מוביליות חברתית
הדף מאת: ממזרח שמש / בית המדרש ממזרח שמש
במפגש זה נתמקד במחירים האישיים הכבדים של המוביליות החברתית (שינוי במעמד החברתי), באמצעות המדרש המפורסם על רבי יוחנן וריש לקיש, ושירים של זאב נחמה, אביתר בנאי ועמיר בניון.
"שמתי ג'ל בפוני ועגיל על הגבה"
זאב נחמה, ב.מ.וו שחורה
BMW שחורה, מלים: זאב נחמה, לחן: זאב נחמה ותמיר קליסקי
יש לי ים של כוח וב.מ.ו שחורה
לא מוצא מנוח כי אין לי בחורה
שמתי שני גורמטים ושעון קרטייה
לכבוד המיועדת מי שלא תהיה
כולם יודעים שיש לי קסם מיוחד
נשים רבות היו לי אבל תמיד אהיה לבד
על המראה תלוי לי דיסק של קבוצתי,
כי לה תמיד נתתי את כל אהבתי.

הרימו ידיים, קצב ברגליים
מסיבה גדולה הלילה, חופשי ומאושר
יאללה ידיים, עדיף לרקוד בשניים
אהבה גדולה הלילה, הלילה אני שר.

לפני שנה הכרתי בשינקין בחורה
סיבות רבות היו לה כדי שלא אהיה שלה
שמתי ג'ל בפוני ועגיל על הגבה
חשבתי שמצאתי בכל זאת אהבה
אבל היא ראתה בי גבר בינוני
שבאופיו לא צפוני, מין אל פצ'ינו מקומי
מהר מאוד הבנתי שדרכי היא הנכונה
החזרתי הגורמטים וחזרתי לשכונה.

הרימו ידיים, קצב ברגליים...

אז את רוצה קצב צפוני כזה
עגיל בגבה עושה לך את זה
כל היום מדברת על אנרגיה חיובית
וואלה אני פוחד לנגוע בך לא להתחשמל
ניסיתי לעשות בשבילך הכל
זרקתי ת'גורמט לבשתי סגול
עזבי אותך חזרתי לשכונה
שימי לב לקצב איזה מנגינה, יא אללה.

הרימו ידיים, קצב ברגליים...
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • למה גיבור השיר לא מצליח עם הבחורה משינקין, למרות שיש לו ב.מ.ו, שעון קרטייה, ג'ל בפוני ועגיל על הגבה?
  • מה הוא מפסיד מהחזרה לשכונה ומה הוא מרוויח?
  • מה הייתם עושים במקומו?
לימוד קבוצתי: ר' יוחנן וריש לקיש
יום אחד שחה [רבי יוחנן] בירדן.
ראהו ריש לקיש וקפץ לירדן אחריו.
אמר לו [ר' יוחנן לריש לקיש]: כוחך לתורה.
אמר לו : יופייך לנשים.
אמר לו : אם תחזור בך אתן לך את אחותי שהיא יפה ממני.
קיבל עליו.
רצה [ריש לקיש] לחזור לקחת את בגדיו ולא יכול היה לחזור.
לימדו [ר' יוחנן] מקרא ומשנה ועשה אותו אדם גדול.

