"החרם תחרימם": מה ההצדקה להחרים אדם?
הדף מאת: עפר זלצברג
האם צדקו מחרימי הרב כהנא, שפינוזה ודה קוסטה? האם לגיטימי שחרדים מחרימים רפורמים? נלמד על מוסד 'החרם' - והיהודים, במקרא, בגלות ובמדינת ישראל המודרנית
דיון
מהו חרם?
* מה הוא חרם? האם נתקלתם בחרם בצורה כלשהי בחייכם? כיצד?

נבחן במהלך הלימוד נלמד על מוסד 'החרם' - והיהודים: איך השתנה היחס לחרם במהלך השנים מהתקופה המקראית לתקופת הגלות, ושוב בתקופה המודרנית, במדינת ישראל.
וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר (לו)
(א) וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל אֹתִי שָׁלַח ה' לִמְשָׁחֳךָ לְמֶלֶךְ עַל עַמּוֹ עַל יִשְׂרָאֵל וְעַתָּה שְׁמַע לְקוֹל דִּבְרֵי ה'. (ב) כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת פָּקַדְתִּי אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה עֲמָלֵק לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שָׂם לוֹ בַּדֶּרֶךְ בַּעֲלֹתוֹ מִמִּצְרָיִם. (ג) עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר. (ד) וַיְשַׁמַּע שָׁאוּל אֶת הָעָם וַיִּפְקְדֵם בַּטְּלָאִים מָאתַיִם אֶלֶף רַגְלִי וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אֶת אִישׁ יְהוּדָה. (ה) וַיָּבֹא שָׁאוּל עַד עִיר עֲמָלֵק וַיָּרֶב בַּנָּחַל. (ו) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי לְכוּ סֻּרוּ רְדוּ מִתּוֹךְ עֲמָלֵקִי פֶּן אֹסִפְךָ עִמּוֹ וְאַתָּה עָשִׂיתָה חֶסֶד עִם כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּעֲלוֹתָם מִמִּצְרָיִם וַיָּסַר קֵינִי מִתּוֹךְ עֲמָלֵק. (ז) וַיַּךְ שָׁאוּל אֶת עֲמָלֵק מֵחֲוִילָה בּוֹאֲךָ שׁוּר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרָיִם. (ח) וַיִּתְפֹּשׂ אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק חָי וְאֶת כָּל הָעָם הֶחֱרִים לְפִי חָרֶב. (ט) וַיַּחְמֹל שָׁאוּל וְהָעָם עַל אֲגָג וְעַל מֵיטַב הַצֹּאן וְהַבָּקָר וְהַמִּשְׁנִים וְעַל הַכָּרִים וְעַל כָּל הַטּוֹב וְלֹא אָבוּ הַחֲרִימָם וְכָל הַמְּלָאכָה נְמִבְזָה וְנָמֵס אֹתָהּ הֶחֱרִימוּ.
And Shemu᾽el said to Sha᾽ul, The Lord sent me to anoint thee to be king over his people, over Yisra᾽el: now therefore hearken to the voice of the words of the Lord. Thus says the Lord of hosts, I remember that which ῾Amaleq did to Yisra᾽el, how he laid wait for him in the way, when he came up from Miżrayim. Now go and smite ῾Amaleq, and utterly destroy all that they have, and spare them not; but slay both man and woman, infant and suckling, ox and sheep, camel and ass. And Sha᾽ul gathered the people together, and numbered them in Tela’im two hundred thousand footmen, and ten thousand men of Yehuda. And Sha᾽ul came to a city of ῾Amaleq, and laid wait in the valley. And Sha᾽ul said to the Qeni, Go, depart, go down from among the ῾Amaleqi, lest I destroy thee with them: for thou hast shown kindness to all the children of Yisra᾽el, when they came up out of Miżrayim. So the Qeni departed from among ῾Amaleq. And Sha᾽ul smote ῾Amaleq from Ĥavila until the approach to Shur, that is over against Miżrayim. And he took Agag the king of ῾Amaleq alive, and utterly destroyed all the people with the edge of the sword. But Sha᾽ul and the people had pity on Agag, and on the best of the sheep, and of the oxen, and of the fatlings, and the lambs, and all that was good, and would not utterly destroy them: but everything that was of little value and weak, they destroyed utterly.
