תהילים יד-יח: רשעים ברשות לבם, צדיקים לבם ברשותם
הדף מאת: אפרת ואורי וייל / מסע ח"י
במסגרת לימוד פרקי השבוע בפרויקט 929, נדון בשאלה האם ובאילו תנאים כדאי ללכת בעקבות הלב. במוקד הלימוד עומד המדרש "הרשעים ברשות לבם, אבל הצדיקים - לבם ברשותם".
דיון
במסגרת לימוד פרקי השבוע בפרוייקט 929, נמשיך עם נושא הלב. הפעם נתמקד בהקשבה ללב ובדיבור אליו או בתוכו. נפתח את הנושא בלימוד שני שירים על הקשבה ללב. לאחר מכן נמשיך בפסוקים מתהלים ובמדרשים עליהם.
הלב, או דמיון שווא?
שלום חנוך, מתוך הדיסק "שלום חנוך", 2009
להיות אדם
זחל בן יומו באתי לעולם
כילוד לשמו - וחיים לשמם
והייתי ילד ובגרתי גם
והייתי מלך והייתי עם
ארוכה הדרך, להיות אדם
והייתי פה והייתי שם
והיה לי בית ואהבתי גם
וחיפשתי את הטוב בכל דבר
להיות בצלם, חי ומאושר
ארוכה הדרך להיות אדם

וידעתי סבל וראיתי דם
וחייתי הבל וציפיתי סתם
ושרפה בי אש והציף בי ים
ארוכה הדרך להיות אדם

להתחיל לנשום עכשיו וכאן
להתחיל בצעד הכי קטן
להקשיב ללב - הוא הכי חכם
ארוכה הדרך ארוכה הדרך
ארוכה הדרך - להיות אדם.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
אהוד בנאי, מתוך הדיסק "ענה לי", 2004
אש
בוא ידידי שב ליד מדורתי ואשאלך שאלה
האם גורלי תמיד יהיה שחור כמו לילה?
איך הלכתי שוב אחרי דמיון שווא מעורפל
איך פיתה אותי השד המנוול.
את האישה שלי אמר לי לעזוב
יותר טובות ממנה, כך אמר, תמצא ברחוב
משך אותי ללכת למקומות לא טובים
עשיתי לעצמי בושות, רקדתי עם כלבים.

יום אחד התעוררתי בביב שופכין
ולבי כבד עלי כאבן שאין לה הופכין
ועכשיו אני רוצה לחזור הביתה אל האישה
תגיד לי איך אני יוצא, איך אני יוצא מהבושה?

אל דאגה חבר יקר שלי אל תתייאש
בוא ואתן לך גפרור שבלבך ידליק את האש
דע לך זהב טהור זורח בביתך
ואין בכל העיר טובה כאשתך

אבל אתה צריך כל יום לראות אותה אחרת
כמו שמש חדשה ששוב ושוב זוהרת
אתה צריך לראות אותה כל לילה מקודשת
כמו הלבנה המתחדשת.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • אילו דברים התוו את דרכם של גיבורי השירים (בתחילת השיר ובסופו)?
  • איך אנו יודעים אם מה שאנו מקשיבים לו הוא 'הלב' או 'דמיון שווא מעורפל' או 'שד'? עד כמה אתם נותנים משקל ל'לב' בבחירות שלכם?
אמר נבל בלבו
לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד, אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ: אֵין אֱלֹהִים, הִשְׁחִיתוּ, הִתְעִיבוּ עֲלִילָה, אֵין עֹשֵׂה טוֹב.

הסברים
  • על פי הפרשנות המסורתית פסוק זה מתאר את הנבל המגיע למסקנה שאין אלוהים ולכן משחית את דרכו.
For the Leader. [A Psalm] of David. The fool hath said in his heart: 'There is no God'; they have dealt corruptly, they have done abominably; there is none that doeth good.
"וַיָּבוֹא הָמָן, וַיֹּאמֶר לוֹ הַמֶּלֶךְ: מַה לַעֲשׂוֹת בָּאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ? וַיֹּאמֶר הָמָן בְּלִבּוֹ: לְמִי יַחְפֹּץ הַמֶּלֶךְ לַעֲשׂוֹת יְקָר יוֹתֵר מִמֶּנִּי".

