    נָגֹל אֶת הָאֶבֶן,

    נַשְׁקֶה הָעֲדָרִים.

    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    דיון
    שאלות
  • אילו מאפיינים של ישמעאל משתקפים מתוך השיר?
  • במה דומה או שונה דמותו כאן מדמותו במקורות האחרים?
  • דיון
    שאלה לסיכום הדיון
    איך ניתן להסביר את הפער בין דמותו של ישמעאל לפי התורה, שבה נאמר כי אלוהים חס עליו ומציל אותו, ושכבן נאמן לאביו הוא קובר אותו יחד עם יצחק, ובין דמותו על פי הפרשנים?
    האם תוכלו להציע דמות היסטורית או דמות בחייכם שתואמת את דמותו של ישמעאל?
    דף הנחיות למנחה:
    ישמעאל - הצעת הנחייה.doc