זכריה ו-י: חמורו של משיח
1א
הדף מאת: נעמי עיני / בית מדרש אלול
2ב
בנבואת זכריה מופיע לראשונה דימוי המשיח הרוכב על חמור: "הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ, צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא, עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר". דימוי זה הפך לנפוץ ביותר במסורת היהדות (וכן בדתות נוספות). דף לימוד זה מתחקה אחר דמותו של החמור: מה הוא מייצג? אילו חמורים נוספים מוזכרים במקורותינו? אילו סמלים נקשרו בדמות החמור? ומדוע דווקא הוא נבחר להיות חלק מתמונת הגאולה?
3ג
משיח בא!
גִּילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן, הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם, הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ, צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא; עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר, וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת.
Rejoice greatly, O daughter of Zion, Shout, O daughter of Jerusalem; Behold, thy king cometh unto thee, He is triumphant, and victorious, Lowly, and riding upon an ass, Even upon a colt the foal of an ass.
4ד
דיון
מי הוא הרוכב ומה מלמדים תאריו השונים עליו (מלך, צדיק, נושע, עני)?
מדוע חשוב שנדע שירכב על חמור?
5ה
חָזֵה הֲוֵית, בְּחֶזְוֵי לֵילְיָא, וַאֲרוּ עִם-עֲנָנֵי שְׁמַיָּא, כְּבַר אֱנָשׁ אָתֵה הֲוָא

