דין אמת או שלום
הדף מאת: ליאורה אילון / קולות בנגב
לימוד בנושא התנהלות בעת קונפליקט. האם יש מקום לפשרה, האם הפשרה חוטאת לאמת או לצדק? דף המקורות מכיל מקורות מפרקי אבות, מסכת סנהדרין וטקסט בן זמננו.
דין, אמת או שלום
רבן שמעון בן גמליאל אומר: על שלושה דברים העולם עומד: על הדין ועל האמת ועל השלום, שנאמר: (זכריה ח, טז,) "אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם".
Rabban Shimon ben Gamaliel used to say: on three things does the world stand: On justice, on truth and on peace, as it is said: “execute the judgment of truth and peace in your gates” (Zechariah 8:16).
דיון
שאלות
  • מהי מערכת היחסים המתקיימת בין הדין, האמת והשלום?
  • האם ניתן להגיע לפתרון בעת קונפליקט, המבוסס על שלוש אמות מידה אלו?
  • מהי מערכת היחסים המתקיימת בין האמת והמשפט, לפיהם מצווים לשפוט, על פי הציטוט מזכריה?
  • וכשם שהדין בשלשה כך פשרה בשלשה נגמר הדין אין רשאי לבצע ר"א בנו של רבי יוסי הגלילי אומר כל המבצע הרי זה חוטא המברך את המבצע הרי זה מנאץ לפני המקום על זה נאמר (תהילים י) ובוצע ברך נאץ ה' אלא יקוב הדין את ההר שכן משה אמר יקוב הדין את ההר אבל אהרן היה עושה שלום בין אדם לחבירו שנאמר (מלאכי ג) בשלום ובמישור הלך אתי וגו' ר"א בן יעקב אומר מה ת"ל ובוצע ברך נאץ ה' משלו משל למה הדבר דומה לאחד שגנב סאה של חטים טחנן אפאן והפריש מהן חלה והאכיל לבניו היאך זה מברך אינו מברך אלא מנאץ ועל זה נאמר ובוצע ברך נאץ ה' ר"מ אומר ובוצע ברך אלו אחי יוסף שהיו אומרים (בראשית לו) מה בצע וגו' ר' יהושע בן קרחה אומר מצוה לבצע שנא' (זכריה ח) אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם והלא כל מקום שיש משפט אמת אין שלום וכל מקום שיש שלום אין משפט אמת אלא איזהו משפט שיש שלום הוי אומר זה ביצוע וכן הוא אומר (שמואל ב ח) ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו והלא כל מקום שיש משפט אין צדקה וכל מקום שיש צדקה אין משפט אלא איזהו משפט שיש בו צדקה הוי אומר זה ביצוע דן את הדין זיכה את הזכאי וחייב את החייב אם חייב את העני מוציא ונותן לו משלו נמצא עושה צדקה עם זה ודן את זה רבי אומר דן את הדין וזיכה את הזכאי וחייב את החייב נמצא עושה צדקה עם החייב שמוציא גזילה מתחת ידו ודין עם הזכאי שמחזיר לו את שלו ר"ש בן מנסיא אומר פעמים יבצע אדם פעמים אל יבצע כיצד שנים שבאו אצל אחד לדין עד שלא שמע דבריהן או מששמע דבריהן ואין יודע להיכן הדין הוא נוטה אתה רשאי שיאמר להן צאו ובצעו אבל מששמע דבריהם ויודע להיכן הדין הוא נוטה אין רשאי שיאמר להן צאו ובצעו כגון שהוא אומר (משלי יז) פוטר מים ראשית מדון וגו' עד שלא נתגלה אתה רשאי לנטשו משנתגלה הדין אי אתה רשאי לנטשו ר' יהושע בן לקיש אומר שנים שבאו אצל אחד לדין אחד חזק ואחד רך עד שלא שמע דבריהן ואם מששמע דבריהן ואין יודע להיכן הדין הוא נוטה רשאי שיאמר להן איני נזקק לכם שמא נתחייב החזק ונמצא חזק אויבו מששמע דבריהן ויודע להיכן הדין הוא נוטה אין רשאי שיאמר להם איני נזקק לכם וכן הוא אומר (דברים א) לא תגורו מפני איש כי המשפט לאלהים הוא.
    דיון
    שאלות
  • התוספתא מציגה בפנינו גישות שונות לפתרון של פשרה בעת קונפליקט. עמדו על הפתרונות השונים, הציגו אותם, וחוו דעתכם על כל אחד מהפתרונות.
  • מה דעתכם על המשפט: " כל מקום שיש משפט אין צדקה וכל מקום שיש צדקה אין משפט". האם אתם מסכימים לו?
  • לאור האמור לעיל, מה דעתכם? האם נכון להתפשר כשיש מחלוקת? מהם היתרונות ומהם החסרונות של פשרה?
  • מתי, לדעתכם, יש להתפשר, ומתי אסור בשום אופן להתפשר? האם יש לכם דוגמאות אישיות לכל אחד מהמקרים?
  • נורמן פ' דיקנסון, אויבנו הגרוע מכל, הוצאת דביר, 1993, עמ' 37
    "כיצד זה קרה?"
    הייתה בינינו מחלוקת".
    "באיזה עניין?"
    "אידיאולוגיות, חירות, הגינות, זכויות אדם, ערכים, החיים עצמם"
    "האם לא היה עדיף להגיע לפשרה כלשהיא?"
    "בשום אופן לא!"
    "מדוע?"
    "אדם חייב להיות נאמן לאמונותיו. ומלבד זאת, פשרות מותירות את כולם בלתי מרוצים".
    "אז החלטתם להכריע בדרך של מלחמה?"
    "כן."
    "ולא תהיה עוד מחלוקת?"
    "בדיוק."
    "חירות, הגינות, זכויות האדם, נאמנות לערכים – כל אלו יושגו?"
    "בדיוק."
    "אבל מה יהיה על החיים עצמם?"
    "מוכרחים לוותר על משהו."
    דיון
    שאלות
  • מהו הפיתרון המובא כאן, לקונפליקט?
  • האם אתם מכירים מקרים בהיסטוריה, בהם פעלו אנשים למען ערכיהם, עד טיפת דמם האחרונה? האם היו אלו מקרים מוצדקים, לדעתכם?
  • נסו לבדוק, האם יש משהו שאתם מוכנים לצאת עבורו למלחמה?
  • חברו משפט תשובה למשפט האחרון של הקטע.