יום אחד זה יקרה
1א
הדף מאת: חיים אלבום / אתר מדרשת
2ב
מתי יבוא המשיח? היכן הוא ממתין בינתיים? והאם הוא מחכה לגאולה יותר מאיתנו? דף לימוד זה מזמין אתכם לעמוד על דמותו של המשיח, על רקע מילות השיר "מחכה" של עידן רייכל.
3 ג
ריטה, מחכה, מתוך YouTube
ריטה - מחכה
4ד
יום אחד זה יקרה
5ה
הרמב"ם, הקדמה לפרוש המשנה לפרק חלק
היסוד השנים עשר
ימות המשיח. והוא להאמין ולאמת שיבוא, ולא יחשוב שיתאחר, אם יתמהמה חכה לו, ולא ישים לו זמן ולא יעשה לו סברות במקראות להוציא זמן ביאתו. וחכמים אומרים (סנהדרין צו.) "תיפח רוחן של מחשבי קיצין".
ושיאמין שיהיה לו יתרון ומעלה וכבוד על כל המלכים שהיו מעולם, כפי מה שניבאו עליו כל הנביאים ממשה רבנו ע"ה עד מלאכי ע"ה. ומי שהסתפק בו, או נתמעט אצלו מעלתו, כפר בתורה, שיעד בו בתורה בפירוש בפרשת בלעם ופרשת אתם נצבים.
ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל החולק על המשפחה הזאת כפר בשם השם יתברך ובדברי נביאיו.
6ו
דיון
- מה המשמעות של 'משיח' בעולם של ימינו?
- האם אתם שותפים לתקווה שיבוא משיח?
7ז
בלי שנרגיש, משהו ישתנה
8ח
ג' באין בהיסח הדעת, אלו הן: משיח, מציאה ועקרב.
This is as in that practice of Rabbi Zeira, who, when he would find Sages who were engaging in discussions about the coming of the Messiah, said to them: Please, I ask of you, do not delay his coming by calculating the end of days. As we learn in a baraita: There are three matters that come only by means of diversion of attention from those matters, and these are they: The Messiah, a lost item, and a scorpion.
9ט
אין בן דוד בא עד -
- שירבו המסורות.
- דבר אחר: עד שיתמעטו התלמידים.
- ד"א עד שתכלה פרוטה מן הכיס.
- ד"א עד שיתייאשו מן הגאולה.
The Sages taught in a baraita: The verse states: “For the Lord shall judge His people and atone for His servants, when He sees that their power is gone and there is none shut up or left” (Deuteronomy 32:36). From the phrase “their power is gone” it is derived that the son of David will not come until informers will proliferate. Alternatively, the Messiah will not come until the number of students of Torah diminishes. Alternatively, the Messiah will not come until the peruta will cease from the purse. Alternatively, the Messiah will not come until they despair from the redemption, as it is stated: “And there is none shut up or left,” as though there were no supporter or helper for the Jewish people.
10י
דיון
- לאיזו תשובה במקור האחרון אתם מתחברים יותר?