מילים
  • חָזֵה הֲוֵית וגו' - תרגום: רואה הייתי במראות שנת הלילה והנה עם ענני השמים היה בא כדמות בן אדם
I saw in the night visions, And, behold, there came with the clouds of heaven One like unto a son of man, And he came even to the Ancient of days, And he was brought near before Him.
6ו
אמר רבי אלכסנדרי רבי יהושע בן לוי רמי, כתיב (דניאל ז, יג) "וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה", וכתיב (זכריה ט, ט) "עני ורוכב על חמור"! זכו - עם ענני שמיא, לא זכו - עני רוכב על חמור.
Rabbi Alexandri says: Rabbi Yehoshua ben Levi raises a contradiction between two depictions of the coming of the Messiah. It is written: “There came with the clouds of heaven, one like unto a son of man…and there was given him dominion and glory and a kingdom…his dominion is an everlasting dominion” (Daniel 7:13–14). And it is written: “Behold, your king will come to you; he is just and victorious; lowly and riding upon a donkey and upon a colt, the foal of a donkey” (Zechariah 9:9). Rabbi Alexandri explains: If the Jewish people merit redemption, the Messiah will come in a miraculous manner with the clouds of heaven. If they do not merit redemption, the Messiah will come lowly and riding upon a donkey.
7ז
דיון
למה מתכוונת הגמרא בדבריה? מי זוכה במה? ועניין החמור מה בא ללמד?
8ח
חמור וחומר
וַיִּקַּח משֶׁה אֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת בָּנָיו וַיַּרְכִּבֵם עַל הַחֲמֹר וַיָּשָׁב אַרְצָה מִצְרָיִם וַיִּקַּח משֶׁה אֶת מַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדוֹ.
And Moses took his wife and his sons, and set them upon an ass, and he returned to the land of Egypt; and Moses took the rod of God in his hand.
9ט
"על החמור": חמור המיוחד, הוא החמור שחבש אברהם לעקידת יצחק, והוא שעתיד מלך המשיח להגלות עליו, שנאמר (זכריה ט, ט), עני רוכב על חמור.
על החמור UPON “THE” ASS — the ass designated for this purpose: this was the ass which Abraham had saddled for the purpose of travelling to bind Isaac on Mount Moriah, and this, too, is the ass upon which King Messiah will once show himself in public, as it is said, (Zechariah 9:9) “[Behold, thy king cometh unto thee, …] lowly and riding upon an ass” (Pirkei DeRabbi Eliezer 31).
10י
הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר, "על איזה חמור הרכיב משה את אשתו ובניו כשחזר למצרים, ויבאר כי כל עבודת הצדיק היא לזכך את החומר", על הפרשה, פרשת שמות
וכתב רש"י ז"ל "על החמור", חמור המיוחד, הוא החמור שחבש אברהם לעקידת יצחק, והוא שעתיד מלך המשיח להגלות עליו...
וקשה לפרשו כפשוטו, ולומר שהוא אותו החמור ממש, ומה ענין שיהיה דווקא אותו החמור, והוא פלא לא היה לו דוגמא, שיחיה חמור מאברהם אבינו ועד מלך המשיח...
ובפשוטו יש לומר דאין הכונה לאותו חמור, אלא לאותו הענין, שאברהם אבינו שהיה יחיד בעולם בעבודת ה', והגיע לרום המעלות, לא בא לזה עד שחבש את חמורו, שגבר על כל רמ"ח אבריו ושלט בהם שלטון בלי מצרים, וזה שאמר ויחבוש את חמרו, את כל החומריות שבו. עד שהיה בידו כחומר ביד היוצר...
לזה אמרו שגם משה רכב ושלט על החמור שלטון גמור, ואז יכל לשוב למצרים לקיים שליחותו ולגאול את ישראל, אבל כל זמן שיש בו התעוררות החומר, עדיין לא יוכל להיות הגואל לישראל, כי עדיין יהיו לו פניות אחרות מצד החומר שבו. אבל כששלט בכל החומר ונתעלה מעליו, מעתה אין מעצור מהושיע...
למקור השלם
11יא
דיון
מה ניתן ללמוד על המשיח מן האמור למעלה? וברוח הדברים, מה יכולה להיות המשמעות של העוני המיוחס למשיח?
12יב
והנה חברים לעדר...
יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם.
Issachar is a large-boned ass, Couching down between the sheep-folds.
13יג
"יששכר חמור גרם": ...סובל עול תורה כחמור חזק שמטעינין אותו משא כבד.
יששכר חמר גרם means ISSACHAR IS A BONY ASS — he bears the yoke of the Torah (i.e. obligations) like a strong ass upon which may be placed a heavy load (Genesis Rabbah 99:9).
14יד
"כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ..."
If thou see the ass of him that hateth thee lying under its burden, thou shalt forbear to pass by him; thou shalt surely release it with him.
15טו
"יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר אֵבוּס בְּעָלָיו."
The ox knoweth his owner, And the ass his master’s crib; But Israel doth not know, My people doth not consider.
16טז
דיון
כל אחד מן החמורים הנזכרים בא ללמד אותנו משהו. מהו?
17יז
דיון
הידעת? מקבילות בדתות אחרות
בברית החדשה קיימת מסורת על כניסתו של ישו לירושלים על גבי חמור:
18יח
הברית החדשה, הבשורה על פי מרקוס, פרק יא, פסוקים 1-11 (תרגום: פרנץ דליטש)
1. וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרְבוּ לִירוּשָׁלַיִם אֶל־בֵּית־פַּגֵּי וּבֵית־הִינִי אֶל־הַר הַזֵּיתִים וַיִּשְׁלַח שְׁנַיִם מִתַּלְמִידָיו׃ 2 וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם לְכוּ אֶל־הַכְּפָר אֲשֶׁר מִמּוּלְכֶם וְהָיָה כְּבֹאֲכֶם שָׁמָּה וּמְצָאתֶם עַיִר אָסוּר אֲשֶׁר לֹא־יָשַּׁב עָלָיו אָדָם אוֹתוֹ הַתִּירוּ וְהָבִיאוּ׃ 3 וְכִי־יֹאמַר אֲלֵיכֶם אִישׁ לָמָּה תַעֲשׂוּ זֹאת וַאֲמַרְתֶּם הָאָדוֹן צָרִיךְ לוֹ וְהוּא מַהֵר יְשַׁלְּחֶנּוּ הֵנָּה׃ 4 וַיֵּלְכוּ וַיִּמְצְאוּ הָעַיִר אָסוּר אֶל־הַשַּׁעַר בַּחוּץ עַל־אֵם הַדָּרֶךְ וַיַּתִּירוּהוּ׃ 5 וַאֲנָשִׁים מִן־הָעֹמְדִים שָׁם אָמְרוּ אֲלֵיהֶם מַה־זֹאת עֲשִׂיתֶם לְהַתִּיר אֶת־הָעָיִר׃ 6 וַיֹּאמְרוּ אֲלֵיהֶם כַּאֲשֶׁר צִוָּה יֵשׁוּעַ וַיַּנִּיחוּ לָהֶם׃ 7 וַיָּבִיאוּ אֶת־הָעַיִר אֶל־יֵשׁוּעַ וַיָּשִׂימוּ עָלָיו אֶת־בִּגְדֵיהֶם וַיֵּשֶׁב עָלָיו׃ 8 וְרַבִּים פָּרְשׂוּ אֶת־בִּגְדֵיהֶם עַל־הַדָּרֶךְ וַאֲחֵרִים כָּרְתוּ עֲנָפִים מִן־הָעֵצִים וַיִּשְׁטְחוּ עַל־הַדָּרֶךְ׃ 9 וְהַהֹלְכִים לְפָנָיו וְאַחֲרָיו צָעֲקוּ לֵאמֹר הוֹשַׁע־נָא בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה'׃ 10 בְּרוּכָה מַלְכוּת דָּוִד אָבִינוּ הַבָּאָה (בְּשֵׁם ה') הוֹשַׁע־נָא בַּמְּרוֹמִים׃ 11 וַיָּבֹא יֵשׁוּעַ יְרוּשָׁלַיִם אֶל־בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וַיַּרְא וַיִּתְבּוֹנֵן עַל־הַכֹּל וְהַיּוֹם רָפָה לַעֲרוֹב וַיֵּצֵא אֶל־בֵּית־הִינִי עִם־שְׁנֵים הֶעָשָׂר׃

