גיבור כארי
הדף מאת: אדיר פינקלשטיין ועדן אבט, מכינת בינה / בינ"ה
דף לימוד זה עורך השוואה בין סיפור גבורתו של בר כוכבא על האריה לבין סיפור דניאל בגוב האריות. הדף מציג קווים שונים ומקבילים העוברים בין שתי הדמויות. מה הקשר בין גיבורים ואריות? מה אריות מסמלים? ומיהו גיבור?
דניאל, פרק (ו) מתורגם
(יז) אָז הַמֶּלֶךְ אָמַר וַיָּבִיאוּ אֶת דָּנִיֵּאל, וַיַּשְׁלִיכוּהוּ לְגֹב הָאֲרָיוֹת. וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר לְדָנִיֵּאל: אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר אַתָּה עוֹבֵד אוֹתוֹ תָּמִיד הוּא יַצִּילֶךָ! (יח) וַתּוּבָא אֶבֶן אַחַת וַתּוּשָׂם עַל פִּי הַגֹּב, וַיַּחְתְּמֶהָ הַמֶּלֶךְ בְּטַבַּעְתּוֹ וּבְטַבַּעַת שָׂרָיו, אֲשֶׁר לֹא יְשַׁנֶּה דָּבָר בְּדָנִיֵּאל. (יט) אָז הָלַךְ הַמֶּלֶךְ לְהֵיכָלוֹ וַיָּלֶן בְּצוֹם, וְסַמִּים לֹא הֵבִיא לְפָנָיו, וּשְׁנָתוֹ נָדְדָה עָלָיו.
(כ) אָז הַמֶּלֶךְ עִם שַׁחַר יָקוּם בַּבֹּקֶר, וּבְחִפָּזוֹן אֶל גֹּב הָאֲרָיוֹת הָלַךְ. (כא) וּבְקָרְבוֹ לַגֹּב אֶל דָּנִיֵּאל בְּקוֹל עָצוּב זָעַק, וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר לְדָנִיֵּאל: דָּנִיֵּאל עֶבֶד אֵל חַי! אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר אַתָּה עוֹבֵד אוֹתוֹ תָּמִיד, הֲיָכוֹל לְהַצִּילְךָ מִן הָאֲרָיוֹת? (כב) אָז דָּנִיֵּאל עִם הַמֶּלֶךְ דִּבֵּר: הַמֶּלֶךְ לְעוֹלָמִים חֱיֵה! (כג) אֱלֹהַי שָׁלַח מַלְאָכוֹ וַיִּסְגֹר אֶת פִּי הָאֲרָיוֹת וְלֹא חִבְּלוּנִי, עַל אֲשֶׁר נִמְצְאָה לִי לְפָנָיו זְכוּת, וְאַף לְפָנֶיךָ הַמֶּלֶךְ חִבּוּל לֹא עָשִׂיתִי.
למקור השלם
Then the king commanded, and they brought Daniel, and cast him into the den of lions. Now the king spoke and said unto Daniel: ‘Thy God whom thou servest continually, He will deliver thee.’ And a stone was brought, and laid upon the mouth of the den; and the king sealed it with his own signet, and with the signet of his lords; that nothing might be changed concerning Daniel. Then the king went to his palace, and passed the night fasting; neither were diversions brought before him; and his sleep fled from him. Then the king arose very early in the morning, and went in haste unto the den of lions. And when he came near unto the den to Daniel, he cried with a pained voice; the king spoke and said to Daniel: ‘O Daniel, servant of the living God, is thy God, whom thou servest continually, able to deliver thee from the lions?’ Then said Daniel unto the king: ‘O king, live for ever! My God hath sent His angel, and hath shut the lions’mouths, and they have not hurt me; forasmuch as before Him innocency was found in me; and also before thee, O king, have I done no hurt.’
צמח מורי, "מקומו של ספר דניאל בתנ"ך", כיפה, 2002.
תפקידו של ספר דניאל בתנ"ך/צמח מורי:
התנ"ך אמור להוות פסיפס שלם של עם ישראל, פסיפס של ההויה היהודית והקיום של העם היהודי בהסטוריה העולמית. חלק מפסיפס זה הינו הגלות. ספר דניאל מהווה את החלק הזה בפסיפס. במהלך הספר בינות למסרים רבים של ייחוד ואמונה, בין מאבקים של הישרדות העם באמונתו, אנו מבחינים בשני עניינים חשובים ועיקריים שאותם הספר מדגיש : הראשון : דרכי ההשגחה בגלות. ההשגחה על כל העולם וההשגחה על עם ישראל בפרט. האם השכינה סרה לחלוטין מעם ישראל או שהקב"ה ימצא את הדרך והזמן להתגלות שוב בעולם ודווקא דרך עם ישראל. השני : דפוסי ההתנהגות של עם ישראל בגולה. דניאל חנניה מישאל ועזריה מהווים את המופת לדורות. איך אמור היהודי בגולה להתמודד עם גזרות השמים לאורך הגלות ? איך אמור העם היהודי לשמור על יחודו וזהותו ? האם להתבולל ולהיטמע, האם להתפשר עם המציאות, לוותר, להכנע למימסד הגוי או שמא לעמוד על העקרונות ולמסור נפשו למען ייחוד ה' ולמען שמירת זהותו כעם יהודי ?
© כל הזכויות שמורות לאתר כיפה
www.kipa.co.il
דיון
  • כיצד אתם מבינים את התפקיד ספרותי שממלא האריה בסיפורו של דניאל? איזו תמונת עולם עולה מהיחסים בין השותפים לסצנה המתוארת?
  • מה דעתכם על הסצנה הזו?
  • לוין קיפניס, בר כוכבא, 1929
    בר כוכבא/ לוין קיפניס
    איש היה בישראל,
    בר כוכבא שמו.
    איש צעיר גבה קומה,
    עיני זוהר לו.
    הוא היה גיבור,
    הוא קרא לדרור,
    כל העם אהב אותו,
    הוא היה גיבור!
    גיבור! יום אחד קרה מקרה -
    המקרה עצוב -
    בר כוכבא נפל בשבי
    והושם בכלוב.
    מה נורא כלוב זה,
    בו שאג אריה!
    אך ראה את בר כוכבא -
    התנפל האריה.
    אריה!

