אל תקרא לי עם?
הדף מאת: שלומית נאור וצחי קינן / תא שמע - מליץ
דף לימוד זה דן במעגלי ההשתייכות הרחבים של האדם - קהילתו, עמו, המין האנושי - ביתרונותיהם ובחסרונותיהם. העיון במקורות יסייע לנו לברר מהם מחירי האחדות ומהם מחירי האינדיווידואליות והפירוד, עד כמה המציאות הישראלית משקפת את היותנו עם אחד בעל זהות תרבותית אחת, או קהילה מדומיינת המכילה בתוכה זהויות מרובות ולעתים מנוגדות.
שפה אחת ודברים אחדים:
וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים. (ב) וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. (ג) וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. (ד) וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם פֶּן-נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. (ה) וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם. (ו) וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. (ז) הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. (ח) וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר. טעַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי-שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם השם עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ.
And the whole earth was of one language and of one speech. And it came to pass, as they journeyed east, that they found a plain in the land of Shinar; and they dwelt there. And they said one to another: ‘Come, let us make brick, and burn them thoroughly.’ And they had brick for stone, and slime had they for mortar. And they said: ‘Come, let us build us a city, and a tower, with its top in heaven, and let us make us a name; lest we be scattered abroad upon the face of the whole earth.’ And the LORD came down to see the city and the tower, which the children of men builded. And the LORD said: ‘Behold, they are one people, and they have all one language; and this is what they begin to do; and now nothing will be withholden from them, which they purpose to do. Come, let us go down, and there confound their language, that they may not understand one another’s speech.’ So the LORD scattered them abroad from thence upon the face of all the earth; and they left off to build the city.
דיון
  • מה הטופוגרפיה של הסיפור? כיצד אתם מבינים את הרצון לבנות מגדל דווקא בלב בקעה?
  • האם יש כאן חטא ועונש? סיבה ומסובב?
  • כיצד אתם מבינים את תגובת אלוהים?
  • ישעיהו ליבוביץ, שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע, 2000, עמ' 31
    שפה אחת ודברים אחדים
    על מגדל בבל בעולם שהוא "שפה אחת ודברים אחדים", האדם משועבד לחלוטין... שהרי אין עריצות גדולה מזו של האחדות והאחידות הכפויות על האדם, שאינן משאירות מקום לחילוקי דעות ולמאבקים על דעות שונות ואף מנוגדות... חסד עשה הקב"ה לבני האדם בכך שיש להם שפות שונות הוי אומר תרבויות, השקפות, דעות, אורחות חיים ומשטרים שונים. ההתמודדות והעימות בין ניגודים אלה, הם המונעים שליטת גוף מרכזי אחד שהוא תמיד שלטון רודני על כל האחרים. נכון אמנם כי דיפרנציאציה זו היא גם המקור לכל המאבקים הקשים והאכזריים בהיסטוריה האנושית, וברוב המקרים הם קשורים בשפיכות דמים. אולם, אל לנו לשכוח אף לא לרגע, כי קשים מהם ההסכמה הכללית, הקונפורמיות, והקונצנזוס בהכרה בסמכות מרכזית אחת שאין עליה עוררין.
    דיון
  • האם ישעיהו ליבוביץ שינה את הבנתכם ביחס לסיפור מגדל בבל? כיצד?
  • אילו אירועים היסטוריים מתאימים לתיאור של ליבוביץ?
  • מה דעתכם על עמדתו של ליבוביץ?
  • חזון אחרית הימים
    (ב) וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-ה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל-הַגּוֹיִם. (ג) וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-ה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר-ה מִירוּשָׁלִָם. (ד) וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.
    And it shall come to pass in the end of days, That the mountain of the LORD’S house Shall be established as the top of the mountains, And shall be exalted above the hills; And all nations shall flow unto it. And many peoples shall go and say: ‘Come ye, and let us go up to the mountain of the LORD, To the house of the God of Jacob; And He will teach us of His ways, And we will walk in His paths.’ For out of Zion shall go forth the law, And the word of the LORD from Jerusalem. And He shall judge between the nations, And shall decide for many peoples; And they shall beat their swords into plowshares, And their spears into pruninghooks; Nation shall not lift up sword against nation, Neither shall they learn war any more.
    דיון
  • מה מתאר הנביא ישעיהו? האם התיאור מוצא חן בעיניכם? במה?
  • האם לדעתכם ישעיהו לייבוביץ סבר שתמונה זו מהווה סכנה כמו מגדל בבל? מדוע?
  • עם בני ישראל
    (ח) וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ עַל-מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא-יָדַע אֶת-יוֹסֵף. (ט) וַיֹּאמֶר אֶל-עַמּוֹ הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ. (י) הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן-יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם-בָּנוּ וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ. (יא) וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה אֶת-פִּתֹם וְאֶת-רַעַמְסֵס.
    Now there arose a new king over Egypt, who knew not Joseph. And he said unto his people: ‘Behold, the people of the children of Israel are too many and too mighty for us; come, let us deal wisely with them, lest they multiply, and it come to pass, that, when there befalleth us any war, they also join themselves unto our enemies, and fight against us, and get them up out of the land.’ Therefore they did set over them taskmasters to afflict them with their burdens. And they built for Pharaoh store-cities, Pithom and Raamses.
    דיון
    בדברי פרעה מופיע האזכור הראשון של בני ישראל כעם. כיצד חווה המלך החדש את השבט שישב בארצו? כיצד אתם מבינים את המעבר מהמלך "אשר לא ידע את יוסף" ליחסו ל"עם בני ישראל רב ועצום ממנו"? האם הזיהוי כעם נתפס כחיובי או שלילי?
    אמיר גִּלבֹּעַ, שירים בבוקר בבוקר, הוצאת הקיבוץ המאוחד 1953
    שיר בבוקר בבוקר / אמיר גִּלבֹּעַ
    פתאום קם אדם בבוקר

    ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת

    ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום.

    דגנים עולים מול פניו מבין חריצי המדרכת.

    וניחוחות לראשו מדיפים עצי אזדרכת.

    הטללים רוססים והרים, ריבוא קרניים.

    הם יולידו חופת שמש לכלולותיו.

    פתאום קם אדם בבוקר

    ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת'

    ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום.

    פתאום קם אדם בבוקר

    ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת,

    ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום.

    והוא צוחק גבורת דורות מן ההרים,

    ונכלמות משתחוות המלחמות אפיים,

    להוד אלף שנים מפכות במסתרים,

    אלף שנים צעירות לפניו כפלג צונן,

    כשיר רועים, כענף,

    פתאום קם אדם בבוקר

    ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת,

    ורואה כי חזר האביב

    והוריק שוב אילן מן השלכת.

    פתאום קם אדם בבוקר

    ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת,

    ולכל הנפגש בדרכו קורא הוא שלום.

    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    שלום חנוך, אל תקרא לי עם, בתוך הדיסק ערב ערב 1997
    אל תקרא לי עם / שלום חנוך
    אם אתה עובר אצלנו בשכונה

    תראה שם על הקיר כתובת ישנה -

    "ישמור אותי האל מפני האמונה"

    אין שום עם סגולה יש רק יחידים

    לא כולם טיפשים ולא כולם מודים

    אלה יהודים ואלה יהודים

    אדם נשאר אדם,

    אל תקרא לי עם.

    אותה גלות גם פה לשווא אני עובד

    כמה עוד גולני מול מתאבד בודד

    לא מאלהים, ממך אני חרד

    שוב אתה רוכב כשנשפך פה דם

    שוב אתה חושב שאתה חכם

    אם לא שמת לב גם אני קיים

    מה יש לי איתך מה יש לי איתם

    אדם נשאר אדם,

    אל תקרא לי עם.

    כשפרחים פורחים וילדים שמחים

    ואויבים מפעם הם היום אחים

    הגיבורים נחים והגבולות פתוחים

    השיירה עוברת והכלבים נובחים...

    אדם נשאר אדם, אל תקרא לי -

    אל תקרא לי עם.

    אם אתה עובר אצלנו בשכונה

    תראה שם על הקיר כתובת ישנה

    -"גם המציאות זקוקה להגנה,

    ישמור אותי האל מפני האמונה"

    אדם נשאר אדם,

    אל תקרא לי עם.

    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    John Lenon, Imagine
    Imagine / John Lenon
    Imagine there's no Heaven

    It's easy if you try

    No hell below us

    Above us only sky

    Imagine all the people

    Living for today

    Imagine there's no countries It isn't hard to do

    Nothing to kill or die for

    And no religion too

    Imagine all the people

    Living life in peace

    You may say that I'm a dreamer

    But I'm not the only one I hope someday you'll join us

    And the world will be as one Imagine no possessions

    I wonder if you can

    No need for greed or hunger

    A brotherhood of man

    Imagine all the people

    Sharing all the world

    You may say that I'm a dreamer

    But I'm not the only one I hope

    Someday you'll join us

    And the world will live as one

    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    דיון
    שאלות לשלושת השירים:
  • איזה רעיון מבטא כל אחד מהשירים?
  • עם איזה שיר אתם מזדהים?
  • כתבו תגובה קצרה לשיר שהעלה בכם שאלות.