- מדוע, לדעתכם, חז"ל יצרו קשר בין ייאוש/היסח דעת לגאולה?
- מה יכול להיות הקשר בין משיח, מציאה ועקרב מלבד גורם ההפתעה?
- איך מסתדר עניין הייאוש עם יסוד האמונה של הרמב"ם המחייב אמונה יום-יומית קבועה?
11יא
ולא יהיה ממה לחשוש
12יב
וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ
וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם. וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל-תֶּבֶן. וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק, עַל-חֻר פָּתֶן; וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי, גָּמוּל יָדוֹ הָדָה.
And the wolf shall dwell with the lamb, And the leopard shall lie down with the kid; And the calf and the young lion and the fatling together; And a little child shall lead them. And the cow and the bear feed; Their young ones shall lie down together; And the lion shall eat straw like the ox. And the sucking child shall play on the hole of the asp, And the weaned child shall put his hand on the basilisk’s den.
13יג
הרב אברהם יצחק הכהן קוק, מתוך 'חזון הצמחונות והשלום', ליקוט: הרב דוד כהן ("הנזיר")
יב. תּוֹר הַמּוּסָר הַטָּהוֹר וְהַשָּׁלוֹם
וּבְבוֹא הָאֱנוֹשׁוּת לְמַטְּרַת אָשְׁרָהּ וְחָפְשָׁהּ הַשָּׁלֵם, בְּבוֹאָהּ עַד מְרוֹם פִּסְגַּת הַהַשְׁלָמָה שֶׁל דַּעַת אֱלֹהִים צְרוּפָה, אֶל קְדֻשַּת הַחַיִּים הַמְּלֵאִים בְּצִבְיוֹנָם, אָז יַגִּיעַ תּוֹר הֶעָרַת הַשֵּׂכֶל, שֶׁהוּא כְּבִנְיָן נוֹסַד עַל הֶעָרַת הַתּוֹרָה, שֶׁקָּדְמָה לִכְלַל הָאֱנוֹשׁוּת. וְיַכִּיר אָז הָאָדָם אֶת יַחֲסוֹ אֶל חֲבֵרָיו בַּיְּצִירָה, בַּעֲלֵי הַחַיִּים כֻּלָּם, אֵיךְ הוּא רָאוּי לִהְיוֹת מִצַּד הַמּוּסָר הַטָּהוֹר, שֶׁאֵינוֹ נִזְקַק עוֹד לְוִתּוּרִים שֶׁל דֹּחַק, לְצֵרוּף שֶׁל מִדַּת הָרַחֲמִים עִם מִדַּת הַדִּין, לְוִתּוּרִים, שֶׁלֹּא דִּבְּרָה בָּהֶם תּוֹרָה אֶלָּא כְּנֶגֶד יֵצֶר הָרַע, כִּי אִם לָלֶכֶת בְּאֹרַח טוֹב מֻחְלָט "וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית בַּיּוֹם הַהוּא עִם חַיַּת הַשָּׂדֶה ועם עוֹף הַשָּׁמַיִם וְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה, וְקֶשֶׁת וְחֶרֶב וּמִלְחָמָה אֶשְׁבּוֹר מִן הָאָרֶץ" (הוֹשֵׁעַ ב, יב).
14יד
דיון
- מהי 'גאולה' עבורכם?
- ממה הייתם רוצים להפסיק לחשוש?
15טו
כאילו היה שם תמיד, וחיכה שנבחין בו
16טז
אמר ליה: אימת אתי משיח? אמר ליה: זיל שייליה לדידיה והיכא יתיב אפיתחא דרומי. ומאי סימניה? יתיב ביני עניי סובלי חלאים וכולן שרו ואסירי בחד זימנא איהו שרי חד ואסיר חד.