דיון
חרם בתקופה המקראית
* מה הביקורת האלוהית על האופן שבו שאול ביצע את מצוות החרם?
* מה הייתה משמעות החרם בתקופה המקראית? כלפי מי הוא היה מופנה?
נידוי עקביא בן מהללאל
המספר אחר מטתן של תלמידי חכמים, מאי היא - איזו משנה היא. דתנן במשנה (עדויות פ"ה מ"ו) בין דבר עקביא בן מהללאל, הוא היה אומר, אין משקין מי סוטה, לא את הגיורת ולא את השפחה הכנענית המשוחררת שנישאו לישראל וקינא להן ונסתרו. וחכמים אומרים, משקים אותן. ואמרו לו חכמים לעקביא, מעשה באשה ושמה כרכמית, שהיתה שפחה משוחררת בירושלים, ונשאת לישראל וקינא לה ונסתרה, והביאה לבית המקדש והשקוה הכהנים מי סוטה כדי לבודקה כל פי הוראתם של שמעיה ואבטליון. ואמר להם עקביא, מכיון שהיו שמעיה ואבטליון דוגמא שלה, כלומר דומים לה, שהיו גרים כמותה, על כן השקוה, שרצו להחשיב את הגרים כישראלים גמורים, ולא עשו כדין, ואין להוכיח משם שמשקים גיורת ומשוחררת. ונדוהו לעקביא, על שזלזל בכבודם של שמעיה ואבטליון אחרי מותם ואמר שהם גרים כמותה, ומת עקביא בעוד שהיה בנידויו, ועדיין לא הותר לו הנידוי, וסקלו בית דין את ארונו, לפי שהמת בנידויו בית דין סוקלים את ארונו.
And if it should enter your mind that the dead do not know, then what of it if he tells them? The Gemara rejects this: Rather what will you say, that they know? Then why does he need to tell them? The Gemara replies: This is not difficult, as he is telling them so that they will give credit to Moses. On this subject, Rabbi Yitzḥak said: Anyone who speaks negatively after the deceased it is as if he speaks after the stone. The Gemara offers two interpretations of this: Some say this is because the dead do not know, and some say that they know, but they do not care that they are spoken of in such a manner. The Gemara asks: Is that so? Didn’t Rav Pappa say: There was once someone who spoke disparagingly after the death of Mar Shmuel and a reed fell from the ceiling, fracturing his skull? Obviously, the dead care when people speak ill of them. The Gemara rejects this: This is no proof that the dead care. Rather, a Torah scholar is different, as God Himself demands that his honor be upheld. Rabbi Yehoshua ben Levi said similarly: One who speaks disparagingly after the biers of Torah scholars and maligns them after their death will fall in Gehenna, as it is stated: “But those who turn aside unto their crooked ways, the Lord will lead them away with the workers of iniquity; peace be upon Israel” (Psalms 125:5). Even if he speaks ill of them when there is peace upon Israel, after death, when they are no longer able to fight those denouncing them (Tosafot); nevertheless the Lord will lead them away with the workers of iniquity, to Gehenna. On a similar note, it was taught in the school of Rabbi Yishmael: If you saw a Torah scholar transgress a prohibition at night, do not think badly of him during the day; perhaps he has repented in the meantime. The Gemara challenges this: Does it enter your mind that only perhaps he has repented? Shouldn’t he be given the benefit of the doubt? Rather, he has certainly repented. The Gemara notes: The idea that one must always give a Torah scholar the benefit of the doubt and assume that he has repented refers specifically to matters affecting himself, but, if one witnesses a Torah scholar committing a transgression involving the property of another, one is not required to give him the benefit of the doubt. Rather, he should not assume that he has repented until he sees him return the money to its owner. Since matters relating to the respect due Torah scholars were raised, the Gemara continues, citing Rabbi Yehoshua ben Levi, who said: There are twenty-four places in which the court ostracizes over matters of respect due the rabbi, and we learned them all in our Mishna. Rabbi Elazar said to him: Where are those cases to be found? Rabbi Yehoshua ben Levi said to him: When you look, you will find them. He went out, analyzed, and found three examples: One who demeans the ritual of washing of the hands, one who speaks disparagingly after the bier of Torah scholars, and one who is arrogant vis-à-vis Heaven. The Gemara cites sources for each of these cases. What is the source for one who speaks disparagingly after the biers of Torah scholars? As we learned in the mishna: Akavya ben Mahalalel would say: In the case of a woman whose husband suspects her of adultery, who was warned by her husband not to seclude herself with another man and she did not listen (see Numbers 5), the court does not administer the bitter water potion of a sota to a convert or an emancipated maidservant. And the Rabbis say: The court administers