מעברים ופרידות: פיוטים למוצאי שבת
הדף מאת: אדוה הכהן בומנדיל / אתר מדרשת
זמני מעבר מציפים באנשים רגשות שונים, וכל אחד מפתח דרכי התמודדות, התנהגות ותודעה שונות, הנעים בין הנטייה להתמקד בעבר, להתרפק על פרק-הזמן המסתיים, לבין הנטייה להביט קדימה, להפנות את המבט לשלב החדש. דף הלימוד מציע לחשוב על מוצאי השבת כעל שלב מעבר בין מרחבי זמן. נבחן שלושה פיוטים למוצאי שבת, המאירים פנים שונים בזמן זה.
דיון
מעברים ופרידות:
  • אילו תחושות מלוות רגעי סיומים והתחלות? אילו רגשות עולים בכם בזמני מעבר? האם מחשבותיכם נתונות בעיקר לזמן שזה עתה מסתיים, לפרק החדש שמתחיל, או אולי למרחבים אחרים של זמן אוטופי, אידאלי?
  • מהן דרכי ההתמודדות האפשריות ברגעים מעין אלו? מה עוזר לכם לחוות רגעים של סיומים והתחלות?



מוצאי שבת:
  • אילו תחושות עולות בכם בצאת השבת, רגע לפני תחילתו של השבוע החדש? האם זהו 'זמן מעבר' בעבורכם? אילו רגשות הוא מציף בכם?
בלימוד להלן נעיין בכמה פיוטים למוצאי-שבת, המדגישים פנים שונים במעבר מתום השבת לראשית השבוע החדש.
ר' יעקב מלוניל, הפיוט במוצאי יום מנוחה, נוסח השיר מתוך אתר הפיוט, על-פי מחזור ויטרי, מהדורת אריה גולדשמידט.
במוצאי יום מנוחה / ר' יעקב מלוניל
בְּמוֹצָאֵי יוֹם מְנוּחָה, הַמְצֵא לְעַמְּךָ רְוָחָה
שְׁלַח תִּשְׁבִּי לְנֶאֱנָחָה, וְנָס יָגוֹן וַאֲנָחָה

יָאֲתָה לְךָ צוּרִי, לְקַבֵּץ עַם מְפֻזָּרִי
מִיַּד גּוֹי אַכְזָרִי, אֲשֶׁר כָּרָה לִי שׁוּחָה

עֵת דּוֹדִים תְּעוֹרֵר אֵל, לְמַלֵּט עַם אֲשֶׁר שׁוֹאֵל
רְאוֹת טוּבְךָ בְּבוֹא גוֹאֵל, לְשֶׂה פְזוּרָה נִדָּחָה

קְרָא יֶשַׁע לְעַם נְדָבָה, אֵל דָּגוּל מֵרְבָבָה
יְהִי הַשָּׁבוּעַ הַבָּא, לִישׁוּעָה וְלִרְוָחָה

בַּת צִיּוֹן הַשְּׁכוּלָה, אֲשֶׁר הִיא הַיּוֹם גְּעוּלָה
מְהֵרָה תִּהְיֶה בְּעוּלָה, בְּאֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה

מַעְיָנוֹת אֲזַי יְזוּבוּן, וּפְדוּיֵי ה' יְשׁוּבוּן
וּמֵי יֵשַׁע יִשְׁאֲבוּן, וְהַצָּרָה נִשְׁכָּחָה

נְחֵה עַמְּךָ כְּאָב רַחֲמָן, יְצַפְצְפוּ עַם לֹא אַלְמָן
דְּבַר ה' אֲשֶׁר נֶאֱמָן, בַּהֲקִימְךָ הַבְטָחָה
יְהִי הַחֹדֶשׁ הַזֶּה, כִּנְבוּאַת אֲבִי חוֹזֶה
יִשָּׁמַע בְּבַיִת זֶה, קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה

רְפָא נָא יָהּ כְּאֵבִי, וְרֹב פְּשָׁעַי וְרֹב חֹבִי
לְמַעַנְךָ עֲשֵׂה נָא אָבִי, וְהוֹשִׁיעָה נָּא וְהַצְלִיחָה

ידִידִים פְּלֵיטֵי חֶרֶץ, נְגִינָתָם יִפְצְחוּ בְמֶרֶץ
בְּלִי צְוָחָה וּבְלִי פֶרֶץ, אֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה

חַי יְמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹתֵינוּ, לַמְיַחֲלִים בְּבַקָּשָׁתֵנוּ
יִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ, נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה

וּרְאֵה עָנְיִי וְאֶל קָשְׁיִי, סְלַח מֶרְיִי וְעִיווּיִ
קְשׁוֹר נָא כְּאֵבִי בְּבֵית אִיווּיִ, בְּקוֹל תּוֹדָה לְךָ אֶזְבְּחָה

בְּנֵה חוֹמוֹת אַרְמוֹנָי, וְיָשִׁירוּ שָׁם כֹּהֲנַי
וְקוֹל הוֹדוּ אֶת ה', בְּקוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה


האזנה לפיוט בביצוע ר' דוד רפאל בן-עמי (פיינשיל), ע"פ מסורת חסידות ברסלב. מתוך האתר 'הזמנה לפיוט'.
דיון
  • אילו רגשות באים בפיוט זה לידי ביטוי? מה הגורם לרגשות אלו, לפי דעתכם?
  • האם גם אתם חוויתם תחושות מעין אלו בשלבי מעבר של סיום והתחלה חדשה? האם אתם חווים רגש דומה במוצאי שבתות?
אליהו הנביא, מחבר לא ידוע
אליהו הנביא
אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי אֵלִיָּהוּ הַגִּלְעָדִי
במְהֵרָה יָבוא אֵלֵינוּ עִם מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד.

אִישׁ אֲשֶׁר קִנֵּא לְשֵׁם הָאַל
אִישׁ בֻּשַׂר שָׁלום עַל יַד יְקוּתַיאֵל
אִישׁ גַּשׁ וַיְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

אִישׁ דּורות שְׁנֵים עָשָׂר רָאוּ עֵינָיו
אִישׁ הַנִּקְרָא בַּעַל שֵׂעָר בְּסִימָּנָיו
אִישׁ וְאֵזור עור אָזוּר בְּמָתְנָיו.

אִישׁ זָעַף עַל עובְדֵי חַמָּנִים
אִישׁ חָשׁ וְנִשְׁבַּע מִהְיות גַּשְׁמִי מְעונִים
אִישׁ טַל וּמָטָר עָצַר שָׁלשׁ שָׁנִים.

אִישׁ יָצָא לִמְצוא לְנַפְשׁו נַחַת
אִישׁ כִּלְכְּלוּהוּ הָעורְבִים וְלא מֵת לַשַּׁחַת
אִישׁ לְמַעֲנו נִתְבָּרְכוּ כַּד וְצַפַּחַת.

אִישׁ מוּסָרָיו הִקְשִׁיבוּ כְּמֵהִים
אִישׁ נַעֲנָה בָּאֵשׁ מִשְּׁמֵי גְּבוהִים
אִישׁ סָחוּ אַחֲרָיו ה' הוּא הָאֱלהִים.
אִישׁ עָתִיד לְהִשְׁתַּלֵּחַ מִשְּׁמֵי עֲרָבות
אִישׁ פָּקִיד עַל כָּל בְּשׂורות טובות
אִישׁ צִיר נֶאֱמָן לְהָשִׁיב לֵב בָּנִים עַל אָבות.

אִישׁ קָרָא קַנּא קִנֵּאתִי לה' בְּתִּפְאָרָה
אִישׁ רָכַב עַל סוּסֵי אֵשׁ בִּסְעָרָה
אִישׁ שֶׁלּא טָעַם טַעַם מִיתָה וּקְבוּרָה.

אִישׁ תִּשְׁבִּי עַל שְׁמו נִקְרָא תַּצְלִיחֵנוּ עַל יָדו בַּתּורָה
תַּשְׁמִיעֵנוּ מִפִּיו בְּשׁורָה טובָה במְהֵרָה
תּוצִיאֵנוּ מֵאֲפֵלָה לְאורָה.

אִישׁ תִּשְׁבִּי תַּצִּילֵנוּ מִפִּי אֲרָיות
תְּבַשְּׂרֵנוּ בְּשׂורות טובות
תְּשַׂמְּחֵנוּ בָּנִים עַל אָבות בְּמוצָאֵי שַׁבָּתות.

אַשְׁרֵי מִי שֶׁרָאָה פָנָיו בַּחֲלוֹם
אַשְׁרֵי מִי שֶׁנָּתַן לוֹ שָׁלוֹם וְהֶחֱזִיר לוֹ שָׁלוֹם
ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם

כַּכָּתוּב: הִנֵּה אָנכִי שׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא
לִפְנֵי בּוא יום ה' הַגָּדול וְהַנּורָא:
וְהֵשִׁיב לֵב אָבות עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבותָם...