מושגים
  • ריש לקיש - כינויו של רבי שמעון בן לקיש. מגדולי אמוראי ארץ ישראל בדור השני, במחצית השניה של המאה השלישית לספירה. תלמיד חבר לר' יוחנן.
    מוצאו ממשפחה של תלמידי חכמים, אולם בצעירותו מכר עצמו ללודיים- הגלדיאטורים ובהמשך גם עמד בראש כנופיית שודדים.
    בתלמוד בבלי, בבא מציעא, דף פ"ד עמוד א, מסופר סיפור פגישתם של ריש לקיש ור' יוחנן שהוביל לשינוי משמעותי בדמותו של ריש לקיש.
  • רבי יוחנן - (מכונה גם בר נפחא) - גדול אמוראי ארץ ישראל בדור השני. שימש במשך כשמונים שנה כראש ישיבה בטבריה. תרומתו בתחומי ההלכה והאגדה ממלאים את דפי שני התלמודים, הבבלי והירושלמי, וכן את המדרשים. פעילותו משתרעת החל מהרבע הראשון של המאה השלישית לספירה ועד לסיומה של המאה כמעט. תרומתו של רבי יוחנן לחתימת התלמוד הירושלמי היא גולת הכותרת של חייו
Elijah the prophet encountered him and said to him: Until when will you inform on the nation of our God to be sentenced to execution? Rabbi Yishmael, son of Rabbi Yosei, said to Elijah: What should I do? It is the king’s edict that I must obey. Elijah said to him: Faced with this choice, your father fled to Asia. You should flee to Laodicea rather than accept this appointment. § With regard to these Sages, the Gemara adds: When Rabbi Yishmael, son of Rabbi Yosei, and Rabbi Elazar, son of Rabbi Shimon, would meet each other, it was possible for a pair of oxen to enter and fit between them, under their bellies, without touching them, due to their excessive obesity. A certain Roman noblewoman [matronita] once said to them: Your children are not really your own, as due to your obesity it is impossible that you engaged in intercourse with your wives. They said to her: Theirs, i.e., our wives’ bellies, are larger than ours. She said to them: All the more so you could not have had intercourse. There are those who say that this is what they said to her: “For as the man is, so is his strength” (Judges 8:21), i.e., our sexual organs are proportionate to our bellies. There are those who say that this is what they said to her: Love compresses the flesh. The Gemara asks: And why did they respond to her audacious and foolish question? After all, it is written: “Answer not a fool according to his folly, lest you also be like him” (Proverbs 26:4). The Gemara answers: They answered her in order not to cast aspersions on the lineage of their children. The Gemara continues discussing the bodies of these Sages: Rabbi Yoḥanan said: The organ of Rabbi Yishmael, son of Rabbi Yosei, was the size of a jug of nine kav. Rav Pappa said: The organ of Rabbi Yoḥanan was the size of a jug of five kav, and some say it was the size of a jug of three kav. Rav Pappa himself had a belly like the baskets [dikurei] made in Harpanya. With regard to Rabbi Yoḥanan’s physical features, the Gemara adds that Rabbi Yoḥanan said: I alone remain of the beautiful people of Jerusalem. The Gemara continues: One who wishes to see something resembling the beauty of Rabbi Yoḥanan should bring a new, shiny silver goblet from the smithy and fill it with red pomegranate seeds [partzidaya] and place a diadem of red roses upon the lip of the goblet, and position it between the sunlight and shade. That luster is a semblance of Rabbi Yoḥanan’s beauty. The Gemara asks: Is that so? Was Rabbi Yoḥanan so beautiful? But doesn’t the Master say: The beauty of Rav Kahana is a semblance of the beauty of Rabbi Abbahu; the beauty of Rabbi Abbahu is a semblance of the beauty of Jacob, our forefather; and the beauty of Jacob, our forefather, is a semblance of the beauty of Adam the first man, who was created in the image of God. And yet Rabbi Yoḥanan is not included in this list. The Gemara answers: Rabbi Yoḥanan is different from these other men, as he did not have a beauty of countenance, i.e., he did not have a beard. The Gemara continues to discuss Rabbi Yoḥanan’s beauty. Rabbi Yoḥanan would go and sit by the entrance to the ritual bath. He said to himself: When Jewish women come up from their immersion for the sake of a mitzva, after their menstruation, they should encounter me first, so that they have beautiful children like me, and sons learned in Torah like me. This is based on the idea that the image upon which a woman meditates during intercourse affects the child she conceives. The Rabbis said to Rabbi Yoḥanan: Isn’t the Master worried about being harmed by the evil eye by displaying yourself in this manner? Rabbi Yoḥanan said to them: I come from the offspring of Joseph, over whom the evil eye does not have dominion, as it is written: “Joseph is a fruitful vine, a fruitful vine by a fountain [alei ayin]” (Genesis 49:22); and Rabbi Abbahu says: Do not read the verse as saying: “By a fountain [alei ayin]”; rather, read it as: Those who rise above the evil eye [olei ayin]. Joseph’s descendants are not susceptible to the influence of the evil eye. Rabbi Yosei bar Ḥanina said that this idea is derived from here: “And let them grow [veyidgu] into a multitude in the midst of the earth” (Genesis 48:16). Just as with regard to