the bitter water potion to them. And the Rabbis said to him as proof: There is the story of Kharkemit, an emancipated maidservant in Jerusalem, and Shemaya and Avtalyon administered her the bitter waters. Akavya ben Mahalalel said to the Sages: That is no proof. Shemaya and Avtalyon, who were also from families of converts, required the maidservant to drink the potion because she was like them [dugma]. And since Akavya ben Mahalalel cast aspersion on the deceased Torah scholars, he was ostracized and died while he was still under the ban of ostracism. And in accordance with the halakha with regard to one who dies while under a ban of ostracism, the court stoned his coffin. Apparently, one who deprecates a deceased Torah scholar is sentenced to ostracism. And what is the source for one who demeans the ritual of washing of the hands? We learned later in the same mishna: Rabbi Yehuda said: That story related with regard to the ostracism of Akavya ben Mahalalel is completely untrue; God forbid that Akavya ben Mahalalel was ostracized, as the Temple courtyard is not closed on any Jew, meaning that even when all of Israel made the pilgrimage to Jerusalem, when each of the three groups that gathered to offer the Paschal lamb filled the courtyard, leading the Temple administration to close the courtyard, there was no one there as perfect in wisdom, purity and fear of sin as Akavya ben Mahalalel. Rather, whom did they excommunicate? Elazar ben Ḥanokh, because he doubted and demeaned the rabbinic ordinance of washing of the hands. And when he died, the court sent instructions and they placed a large rock upon his coffin in order to teach you that one who is ostracized and dies in a state of ostracism, the court stones his coffin, as if symbolically stoning him. Apparently, one who makes light of the ritual of washing of the hands is sentenced to ostracism. What is the source for the third case, one who is arrogant vis-à-vis Heaven? The mishna relates that Ḥoni HaMe’aggel, the circle-drawer, drew a circle and stood inside it, and said that he would not leave the circle until it rained, and he went so far as to make demands in terms of the manner in which he wanted the rain to fall. After it rained, Shimon ben Shataḥ, the Nasi of the Sanhedrin, relayed to Ḥoni HaMe’aggel: Actually, you should be ostracized for what you said, and if you were not Ḥoni, I would have decreed ostracism upon you, but what can I do? You nag God and He does your bidding, like a son who nags his father and his father does his bidding without reprimand. After all, the rain fell as you requested. About you, the verse states: “Your father and mother will be glad and she who bore you will rejoice” (Proverbs 23:25). Apparently, one who is arrogant vis-à-vis Heaven would ordinarily merit excommunication. The Gemara challenges this: And are there no more cases of excommunication or threats of excommunication? Surely there are additional cases like the one in the baraita taught by Rav Yosef: It is told that Theodosius of Rome, leader of the Jewish community there, instituted the custom for the Roman Jews to eat whole kids, young goats roasted with their entrails over their heads, as was the custom when roasting the Paschal lamb, on the eve of Passover, as they did in the Temple. Shimon ben Shataḥ sent a message to him: If you were not Theodosius, an important person, I would have decreed ostracism upon you, as it appears as if you are feeding Israel consecrated food, which may only be eaten in and around the Temple itself, outside the Temple. The Gemara responds: This case should not be included, as Rabbi Yehoshua ben Levi said that there were twenty-four cases in our Mishna, and this is merely a baraita. The Gemara asks: And are there none in the Mishna? Isn’t there that which we learned in the mishna: One who cut an earthenware oven horizontally into ring-shaped pieces and put sand between the pieces, Rabbi Eliezer deems the oven ritually pure, i.e., it is no longer susceptible to ritual impurity. He holds that, although the fragments of the oven were pieced together, it is not considered an intact vessel but, rather, as a collection of fragments, and a broken earthenware vessel cannot become ritually impure. And the Rabbis deem it ritually impure. Since the oven continues to serve its original function, it is still considered a single entity and a whole vessel despite the sand put between the pieces. And this is called the oven of akhnai, snake. The