    אך דעו נא, בר כוכבא
    מה גיבור ועז!
    אץ קפץ על האריה
    וקל כנשר טס.
    על הר וגיא הוא שט,
    ודגל דרור ביד,
    כל העם מחא לו כף:
    בר כוכבא, הידד!
    הידד!

    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il


    הסברים
    • הסיפור על בר כוכבא בגוב האריות נכתב ע"י קלמן שולמן בספר הילדים שראה אור לראשונה ב1858 "בר כוכבא והאריה", ואינו מבוסס על עדויות היסטוריות אחרות. בשנת 1929 חיבר לוין קיפניס את שירו על סמך סיפורו של שולמן.
    מושגים
    • לוין קיפניס - לֶוִין קִיפְּנִיס 1894-1990. נולד באושומיר, פלך ווהלין ברוסיה. היה סופר ומשורר ילדים, כתב בעיקר בעברית וביידיש, היה חתן פרס ישראל לספרות בשנת 1978. נפטר ב-1990 בתל אביב.
    אהרן אופנהיימר, דוד גודבלאט וישראל בן-שלום, ‏דיון: בר-כוכבא נשיא ישראל, מעמדו בראש האומה לאור המקורות, קתדרה 29, ספטמבר
    בר כוכבא
    מתוך שורת המרידות בשלטון הנוכרי בארץ-ישראל, המרד היחיד הקרוי על שמו של מנהיג המרד הוא מרד בר-כוכבא. דומה כי אין זה מקרה, שכן אחד הגורמים לעוצמתו ולהיקפו של המרד הוא התלכדותו של העם מאחורי מנהיגותו של בר-כוכבא. בר-כוכבא לא היה רק מפקד צבאי, הוא ניהל את חיי האומה לתחומיהם השונים, ועסק בין היתר בהחכרת קרקעות ובארגון קיומן של מצוות. המקורות אינם משופעים בעדויות על מרד בר-כוכבא. בירור אופיה של הנהגת בר-כוכבא כרוך בקושי נוסף:במידה שמצויים מקורות בנושא, הרי הם, מטבע הדברים, מגמתיים ובעלי התייחסות אמביוואלנטית כלפי בר-כוכבא. ההפרדה בין עדויות המשקפות את המצב בעת המרד עצמו, לבין עדויות שבדיעבד, אשר חלקן מאוחרות למרד מאות שנים, היא כמעט בלתי-אפשרית. הספרות התלמודית כוללת אגדות אחדות המשרטטות את כוחו הפיסי המופלג של בר-כוכבא, ומטילה בו דופי על יחסו כלפי שמים. החשובה שבעדויות התלמודיות לגבי בר-כוכבא היא זו המעמתת את הכרזתו של רבי עקיבא - 'דין הוא מלכא משיחא' [=זהו מלך המשיח], עם תגובתו של רבי יוחנן בן תורתא - 'עקיבה יעלו עשבין בלחייך ועדין בן דוד לא יבא (נוסח אחר: ועדין אינו בא)'. אבות הכנסייה מתארים אותו בתור ליסטים תאב רצח, המוליך את העם שולל. ההיסטוריון הרומי דיו קאסיוס, אשר דבריו מהווים את התיאור השלם ביותר של המרד, אינו מזכיר את בר-כוכבא כלל.
    דיון
  • איך אתם מבינים את תפקידו הספרותי של האריה במיתוס (החדש יחסית) על בר כוכבא? מדוע לדעתכם שולמן בחר לספר סיפור זה, וקיפניס בחר לשורר אותו?
  • מה דעתכם על טיב היחסים בין גיבורי הסצנה המתוארת בשיר?
  • כיצד אתם מבינים את הסיפור בהשוואה לסיפורו של דניאל? חשבו גם על הזמן והמקום בו חובר כל אחד ובו ממוקם ספרותית כל אחד מהמיתוסים.
  • עם אלו ערכים אתם מזדהים יותר? עם הערכים של המיתוס על דניאל או עם הערכים של מיתוס בר כוכבא?
  • פיטר פאול רובנס, דניאל בגוב האריות, 1613-1615.
    דניאל בגוב האריות
    למקור השלם
    י.ח. לבנר, בר כוכבא, מגזין "החיים והטבע",1905.

    למקור השלם
    דיון
    פיטר פואלו רובנס הוא אמן נוצרי אשר צייר בתקופת הבארוק (מאות 16 - 17), במהלכה צויירו תמונות פולחן רבות לאלוהות. הציור "בר כוכבא" צוייר בראשית ימי הציונות, על ידי מאייר עברי.

  • אילו מחשבות שתי התמונות מעלות בכם?
  • דניאל ובר כוכבא מייצגים שני פנים של הגיבור היהודי. מה הם הקווים לדמותם על פי שתי התמונות והמקורות?
  • האם ניתן לראות פנים אלו בעם היהודי גם היום?
  • עם מי אתם מזדהים יותר ומדוע?