הסברים
  • סיפור זה, המתאר את ישו הנכנס רכוב על חמור לירושלים לקול תרועות ההמוון, מגלם על פי הברית החדשה את התקיימותה של נבואתו של זכריה. המאורע מצוין כל שנה אצל הנוצרים, בחג הקרוי יום ראשון של הדקלים, הנחגג ביום ראשון שלפני הפסחא.
19יט
דיון
לאגדה זו אודות המשיח הרכוב על החמור יש הד גם באסלאם: מסופר שלפני הגעתו של המהדי (גואל העולם) יופיע דג'אל (סופיאני) - משיח השקר והרשע, ולפי אחת המסורות הדג'אל ירכב על חמור לבן בעל צעדי ענק.
  • נסו לחדד: מה משותף למסורות בדתות השונות? ובמה הן נבדלות זו מזו?
  • מדוע לדעתכם הדתות השונות אימצו את מוטיב המשיח הרכוב על החמור?
20כ
ימות המשיח, מילים ולחן: דני ליטני
חמור לבן
ימות המשיח / דני ליטני

הלכתי אתמול ברחוב
ולפתע ראיתי בכיכר בעיר
המון אדם שרים
שאלתי: מה זה קורה פה
ואחד מהם ענה לי:
זהו כנס של אנשים מאושרים
אמרתי לו שזה לא יכול להיות
אין חיה כזאת, ובטח לא כאן
במאה העשרים.

איי איי כמה טוב לי בחיי
אני לא מאמין שזה
שזה פשוט קורה לי
איי איי אולי שתיתי יותר מדי
אולי אני סתם הוזה וזה
זה פשוט נדמה לי.
אז פתחתי ת'רדיו
בחדשות הודיעו
שבעולם פתאום
פסקו המלחמות
האוזון התאחה לו
ויש אוכל בשפע
והשלום יגיע
קצת אחרי חצות
וחמור לבן חונה
ממול בית התפוצות
מלמעלה ניתן האות
ניסים ונפלאות.

איי איי כמה טוב לי בחיי
אני לא מאמין, אני לא תופס
שזה קורה לי
איי איי אולי שתיתי יותר מדי
אולי אני סתם הוזה וזה
זה פשוט נדמה לי.



© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
21כא
דיון
כיצד מתייחס שיר זה לימות המשיח? וכיצד משרתת דמותו של החמור הלבן את המסר המתואר בשיר?
לאור הלימוד שחוויתם, נסו לדמיין "חמור לבן" (מבשר גאולה) מודרני יותר. מה הוא יוכל להיות?
23 כג
24כד
דף הנחיות למנחה:
זכריה ו-י למנחה.docx