Gemara asks: What is the meaning of oven of the snake? Rav Yehuda said that Shmuel said: It is called snake to teach that the Rabbis surrounded Rabbi Eliezer with halakhot and proofs like a snake surrounds its prey, and declared the oven and its contents ritually impure. And it was taught in a baraita: On that day, they gathered all of the ritually pure food items that had come into contact with the oven that Rabbi Eliezer had declared ritually pure, and burned them before him, and because he did not accept the decision of the majority, in the end they “blessed,” a euphemism for ostracized, him. This is another case that ended in ostracism. The Gemara answers: Even so, we did not learn the ruling with regard to his ostracism in the mishna. The Gemara asks: Then where do you find the twenty-four places mentioned in Rabbi Yehoshua ben Levi’s statement? The Gemara responds: Rabbi Yehoshua ben Levi likens one matter to another similar matter. Whenever he would encounter a case in a mishna where one of the Sages expressed himself inappropriately in reference to other Sages, he concluded that they should have been excommunicated. Rabbi Elazar does not liken one matter to another similar matter, and therefore located only three explicit cases of ostracism. We learned in the mishna that the pallbearers and their replacements are exempt from the recitation of Shema. On this subject, the Gemara cites that which the Sages taught in a baraita: The deceased may not be taken out to be buried adjacent to the time for the recitation of Shema, but should be buried later. And if they already started to take him out, they need not stop in order to recite Shema. The Gemara challenges: Is that so? Didn’t they take Rav Yosef out to be buried adjacent to the time for the recitation of Shema? The Gemara resolves this contradiction: The case of an important person is different, and they are more lenient in order to honor him at his burial. In the mishna, we learned the halakha with regard to the pallbearers and their obligation to recite Shema, and a distinction was made between those who are before the bier and those after the bier. Our Rabbis taught in a baraita: Those involved in eulogy must slip away from the eulogy one by one while the deceased is laid out before them and recite Shema elsewhere. And if the deceased is not laid out before them, the eulogizers must sit and recite Shema while the bereaved sits silently. They stand and pray and he stands and justifies God’s judgment, saying: Master of the Universe, I have sinned greatly against You, and You have not collected even one one-thousandth of my debt. May it be Your will, Lord our God, to mercifully repair the breaches in our fence and the breaches of Your nation, the House of Israel. Abaye said: A person should not say that, as Rabbi Shimon ben Lakish said, and it was also taught in the name of Rabbi Yosei: One must never open his mouth to the Satan, i.e., one must not leave room for or raise the possibility of disaster or evil. This formula, which states that the entire debt owed due to his transgressions has not been collected, raises the possibility that further payment will be exacted from him. And Rav Yosef said: What is the verse from which it is derived? As it is stated: “We should have almost been as Sodom, we should have been like unto Gomorrah” (Isaiah 1:9), after which what did the prophet reply to them? “Hear the word of the Lord, rulers of Sodom; give ear unto the law of our God, people of Gomorrah” (Isaiah 1:10). We learned in the mishna that, in a case when they buried the deceased and returned, if they have sufficient time to begin to recite Shema and conclude before they arrive at the row formed by those who came to console the bereaved, they should begin. Here, the Gemara clarifies: This is the case only if they can begin and complete recitation of Shema in its entirety. However, if they can only complete one chapter or one verse, they should not stop to do so. The Gemara raises a contradiction from that which we learned in the baraita: After they buried the deceased and returned, if they can begin the recitation of Shema and finish even a single chapter or verse, they should begin. The Gemara responds: That is also what the tanna of the mishna said and this is the conclusion drawn from his statement: If one can begin and conclude even one chapter or one verse before they arrive at the row of consolers, they should begin. And if not, they should not begin.
