"הרבה ארבה עצבונך והרונך"
הדף מאת: בית מדרש אלול / בית מדרש אלול
הלימוד נוגע בהיווצרות חיי האדם משני היבטים: חוויית ההיריון של האם וקיומו של העובּר ברחם אמו. שני היבטים אלו משתקפים במקרא, במדרש ובשירה העברית. המקורות נוגעים ברבדים הפיזיים, הרגשיים והרוחניים של חיי העובר ברחם, וביחס בין חיי האם לחייו של העובר.
תנו רבנן: שלושה שותפין יש באדם: הקדוש ברוך הוא ואביו ואמו. אביו מזריע הלובן, שממנו עצמות וגידים וצפרנים ומוח שבראשו ולובן שבעין; אמו מזרעת אודם, שממנו עור ובשר ושערות ושחור שבעין; והקדוש ברוך הוא נותן בו רוח ונשמה וקלסתר פנים וראיית העין ושמיעת האוזן ודיבור פה והילוך רגלים ובינה והשכל. וכיון שהגיע זמנו להפטר מן העולם, הקדוש ברוך הוא נוטל חלקו, וחלק אביו ואמו מניח לפניהם.
§ The Sages taught: There are three partners in the creation of a person: The Holy One, Blessed be He, and his father, and his mother. His father emits the white seed, from which the following body parts are formed: The bones, the sinews, the nails, the brain that is in its head, and the white of the eye. His mother emits red seed, from which are formed the skin, the flesh, the hair, and the black of the eye. And the Holy One, Blessed be He, inserts into him a spirit, a soul, his countenance [ukelaster], eyesight, hearing of the ear, the capability of speech of the mouth, the capability of walking with the legs, understanding, and wisdom. And when a person’s time to depart from the world arrives, the Holy One, Blessed be He, retrieves His part, and He leaves the part of the person’s father and mother before them. Rav Pappa said: This is in accordance with the adage that people say: Remove the salt from a piece of meat, and you may then toss the meat to a dog, as it has become worthless.
דיון
  • מה קיבלתם מאביכם ומאמכם, ומה מאלהים?
שלשה שותפין יש באדם: הקדוש ברוך הוא ואביו ואמו.

אביו...

אמו...

והקדוש ברוך הוא...
(כא) וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה' לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ כִּי עֲקָרָה הִוא וַיֵּעָתֶר לוֹ ה' וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ. (כב) וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת ה'.
And Isaac entreated the LORD for his wife, because she was barren; and the LORD let Himself be entreated of him, and Rebekah his wife conceived. And the children struggled together within her; and she said: ‘If it be so, wherefore do I live?’ And she went to inquire of the LORD.
וַתֹּאמֶר אִם-כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי – ר' יצחק אמר: מלמד שהיתה אמנו רבקה מחזרת על פתחיהן של נשים ואומרת להן: הגיע לכן הצער הזה בימיכם? אם כך צערן של בנים, הלואי לא עיבַּרתי!
דיון
  • 'אם כן למה זה אנכי' – כיצד אפשר להבין את קריאתה זו של רבקה בזמן הריונה, לאחר שנות העקרות והתפילה לילד?
תרצה אתר, צירים, מתוך: עיר הירח, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשל"ט, עמ' 52
צירים/ תרצה אתר
בתוך הבית שקט,
עוד הכאב רחוק,
עודני מחכה לו
כמו למתנה,
בתוך גופי הַלַּהַט
מתנועע וּמָתוֹק,
אני כפולה ולא מֵחֹלִי,
רוֹדֶמֶת מִבְּלִי שֵׁנָה.

אחֵר מכל בכי, הבכי הזה,
בקצהו עומד הכאב כְּשֶׁמֶשׁ נפתח ואדֹם
אמת! אמת! החלום הזה,
רוח עלי, רוח עלי, כאלו אני תהום.

בחוץ קולות, כאילו כלום
צפור וְיָם, או שמא רוח
ואנשים הולכים, שורות צפופות, להעפיל אל הר,
בחוץ עוד לא יודעים
שפֹּה הכל מתוח,
שפה מחכים לַכְּאֵב
כמו לאדם יקר.

בתוך החדר שקט. הס. בחוץ הרוח,
דְּבַר מה יתחיל להיות. דבר מה יתחיל מיד
ובתוכי, בפְנים, עולה כאֵד מלוח
צלמו של אֱלֹהַי. קרוב, קרוב וָחָד.

ועוד הכל רחוק. וּבְתוֹךְ החדר שקט
ואין עמי דבר. רק על כרסי תִּשְׁלֹבֶת שתי ידי
ואין בי אלא ים של ריקנות חורקת
ואין בי אלא תהום. ורוח על פני.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
שירי הריון ולידה, נאוה סמל, הוצאת ספריית פועלים, עמ' 24, 26.
שירי הריון ולידה- נאוה סמל
חודש תשיעי
כרוח חֹרף קדמונית
כאימת המות המתקרב.
אימת היצור שלא נולד עדיִן
ואני נושאת אותו
כעבד שקט
בתוכי.
שׂק של מסתורין
שק של פְּלִיאוֹת
אֹהב אותו
אשנא אותו יִרְאָה גדולה.
אני מַנִּיחָה יד על בטני
אני מניחה יד על לבי
יש בי הוֹדָיָה
יש בי יִרְאָה עצומה.