דיון
  • מדוע, לדעתכם, דמותו של אליהו הנביא מופיעה בפיוטים רבים של מוצאי-שבת?
  • קראו את המקורות להלן וחשבו כיצד ניתן להסביר על-פיהם את אזכורי אליהו הנביא במוצאי שבתות.
כבר מובטח להן לישראל שאין אליהו בא לא בערבי שבתות ולא בערבי ימים טובים - מפני הטורח.
The Gemara answers: It has already been promised to the Jewish people that Elijah will not come either on the eve of Shabbat or on the eve of a Festival, due to the trouble, lest people go out to greet him and not have time to complete all their preparations for the sacred day.
ר' דוד אבודרהם, על-סמך המימרה הידועה מן התלמוד
אלמלא משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלין... על כן אנו אומרים לקב"ה, הרי שמרנו את השבת, מעתה שלח לנו את אליהו הנביא.
חדש ששוני
חַדֵּשׁ שְׂשׂונִי
חַדֵּשׁ שְׂשׂונִי. אֵל נָא וְהָבִיא. אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא:
אַמֵּץ וְחַזֵּק רִפְיון יָדִי. בָּרֵךְ מְלַאכְתִּי וְכָל מַעֲבָדִי.
גּואֲלִי זְכור עָנְיִי וּמְרוּדִי. דְּבָרְךָ הַטּוב הָקֵם לְעודְדִי.
הָרֵץ וּשְׁלַח וְשַׂמַּח לְבָבִי. אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא:

וָעֵד וְהָכֵן דֵּי סִפּוּקִי. זַמֵּן מְזונִי לֶחֶם חֻקִּי.
חֵלֶב וְכָל טוּב חִישׁ לְהָנִיקִי.
טוּבְךָ תְּשַׂבַּע עולְלִי וְיונְקִי.
יָבא מְשִׁיחִי לְעִיר מושָׁבִי. אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא:

כּונֵן לְעַם זוּ צוּרִי צוּר לַחֲבושׁ.
לֶחֶם לֶאֱכול וּבֶגֶד לִלְבּושׁ. מְקַנְאִי יֶחֱזֶה יִרְאֶה וְיֵבושׁ.
נְוֵה הַר צִיּון בְּקָרוב תִּכְבּושׁ.
שְׂשׂונִי יִגְדַּל בִּרְאות סְבִיבִי. אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא:

עַמּון וּמואָב אותָם תְּכַלֶּה.
פְּדוּתְךָ לְעַמְּךָ בְּקָרוב תְּגַלֶּה.
צִיּון תְּמַלֵּא מֵעַם אֵלֶּה. קִרְיַת מֶלֶךְ רָב אָז נַעֲלֶה.
שַׁכֵּן תְּשַׁכֵּן בְּתוךְ עַם צְבִי. אֶת אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא:

אָגִיל וְאֶשְׂמַח בִּלְבָבִי. בִּרְאותִי כִּי כְלָבִיא.
תָּרִיב רִיבִי. וּלְצִיּון גּואֵל תָּבִיא.
אִישׁ צֶמַח תַּצְמִיחַ. אֵלִיָּהוּ אֵלִיָּהוּ
אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וּמֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ:

לָכֵן בְּלִי פַחַד. תִּפּול אֵימָה וָפַחַד.
כָּל לֵב יִפְחָד. בְּעֵת יַעֲלֶה גּוי אֶחָד.
וְאָרְחותָיו יַצְלִיחַ. אליהו:

עוד מִמִּזְרַח לְמַעֲרָב.
עוד לַעֲשׂות צֶדֶק רָב. עַמִּי יֶעֱרָב.
לַעֲרוךְ מִלְחָמָה וּקְרָב.
עַל אויְבָיו יַצְרִיחַ. אליהו:



להאזנה לפיוט במסורת יהדות לוב, בביצוע ציון וטורי, מתוך האתר 'הזמנה לפיוט'.
דיון
  • אילו רגשות באים לידי ביטוי בפיוט זה? לאן מופנה המבט בפיוט?
השל"ה הקדוש, מסכת שבת - פרק נר מצוה, נד
יכבד גם כן את השבת ביציאתו בסדר הבדלה ובשירים וקביעת הסעודה.... ויאמר הבדלה בניגון טוב ויפה כדי ללות המלכה בשמחה ובשירים, משל למלך שמלוים אותו העם בשמחה ובשירים.
דיון
לסיום
  • איזה פיוט מבין הפיוטים ששמענו, תואם את תחושותיכם בצאת השבת?
  • איזו מבין דרכי ההתמודדות שמציעים הפיוטים נכונה בעיניכם או תואמת את תחושותיכם בשעת מעבר? הסבירו.
  • בשירת איזה פיוט תרצו לחתום את הלימוד?
דף הנחיות למנחה:
מוצאי שבת - למנחה.doc