דיון
נידוי עקביא - על שום מה?
בהתחשב בתרבות המחלוקת אשר מאפשרת ואף מעודדת אי הסכמות בתוך כתלי בית המדרש איזה הסברים אפשריים ישנם לכך שבחרו לנדות לגמרי את עקביא?
אוריאל דה קוסטה, בחזון הדורות, הוצאת הספרים של בלוך, 1928
החרם על אוריאל דה קוסטה
נולדתי בעיר פורטוגל, בעיר ששמה כשם המדינה, הלא היא אפורטו. הוריי היו מבני אותם האצילים, יצאי ירך היהודים, שהיו אנוסים במדינה ההיא לקבל עליהם את הדת הנוצרית. אבי היה נוצרי נאמן, דייקן ביושר וצדק ומאוד היה נזהר בכבודו. בביתו קיבלתי חנוך אצילים. [...] וכשמלאו לי עשרים וחמש שנה השגתי, על ידי הזדמנות טובה, משרה רצויה והיא משרת גזבר בבית כנסיה קתולית.

אולם, מכיוון שלא מצאתי מנוחה בחיק הדת הקתולית ומפני רצוני לתלות את עצמי בדבר מה, החילותי לחקור בתורת משה ובספרי הנביאים, אף על פי שידעתי היטב שיש מחלוקת גדולה בין היהודים והנוצרים. שם נגלו לי דברים שונים, המתנגדים לא מעט לברית החדשה ומצאתי, שכל הכתוב שם על דבר האלוהים, היה בעיני פחות מוקשה. [...] מסיבה זו ובידעי שבארץ מולדתי אין כל חופש בידי להתקרב באיזה אופן אל הדת הזאת, עלה הרעיון במוחי לעקור את מקום מושבי ולעזוב את שדמות ארצי. בשאיפה למטרה זו וותרתי בלי פקפוקים על כהונתי בכנסיה לטובת אחר ולא שמתי לב לא לטובת ההנאה ולא להכבוד הגדול שיש לפי השגת העם בכהונה זו. גם את הבית שבנה לי אבי בחלק היותר יפה שבעיר השלכתי אחרי גווי. ככה ירדתי באוניה, לא בלי סכנה גדולה (אין רשות ליוצאי ירך העברים לעזוב את הארץ בלי רשיון מיוחד מאת המלך) יחד עם אמי ואחי. באהבתי אותם גליתי להם מה שעבר על לבבי בנוגע לאותה הדת, שלמרות ספקותיי נעשתה לי הקרובה ביותר... אחרי עברנו את הים באנו לאמשטרדאם ומצאנו שם את היהודים עושים ועוסקים בחירות גמורה, ולמען קיים את הדין בשלימות, נכנסו מיד בבריתו של אברהם אבינו.

