תודה רבה לך אמא/אבא
הדף מאת: יוסי בן הרוש / בית פרת - מדרשה ישראלית
דרשות בר או בת מצווה רבות נגמרות במילים "ותודה להוריי שהביאוני עד הלום". הילד-ה מודה לאלו שבזכותם הגיע-ה לאן שהגיע-ה. מעניין לראות שבתנ"ך התודה התחילה במקום הפוך – הורה אמר תודה על ילדו. דף לימוד העוסק בתודה המשפחתית. הדף נכתב במסגרת יוזמת "עשרת ימי תודה" התשע"ה.
דיון
דרשות בר או בת מצווה רבות נגמרות במילים "ותודה להוריי שהביאוני עד הלום". הילד-ה מודה לאלו שבזכותם הגיע-ה לאן שהגיע-ה. מעניין לראות שבתנ"ך התודה התחילה במקום הפוך הורה אמר תודה על ילדו:
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן, וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה', עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה; וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת.
And she conceived again, and bore a son; and she said: ‘This time will I praise the LORD.’ Therefore she called his name Judah; and she left off bearing.
אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו לא היה אדם שהודה להקדוש ברוך הוא עד שבאתה לאה והודתו, שנאמר 'הפעם אודה את ה".
And Rabbi Yoḥanan said in the name of Rabbi Shimon ben Yoḥai: From the day the Holy One, Blessed be He, created the world, no one thanked the Holy One, Blessed be He, until Leah came and thanked Him, as it is stated: “And she became pregnant and gave birth to a son, and she said, ‘This time I will give thanks to God,’ and thus he was called Judah” (Genesis 29:35).
דיון
  • כיצד לדעתכם שונה תודה של אמא/אבא מתודות אחרות?
  • האם זהו רק הבדל במי מודה או שיש גם הבדל תוכני?
דיון
בימי תודה אלו נרצה לחזור לאותה המצאה גאונית של לאה.
אמא/אבא אמרי/אמור תודה לילד-ה שלך. מצא-י שלושה דברים שהילד-ה שלך עושה ביום יום שאת-ה מודה עליהם ואמור/אמרי לו/לה תודה.
אמרו תודה על כך שאתם משפחה. התכנסו בחגיגיות ואמרו יחד: "תודה על המשפחה שלנו!".
  • על מה אנחנו מודים כמשפחה?
  • האם יש הבדל בין מה שאנו מודים עליו כמשפחה לבין הדברים שאנו מודים עליהם כיחידים?
דיון
אבל גם לילד-ה יש מקום לומר תודה לאמא/אבא (למרות שהם כבר הודו להם בבת/בר מצווה:) כך אומר קונפוציוס, הפילוסוף הסיני החשוב:
קונפוציוס, פילוסוף סיני
ישנן שלוש רמות בכיבוד אב ואם: הראשונה היא להיות שם תמיד כשהם צריכים אותנו; השניה היא לא לגרום להם להתבייש בנו; והשלישית היא פשוט להיות מסוגלים לתמוך בהם.
דיון
ילדים אמרו תודה לאמא/אבא. לא סתם "תודה" אלא תודה אמיתית. מכל הלב.
  • על מה אתם מודים לה/לו?
קבלו על עצמכם משימה לימים הקרובים: בכל פעם שמישהו אומר בבית "אמא" או "אבא" חשבו על משהו שאתם מודים עליו לאבא או לאמא,ואמרו לה/לו.
קישורים לרקע והרחבה:
לאתר 'עשרת ימי תודה'