fish [dagim] in the sea, the water covers them and the evil eye therefore has no dominion over them, as they are not seen, so too, with regard to the offspring of Joseph, the evil eye has no dominion over them. The Gemara relates: One day, Rabbi Yoḥanan was bathing in the Jordan River. Reish Lakish saw him and jumped into the Jordan, pursuing him. At that time, Reish Lakish was the leader of a band of marauders. Rabbi Yoḥanan said to Reish Lakish: Your strength is fit for Torah study. Reish Lakish said to him: Your beauty is fit for women. Rabbi Yoḥanan said to him: If you return to the pursuit of Torah, I will give you my sister in marriage, who is more beautiful than I am. Reish Lakish accepted upon himself to study Torah. Subsequently, Reish Lakish wanted to jump back out of the river to bring back his clothes, but he was unable to return, as he had lost his physical strength as soon as he accepted the responsibility to study Torah upon himself. Rabbi Yoḥanan taught Reish Lakish Bible, and taught him Mishna, and turned him into a great man. Eventually, Reish Lakish became one of the outstanding Torah scholars of his generation. One day the Sages of the study hall were engaging in a dispute concerning the following baraita: With regard to the sword, the knife, the dagger [vehapigyon], the spear, a hand sickle, and a harvest sickle, from when are they susceptible to ritual impurity? The baraita answers: It is from the time of the completion of their manufacture, which is the halakha with regard to metal vessels in general. These Sages inquired: And when is the completion of their manufacture? Rabbi Yoḥanan says: It is from when one fires these items in the furnace. Reish Lakish said: It is from when one scours them in water, after they have been fired in the furnace. Rabbi Yoḥanan said to Reish Lakish: A bandit knows about his banditry, i.e., you are an expert in weaponry because you were a bandit in your youth. Reish Lakish said to Rabbi Yoḥanan: What benefit did you provide me by bringing me close to Torah? There, among the bandits, they called me: Leader of the bandits, and here, too, they call me: Leader of the bandits. Rabbi Yoḥanan said to him: I provided benefit to you, as I brought you close to God, under the wings of the Divine Presence. As a result of the quarrel, Rabbi Yoḥanan was offended, which in turn affected Reish Lakish, who fell ill. Rabbi Yoḥanan’s sister, who was Reish Lakish’s wife, came crying to Rabbi Yoḥanan, begging that he pray for Reish Lakish’s recovery. She said to him: Do this for the sake of my children, so that they should have a father. Rabbi Yoḥanan said to her the verse: “Leave your fatherless children, I will rear them” (Jeremiah 49:11), i.e., I will take care of them. She said to him: Do so for the sake of my widowhood. He said to her the rest of the verse: “And let your widows trust in Me.” Ultimately, Rabbi Shimon ben Lakish, Reish Lakish, died. Rabbi Yoḥanan was sorely pained over losing him. The Rabbis said: Who will go to calm Rabbi Yoḥanan’s mind and comfort him over his loss? They said: Let Rabbi Elazar ben Pedat go, as his statements are sharp, i.e., he is clever and will be able to serve as a substitute for Reish Lakish. Rabbi Elazar ben Pedat went and sat before Rabbi Yoḥanan. With regard to every matter that Rabbi Yoḥanan would say, Rabbi Elazar ben Pedat would say to him: There is a ruling which is taught in a baraita that supports your opinion. Rabbi Yoḥanan said to him: Are you comparable to the son of Lakish? In my discussions with the son of Lakish, when I would state a matter, he would raise twenty-four difficulties against me in an attempt to disprove my claim, and I would answer him with twenty-four answers, and the halakha by itself would become broadened and clarified. And yet you say to me: There is a ruling which is taught in a baraita that supports your opinion. Do I not know that what I say is good? Being rebutted by Reish Lakish served a purpose; your bringing proof to my statements does not. Rabbi Yoḥanan went around, rending his clothing, weeping and saying: Where are you, son of Lakish? Where are you, son of Lakish? Rabbi Yoḥanan screamed until his mind was taken from him, i.e., he went insane. The Rabbis prayed and requested for God to have mercy on him and take his soul, and Rabbi Yoḥanan died.
דיון
  • כיצד לדעתכם יסתיים הסיפור?
יום אחד היו נחלקים [במחלוקת] בבית המדרש -
הסיף והסכין והפגיון והרומח ומגל יד ומגל קציר,
מאימתי מקבלין טומאה? משעת גמר מלאכתן.
ומאימתי גמר מלאכתן?
ר' יוחנן אומר : משיצרפם בכבשן.
ריש לקיש אומר: משיצחצחן במים.
אמר לו [ר' יוחנן לריש לקיש, בזלזול]: ליסטים בליסטיותו יודע.
אמר לו: ומה הועלת לי? שם רבי קראו לי וכאן רבי קראו לי.
אמר לו: הועלתי לך שקרבתיך תחת כנפי השכינה.
חלשה דעתו של ר' יוחנן.
חלה ריש לקיש.
...
נפטר רבי שמעון בן לקיש והיה ר' יוחנן מצטער אחריו מאד.
...
היה הולך וקורע בגדיו בכה ואמר : היכן אתה בן לקיש? היכן אתה בן לקיש?
והיה צועק עד שיצא מדעתו.
ביקשו חכמים רחמים עליו ומת.