אחרי עבור ימים מספר נוכחתי, שהדינים והמנהגים של היהודים מתאימים הם מעט מאוד לאותה החוקים שצווה לנו משה. בשעה שהתורה צריכה להשמר בטהרתה ובדיוקה כפי המצווה בה, הנה אלה, שלשוא קוראים להם בשם חכמי היהודים, המציאו המון דינים המתנגדים לה בהחלט. לא יכולתי לעצור ברוחי וידעתי, שאקיים מצוות אלוהים אם אצא להגן באומץ לב על טהרת התורה. חכמי היהודים הראו את עצמם באורם האמתי, מחזיקים אדוקים במנהגיהם ובשנאתם להחושבים אחרת, קנאים לכתותיהם ומדותיהם המגונות של הפרושים לא בלי כוונה למתן שכרם בצדם, וכמו שהאשימו אותם כבר בזמן אחר, עדיין רצונם לתפוש את השורות הראשונות במקדש ושיקדימו אותם באמירת שלום בשוק. בשום אופן לא היו סובלים, שאפרוש מהם אפילו במנהגים של מה בכך והיו דורשים שאלך בדרכיהם בלי כל נטייה לצדדים. והיה אם אמרה את פיהם, איימו עליי, שיבדילוני מתוך העדה ומכל מגע ומשא עם הקהל בכל הדברים, הן במה שבין אדם למקום והן במה שבין אדם לחברו. והנה נראה לי, שאין זה לגמרי לכבודו של איש, שבעד חירותו עזב את ארצו ומולדתו ויבז לשאר דברי טובתו והנאתו, לנוס מן המערכה מפחד רדיפות ושזהו בניגוד ליראת שמים ולאומץ לב להיכנע בענינים כאלה לפני בני אדם, ביחוד לפני אלה שאין להם שום הרשאה של בית דין וערכאות. החלטתי בלבי לסבול את הכל ולבלי לזוז מדעתי. ככה החרימוני מכל הקהל אפילו אחי, שמלפנים הייתי מחנכם ומדריכם, היו עוברים עלי כזרים לא ידעוני ומפחד שונאי לא היו פוקדים אותי לשלום ברחוב. [...] בחוץ היו מתאספים הנערים, שהרבנים וההורים היו משסים אותם להתקלס בי, לחרפני בכל מיני גידופים ולקללני בקול רם ויקראו אחרי כופר ובן בליעל. לפעמים היו מתקבצים ומתהוללים עד שגם בביתי אני לא יכולתי לעבוד במנוחה.

[...] באתי לידי הכרה, שתורת משה איננה מן השמים, אלא שהיא המצאה אנושית, כמו שיש הרבה כמותה בעולם; שדברים רבים שבתורה מתנגדים לחוקי הטבע, והאלהים שהוא יוצר הטבע, הרי אינו יכול לסתור את עצמו, ומן ההכרח שיהא סותר את עצמו, אם מצווה הוא לבני אדם לעשות דברים שהם כנגד הטבע, שהוא הוא נחשב ליוצרו ובוראו. מכיון שבאתי לידי דעה מוחלטת זו, אמרתי בלבי (הלואי שמחשבה זו מעולם לא היתה עולה במוחי): מה התועלת להישאר במצב כזה עד יום מותי, נבדל ונפרד מחברתם של אותם הרבנים ואותו העם, בפרט כשאני גר וזר והנני במקומות אלה ועם תושבי הארץ, שלשונם אין אני שומע, אין לי כל מגע ומשא? הלא טוב לי להתחבר כלפי חוץ עם האנשים האלה, לחקות מעשיהם ולעשות כקוף בין הקופים. מפני טעם זה חזרתי לקהל עדתם בבטלי בפי את כל מה שאמרתי וחתמתי על הכל מה שהיה רצוי להם. את זה עשיתי אחרי עבור עלי חמש-עשרה שנים של בדידות. המתווך בכריתת השלום היה אחד מקרובי.