חודש תשיעי
עֻבָּרִי המסתורי
זה שאין לו שֵם
יוצא לַמַּסָּע הגדול.
עכשו יִקָּשֵר אלי
במֵיתָר דק וארֹך
שאין בו חֲתָךְ

עד יום מותי
יהיה עֻבָּרִי המסתורי
קשור אלי
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • רבקה, תרצה אתר ונאוה סמל – התבוננו ברגשות ובתחושות שמתעוררים בהיריון. שימו לב לשפת השירים – לתמונות, לאסוציאציות ולדימויים העולים בהם.
דרש רבי שמלאי: למה הוָלד דומה במעי אמו? לפנקס שמקופל ומונח. ידיו על שתי צדעיו, שתי אציליו על ב' ארכובותיו וב' עקביו על ב' עגבותיו, וראשו מונח לו בין ברכיו, ופיו סתום וטבורו פתוח, ואוכל ממה שאמו אוכלת ושותה ממה שאמו שותה, ואינו מוציא רעי, שמא יהרוג את אמו. וכיון שיצא לאויר העולם נפתח הסתום ונסתם הפתוח, שאלמלא כן אינו יכול לחיות אפילו שעה אחת. ונר דלוק לו על ראשו, וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו; ואין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מאותן הימים, ומלמדין אותו כל התורה כולה. וכיון שבא לאויר העולם בא מלאך וסוטרו על פיו ומשכחו כל התורה כולה. ואינו יוצא משם עד שמשביעין אותו. ומה היא השבועה שמשביעין אותו? תהי צדיק ואל תהי רשע, ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה – היה בעיניך כרשע; והוי יודע, שהקדוש ברוך הוא טהור ומשרתיו טהורים ונשמה שנתן בך טהורה היא, אם אתה משמרה בטהרה – מוטב, ואם לאו – הריני נוטלה ממך.
§ Rabbi Samlai taught: To what is a fetus in its mother’s womb comparable? To a folded notebook [lefinkas]. And it rests with its hands on its two sides of its head, at the temples, its two arms [atzilav] on its two knees, and its two heels on its two buttocks, and its head rests between its knees, and its mouth is closed, and its umbilicus is open. And it eats from what its mother eats, and it drinks from what its mother drinks, and it does not emit excrement lest it kill its mother. But once it emerges into the airspace of the world, the closed limb, i.e., its mouth, opens, and the open limb, its umbilicus, closes, as otherwise it cannot live for even one hour. And a candle is lit for it above its head, and it gazes from one end of the world to the other, as it is stated: “When His lamp shined above my head, and by His light I walked through darkness” (Job 29:3). And do not wonder how one can see from one end of the world to the other, as a person can sleep here, in this location, and see a dream that takes place in a place as distant as Spain [beAspamya]. And there are no days when a person is in a more blissful state than those days when he is a fetus in his mother’s womb, as it is stated in the previous verse: “If only I were as in the months of old, as in the days when God watched over me” (Job 29:2). And the proof that this verse is referring to gestation is as follows: Which are the days that have months but do not have years? You must say that these are the months of gestation. And a fetus is taught the entire Torah while in the womb, as it is stated: “And He taught me and said to me: Let your heart hold fast My words; keep My commandments, and live” (Proverbs 4:4). And it also states: “As I was in the days of my youth, when the converse of God was upon my tent” (Job 29:4). The Gemara asks: What is the purpose of the statement: And it also states: “When the converse of God was upon my tent”? Why is it necessary to cite this verse in addition to the previously quoted verse from Proverbs? The Gemara explains: And if you would say that the verse in Proverbs is insufficient, as it is a prophet who is saying that he was taught the entire Torah in his mother’s womb, but this does not apply to ordinary people, come and hear the verse in Job: “When the converse of God was upon my tent.” And once the fetus emerges into the airspace of the world, an angel comes and slaps it on its mouth, causing it to forget the entire Torah, as it is stated: “Sin crouches at the entrance” (Genesis 4:7), i.e., when a person enters the world he is immediately liable to sin due to his loss of Torah knowledge. And a fetus does not leave the womb until the angels administer an oath to it, as it is stated: “That to Me every knee shall bow, every tongue shall swear” (Isaiah 45:23). The verse is interpreted as follows: “That to Me every knee shall bow”; this is referring to the day of one’s death, as it is stated: “All those who go down to the dust shall kneel before Him” (Psalms 22:30). “Every tongue shall swear”; this is referring to the day of one’s birth, as it is stated in description of a righteous person: “He who has clean hands, and a pure heart, who has not taken My name in vain, and has not sworn deceitfully” (Psalms 24:4), i.e., he has kept the oath that he took before he was born. And what is the oath that the angels administer to the fetus? Be righteous and do not be wicked. And even if the entire world says to you: You are righteous, consider yourself wicked. And know that the Holy One, Blessed be He, is pure, and His ministers are pure, and the soul that He gave you is pure. If you preserve it in a state of purity, all is well, but if you do not keep it pure, I, the angel, shall take it from you.
דיון
  • 'למה הולד דומה במעי אמו?' – עמדו על מצבי הקיום של העובר ברחם אמו, על איכויותיהם הפיזיות, הרגשיות והרוחניות.
  • למה לדעתכם מכוונים חז"ל באמרם: 'ואין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מאותן הימים'?
דיון
מומלץ להוסיף כאן קטעים מתוך: נהר סמבטיון של אמא, בנימין שבילי, מתוך: שירי התייר הגדול, הוצאת שוקן, תשנ"ט, עמ' 74-81
(בעמ' 75 "לאמא בבטנה נהר אחד / משם באים לי כל פרחיה / סגולים לבנים ושחורים..." עד "עד יציאתי"; בעמ' 76-77 "ואני משוחח עם אמא בלילות / את יודעת אמא / אני רוצה / שכדור קרום שלך בבטנך / ישאר חתום / ולא אוולד..." עד "בגלל כאבי שאוולד").