הסברים
  • הסיף והסכין והפיגיון והרומח ומגל היד ומגל הקציר - המשותף לכל הכלים הללו הוא שהם עשויים מתכת, ורובם כלי מלחמה.
  • מאימתי מקבלים טומאה - הלכה היהודית, טוּמאה היא הגדרה למצב שבו נמצא אדם או חפץ, בגלל התרחשות מסוימת, כגון מגע של האדם במת. כתוצאה מהגדרה זו, נאסר על הטמא להתקרב לקודש, כדוגמת בית המקדש והקרבנות. המחלוקת שעמדה בבית המדרש באותו היום הייתה החל מאיזה שלב של הכנת הכלים השונים הם עשויים לקבל טומאה ולהיחשב כדבר שלם וגמור?
  • משיצקפם בכבשן... משיצחצחן במים - לאחר יציקת כלי המתכת השונים, צורפים אותם באש, ולאחר מכן שוטפים אותם במים. על פי שיטתו של רבי יוחנן הכלי נחשב מוכן מהרגע שנצרב באש. לעומתו סבר ריש לקיש כי הכלים מוכנים רק לאחר שנשטפו במים, כלומר בשלב מאוחר יותר. פרשנים שונים רואים במחלוקת זו סמליות בנוגע לאדם- באיזה שלב בחיי האדם הוא נחשב לאדם שלם?
  • ליסטים בליסטיותו יודע - ליסטים הוא גנב. רבי יוחנן עוקץ את ריש לקיש: "גנב מבין בענייני פשע", ומזכיר לו שעברו הולך אחריו לכל מקום, ואי אפשר לשכוח את מוצאו אף שהוא חזר בתשובה וחולל מהפך בחייו.
  • פעם קראו לי רבי וכאן קוראים רבי שהרי נאמר הועלתי לך שקרבתיך תחת כנפיך השכינה
  • יעני היום קוראים לו רבי ופעם קראו לו רבי גם.
  • עוד יעני מה שאומר שהועלתו שכינוי תחת כנפיו אמר לו רבי שפעם ראו לו רבי
  • והפירוש ההוא שנאמר יעני שרבי רחץ בירדן התקלח לו ערום בספר הפרצופים יעני פייסבוק ואז ריש לקיש חשב ברוב טיפשותו שהוא רומח שנאמר קנה לך חבר שהוא אחר הרי אומרים או חברותא או פאקינג מיטוטא
teach the same phrase: One who lent to another based on collateral, which indicates that the collateral was given at the time of the loan? Rather, the Gemara proposes a different resolution: It is not difficult. Here, the baraita is referring to a case where he lent him money, whereas there, the mishna is referring to a situation where he lent him produce. Since produce will spoil, the lender benefits from the deal, as he will receive fresher produce in return. Therefore, he is considered a paid bailee for the collateral. The Gemara raises a difficulty: But from the fact that the latter clause of the mishna teaches that Rabbi Yehuda says: One who lent another money is an unpaid bailee, whereas one who lent another produce is a paid bailee, by inference you can conclude that according to the first tanna there is no difference between one who lends money and one who lends produce. If so, the proposed resolution does not fit the text. The Gemara responds: The entire mishna is in accordance with the opinion of Rabbi Yehuda, and the mishna is incomplete and this is what it is teaching: One who lent to another based on collateral is a paid bailee. In what case is this statement said? When he lent him produce. But if he lent him money, he is an unpaid bailee. As Rabbi Yehuda says: One who lent another money is an unpaid bailee with regard to the collateral, whereas one who lent produce is a paid bailee. The Gemara raises a difficulty: If that is so, it turns out that the mishna is established not in accordance with the opinion of Rabbi Akiva. This is problematic, as most of the Sages of the mishna were Rabbi Akiva’s students, and anonymous mishnayot are generally presumed to follow his rulings. Rather, it is clear that the mishna is not in accordance with the opinion of Rabbi Eliezer. The Gemara suggests: Let us say that the dispute between Rabbi Akiva and Rabbi Eliezer applies only in a case where the collateral is not equal to the monetary value of the loan, and they disagree with regard to a statement of Shmuel. As Shmuel says: With regard to one who lends one thousand dinars to another and the borrower puts before the lender as collateral for the loan the handle of a sickle, which is worth