(אסתר ו, ו)

וַיֹּאמֶר הָמָן בְּלִבּוֹ - הרשעים ברשות לבם: [לדוגמא:] "וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ", "אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ", "וַיֹּאמֶר יָרָבְעָם בְּלִבּוֹ", "וַיֹּאמֶר הָמָן בְּלִבּוֹ".
אבל הצדיקים- לבם ברשותם. הה"ד [הדא הוא דכתיב= זה מה שכתוב]: וְחַנָּה הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ, וַיָּשֶׂם דָּנִיֵּאל עַל לִבּוֹ, וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל לִבּוֹ. ודומין לבוראן [והם דומים לבוראם]: וַיֹּאמֶר ה' אֶל לִבּו

הסברים
  • ויאמר עשו בלבו- יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי (בראשית כ"ז) ויאמר ירבעם בלבו- ויאמר ירבעם בלבו-...אם יעלה העם הזה לעשות זבחים בבית ה בירושלם ושב לב העם הזה אל אדניהם אל רחבעם מלך יהודה... ויעש שני עגלי זהב ויאמר אלהם [אל העם] רב לכם מעלות ירושלם (מלכים א, י"ב) וישם דניאל על לבו- אשר לא יתגאל בפתבג המלך וביין משתיו ויבקש משר הסריסים אשר לא יתגאל (דניאל א) ויאמר דוד אל לבו- ...עתה אספה יום אחד ביד שאול אין לי טוב כי המלט אמלט אל ארץ פלשתים ונואש ממני שאול לבקשני...
"And Haman said in his heart..." (Esther 6:6) - The wicked are ruled by their hearts. "And Esav said in his heart" (Genesis 27:41). "The fool says in his heart" (Psalms 14:1). "And Yeravam said in his heart" (I Kings 12:26). "And Haman said in his heart" (Esther 6:6). But the righteous rule their hearts. That is as it is written: "And Chanah spoke upon her heart" (Samuel 1:12). "And Daniel decided upon his heart" (Daniel 1:8). "And David said to his heart" (I Samuel 27:1). And they are emulating their creator, "And God said to His heart" (Genesis 8:21).
דיון
  • נסו להסביר את משמעות הביטויים 'לבם ברשותם' ו'הם ברשות לבם', לפי המדרש.
  • כיצד מתכתבים השירים שקראנו עם מקור זה?
  • נסו לחשוב על התנהגויות שונות, שלכם או של אחרים, המקבילות לאמירה 'אל הלב' המיוחסת לצדיקים, ולאמירה 'בתוך הלב' המיוחסת לרשעים.
  • האם אתם מזדהים עם ההבחנה של המדרש, שרואה פגם בדיבור 'בתוך הלב'?
  • האם לדעתכם יש דרך לאדם לשים לב מתי הוא במצב זה ומתי באחר ? כיצד אפשר לרכוש את התכונה לדבר 'אל הלב'?
לב הצדיק
דיון
בפרק י"ז שבתהילים מופיע תיאור של לבו של הצדיק. נלמד את פירוש המלבי"ם ונראה כיצד הוא משלים את התמונה שנפתחה בתיאור הלב של הנבל.
מלבי"ם על תהילים, פרק יז, פסוק ג
"בָּחַנְתָּ לִבִּי, פָּקַדְתָּ לַּיְלָה, צְרַפְתַּנִי בַל תִּמְצָא זַמֹּתִי בַּל יַעֲבָר פִּי".