לצערנו לא קיבלנו אישור מהוצאת שוקן לפרסום השיר
  • מה מגלה לנו השיר על חוויית העובר ברחם?
  • כיצד יש להבין את אי-הרצון לצאת לעולם?
  • שימו לב ליסודות דומים העולים בשיר ובמדרש.
האישה שהיא מקשה לילד – מחתכין את הוולד במעיה, ומוציאין אותו אברים אברים, מפני שחייה קודמין לחייו. יצא רובו – אין נוגעין בו, שאין דוחין נפש מפני נפש.
If a woman is having trouble giving birth, they cut up the child in her womb and brings it forth limb by limb, because her life comes before the life of [the child]. But if the greater part has come out, one may not touch it, for one may not set aside one person's life for that of another.
דיון
  • התייחסו לקונפליקט האתי הנוצר בין חיי האם לחיי העובר. מהי עמדתכם לגבי פסיקת המשנה?
ואמר לו אנטונינוס לרבי: נשמה מאימתי ניתנה באדם, משעת פקידה או משעת יצירה?
אמר לו: משעת יצירה. אמר לו: אפשר חתיכה של בשר עומדת שלשה ימים בלא מלח ואינה מסרחת? אלא, משעת פקידה.
אמר רבי: דבר זה למדני אנטונינוס, ומקרא מסייעו, שנאמר (איוב י) 'ופקודתך שמרה רוחי'.
ואמר לו אנטונינוס לרבי: מאימתי יצר הרע שולט באדם, משעת יצירה או משעת יציאה?
אמר לו: משעת יצירה. אמר לו: אם כן בועט במעי אמו ויוצא! אלא: משעת יציאה.
אמר רבי: דבר זה למדני אנטונינוס ומקרא מסייעו, שנאמר (בראשית ד) 'לפתח חטאת רובץ'.

מושגים
  • שעת פקידה - שעת קליטת זרע האיש אצל האשה
  • שעת יצירה - כאשר נוצרת צורה לעובר (ארבעים יום לאחר תחילת ההריון
  • שעת יציאה - מן הרחם
And Antoninos said to Rabbi Yehuda HaNasi: From when is the soul placed in a person? Is it from the moment of conception or from the moment of the formation of the embryo, forty days after conception? Rabbi Yehuda HaNasi said to him: It is from the moment of the formation of the embryo. Antoninos said to him: That is inconceivable. Is it possible that a piece of meat could stand for even three days without salt as a preservative and would not rot? The embryo could not exist for forty days without a soul. Rather, the soul is placed in man from the moment of conception. Rabbi Yehuda HaNasi said: Antoninos taught me this matter, and there is a verse that supports him, as it is stated: “And Your Providence [pekudatekha] has preserved my spirit” (Job 10:12) indicating that it is from the moment of conception [pekida] that the soul is preserved within a person. And Antoninos said to Rabbi Yehuda HaNasi: From when does the evil inclination dominate a person? Is it from the moment of the formation of the embryo or from the moment of emergence from the womb? Rabbi Yehuda HaNasi said to him: It is from the moment of the formation of the embryo. Antoninos said to him: If so, the evil inclination would cause the fetus to kick his mother’s innards and emerge from the womb. Rather, the evil inclination dominates a person from the moment of emergence from the womb. Rabbi Yehuda HaNasi said: Antoninos taught me this matter, and there is a verse that supports him, as it is stated: “Sin crouches at the entrance” (Genesis 4:7), indicating that it is from the moment of birth, when the newborn emerges from the entrance of his mother’s womb, that the evil inclination lurks.
דיון
  • אהלות וסנהדרין – ממתי נחשב העובר לאדם בפני עצמו?
  • מה משמעות האבחנות שיוצרים רבי ואנטונינוס בין שעת פקידה, שעת יצירה ושעת יציאה? (בין נתינת נשמה ליצר הרע)
  • נקודה כללית הנוגעת לכל המקורות: שימו לב ליחסים בין האם לעובר כפי שהם עולים במקורות השונים.
דף הנחיות למנחה:
הריון ועוברות - למנחה.rtf