עברו רק ימים אחדים והנה נער אחד, בן אחותי, שלקחתיו לביתי, טפל עלי אשמה, שעברתי על דיני מאכלות אסורים ועל עוד דינים כמו אלה, וממעשי אלה נראה שאין אני יהודי. לרגלי דבה זו פרצה מלחמה חדשה וחזקה נגדי. [...] למלחמת משפחה זו נוספה גם מלחמה אחרת, ציבורית כביכול, של הרבנים ושל העם, שקמו עלי בשנאה חדשה, ובעזות מצח כל כך הדריכוני מנוחה, עד שבאמת היה לי כל הדבר לגועל נפש. ובינתים נגלה דבר חדש: במקרה היתה לי שיחה עם שני אנשים שבאו מלונדון לעיר הזאת, האחד איטאלקי והשני ספרדי, שניהם נוצרים וגם לא מזרע היהודים, וברמזם לי על דחקותם, שאלו עצתי, אם כדאי להם להכנס לחברתם של היהודים ולקבל עליהם את דתם. יעצתי להם לבל יעשו כזאת ושישארו באמונתם הם, בהסבירי להם, שאינם יודעים איזה עול היו שמים בזה על צוארם. הפצרתי בהם, לבל ימסרו שום דבר בשמי להיהודים, מה שהבטיחו לי. אולם האנשים השפלים האלו, שהתכוונו להרווח ושקוו לבוא על שכרם בעד בגידתם, מסרו את הכל לידידי הפרושים. תיכף התאספו ראשי בית הכנסת, הרבנים התרגזו והמון מחוצף המה בקול: צלבוהו! צלבוהו! נקראתי לפני בית דין הגדול, שם קראו לפני בקול יגון וצער, כאילו היה זה עניין של פקוח נפש, את כל האשמות שמצאו בו ומסרו לי מודעה, שאם יהודי הנני, אז מחויב אני לחכות למשפטם ולקבל עלי את פסק דינם, ואם לא עתיד אני להיות מוחרם ומנודה מן הקהל.

שבע שנים נמשכה נגדי המלחמה ובמשך הזמן הזה סבלתי נוראות לא יאומנו. [...] והנה היו אלו חוזרים ואומרים: הכנע לפנינו, הלא כהני-דת אנחנו, אל תירא פן נרע לך. הגידה רק, שנכון אתה לקבל עליך את כל מה שנטיל עליך והנה בידינו מוצא הדבר, אנו את הכל נעשה כהוגן. [...] יהי כן, אמרתי, הריני מוכן למלא את כל מה שתטילו עלי. ועתה ישפוט נא כל מי שיש בלבו מן הכבוד, השכל ואהבת האדם, התבוננו נא בעין תבונה וראו איזה משפט חרצו עלי אלה האנשים הפרטיים, הנכנעים לרשות זרה, על לא עוול בכפי.

נכנסתי לבית הכנסת, שהיה מלא גברים ונשים שנקבצו כמו לחזיון-עם, כשהגיעה השעה עליתי על הבמה... וקראתי בקול רם מעל הכתב את הדברים שחוברו על ידם ושהכילו התוודות, שראוי אני לאלף מיתות בעד כל החטאים אשר חטאתי, על חלול השבת ועל חלול הדת שכל כך הרביתי לחטוא נגדה, עד שדחיתי מעליה אחרים שרצו להספח אל היהדות, ושלאות חרטה על מעשי אני מוכן ומזומן להכנע לפקודתם... נגשתי אל קרן הזווית והשמש ציווני להסיר בגדי מעלי. גליתי את גופי עד חגורתי ואשים מטפחת על ראשי, חלצתי נעלי מעל רגלי, שלחתי זרועותי ואחז בידי באחד העמודים, ואז יקרב אלי אותו השמש ויקשר את ידי בחבלים אל עמוד הבית. אחרי כן נגש אלי החזן ויבני על שתי צלעותי ברצועת עור ארבעים חסר אחת מלקות... כשנגמר כל זה ישבתי על הקרקע ויקרב אלי איזה דרשן או חכם בכדי להסיר ממני את החרם, ובפעם אחת נפתח לפני שער השמים... אז לבשתי את בגדי והלכתי אל אסקופת בית הכנסת, השתטחתי על הקרקע והשמש סומך בראשי, וכל אלה שיצאו עברו על גופי, כלומר, הרימו רגל ועברו על החלק התחתון של ירכי, כולם כמו שהם, בחורים וזקנים...
למקור השלם
דיון
החרם על אוריאל דה קוסטה
* כיצד ניתן לאפיין את חווית החרם בתקופת הגלות? אילו מגרעות היו לה? במה היה כוחה?