הסברים
  • רבי יהושע בן לוי פגש את אליהו הנביא בפתח מערתו של רשב"י במירון - שאל אותו: מתי יבוא המשיח? ענה לו אליהו: לך שאל אותו בעצמך.
    תהה ר' יהושע: והיכן הוא יושב? ענה לו: בשער הדרומי. הקשה ר' יהושע: ואיך אזהה אותו? ענה אליהו: הוא יושב בין עניים סובלי מחלות עור, אבל בעוד כולם מורידים את כל תחבושותיהם כאחד וחובשים את כל פצעיהם כאחד, המשיח מסיר תחבושת אחת וחובש, ורק אז מסיר תחבושת שנייה וחובש חזרה.
Rabbi Yehoshua ben Levi said to Elijah: When will the Messiah come? Elijah said to him: Go ask him. Rabbi Yehoshua ben Levi asked: And where is he sitting? Elijah said to him: At the entrance of the city of Rome. Rabbi Yehoshua ben Levi asked him: And what is his identifying sign by means of which I can recognize him? Elijah answered: He sits among the poor who suffer from illnesses. And all of them untie their bandages and tie them all at once, but the Messiah unties one bandage and ties one at a time. He says: Perhaps I will be needed to serve to bring about the redemption. Therefore, I will never tie more than one bandage, so that I will not be delayed.
17יז
דיון
- נסו לחשוב מדוע המשיח יושב דווקא בין המצורעים?
- אם נעדכן את הסיפור לימינו, היכן לדעתכם יושב המשיח היום בארץ ישראל ומחכה?
- מדוע, בעצם, נוהג המשיח אחרת מכל שאר המצורעים בעניין התחבושות?
18יח
יואב זייתון, אתר ווינט, 29.07.10
המשיח שהותקף
כמעט שאין איש בקרב הקונים בשוק הכרמל שלא מכיר את הדמות בעלת השיער הארוך, שעוטה גלימה אדומה ובוהקת ויושב כדרך קבע בכיכר מגן דוד. האיש, שמגדיר את עצמו "המשיח" ושמו האמיתי הוא ארקדי... אם תותקפו ברחוב, אל תסמכו על כך שמשיח יבוא, ויעזור לכם. למען האמת, אל תצפו כלל לסיוע מעוברי אורח. אף אחד לא עזר ל"משיח" מנחלת בנימין בתל-אביב... לפני פחות מחודש, הוא היה קורבן לאלימות קשה. צעיר גברתן ומגולח ראש היכה את "המשיח" בכל חלקי גופו בשעת לילה מאוחרת, והתקרית תועדה באמצעות טלפון נייד של אחד מעדי הראייה.
על חולצתו השחורה של התוקף היה מודפס סמל בצורת מגן דוד. במהלך הסרטון נשמע קול של גבר שאומר: "תעזרו לו, נו, הנה באה ניידת", אך זו העזרה היחידה שקיבל התוקף. לפי הקולות שנשמעו בסרטון, לתקיפה הקשה היו עדים מספר אנשים נוספים. אף הם לא התערבו...
"זו לא הפעם הראשונה שאני מותקף. אירעו בחודשים האחרונים מספר מקרים דומים", סיפר ל-ynet, "אנשים פשוט רואים אותי יושב פה ותוקפים אותי. אני לא מתכוון לוותר, ואמשיך לשבת פה.
© כל הזכויות שמורות ל
www.ynet.co.il
19יט
ומה שייפתח לנו - מחכה
20כ
מחכה, מילים: ריטה
מחכה
יום אחד זה יקרה
בלי שנרגיש, משהו ישתנה
משהו יגע בנו, משהו ירגע בנו
ולא יהיה ממה לחשוש.
וזה יבוא כמו קו חרוט על כף יד
זה יבוא בטוח בעצמו
כאילו היה שם תמיד
וחיכה שנבחין בו.

וזה יבוא, אתה תראה
הידיים הקפוצות יתארכו
והלב השומר לא להיפגע יפעם בקצב רגיל
זה יבוא, כמו שהטבע רגיל
להיות שלם עם עצמו.

יום אחד זה יקרה
בלי שנרגיש, משהו ישתנה
משהו יגע בנו, משהו ירגע בנו
ולא יהיה ממה לחשוש.

וזה יבוא כמו קו חרוט על כף יד
זה יבוא בטוח בעצמו
כאילו היה שם תמיד
וחיכה שנבחין בו.

וזה יבוא, אתה תראה...

וזה יבוא, אתה הרי יודע
לא הכל יטלטל אותנו
לא הכל יכה
ומה שייפתח לנו
מחכה
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
21כא
דיון
לאור כל האמור לעיל, ולאחר קריאה חוזרת במילותיה של ריטה בשיר.
- השיר מסתיים במילה "מחכה". מי הוא זה 'המחכה'?
- מה ניתן לקחת מן הלימוד על 'הגאולה' אל חיי הזוגיות והאהבה שלכם (אולי כוונתה המקורית של המחברת)?