חנוכה- מרד תרבותי
הדף מאת: הדס ילינק / טבע עברי
חנוכה ידוע כחג של התגברות האור על החושך; ציון המרד של התרבות היהודית כנגד התרבות היוונית; חג האור המוסיף והולך. בדף זה נעסוק במרד התרבותי בהקשר של התא המשפחתי.
דיון
פתיחה
בחיים יש לעתים מצבים שבהם אדם מחליט למחות! למרוד!
  • על מה הייתם יוצאים למרוד?
  • האם מרד רוחני שווה בעיניכם למרד צבאי- קיומי?
דותן ברום, אמריקניזציה והתייוונות, מתוך אתר החגים של מכון שיטים
אמריקניזציה והתייוונות
בחנוכה אנחנו מזכירים לעצמנו את מרד המכבים ביוונים. מרד, שיותר משהיה צבאי - היה מרד תרבותי. בכל רחבי יהודה אימצו היהודים את ההלניזם: שמות יווניים, לבוש יווני, אלים יווניים ותפישת עולם יוונית. אמנות יוונית, תענוגות יווניים ומוסר יווני. בכל רחבי יהודה ויתרו היהודים על יצירה תרבותית מקורית לטובת חלק באימפריה האדירה. אבל בתוך ההטמעות הזאת, נשמע קול אחר. קול חלוש, אבל תקיף, שהתעקש על אלטרנטיבה - על חיים של דרור ובחירה עצמאית ושל תרבות ויצירה יהודית מקורית. הקול הזה סחף אחריו קולות נוספים ובסופו של הנרטיב שלנו, אנחנו מספרים לעצמנו איך זכינו לדרור, איך המשכנו לעצב את חיינו בידינו. אבל האם הצלחנו? כשאני מסתכל סביבי, אני רואה התיוונות חדשה, הטמעות באימפריה הנוכחית: ארצות הברית של אמריקה. אני רואה תרבות אמריקאית שטחית וצרכנית, בדרך-כלל חסרת-אמירה. אני רואה מותגים אמריקאיים בכל מקום - החל מהבגדים שאנו לובשים והמזון (המהיר) שאנו אוכלים, ועד למחשבים שאנו משתמשים בהם ולמכוניות שאנו נוסעים בהן ממקום למקום. אני רואה תפישות כלכליות אמריקאיות שמשתלטות על האידאות שעליהן נבנתה המדינה וחלום אמריקאי שהחליף את החלומות שחלמו פה פעם. אני רואה מוסר אמריקאי שבו לגר ולאלמנה יש את הזכות החופשית למות מתחת לגשר, במקום המוסר העברי הישן - בו אנו מצווים לתמוך בהם. בזמנים כאלה, אני מבקש להיות קול של מרד. אני מבקש להיות קול קורא שזועק - דרור! [...] מרד שבו נתעקש ליצור יצירה עברית מקורית, עם תכן משמעותי שנוגע לכאן ולעכשו. מרד שבו נבחר לשים את הצריכה במקום שולי בחיינו, ונחליף אותה בקשרים אנושיים משמעותיים. [...] מרד שבו נבחר לראות את המֻפְלָא שבכל אדם, ולקחת אחריות על אחד על השני. חנוכה הוא זמן נהדר להזכיר לעצמנו על מה ולמה למרוד, ולהתחיל להדליק אבוקות של אור ואש בעולם [...] .
© כל הזכויות שמורות לאתר שיטים - מכון חגים
www.chagim.org.il
דיון
  • האם אתם שותפים לתחושות של דותן ברום?
  • אילו חלומות מקומיים הודחקו על ידי החלום האמריקאי?
  • דותן משווה בין תרבות יוון לתרבות המערב אשר לדעתו מנוגדים לתרבות היהודית. חישבו על נקודה אחת מהתרבות היהודית (אפשר גם מתוך דבריו) אשר אתם רוצים לחזק בחייכם הפרטיים, המשפחתיים (כגון: יצירה עברית מקורית, צריכה נבונה, חברה וקהילה, לקיחת אחריות חברתית-סביבתית ועוד.. )
פתח ביתו מבחוץ
תנו רבנן, מצוות חנוכה נר איש וביתו. [...]

תנו רבנן: נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ.
The Sages taught in a baraita: The basic mitzva of Hanukkah is each day to have a light kindled by a person, the head of the household, for himself and his household. And the mehadrin, i.e., those who are meticulous in the performance of mitzvot, kindle a light for each and every one in the household. And the mehadrin min hamehadrin, who are even more meticulous, adjust the number of lights daily. Beit Shammai and Beit Hillel disagree as to the nature of that adjustment. Beit Shammai say: On the first day one kindles eight lights and, from there on, gradually decreases the number of lights until, on the last day of Hanukkah, he kindles one light. And Beit Hillel say: On the first day one kindles one light, and from there on, gradually increases the number of lights until, on the last day, he kindles eight lights. Ulla said: There were two amoraim in the West, Eretz Yisrael, who disagreed with regard to this dispute, Rabbi Yosei bar Avin and Rabbi Yosei bar Zevida. One said that the reason for Beit Shammai’s opinion is that the number of lights corresponds to the incoming days, i.e., the future. On the first day, eight days remain in Hanukkah, one kindles eight lights, and on the second day seven days remain, one kindles seven, etc. The reason for Beit Hillel’s opinion is that the number of lights corresponds to the outgoing days. Each day, the number of lights corresponds to the number of the days of Hanukkah that were already observed. And one said that the reason for Beit Shammai’s opinion is that the number of lights corresponds to the bulls of the festival of Sukkot: Thirteen were sacrificed on the first day and each succeeding day one fewer was sacrificed (Numbers 29:12–31). The reason for Beit Hillel’s opinion is that the number of lights is based on the principle: One elevates to a higher level in matters of sanctity and one does not downgrade. Therefore, if the objective is to have the number of lights correspond to the number of days, there is no alternative to increasing their number with the passing of each day. Rabba bar bar Ḥana said that Rabbi Yoḥanan said: There were two Elders in Sidon, and one of them acted in accordance with the opinion of Beit Shammai, and one of them acted in accordance with the opinion of Beit Hillel. Each provided a reason for his actions: One gave a reason for his actions: The number of lights corresponds to the bulls of the Festival. And one gave a reason for his actions: The number of lights is based on the principle: One elevates to a higher level in matters of sanctity and one does not downgrade. The Sages taught in a baraita: It is a mitzva to place the Hanukkah lamp at the entrance to one’s house on the outside, so that all can see it. If he lived upstairs, he places it at the window adjacent to the public domain. And in a time of danger, when the gentiles issued decrees to prohibit kindling lights, he places it on the table and that is sufficient to fulfill his obligation.
דיון
  • כיצד הדלקת נרות חנוכה קשורה להתמודדות עם המרד?
  • מה משמעות הדלקת נר חנוכה בפתח הבית - מבחוץ?
  • מה האינטראקציה בין ה'חוץ', העולם, התרבות ובין ה'בית' ? מה תפקיד הנר?
דיון
סיכום
העלו רעיונות להטמעת המסר שבין הצורך למרוד, למחות ובין חיזוק התא הביתי המשפחתי. כיצד כמשפחה ניתן להתמודד מול מסרים המנוגדים לרוח שלאורה אנו רוצים לחנך?
קישורים לרקע והרחבה:
טבע עברי
דף הנחיות למנחה:
חנוכה_מנחה.rtf