only a small fraction of the loan, nevertheless, if the sickle is lost, the thousand dinars are lost. The Gemara is suggesting that Rabbi Akiva would agree with this ruling, whereas Rabbi Eliezer would disagree with it. The Gemara rejects this suggestion: If the case is one where the collateral is not equal to the amount of money constituting the loan, everyone holds that the halakha is not in accordance with the opinion of Shmuel. But here the dispute is referring to a situation where the collateral does equal the amount of the money constituting the loan, and they disagree with regard to a statement of Rabbi Yitzḥak. As Rabbi Yitzḥak says: From where is it derived that a creditor acquires collateral given to him and is considered its owner as long as the item is in his possession? It is derived from a verse, as it is stated: “You shall return the pledge to him when the sun goes down that he may sleep in his garment, and bless you; and it shall be a righteousness for you before the Lord your God” (Exodus 24:13). Rabbi Yitzḥak infers: If the creditor does not acquire the collateral, then from where is the righteousness involved in returning it? In this case, the creditor would not be giving up anything of his own. From here it is derived that a creditor acquires the collateral. The Gemara rejects this suggestion: And can you understand it that way? You can say that Rabbi Yitzḥak stated this halakha in a case where he took his collateral not at the time of his loan but at a later stage, in order to collect his debt. But did Rabbi Yitzḥak say this ruling in a situation where he took his collateral at the time of his loan? Rather, if he took his collateral not at the time of his loan, everyone holds in accordance with the opinion of Rabbi Yitzḥak. And here it is discussing a case where he took his collateral at the time of his loan, and Rabbi Eliezer and Rabbi Akiva disagree with regard to the case of a bailee of a lost item. As it was stated that amora’im disagreed concerning the responsibility of the bailee for a lost item. If someone found a lost item and it is subsequently lost or stolen from him, what responsibility does he bear toward the owner? Rabba said: This individual is considered to be like an unpaid bailee. Rav Yosef said: He is like a paid bailee. The Gemara suggests: Let us say that the opinion of Rav Yosef is the subject of a dispute between tanna’im. There is no question that Rabba’s opinion is the subject of a dispute between tanna’im, as Rabbi Akiva’s opinion cannot be reconciled with his ruling: If one who takes collateral for his loan is considered a paid bailee, the same certainly applies to one who goes out of his way to safeguard a lost item. The Gemara is asking whether there is any way to explain Rav Yosef’s ruling in accordance with the opinions of both tanna’im, or if he must accept that Rabbi Eliezer disputes his opinion. The Gemara responds: No, it is possible with regard to a bailee for a lost item that everyone holds in accordance with the opinion of Rav Yosef, even Rabbi Eliezer. And here, in the baraita,
דיון
  • מה דעתכם על התנהגותו של רבי יוחנן לאורך הסיפור?
  • מה הקשר בין השיר לבין הסיפור?
  • מה יש לסיפור לומר על מוביליות חברתית: האם היא אפשרית או לא? מה אנו יכולים ללמוד מכך?
סיכום: נוסע בורח וזה אותו רודף
עמיר בניון ואסף אטדגי, בורח, מתוך האלבום 'לדעת הכל'
בורח, מילים: עמיר בניון ואסף אטדגי, לחן: עמיר בניון
הרכין ראשו לשם שמים שמים
נטש את כל הניצבים שם בקומה מעל
ועם קצת אור שלא כבה עדיין
מביט על מרצפות ונאבק בתוך חלל
ממלא את שאזל מנסה להיות אחר
ממה שהוא תמיד היה
שהוא תמיד היה תמיד היה