מלבי"ם: הנה "צרפתני ולא תמצא" כי "זמותי" דבר אשר "בל יעבר פי". שמחשבה אשר אין ראוי להוציאה בפי - לא חשבתי גם בלבי, דבר שאסור לאמרו בפה - נזהרתי ממנו מלחשבו גם במחשבת הלב.

מילים
  • צרפתני - בדקת אותי
דיון
  • איזה מאפיין מוסיף המלבי"ם ליחס בין הצדיק ללבו? האם יש זיקה בין דיבור "אל הלב" לבין הנקיות שלו?
  • מניסיונכם: האם אפשר להיזהר מלחשוב מחשבות מסוימות, ואם כן - כיצד?
מי יגור באהלך?
דיון
כעת נחזור לפרק ט"ו. בפרק זה יש פסוק שסותר לכאורה את המדרש- לצדיק מיוחסת אמירה "בתוך הלב" .
(א) מִזְמוֹר, לְדָוִד, ה' מִי-יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ, מִי-יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ.
(ב) הוֹלֵך תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק, וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ.
(ג) לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ, לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה, וְחֶרְפָּה לֹא-נָשָׂא עַל-קְרֹבוֹ.
A Psalm of David. LORD, who shall sojourn in Thy tabernacle? Who shall dwell upon Thy holy mountain? He that walketh uprightly, and worketh righteousness, And speaketh truth in his heart; That hath no slander upon his tongue, Nor doeth evil to his fellow, Nor taketh up a reproach against his neighbour;
דיון
  • האם לדעתכם פסוק זה אכן סותר את הקו של המדרש? נסו להציע פרשנות שונה לפסוק, מדוע במקרה זה דיבור 'בתוך הלב' הוא דווקא ראוי?
להיות "בעל" מידות
אמרה חסידית
מדוע קוראים לאיש עם מידות טובות "בעל מידות"?
משום שהוא "בעלים" על מידותיו. הוא שולט בהן והן אינן שולטות בו.
דיון
  • בדוגמאות שראינו במדרש, נראה כי הלב של הרשעים מוביל אותם למחשבות ומעשים רעים. האם אתם יכולים לחשוב על מצב בו גם מידה "טובה" מזיקה כאשר היא שולטת באדם במקום שהוא ישלוט בה?
לדבר אל הלב
דיון
לסיכום, נלמד קטע ממאמר על מקומו של הדיבור אל עצמנו כפרקטיקה יום יומית וככלי טיפולי.
פמלה ויינטראוב, Psychology Today. Copyright 2015 Sussex Publishers LLC, תרגום ופרסום בעברית: אלכסון, 11.6.2015

...כולנו מנהלים מונולוג פנימי. לאורך כל חיינו קיים במוחנו זרם תודעה, פרשנות בלתי פוסקת על עצמנו והעולם. רוב הפרשנות הזאת שקטה, מנוסחת בקצרנות פרטית ייחודית. ומסתבר שהיא חשובה למגוון רחב של תהליכים שכליים.

...הדיבור העצמי שכבר הספקנו לגלות מעיד על שורשיה העמוקים של השפה ועל יכולתה להשפיע על החלקים הפרימיטיביים ביותר במוחנו, לשלוט ברגשות שמצרים את צעדינו...
למקור השלם
דיון
בעקבות הקטע ממאמרה של ויינטראוב, אפשר לנסות תרגיל בכתיבה: נסו לדבר אל לבכם: לדבר להתנהגות מסוימת שלכם, לדפוס מחשבה מסוים, לתכונה. היו עדינים - הוא שלכם, צאו מתוך נקודת הנחה שהתנהגויות, דפוסי מחשבה או תכונות צמחו בשביל להגן עליכם או להועיל לכם, גם אם הגעתם למסקנה שהם אינם נחוצים לכם יותר.
הודו להתנהגות, לדפוס המחשבה או לתכונה על הטוב שהביאה לכם, ונסו לתאר להם מה יהיה תפקידם בהמשך, אם יש כזה.
דף הנחיות למנחה:
תהלים יד-יח למנחה.docx