* מה הניע את הקהילה להחרים חבר בקהילה?
"מכתב היוצרים" - קול קורא ציבורי, 26.8.2016
מכתב היוצרים
לכבוד הנהלת התיאטרון הלאומי הבימה, הנהלת התיאטרון הקאמרי, הנהלת תיאטרון בית לסין, הנהלת התיאטרון העירוני חיפה, הנהלת תיאטרון באר-שבע, הנהלת תיאטרון החאן

שלום רב,
אנחנו, אנשי תיאטרון מכל תחומי העשייה התיאטרונית, מבקשים להביע שאט נפש מהכוונה של הנהלות התיאטרונים להופיע באולם החדש באריאל.
השחקנים שבינינו מצהירים בזאת שיסרבו להופיע באריאל, כמו גם בכל התנחלות אחרת.
אנו קוראים להנהלות התיאטרונים לקיים את פעילותן הענפה בתחומי שטחה הריבוני של מדינת ישראל שבגבולות הקו הירוק.

בכבוד רב,
יוסי פולק, דורון תבורי, איתי טיראן, דורי פרנס, אופירה הניג, ירון ברובינסקי, דרור קרן, גורן אגמון, אלברט כהן, מיכה סלקטר, אולה שור סלקטר, עודד קוטלר, מוטי לרנר, יעל רונן, מיכאל כורש, יוסף סוויד, בעז גאון, אברהם סלקטר, שיר אידלסון, נורמן עיסא, פרופ' גד קינר, פרופ', אבנר בן-עמוס, תמר קינן, ענת גוב, רינה ירושלמי, חוה אורטמן, שרה פון-שוורצה, אהרון אלמוג, מרים גורצקי, ירדן בר-כוכבא, סביון ליברכט, יהושע סובול, אילן תורן, בן ציון מוניץ, נמרוד ברגמן וורדית שלפי.
הצהרת ערוץ 20 בעמוד הפייסבוק של הערוץ, 28.1.2016
הצהרת ערוץ 20 בנושא הדרת התנועה הרפורמית משידוריו
מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, גלעד קריב, מקום 14 במפלגת העבודה, דורש מהמדינה לשלול את רישיונו של ערוץ 20, ערוץ המורשת, מאחר והוא לא נותן במה מספקת לתנועה הרפורמית בישראל שהינה, לטענתו, זרם מהותי ביהדות ובמורשת.

מר קריב, אתם אולי זרם, אבל אתם לא באמת זרם ביהדות. לבנות לעצמכם מתחם נפרד בכותל - זו לא יהדות. לפעול להטמעת מנהגי נוצרים בבתי הכנסת - זו לא יהדות.

ואתם גם לא מורשת. יותר משלושת אלפים שנה היהדות עוברת מדור לדור, מאב לבן. היא זו ששמרה עלינו כעם אחד. לפצל כעת את עם ישראל במקום הכל כך קדוש לו, בכותל המערבי, זו לא מורשת.

אז אנחנו אומרים כאן בפה מלא: אנחנו לא חושבים שערוץ 20 צריך לייצג ניסיונות לפלג ולשסע את עם ישראל.
מזייפים בעולם שעוני רולקס, מזייפים נעלי אדידס, אבל בואו לא נזייף אנחנו את היהדות, בואו לא נחלק את הכותל לשניים. אם אסור לחלק את ירושלים, ואסור, אז בטח שאסור לחלק את רחבת הכותל. זו תחילת הסוף.

ואם בגלל מר קריב ייקחו לנו את הרישיון, שייקחו. שלמות העם היהודי ואחדות רחבת הכותל חשובה וגדולה מכל דבר אחר. גם מאתנו.
דיון
חרמות בישראל כיום
* מה מאפיין את החרמות בישראל כיום? כלפי מי הם מופנים?
* האם מוסד החרם מיושם באופן אחר מבעבר כאשר במדינה שמוגדרת כמדינת הלאום של העם היהודי? כיצד?
* מה צריכה להיות עמדתה של המדינה כלפי חרמות?