טומן ראשו בחול משפיל עיניים
מתעלם מכל הסימנים חורק שיניו
ועם קצת פחד שמשתיק בינתיים
את הקולות ההם שמזמינים אותו לקרב
מדבר הוא אל עצמו
מנסה לחמוק מכל מה שאי פעם בו פגע
אי פעם בו פגע, בו פגע

נוסע בורח וזה אותו רודף
עכשיו כל רעם בשבילו סימן
בורח יודע לאן הוא כבר ילך
וזה רודף אותו כל כך מזמן
כל כך מזמן, כל כך מזמן

הסתיר מחלפותיו עזב לו בית
השאיר כמה ספרים פתוחים נאים על המדף
עם קצת תמימות שלא עזבה אותו בינתיים
סופר מכוניות שרק יקחו אותו מכאן
לא משנה כל כך לאן לא משנה לכמה זמן
שיקחו אותו מכאן
יקחו אותו מכאן, אותו מכאן

נוסע בורח וזה אותו רודף...
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם
www.acum.org.il
אביתר בנאי, אותיות פורחות באויר, בתוך האלבום 'לילה כיום יאיר'
אותיות פורחות באוויר, מילים: אביתר בנאי, לחן: אמיר צורף ואביתר בנאי
באמצע הלילה
אני מתעורר
הלב מלא
אני מוזר לכולם
וזר לעצמי
בלי מקום בעולם
אולי צריך להיגמר
כדי מחר להתחיל
במקום אחר
הגיעה השעה
משליך גפרור בכוונה

יומנים נשרפים
אותיות פורחות באוויר...

אנ'לא יודע לאן
אני ממשיך מכאן
פשוט מוכרח ללכת
משאיר זאב בודד
וערפל כבד
תמונות על הקירות
מדליק את האש
ומבקש
לא להביט לאחור
עזה כמוות אהבה
שלהבתיה

יומנים נשרפים...
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • האם ויתור או מחיקה של העבר הכרחיות במוביליות חברתית?
  • כיצד יכולה להתבצע מוביליות חברתית מבלי שבודדים בחברה יחושו את המאבק הפנימי המתואר בשירים?
דף הנחיות למנחה:
מובּיליות חברתית.rtf